Železničná trať / Railway line
Dunajská Streda - Bratislava-Nivy
neelektrifikovaná trať /Without Power supply

- 23. VIII. 1895 - sprevádzkovanie trate / line opening

( Zdroje / Sources: 11 , 23 , 33 )

Zoznam staníc / Station list

15. VI. 2003   sprevádzkovanie zastávky Kvetoslavov zastávka / stop opening
xx. II. 2012   začiatok propagačných jázd vlakov RegioJet na trati Komárno - Dunajská Streda - Bratislava hl.st.
04. III. 2012   začiatok štandardnej prevádzky vlakov RegioJet na trati Komárno - Dunajská Streda - Bratislava hl.st.
12. XII. 2020   ukončenie štandardnej prevádzky vlakov RegioJet na trati Komárno - Dunajská Streda - Bratislava hl.st.
13. XII. 2020   začiatok štandardnej prevádzky vlakov ÖBB/ZSSK na trati Komárno - Dunajská Streda - Bratislava hl.st.
09. XII. 2023   ukončenie štandardnej prevádzky vlakov ÖBB/ZSSK na trati Komárno - Dunajská Streda - Bratislava hl.st.
10. XII. 2023   začiatok štandardnej prevádzky vlakov Leo Express na trati Komárno - Dunajská Streda - Bratislava hl.st.

- prevádzková dĺžka Nové Komárno - Bratislava-Nivy 97, 276 km

( Zdroj / Source : 27/1925/604 )

Predstavenie Leo Express v Bratislave
Alstom Coradia Lint 41Železniční magazín , Leo Express - 7.11.2023 Leo Express v Bratislave predstavil 2-vozňovú vlakovú súpravu Alstom Coradia Lint 41 s kapacitou 140 sedadiel a služby, s ktorými príchádza na trať Komárno - Bratislava. Pre túto trať si ich Leo Express najal 21 ks (vyrobené v rokoch 2008 - 2009). Dĺžka jednej súpravy je 41,89 metra, spojená je Jacobsovym podvozkom. V prípade potreby môžu byť spojené 3 súpravy do jedného vlaku. Tie sú vo vlastníctve poolu Alpha Trains, ktorý ich prenajal firme Renfe Alquiler. Tá je účelovou dcérskou spoločnosťou určenou na správu prenajímaných vozidiel v rámci skupiny Renfe, a teda 49,9 % spoluvlastníka skupiny Leo Express Global a. s.
Návštevníci akcie si mohli prezrieť nízkopodlažné vlakové súpravy s klimatizáciou, Wi-Fi a bezbariérovou toaletou, automatom na kávu s platbou aj väčšinou platobných kariet či mobilných telefónov s NFC alebo sa pozrieť do kabíny rušňovodiča. K príjemnému posedeniu lákali sedacie vaky a lehátka vo vonkajšej chill zóne s DJom, horúcimi nápojmi na zahriatie a sladkými perníčkami. Súčasťou akcie bolo aj slávnostné prestrihnutie pásky a prípitok, ktorý symbolicky otvoril trať Bratislava - Komárno vlakom
Leo Express .
Pre návštevníkov pripravili aj koleso šťastia, kvíz o
Leo Express či naše štýlové reklamné predmety, ktoré boli na mieste dostupné na zakúpenie s 25% zľavou. V deň predstavenia vlakovej súpravy a služieb obdržali cestujúci, ktorí sa prihlásili do vernostného programu Smile Club, 50 leo kreditov, čo je ekvivalent 2 eur. Tie môžu následne využiť na nákup lístkov na všetkých trasách Leo Express. Priamo na akcii sa následne mohli zapojiť do súťaže o ročnú limitovanú edíciu lístka DunajPass. Vďaka nej umožňujeme získať cestovanie na 365 dní za 365 € a špeciálny balíček pre verných zákazníkov k tomu. Ročný traťový lístok tak umožní cestovať za jedno euro denne, a to neobmedzene na celej trase.
„Nasadili sme vysokú latku. Teraz musíme dbať na to, aby sme zachovali konzistentnú kvalitu a pomohli tak zvýšiť atraktivitu cestovania na železnici v tomto regióne, čo následne zvýši záujem o cestovanie v celej sieti na Slovensku”, uviedol Peter Köhler, generálny riaditeľ
Leo Express .

ZSSK nezvláda nástup po RegioJete, väčšina vlakov jazdí s meškaním
15.12.2020, Jan Sůra - Tretí deň prevádzky čelí dopravca veľkým meškaniam. Dôvodom môžu byť aj súpravy s pomalším rozjazdom.
Železničná spoločnosť Slovensko (
ZSSK) čelí už tretí deň kritike za veľká meškanie na trati Bratislava - Komárno. Prevádzku prevzal štátny dopravca v nedeľu po RegioJete.
Meškanie sú zjavné ako z online mapy na stránkach
ŽSR, tak i prehľadu jázd jednotlivých vlakov, ktorý má redakcia k dispozícii. Bez oneskorenia išlo včera len desať vlakov z celkového počtu 59 vypravených spojov. Na časté meškanie sa sťažujú cestujúci aj vo facebookovej skupine venovanej meškaniu na trati. "Červené vlaky sú na trati i na mape," komentoval ironicky jeden z diskutujúcich. ZSSK má červeno-biely náter vlakov, meškajúce vlaky sú v online mape sfarbené červeno.
Hospodárske noviny (HN) v dnešnom vydaní uviedli, že štátny dopravca na novej trati úplne prepadol. Podľa ich štatistík bolo priemerné meškanie 14 minút, najväčšie 67 minút. "Počas prvého dňa sa vyskytli menšie problémy na dvoch súpravách. V jednej bol problém v komunikácii medzi rušňom a riadiacim vozňom, v druhom prípade bol zvýšený tlak v brzdovom systéme, "povedal pre Hospodárske noviny hovorca
ZSSK Tomáš Kováč. Vyšší tlak budú mať možno ale aj niektorí cestujúci: i tretí deň prevádzky meškania pokračujú.

