Železničná trať / Railway line
Bratislava cintorín - Bratislava-Nové Mesto (1962)
neelektrifikovaná trať /Without Power supply

Zoznam staníc / Station list

leto 1962 - sprevádzkovanie trate *
xx. II. 2012 - začiatok propagačných jázd vlakov RegioJet na trati Komárno - Dunajská Streda - Bratislava hl.st.
04. III. 2012 - začiatok štandardnej prevádzky vlakov RegioJet na trati Komárno - Dunajská Streda - Bratislava hl.st.

ZSSK sa nezapojí do súťaže o úsek Bratislava - Komárno, podá námietku
14.2.2020 , sme.sk - Štátny dopravca zrejme požiada o vyhlásenie novej súťaže.
BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sa nezúčastní na súťaži na výber dopravcu v osobnej železničnej doprave na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno.
Podľa ZSSK nie je možné v termíne, ktorý určilo Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky, predložiť kvalifikovanú ponuku.

ZSSK podá námietku
Štátny dopravca plánuje do konca budúceho týždňa podať námietku a pravdepodobne ministerstvo požiada, aby súťaž zrušilo a vyhlásilo novú.
"Nie je možné v požadovanom termíne predložiť kvalifikovanú ponuku, pričom tento termín podľa nášho názoru predstavuje približne len zlomok potrebného času na jej prípravu," uviedla ZSSK vo vyhlásení zaslanom v piatok médiám.
Podľa ZSSK by bol schopný kvalifikovanú ponuku predložiť iba taký uchádzač, ktorý už dnes disponuje vozidlami spĺňajúcimi v podstatných ohľadoch požiadavky vyhlasovateľa a je pripravený ich takmer okamžite využiť na účely realizácie výkonov na súťaženej trase.
V poradí druhú súťaž na liberalizáciu tratí rezort dopravy spustil začiatkom októbra. Prvou bola súťaž na prevádzkovateľa osobnej vlakovej dopravy na trati Žilina - Rajec .
Hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká v novembri minulého roka informovala o tom, že do súťaže na výber železničného dopravcu na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno sa prihlásilo päť záujemcov.
Jedného z uchádzačov už ministerstvo vyradilo pre nesplnenie podmienok.

Na trati jazdí RegioJet
Na frekventovanej trati v súčasnosti jazdí súkromný dopravca RegioJet , ktorý má záujem v tom pokračovať aj naďalej.
RegioJetu sa končí aktuálne platná zmluva v decembri 2020. Potom môže na trať nastúpiť uchádzač, ktorý vzíde z verejnej súťaže. Trať bude obsluhovať nasledujúcich desať rokov.
Zámer vyhlásiť verejnú súťaž na trati Bratislava - Komárno rezort zverejnil pred viac ako rokom v európskom vestníku.
Celkovo 95-kilometrová trať patrí k mimoriadne vyťaženým a záujem o dopravu tam v posledných rokoch neustále narastá.