Noví rušňovodič na trati
ZSSK môže mať ale dlhodobo problém dodržiavať cestovný čas na trati. Väčšinu spojov zabezpečuje súpravami zloženými z rušňa a vozňov, RegioJet na trase používal hlavne motorové jednotky. Tie majú lepšiu akceleráciu ako klasické súpravy. HN navyše upozornili aj na fakt, že na trati jazdia noví rušňovodiči. Štátny dopravca im ponúkol až o polovicu nižšie platy, ako mali u RegioJetu a tí tak k ZSSK neprešli.
ZSSK budú na trati jazdiť dva roky, zmluvu majú spoločne s rakúskym dopravcom ÖBB. Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) začalo výber dopravcu pre túto trať riešiť príliš neskoro pred uplynutím konca zmluvy. Zvolilo podobne chaotický prístup české ministerstvo dopravy, ktoré pri riešení zmluvy na diaľkové vlaky v takom časovom tlaku, že dopravcovia nemajú čas na prípravu kvalitnejších súprav.
Od nového cestovného poriadku jazdí na trase celkom 59 vlakov. V pracovné dni je základný hodinový takt medzi Bratislavou a Komárnom, do Dunajskej Stredy 30 minút, v úseku Bratislava - Kvetoslavov 20 minút.

Menšia kapacita a horšie vlaky ako predtým. ZSSK odhalila, čo čaká cestujúcich na linke Bratislava - Komárno po konci RegioJetu
25.09.2020, Jan Sůra, zdopravy.cz - Štátny dopravca poďakoval RegioJetu za "rozjazdenie" trati. Zhruba tretina kapacity bude bez klimatizácie.
Železničná spoločnosť Slovensko (
ZSSK) odhalili detaily k prevádzke Bratislava - Komárno, ktorú prevezme spoločne s rakúskym dopravcom ÖBB od 13.decembra po RegioJete. Priznala, že cestujúcich čaká zhoršenie komfortu.
" Nalejme si čistého vína. Na trati budeme jazdiť lepšími vlaky, než sú súčasné, ale na začiatok prevádzky horšími ako v roku 2018, "napísal šéf
ZSSK Filip Hlubocký v blogu na denníku N . Do roku 2018 mal RegioJet na trase výhradne nízkopodlažné a klimatizované jednotky, potom nasadil aj staršie súpravy kvôli navýšenia kapacity. Podľa Hlubockého ZSSK aj ÖBB "makajú na zháňaní lepších súprav" .
Cestujúcich ale čaká iné zhoršenie komfortu. Vlaky budú mať menšiu kapacitu.
ZSSK chýbajú dvojpodlažné vozne, ktoré si RegioJet priviezol z Nemecka. " Nedokážeme zabezpečiť súpravy s 500 miestami na sedenie v špičke, ale s kapacitou menšou ako 400 miest," uviedol Hlubocký. V každej súprave bude aspoň jeden klimatizovaný vozeň.
Ministerstvo (
MDV), ktoré svojou nečinnosťou súčasnú situáciu spôsobilo, ešte na začiatku týždňa na Facebooku tvrdilo, že kvalita bude minimálne rovnaká ako u RegioJetu. Výber ZSSK a ÖBB vysvetlilo tým, že RegioJet ponúkol staršie súpravy a požadoval vyššiu dotáciu.
Medzi Bratislavou a Komárnom budú jazdiť dva typy súprav: jedna s rušňom Herkules (séria
2016) a dvoma vozňami Bdteer (ZSSK, s klimatizáciou, wi-fi), dvoma vloženými vozňami Bmpz-I od ÖBB a riadiacim vozňom Bmpz od ÖBB. Rakúske vozne bez klimatizácie podľa ZSSK spĺňajú kvalitatívne požiadavky prepravy cestujúcich v prímestskej a regionálnej doprave - aktuálne jazdia medzi Viedňou a Bratislavou. Druhou súpravou bude vlak ťahaný rušňom 754 ZSSK a dvoma klimatizovanými vozňami Bdteer a dvoma vozňami Bdtmeer bez klimatizácie.

Pod Tatry zamieria pravdepodobne horšie vlaky
Medzi Dunajskou Stredou a Komárnom potom nasadí
ZSSK jednotky 840 s klimatizáciou či vákuovým WC. Tie presunie z podtatranskej oblasti, najmä z trate Poprad-Tatry - Kežmarok - Stará Ľubovňa - Plaveč a Studený potok - Tatranská Lomnica. Namiesto nich nasadia jednotky 813, zvažuje ale aj nasadenie modernejších 813.1. Hlubocký pripúšťa, že nejde o posun k lepšiemu. " Pri rozhodovaní o využití kapacity a kvality jednotlivých vozidiel rozhoduje najmä ich využitie a celospoločenská potreba, " povedal Hlubocký. Celkovo má byť 60 - 70% nasadzované kapacity s klimatizáciou.
Trať medzi Bratislavou a Komárnom patrí k najvyťaženejším jednokoľajkám v Európe,
RegioJet tu ročne prepravil okolo 4 miliónov cestujúcich. MDV si nechalo výber dopravcu na poslednú chvíľu, preto nakoniec skončilo u štátnych ZSSK a ÖBB . Kontrakt je na dva roky, potom by mal začať prevádzku podľa desaťročnej zmluvy z verejnej súťaže. Oproti existujúcemu kontraktu s RegioJetom má byť prevádzka ročne o zhruba 200 tisíc € lacnejšie.
Hlubocký v blogu poďakoval
RegioJetu za to, že "rozjazdil" prevádzku na trati. " Sľubujem vám, že o cestujúcich, ktorích ste tu z verejných zdrojov naučili jazdiť vlakom, neprídeme, " uviedol.