KDH: Súťaž na osobnú prepravu na trati Bratislava-Komárno sa môže skončiť fiaskom
13.2.2020 , teraz.sk – Súťaž na prevádzku osobnej železničnej prepravy na trati Bratislava – Komárno sa môže skončiť fiaskom. Uviedol to Stano Župa z komunikačného oddelenia mimoparlamentného KDH.
Pripomenul, že v decembri 2019 spustilo Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR druhé kolo súťaže na prevádzku osobnej železničnej prepravy na trati Bratislava – Komárno. Na tejto trati už takmer 10 rokov jazdí súkromný prepravca, ktorému sa podarilo na tento čas zvýšiť počet cestujúcich z 900.000 na 4 milióny cestujúcich za rok. Termín na predkladanie ponúk je 14. februára 2020 a podľa podmienok tejto súťaže má nový prepravca začať jazdiť už o necelý rok, od 1. januára 2021.
„Obávam sa, že aj táto súťaž sa môže skončiť fiaskom, tak ako sa to stalo pri súťaži na trati Žilina - Rajec . Znova je aj v tejto súťaži veľmi krátky čas pre nového prevádzkovateľa na nákup alebo nájom vlakových súprav a kvalitnú prípravu personálu. Ministerstvo požaduje bankovú záruku vo výške 8 miliónov eur, čo je 40-násobne viac, ako je to doteraz, čo bude mať negatívny vplyv na výšku ponúknutej ceny,“ povedal Pavol Zajac, podpredseda KDH.
MDV podľa Zajaca požaduje maximálny vek vozidiel do 20 rokov, ale nezohľadňuje ich modernizáciu. Pri požadovaných kapacitách 500 miest vo vlaku môžu tejto požiadavke vyhovovať len dvojpodlažné vlaky. Týmito disponuje len štátny prepravca ZSSK, ktorý ich získal z fondov EÚ, a dnes tieto moderné vlaky jazdia v regiónoch, kde by o ne cestujúci prišli.
„Ministerstvo navrhuje od 1. januára 2021 aj znížiť počet vlakov na tejto trati približne o 5 %, čo bude mať za následok zníženie služieb pre cestujúcich,“ upozornil Zajac.
Jediný, kto môže splniť tieto podmienky, je podľa Zajaca dominantný prevádzkovateľ ZSSK, aj to len na úkor zníženia kvality dopravy v iných regiónoch. „Preto by som odporúčal ministrovi dopravy, aby jeho úradníci opravili podmienky súťaže tak, aby boli férové pre všetkých uchádzačov. Aby posunuli termín na predkladanie ponúk a aj termín spustenia nového prevádzkovateľa,“ odkázal Zajac.
„Myslím si, že cestujúci, ktorí radi využívajú dennodenne železničnú dopravu na tejto trati, si určite zaslúžia kvalitné služby. Preto nemôže byť hlavným kritériom pre ministerstvo dopravy rýchly termín ukončenia súťaže, ešte pred parlamentnými voľbami, ale kvalitný výber nového prevádzkovateľa,“ dodal podpredseda KDH.

Skončí RegioJet na trati Bratislava - Komárno? Ministerstvo začalo verejnú súťaž na dopravcu
webnoviny 10. 10. 2019 - Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) začalo ďalšiu verejnú súťaž na výber vlakového osobného dopravcu, tentoraz na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno. Oznámenie o súťaži rezort vo štvrtok zverejnil v súlade so zákonom o doprave na dráhach na svojej webovej stránke.
Na uvedenej regionálnej trati od marca 2012 jazdia vlaky súkromného dopravcu RegioJet. Ako informovalo Ministerstvo dopravy v tlačovej správe, zmluva vo verejnom záujme s touto spoločnosťou končí v decembri 2020.

Vyššia kvalita cestovania
Až potom môže na trať nastúpiť úspešný uchádzač, ktorý vzíde z tendra, pričom osobnú dopravu na nej bude zabezpečovať nasledujúcich desať rokov.
„Je to v poradí druhá súťaž, ktorú vyhlasujeme. Chceme ľuďom priniesť možnosť výberu, dostatok kapacity a predovšetkým vyššiu kvalitu cestovania. Ide o veľmi frekventovanú trať, preto verím, že verejná súťaž potvrdí všetky naše zámery a ľudia budú spokojní,“ povedal minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd).
Zámer vyhlásiť verejnú súťaž na trati Bratislava – Komárno rezort dopravy zverejnil pred viac ako rokom v európskom vestníku. Potencionálni záujemcovia tak získali základnú informáciu, aby sa mohli včas pripraviť.
Lehota na predkladanie žiadostí o účasť vo verejnej súťaži bude do 15.11.2019 od zverejnenia oznamu na stránke ministerstva dopravy.