Prevádzku na trati Bratislava – Komárno nasledujúce dva roky zabezpečí rakúsky ÖBB v spolupráci so ZSSK
MDV, 21.09.2020 - Dopravu na frekventovanej trati Komárno - Dunajská Streda - Bratislava od 13.12.2020 nasledujúce dva roky zabezpečí rakúsky národný dopravca ÖBB a ZSSK . Ministerstvo dopravy rozhodlo pre spojenie dvoch stabilných národných dopravcov, ktorí prinášajú predovšetkým vyššiu kvalitu cestovania za nižšiu cenu. Štát na tomto riešení ročne ušetrí desiatky tisíc eur.
Oproti súčasnosti bude celková dotácia za rok nižšia o takmer 200-tisíc eur. Priemerná sadzba za 1 vlkm bude na úrovni 9,65 €. S príchodom nových dopravcov zostáva zachovaný aj cestovný poriadok, riešia sa len drobné úpravy pre optimalizáciu nástupov a výstupov cestujúcich. Nezmení sa ani režim IDS na území Bratislavského samosprávneho kraja.
„Ako som sľúbil, vybrali sme tú najlepšiu ponuku. Na frekventovanú trať prinášame etablovaných dopravcov, ktorí prinesú kvalitné služby za nižšiu cenu a rozsah výkonov bude zachovaný. Nasledujúce dva roky sa tak cestujúci môžu tešiť na komfortné a spoľahlivé cestovanie, čomu sa veľmi teším,” uviedol minister dopravy Andrej Doležal.
V porovnaní so súčasnou prevádzkou ÖBB + ZSSK navrhli koncept väčšieho počtu klimatizovaných vozňov ako dnes používa spoločnosť RegioJet. Pôjde o rovnaké súpravy a vysokokvalitné lokomotívy, ktoré dnes premávajú na úseku Viedeň – Marchegg – Bratislava. Tieto budú doplnené najmä na úseku Komárno - Dunajská Streda klimatizovanými súpravami radu 840.
Posledných desať rokov prevádzku na trati Komárno - Dunajská Streda - Bratislava zabezpečovala spoločnosť RegioJet . Rovnako predložila ponuku, avšak na trati plánovala využiť staršie vozne bez klimatizácie a s vyššou dotáciou.
Zmluva so spoločnosťou RegioJet vyprší 12.12.2020. V súčasnosti je už vyhlásená transparentná súťaž na prevádzkovateľa na tejto trati, ktorý ju bude obsluhovať od roku 2023 nasledujúce desaťročie.

Ministerstvo dopravy jedná s RegioJetem o prodloužení smlouvy na provoz vlaků Bratislava – Komárno
Jan Sůra, zdopravy.cz, 03.06.2020 - Soutěž ministerstva dopravy na provoz vlaků mezi Bratislavou a Komárnem skončila podle očekávání a varování dopravců fiaskem. Stát tak bude řešit, komu zadá od prosince dál provoz na této trase. Zatím začal jednat opět s RegioJetem, chce vypsat soutěž znovu.
„Soutěž nebyla zrušená, jen nemá úspěšného vítěze. Proto se podle podmínek dané evropskou legislativou bude v soutěži pokračovat,“ uvedlo ministerstvo dopravy na dotaz Zdopravy.cz. Ministerstvu přišla jen nabídka RegioJetu, která ale nesplňovala podmínky.
RegioJetu v prosinci končí na trati smlouva, netají se tím, že by rád na Slovensku pokračoval. Loni vypsaná soutěž ale sklidila kritiku více dopravců, především za velmi krátké lhůty.
Ministerstvo v odpovědi uvedlo, že soutěž zopakuje v nejbližších týdnech. „Základní změnou bude prodloužení lhůt na podání nabídek i samotnou přípravu na zahájení provozu,“ uvedlo ministerstvo.
S RegioJetem proto jedná o prodloužení stávající smlouvy. „Jednáme s nimi. Společnost byla vybraná jako první na jednání proto, že je už zde etablovaná a zapojedná Integrovaného dopravného systému Bratislavského kraja,“ dodalo ministerstvo. Pokud se s RegioJetem nedohodnou, osloví jiné dopravce. Prodloužená smlouva bez soutěže může být podle ministerstva jen na dva roky.
RegioJet se zájmem o další provoz na trati netají. „Zaslali jsme nabídku na pokračování provozu, kvůli situaci s ohledem na COVID-19 ale nemohla být věc dále řešena. Předpokládáme jednání o dalším postupu v dohledném čase,“ uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

ZSSK sa nezapojí do súťaže o úsek Bratislava - Komárno, podá námietku
14.2.2020 , sme.sk - Štátny dopravca zrejme požiada o vyhlásenie novej súťaže.
BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sa nezúčastní na súťaži na výber dopravcu v osobnej železničnej doprave na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno.
Podľa ZSSK nie je možné v termíne, ktorý určilo Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky, predložiť kvalifikovanú ponuku.

ZSSK podá námietku
Štátny dopravca plánuje do konca budúceho týždňa podať námietku a pravdepodobne ministerstvo požiada, aby súťaž zrušilo a vyhlásilo novú.
"Nie je možné v požadovanom termíne predložiť kvalifikovanú ponuku, pričom tento termín podľa nášho názoru predstavuje približne len zlomok potrebného času na jej prípravu," uviedla ZSSK vo vyhlásení zaslanom v piatok médiám.
Podľa ZSSK by bol schopný kvalifikovanú ponuku predložiť iba taký uchádzač, ktorý už dnes disponuje vozidlami spĺňajúcimi v podstatných ohľadoch požiadavky vyhlasovateľa a je pripravený ich takmer okamžite využiť na účely realizácie výkonov na súťaženej trase.
V poradí druhú súťaž na liberalizáciu tratí rezort dopravy spustil začiatkom októbra. Prvou bola súťaž na prevádzkovateľa osobnej vlakovej dopravy na trati Žilina - Rajec .
Hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká v novembri minulého roka informovala o tom, že do súťaže na výber železničného dopravcu na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno sa prihlásilo päť záujemcov.
Jedného z uchádzačov už ministerstvo vyradilo pre nesplnenie podmienok.