Mimoriadne vyťažená trať
Splnenie podmienok bude hodnotiť nezávislá komisia na ministerstve dopravy. „Dopravcom, ktorí splnia právne, technické a odborné podmienky na zabezpečenie dopravných výkonov, budú poskytnuté detailné súťažné podklady. Ich obsahom bude samotný rozsah vlakov na trati, cestovné poriadky či finančné podmienky,“ uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká.
Nový dopravca by mal trať Bratislava – Komárno začať obsluhovať od 13. decembra 2020, kedy sa končí aktuálne platná zmluva so súkromným dopravcom RegioJet .

Zapojí sa aj RegioJet
Spoločnosť RegioJet predbežne počíta s účasťou vo vyhlásenej verejnej súťaži na výber vlakového dopravcu na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno.
RegioJet sa čo najskôr zoznámi s podmienkami vyhlásenej súťaže, ale predpokladáme, že sa do súťaže na prevádzkovanie vlakov na trase Bratislava – Komárno prihlásime s ponukou, ktorá zaistí ďalšie pokračovanie nárastu popularity cestovania vlakmi na tejto trati,“ uviedol vo štvrtok pre agentúru SITA hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj. Žlté vlaky tohto súkromného dopravcu jazdia na uvedenej trase vo verejnom záujme na objednávku štátu od marca 2012.
RegioJetu sa podaril počas prevádzky od roku 2012 z celoeurópskeho hľadiska unikátny nárast počtu cestujúcich, keď ich počet vzrástol až na päťnásobok oproti obdobiu, v ktorom na trati jazdil dopravca ZSSK (Železničná spoločnosť Slovensko – poz. red.),“ informoval Ondrůj.

O trať má záujem aj Leo Express
Trať Bratislava – Komárno je podľa dopravcu v súčasnosti najvyťaženejšou na Slovensku, vlaky tu jazdia v 20-minútových intervaloch a najviac vyťažené spoje využíva sedemsto cestujúcich.
RegioJet tento rok očakáva až viac než štyri milióny prepravených cestujúcich na tejto trase,“ dodal Ondrůj. Spoločnosť prevádzkuje na trati od septembra poschodové vozne, ktoré posilnili kapacitu vlakov v rannej a popoludňajšej špičke.
O súťaž na dopravcu na trati Bratislava – Komárno sa zaujíma aj ďalší český dopravca Leo Express. „O prihlásení sa rozhodneme po podrobnom preštudovaní dokumentácie. O termíne začatia prevádzky vieme a nie je pre nás teda prekvapením, na rozdiel od trate do Rajca,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca spoločnosti Leo Express Emil Sedlařík. „Predpokladáme, že na tejto linke uspeje dopravca, ktorý podá najlepšiu ponuku,“ dodal.
Celkom 95-kilometrová trať medzi Bratislavou a Komárnom patrí k mimoriadne vyťaženým a záujem o dopravu tam v posledných rokoch neustále narastá.

Pribudli poschodové súpravy
Dôvodom sú najmä pribúdajúce obytné zóny v okolí hlavného mesta, pričom každodenné dochádzanie vlakom do práce či škôl sa stáva najrýchlejším a najpohodlnejším spôsobom.
„V septembri na trati pribudli nové poschodové súpravy, ktoré sú nasadené v najviac frekventovaných časoch. Poskytujú predovšetkým viac miest na sedenie, a tým lepší komfort pre cestujúcich,“ priblížila Ducká.
Prvú súťaž na liberalizáciu železníc vyhlásil rezort dopravy začiatkom augusta. Záujem o prevádzkovanie osobnej dopravy na trati Žilina – Rajec v dĺžke 21 kilometrov prejavili traja dopravcovia.
„Po vyhodnotení vstupných podkladov splnili podmienky vstupu do súťaže dvaja z nich. Ministerstvo dopravy im aktuálne poskytlo súťažné podklady na predkladanie konkrétnych ponúk. Zámerom je, aby víťazný dopravca začal obsluhu regionálnej trate od februára 2020,“ dodala Ducká. Ministerstvo dopravy verí, že víťaz zatraktívni dopravu vlakmi a cestujúcich bude pribúdať.