Na trati jazdí RegioJet
Na frekventovanej trati v súčasnosti jazdí súkromný dopravca RegioJet , ktorý má záujem v tom pokračovať aj naďalej.
RegioJetu sa končí aktuálne platná zmluva v decembri 2020. Potom môže na trať nastúpiť uchádzač, ktorý vzíde z verejnej súťaže. Trať bude obsluhovať nasledujúcich desať rokov.
Zámer vyhlásiť verejnú súťaž na trati Bratislava - Komárno rezort zverejnil pred viac ako rokom v európskom vestníku.
Celkovo 95-kilometrová trať patrí k mimoriadne vyťaženým a záujem o dopravu tam v posledných rokoch neustále narastá.

KDH: Súťaž na osobnú prepravu na trati Bratislava-Komárno sa môže skončiť fiaskom
13.2.2020 , teraz.sk – Súťaž na prevádzku osobnej železničnej prepravy na trati Bratislava – Komárno sa môže skončiť fiaskom. Uviedol to Stano Župa z komunikačného oddelenia mimoparlamentného KDH.
Pripomenul, že v decembri 2019 spustilo Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR druhé kolo súťaže na prevádzku osobnej železničnej prepravy na trati Bratislava – Komárno. Na tejto trati už takmer 10 rokov jazdí súkromný prepravca, ktorému sa podarilo na tento čas zvýšiť počet cestujúcich z 900.000 na 4 milióny cestujúcich za rok. Termín na predkladanie ponúk je 14. februára 2020 a podľa podmienok tejto súťaže má nový prepravca začať jazdiť už o necelý rok, od 1. januára 2021.
„Obávam sa, že aj táto súťaž sa môže skončiť fiaskom, tak ako sa to stalo pri súťaži na trati Žilina - Rajec . Znova je aj v tejto súťaži veľmi krátky čas pre nového prevádzkovateľa na nákup alebo nájom vlakových súprav a kvalitnú prípravu personálu. Ministerstvo požaduje bankovú záruku vo výške 8 miliónov eur, čo je 40-násobne viac, ako je to doteraz, čo bude mať negatívny vplyv na výšku ponúknutej ceny,“ povedal Pavol Zajac, podpredseda KDH.
MDV podľa Zajaca požaduje maximálny vek vozidiel do 20 rokov, ale nezohľadňuje ich modernizáciu. Pri požadovaných kapacitách 500 miest vo vlaku môžu tejto požiadavke vyhovovať len dvojpodlažné vlaky. Týmito disponuje len štátny prepravca ZSSK, ktorý ich získal z fondov EÚ, a dnes tieto moderné vlaky jazdia v regiónoch, kde by o ne cestujúci prišli.
„Ministerstvo navrhuje od 1. januára 2021 aj znížiť počet vlakov na tejto trati približne o 5 %, čo bude mať za následok zníženie služieb pre cestujúcich,“ upozornil Zajac.
Jediný, kto môže splniť tieto podmienky, je podľa Zajaca dominantný prevádzkovateľ ZSSK, aj to len na úkor zníženia kvality dopravy v iných regiónoch. „Preto by som odporúčal ministrovi dopravy, aby jeho úradníci opravili podmienky súťaže tak, aby boli férové pre všetkých uchádzačov. Aby posunuli termín na predkladanie ponúk a aj termín spustenia nového prevádzkovateľa,“ odkázal Zajac.
„Myslím si, že cestujúci, ktorí radi využívajú dennodenne železničnú dopravu na tejto trati, si určite zaslúžia kvalitné služby. Preto nemôže byť hlavným kritériom pre ministerstvo dopravy rýchly termín ukončenia súťaže, ešte pred parlamentnými voľbami, ale kvalitný výber nového prevádzkovateľa,“ dodal podpredseda KDH.

Železničné stanice v Kvetoslavove a okolí prešli rekonštrukciou
17.XII.2019 TASR / Sme - Ďalšími stanicami s zrekonštruovanými priestormi sú Orechová Potôň, Podunajské Biskupice a Nové Košariská.
KVETOSLAVOV. Cestujúcich v Kvetoslavove a ďalších obciach čakajú obnovené železničné stanice.
Informovala o tom Karolína Ducká, hovorkyňa Ministerstva dopravy a výstavby SR.
Výpravná budova železničnej stanice v Kvetoslavove má podľa nej nový vzhľad. Zrekonštruovanú budovu si osobne prišiel pozrieť minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).
Obnovené priestory podľa rezortu prinášajú predovšetkým komfort a kvalitnejšie služby pre cestujúcich.
Ďalšími stanicami s novými zrekonštruovanými priestormi na tejto trati sú železničné stanice Orechová Potôň, Podunajské Biskupice a Nové Košariská v Dunajskej Lužnej.
"Modernizácia a obnova železničných staníc je nevyhnutnou súčasťou, aby sme zlepšili komfort cestujúcich, ale tiež samotnej prevádzky a s tým spojenými službami. Verím, že po rokoch zanedbávania sa aj tento obraz slovenských železníc výrazne zlepší a stanice budú slúžiť v prospech cestujúcej verejnosti," povedal Érsek.
Ducká spresnila, že budova výpravnej stanice v Kvetoslavove získala novú fasádu, strechu aj okná.
Úplne nový vzhľad má priestor čakárne, ktorá je prispôsobená aj pre osoby so zdravotným postihnutím. Namontované sú nové svietidlá s orientačným systémom, obnovený je nápis stanice.
Nechýbajú stojany na bicykle na spevnenej ploche. Celková cena rekonštrukcie výpravnej budovy Kvetoslavov vyšla ma 74.000 eur s DPH.
Spoločne sa do štyroch menovaných staníc na tejto trati investovalo vyše 363.000 eur s DPH. Finančné krytie zabezpečili ŽSR z vlastného rozpočtu.
Ducká dodala, že Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) dlhodobo podporuje rekonštrukciu železničných staníc, ktoré patria pod správu ŽSR.
Dôvodom je ich dlhodobé zanedbávanie a v mnohých prípadoch dnes už nevyhovujúci technický stav.
Doteraz sa rekonštrukcie dotkli celkom 27 staníc, medzi nimi napríklad stanice Lučenec, Myjava, Vrútky či Ilava.
V nasledujúcich rokoch sú plánované obnovy v ďalších približne 50 železničných staniciach a zastávkach, napríklad Fiľakovo, Kraľovany, Maťovce aj Štrbské Pleso. Cieľom je zvýšenie kvality služieb poskytovaných vo výpravných budovách, ako aj samotnej prevádzky.

Bratislava-N. Mesto (1962) - Podunajské Biskupice - Prekliata trať

Skončí RegioJet na trati Bratislava - Komárno? Ministerstvo začalo verejnú súťaž na dopravcu
webnoviny 10. 10. 2019 - Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) začalo ďalšiu verejnú súťaž na výber vlakového osobného dopravcu, tentoraz na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno. Oznámenie o súťaži rezort vo štvrtok zverejnil v súlade so zákonom o doprave na dráhach na svojej webovej stránke.
Na uvedenej regionálnej trati od marca 2012 jazdia vlaky súkromného dopravcu RegioJet. Ako informovalo Ministerstvo dopravy v tlačovej správe, zmluva vo verejnom záujme s touto spoločnosťou končí v decembri 2020.

Vyššia kvalita cestovania
Až potom môže na trať nastúpiť úspešný uchádzač, ktorý vzíde z tendra, pričom osobnú dopravu na nej bude zabezpečovať nasledujúcich desať rokov.
„Je to v poradí druhá súťaž, ktorú vyhlasujeme. Chceme ľuďom priniesť možnosť výberu, dostatok kapacity a predovšetkým vyššiu kvalitu cestovania. Ide o veľmi frekventovanú trať, preto verím, že verejná súťaž potvrdí všetky naše zámery a ľudia budú spokojní,“ povedal minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd).
Zámer vyhlásiť verejnú súťaž na trati Bratislava – Komárno rezort dopravy zverejnil pred viac ako rokom v európskom vestníku. Potencionálni záujemcovia tak získali základnú informáciu, aby sa mohli včas pripraviť.
Lehota na predkladanie žiadostí o účasť vo verejnej súťaži bude do 15.11.2019 od zverejnenia oznamu na stránke ministerstva dopravy.

Mimoriadne vyťažená trať
Splnenie podmienok bude hodnotiť nezávislá komisia na ministerstve dopravy. „Dopravcom, ktorí splnia právne, technické a odborné podmienky na zabezpečenie dopravných výkonov, budú poskytnuté detailné súťažné podklady. Ich obsahom bude samotný rozsah vlakov na trati, cestovné poriadky či finančné podmienky,“ uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká.
Nový dopravca by mal trať Bratislava – Komárno začať obsluhovať od 13. decembra 2020, kedy sa končí aktuálne platná zmluva so súkromným dopravcom RegioJet .

Zapojí sa aj RegioJet
Spoločnosť RegioJet predbežne počíta s účasťou vo vyhlásenej verejnej súťaži na výber vlakového dopravcu na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno.
RegioJet sa čo najskôr zoznámi s podmienkami vyhlásenej súťaže, ale predpokladáme, že sa do súťaže na prevádzkovanie vlakov na trase Bratislava – Komárno prihlásime s ponukou, ktorá zaistí ďalšie pokračovanie nárastu popularity cestovania vlakmi na tejto trati,“ uviedol vo štvrtok pre agentúru SITA hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj. Žlté vlaky tohto súkromného dopravcu jazdia na uvedenej trase vo verejnom záujme na objednávku štátu od marca 2012.
RegioJetu sa podaril počas prevádzky od roku 2012 z celoeurópskeho hľadiska unikátny nárast počtu cestujúcich, keď ich počet vzrástol až na päťnásobok oproti obdobiu, v ktorom na trati jazdil dopravca ZSSK (Železničná spoločnosť Slovensko – poz. red.),“ informoval Ondrůj.

O trať má záujem aj Leo Express
Trať Bratislava – Komárno je podľa dopravcu v súčasnosti najvyťaženejšou na Slovensku, vlaky tu jazdia v 20-minútových intervaloch a najviac vyťažené spoje využíva sedemsto cestujúcich.
RegioJet tento rok očakáva až viac než štyri milióny prepravených cestujúcich na tejto trase,“ dodal Ondrůj. Spoločnosť prevádzkuje na trati od septembra poschodové vozne, ktoré posilnili kapacitu vlakov v rannej a popoludňajšej špičke.
O súťaž na dopravcu na trati Bratislava – Komárno sa zaujíma aj ďalší český dopravca Leo Express. „O prihlásení sa rozhodneme po podrobnom preštudovaní dokumentácie. O termíne začatia prevádzky vieme a nie je pre nás teda prekvapením, na rozdiel od trate do Rajca,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca spoločnosti Leo Express Emil Sedlařík. „Predpokladáme, že na tejto linke uspeje dopravca, ktorý podá najlepšiu ponuku,“ dodal.
Celkom 95-kilometrová trať medzi Bratislavou a Komárnom patrí k mimoriadne vyťaženým a záujem o dopravu tam v posledných rokoch neustále narastá.

Pribudli poschodové súpravy
Dôvodom sú najmä pribúdajúce obytné zóny v okolí hlavného mesta, pričom každodenné dochádzanie vlakom do práce či škôl sa stáva najrýchlejším a najpohodlnejším spôsobom.
„V septembri na trati pribudli nové poschodové súpravy, ktoré sú nasadené v najviac frekventovaných časoch. Poskytujú predovšetkým viac miest na sedenie, a tým lepší komfort pre cestujúcich,“ priblížila Ducká.
Prvú súťaž na liberalizáciu železníc vyhlásil rezort dopravy začiatkom augusta. Záujem o prevádzkovanie osobnej dopravy na trati Žilina – Rajec v dĺžke 21 kilometrov prejavili traja dopravcovia.
„Po vyhodnotení vstupných podkladov splnili podmienky vstupu do súťaže dvaja z nich. Ministerstvo dopravy im aktuálne poskytlo súťažné podklady na predkladanie konkrétnych ponúk. Zámerom je, aby víťazný dopravca začal obsluhu regionálnej trate od februára 2020,“ dodala Ducká. Ministerstvo dopravy verí, že víťaz zatraktívni dopravu vlakmi a cestujúcich bude pribúdať.

RegioJet zvýši kapacitu na trati Bratislava - Komárno, nasadí dvojposchodové vozne
webnoviny 14. 09. 2019 - Vlakový dopravca RegioJet nasadí na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno od pondelka 16. septembra dvojposchodové vozne na vybrané vlakové spoje. Súpravy zostavené z poschodových vozňov zvýšia prepravnú kapacitu najvyťaženejších spojov jazdiacich v rannej a popoludňajšej špičke.

Zlomový okamih
Informovala o tom v piatok spoločnosť v tlačovej správe s tým, že pre vlakovú dopravu na Žitnom ostrove je to zlomový okamih. RegioJet prevádzkuje osobnú železničnú dopravu medzi Bratislavou a Komárnom vo verejnom záujme na objednávku Ministerstva dopravy a výstavby SR od marca 2012.
„Poschodové vozne budú nasadené na ranný vlak 4308 s odchodom z Dunajskej Stredy do Bratislavy vo všedné dni o 6:15. Vďaka ich nasadeniu sa navýši kapacita na sedenie v rannej a popoludňajšej špičke o stovky miest,“ povedala riaditeľka vlakovej a autobusovej dopravy RegioJet-u Ivana Kašická.

Nasadenie poschodových vozňov nadväzuje na prvú fázu posilnenia kapacít vlakov od 18. februára, keď na vybrané spoje na trase Bratislava – Komárno a späť nasadil dopravca klasickú súpravu zostavenú zo svojich rýchlikových vozňov.

Moderné vozne pre prímestskú dopravu
RegioJet zakúpil poschodové vozne od nemeckých železníc DB Regio. Spoločnosť poznamenala, že ide o moderné vozne pre prímestskú dopravu, ktoré doteraz jazdili v okolí bavorskej metropoly Mníchov.
Súpravy zostavené z poschodových vozňov budú ťahať najmodernejšie dieselové lokomotívy Siemens Eurorunner, tie spolu s vozňami prešli v uplynulých mesiacoch náročným procesom schválenia pre prevádzku v sieti Železníc Slovenskej republiky. Trať Bratislava – Komárno ešte v roku 2011 svojimi prepravnými výkonmi patrila k menej významným.
V súčasnosti je najviac vyťaženou jednokoľajkou na Slovensku a jednou z najvýznamnejších trás pre prímestskú železničnú dopravu v okolí Bratislavy a na Slovensku.
„Vítame, že ministerstvo dopravy sa systematicky zaoberá navyšovaním prepravných kapacít vlakov na trase Bratislava – Komárno. Kým príde k zvýšeniu priepustnosti trate do Komárna, je nasadenie poschodových vozňov jediná možnosť, ako ďalej navyšovať kapacitu spojov, ktoré už dnes v špičke jazdia v dvadsaťminútových intervaloch,“ uviedla Kašická.

Najvyťaženejšia jednokoľajová trať
„Trať Bratislava – Komárno je najvyťaženejšia jednokoľajná trať na Slovensku a len vlani tu cestovalo 3,6 milióna cestujúcich, čo je medziročne o milión cestujúcich viac,“ dodala Kašická.
Žlté vlaky RegioJet-u na trati Bratislava – Komárno prepravili v prvom polroku tohto roka rekordných 2,3 milióna cestujúcich, čo je oproti rovnakému obdobiu minulého roka o 50 percent viac.
Hlavnými dôvodmi pokračujúceho silného nárastu počtu cestujúcich na trati sú podľa spoločnosti rast počtu obyvateľov v nových rezidenčných oblastiach v obciach Žitného ostrova a tiež vstup RegioJetu do Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji.

Rekonštrukcia železničnej trate Dunajská Streda - Podunajské Biskupice
ŽSR 13.09.2011 - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., oznamujú cestujúcej verejnosti, že v dôsledku rozsiahlej rekonštrukcie železničnej trate v úseku Dunajská Streda - Podunajské Biskupice, bude úplne vylúčená osobná aj nákladná železničná doprava. V 35 km dlhom úseku začne nepretržitá výluka od 19. septembra 2011 od 8:00 hod. a potrvá do 5. decembra 2011 do 18:00 hod., teda celkom 78 dní. Osobné vlaky budú v tomto období nahradené autobusmi, ktoré zabezpečila Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. Obe spoločnosti prosia cestujúcu verejnosť, ako aj užívateľov cestných komunikácií o pochopenie a trpezlivosť. Výsledkom rekonštrukcie bude zásadné zlepšenie kvality, rýchlosti a komfortu cestovania pre verejnosť, ako aj významné rozšírenie priepustnosti trate pre nákladnú dopravu. 

Podstata rekonštrukcie:
ŽSR sa rozhodli pristúpiť k rozsiahlej rekonštrukcii z dôvodu, že význam tejto trate v posledných rokoch značne rastie - tak v osobnej, ako aj v nákladnej železničnej doprave. Uvedený úsek sa stal jedným z najfrekventovanejších a najvyťaženejších v rámci celého Slovenska. Je to spôsobené zvýšeným záujmom o každodenné cestovanie z okolitých oblastí do Bratislavy a späť, keďže sa tu v posledných rokoch zvýšil počet obyvateľov. Zároveň sa na tejto trati realizuje intenzívna nákladná doprava do kontajnerového prekladiska v Dunajskej Strede a je tu predpoklad ešte väčšieho využitia pre nákladnú dopravu. Uvedená trať sa tak stáva pre celý región strategickou spojnicou a má ambíciu byť alternatívou k v posledných rokoch problematickej cestnej doprave v danom úseku.
Od budúceho roku by navyše v zmysle platnej zmluvy s Ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky mal začať v úseku Dunajská Streda - Bratislava poskytovať svoje služby nový osobný prepravca – spoločnosť RegioJet .
Modernizácia sa však určte nerealizuje len preto, aby RegioJet mohol prevádzkovať svoje vlaky. Aj keby sa výluka nerealizovala, podľa vyjadrenia zástupcov RegioJet, by ich spoločnosť bola schopná prevádzkovať svoje vlaky podľa uzatvorenej zmluvy.

Cieľom ŽSR je rovnako v najbližších rokoch modernizovať a rekonštruovať aj ďalšie regionálne trate, ktorých význam sa mení a zásadným spôsobom sa na nich zvyšuje objem prepravovaného tovaru a osôb.

,,Môžem vyjadriť radosť nad tým, že v prípade tohto spojenia, aj vďaka už mimoriadne frekventovanej nákladnej doprave na uvedenej trase, máme nový problém. A to, ako zabezpečiť, aby sa všetky vlaky na danú trasu zmestili, aby plne vyhovovali všetkých technické parametre. Prial by som si, aby sme aj na ďalších našich tratiach riešili v budúcnosti podobné, v úvodzovkách problémy“, uviedol generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky, Ing. Vladimír Ľupták. 

NÁKLADY A  DODÁVATELIA 
Komplexnú rekonštrukciu traťového úseku realizujú ŽSR z vlastných zdrojov, celkové náklady sú vo výške 10 850 023,04 EUR bez DPH. Pracovať sa bude nepretržite, aj počas sobôt a nedieľ.

Rekonštrukcia sa zameriava na tri oblasti, ktoré budú vykonávať na základe výberového konania vybrané firmy:
Železničné stavebníctvo Bratislava, a. s.
TSS Grade, a. s., Trnava
BETAMONT, s. r. o., Zvolen

A/ Zhotoviteľ: Železničné stavebníctvo Bratislava, a. s.
Finančné náklady:  4 443 699,82 EUR bez DPH
  
Rozsah a druh prác Rekonštrukcia nástupíšť, rekonštrukcia osvetlenia a úpravy rozvodov nízkeho napätia, úprava spevnených plôch, prístrešky pre cestujúcu verejnosť, parkovacie plochy.

Práce budú prebiehať v týchto železničných staniciach a zastávkach:
ŽST  KVETOSLAVOV,
ŽST  NOVÉ KOŠARISKÁ,
ŽST LEHNICE,
ZAST MILOSLAVOV,
ZAST MALÁ PAKA,
ŽST   DUNAJSKÁ STREDA,
ZAST MICHAL NA OSTROVE,
ŽST ORECHOVÁ POTôŇ,
ZAST VEĽKÉ BLAHOVO,
ZAST VEĽKÁ PAKA

B/Zhotoviteľ: TSS GRADE, a. s.
Finančné náklady: 3 521 623,22 EUR bez DPH 
Rozsah prác:
 Rekonštrukcia železničného spodku a zvršku v železničných staniciach, zastávkach a v medzistaničných úsekoch

C/Zhotoviteľ: BETAMONT, s. r. o.
Finančné náklady: 2 884 700,00 EUR bez DPH  
Rozsah prác
:   V jednotlivých železničných staniciach budú vykonané úpravy staničného zabezpečovacieho zariadenia, v žst. Kvetoslavov aj stavebné úpravy výpravnej budovy a elektroinštalácie. V jednotlivých železničných zastávkach sa budú realizovať úpravy informačných zariadení. V medzistaničných úsekoch budú vymenené priecestné zabezpečovacie zariadenia a upravené informačné zariadenia.  

Železničné priecestia:
Rekonštrukcia trate Podunajské Biskupice – Dunajská Streda si vyžiada aj dočasné zmeny ohľadne prechádzania cez železničné priecestia. ŽSR žiadajú všetkých účastníkov cestnej premávky o zvýšenú pozornosť pri prechádzaní cez železničné priecestia počas výlukových prác. 

Železničné priecestia na trati Podunajské Biskupice – Dunajská Streda, ktoré sú vybavené svetelnou signalizáciou, alebo svetelnou signalizáciou a závorami budú počas výluky úplne vypnuté z činnosti. Tam, kde sa nachádzajú závory, tieto budú vyviazané do polohy zvislo. Keďže na trati bude úplne zastavená osobná aj nákladná doprava, prejazd cez železničné priecestia bude pre účastníkov cestnej premávky bezpečný. V prípade, že cez zmienené železničné priecestie budú prechádzať akékoľvek mechanizmy, tieto budú dodržiavať osobitný režim – 10 km rýchlosť, budú používať výstražnú zvukovú signalizáciu (húkať) a v Podunajských Biskupiciach a Dunajskej Strede budú tieto priecestia strážené zo strany dodávateľov, ktorí rekonštrukcie realizujú.
Tri železničné priecestia sa budú počas výluky rekonštruovať – na železničnom priecestí v km 37,501 v železničnej stanici Orechová Potôň dôjde k výmene zabezpečovacieho zariadenia. Na železničnom priecestí v km 41,106 v úseku Orechová Potôň – Dunajská Streda a v km 26,490 v úseku Kvetoslavov - Lehnice ŽSR zvýšia stupeň zabezpečenia z nezabezpečeného priecestia, označeného len výstražným krížom na priecestie zabezpečené svetelnou signalizáciou typu AŽD RE – PZZ 3Z. Nedôjde však k uzávierke uvedených priecestí.

OBMEDZENIA pre cestnú dopravu:
Uzavretie priecestí počas rekonštrukcie bude vykované na základe súhlasu Dopravného inšpektorátu Polície SR a orgánov miestnej správy. Zneprístupnenie priecestí a obchádzkové trasy budú vyznačené dopravnými značkami.

Opatrenia v železničnej osobnej doprave:
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) nahradí počas trvania výluky osobnú železničnú dopravu autobusovou.

Autobusy budú jazdiť podľa osobitného cestovného poriadku a oproti vlakom sa ich budú dotýkať určité obmedzenia.
Všetky spoje budú začínať a končiť na stanici Bratislava - Nové Mesto, s výnimkou prvého ranného spoja z Dunajskej Stredy a posledného z Bratislavy, ktoré budú vedené do a z bratislavskej hlavnej stanice. V Rovinke a Nových Košariskách nebudú náhradné autobusy zastavovať, v Podunajských Biskupiciach nebude možné nastupovať smerom do Bratislavy, pre cestujúcich k EC vlakom budú jazdiť v sobotu priame autobusy zo staníc Bratislava - Nové Mesto, Podunajské Biskupice a Dunajská Streda.
V autobusoch nebude možná preprava bicyklov, detské kočíky a nadrozmerná batožina bude prepravovaná podľa kapacitných možností autobusu.

Informácie o detailoch zmien, osobitný cestovný poriadok, zastávky NAD zistíte na stránke: slovakrail.sk alebo telefónnom čísle kontaktného centra ZSSK: 18 188.

Cestovný poriadok náhradnej autobusovej dopravy ZSSK platný od 19. IX. 2011 (xls 60 kb)

Komárno - Bratislava hl.st. (2018):

Bratislava hl.st. - Komárno (2018):

Úplná verzia je dostupná len na Rail CD .
Full version is available at
Rail CD only.

Zoznam staníc / Station list:

km podľa
knižného
cestovného
poriadku
km due to
bookish
Timetable

km podľa
knižného
cestovného
poriadku
km due to
bookish
Timetable
1960/1

Kilometrická
poloha podľa
hekto-
metrovníkov ¤
Kilometer position
due to Hectometer
stones ¤

štatistické
číslo
Statistic No.

umiestnenie budovy
Building position

názov stanice / zastávky
Station / Stop name
Alternatívne názvy
Alternative names
_0 _0 53, 274 /
44, 043
147363 oo xx Dunajská Streda [ 131-3 , 308 ] Duna Szerdahely; Dunaszerdahely
_3 _3 41, 239 147462 xx oo Veľké Blahovo nz Zemiansky Aboň; Nemesabony mh.
_6 _6 37, 603 147264 xx oo Orechová Potôň Diósförgepatony
_8 _8 35, 735 147165 xo xx Michal na Ostrove z. Svätý Michal na Ostrove; Szent-Mihaályfa mh.
12 12 31, 456 147066 xx oo Lehnice Nagylég
16 16 27, 762 146969 xo xx Veľká Paka Nagy Paka; Nagypaka
18 18 26, 300 146860 xo xx Malá Paka Kis Paka
20 20 23, 921 146662 xx oo Kvetoslavov [ 307 ] Úsor; Úszor; Úzor
xx xx 23, 65_ xxxxxx xx xo súbeh tratí / connection of lines 131 / 307  
21 21 22, 53_ ______ xo xx Kvetoslavov zastávka  
26 26 18, 302 147671 xo xx Miloslavov [ 410 ] Štvrtok na Ostrove; Csütörök
28 28 15, 831 146563 oo xx Nové Košariská Dunajská Lužná; Mischdorf; Misérd
30 30 14, 050 146464 xo xx Rovinka z Štefánikovce; Čela; Čelle z.; Csölle mh.
xx xx __, ___ xxxxxx xx xo súbeh tratí / connection of lines 131-1 / 302  
34 34 10, 191 146266 xx oo Podunajské Biskupice [ 131-1 , 131-2, 302 ] Biskupice; Biskupice na Dunaji; Biskupice pri Dunaji; Bischdorf; Püspoki; Pozsonypüspöki
36 36 _8, 15_ ______ __ __ Bratislava-Vrakuňa zp (zrušená zastávka) [ 131-1 , 131-2 ] Verekne; Vereknye mh.; Fragendorf; Verekny z.
xx xx _7, 9__ xxxxxx xx xx most/bridge [ 131-1 , 131-2 ]  
xx xx _6, 370 xxxxxx xo xx odbočná výhybka L1 vlečky Letisko [ 131-1 , 131-2 ]  
xx xx _5, 3__
? ( 132 )
xxxxxx xx xo súbeh tratí / connection of lines 131-1 , 131-2 / 120 , 132  
xx xx _ 4, 607
_7, 457

xxxxxx xx xx
z Brat. hl. st. [ 120 , 131-1 , 131-2, 132 ]
 
__ __40 __, ___ ______ __ __ Bratislava cintorín zp (zrušená odbočka) [ 120 , 131-1 , 131-2, 132 , 403 ]  
xx xx __, ___ xxxxxx xo xx súbeh tratí / connection of lines 120 , 131-1 , 132 / 403  
xx xx __, ___ xxxxxx xo xx súbeh tratí / connection of lines 403 / 405  
45 44 __, ___ ______ oo xx Bratislava-Nivy (1966 - cca 1985; zrušená stanica / canceled station) [ 401 , 402 , 403 , 405 ] Bratislava-Nové Mesto (1840 - 1966)

¤ 1. údaj / 1st date: stred stanice / station middle; 2. údaj / 2nd date: hlavná budova pre cestujúcich / main passenger building

 

číslo trate/Line No. od/since úsek/Section
371   Dunajská Streda - Bratislava cintorín
131 1993 Dunajská Streda - Bratislava cintorín
403 1999 Bratislava cintorín - Bratislava-Nové Mesto (1840)

Odkazy/Links:

  • Železničný uzol Bratislava
  • Železničná diskusia na bratislavskom servri Vlaky_net / Railway discussion at server Vlaky_net (Trains) in Bratislava
  • Železničná diskusia na bratislavskom servri Mestská doprava / Railway discussion at server Mestská doprava in Bratislava
  • Železnice na Slovensku - diskusné fórum ostravského časopisu K-Report Railways in Slovakia - discussion Ostrava's magazine K-Report
  • Bratislava-Nové Mesto - oficiálna stránka mestskej časti Nové Mesto
  • Bratislava
  • Bratislava-Staré mesto

  • Späť na " Z histórie slovenských železničných tratí "Späť na " Z histórie slovenských železničných tratí " Back to " From History of slovakian Railway lines "Back to " From History of slovakian Railway lines "
    Strana vytvorená / Site created : 30-I-1999
    Posledná aktualizácia / Last update : 14-nov-2023
    (h131-2.htm)