RegioJet zvýši kapacitu na trati Bratislava - Komárno, nasadí dvojposchodové vozne
webnoviny 14. 09. 2019 - Vlakový dopravca RegioJet nasadí na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno od pondelka 16. septembra dvojposchodové vozne na vybrané vlakové spoje. Súpravy zostavené z poschodových vozňov zvýšia prepravnú kapacitu najvyťaženejších spojov jazdiacich v rannej a popoludňajšej špičke.

Zlomový okamih
Informovala o tom v piatok spoločnosť v tlačovej správe s tým, že pre vlakovú dopravu na Žitnom ostrove je to zlomový okamih. RegioJet prevádzkuje osobnú železničnú dopravu medzi Bratislavou a Komárnom vo verejnom záujme na objednávku Ministerstva dopravy a výstavby SR od marca 2012.
„Poschodové vozne budú nasadené na ranný vlak 4308 s odchodom z Dunajskej Stredy do Bratislavy vo všedné dni o 6:15. Vďaka ich nasadeniu sa navýši kapacita na sedenie v rannej a popoludňajšej špičke o stovky miest,“ povedala riaditeľka vlakovej a autobusovej dopravy RegioJet-u Ivana Kašická.

Nasadenie poschodových vozňov nadväzuje na prvú fázu posilnenia kapacít vlakov od 18. februára, keď na vybrané spoje na trase Bratislava – Komárno a späť nasadil dopravca klasickú súpravu zostavenú zo svojich rýchlikových vozňov.

Moderné vozne pre prímestskú dopravu
RegioJet zakúpil poschodové vozne od nemeckých železníc DB Regio. Spoločnosť poznamenala, že ide o moderné vozne pre prímestskú dopravu, ktoré doteraz jazdili v okolí bavorskej metropoly Mníchov.
Súpravy zostavené z poschodových vozňov budú ťahať najmodernejšie dieselové lokomotívy Siemens Eurorunner, tie spolu s vozňami prešli v uplynulých mesiacoch náročným procesom schválenia pre prevádzku v sieti Železníc Slovenskej republiky. Trať Bratislava – Komárno ešte v roku 2011 svojimi prepravnými výkonmi patrila k menej významným.
V súčasnosti je najviac vyťaženou jednokoľajkou na Slovensku a jednou z najvýznamnejších trás pre prímestskú železničnú dopravu v okolí Bratislavy a na Slovensku.
„Vítame, že ministerstvo dopravy sa systematicky zaoberá navyšovaním prepravných kapacít vlakov na trase Bratislava – Komárno. Kým príde k zvýšeniu priepustnosti trate do Komárna, je nasadenie poschodových vozňov jediná možnosť, ako ďalej navyšovať kapacitu spojov, ktoré už dnes v špičke jazdia v dvadsaťminútových intervaloch,“ uviedla Kašická.

Najvyťaženejšia jednokoľajová trať
„Trať Bratislava – Komárno je najvyťaženejšia jednokoľajná trať na Slovensku a len vlani tu cestovalo 3,6 milióna cestujúcich, čo je medziročne o milión cestujúcich viac,“ dodala Kašická.
Žlté vlaky RegioJet-u na trati Bratislava – Komárno prepravili v prvom polroku tohto roka rekordných 2,3 milióna cestujúcich, čo je oproti rovnakému obdobiu minulého roka o 50 percent viac.
Hlavnými dôvodmi pokračujúceho silného nárastu počtu cestujúcich na trati sú podľa spoločnosti rast počtu obyvateľov v nových rezidenčných oblastiach v obciach Žitného ostrova a tiež vstup RegioJetu do Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji.

Štátna ZSSK a župou ovládaná BRKS vedú spor o prevádzku dvoch železničných tratí
TASRBratislava 7. 12.2003 - Železničná spoločnosť (ZSSK), a. s., rovnako ako Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť (BRKS), a. s., majú záujem v budúcom roku prevádzkovať železničnú dopravu na tratiach Bratislava hlavná stanica - Kúty a Bratislava-Nové Mesto - Dunajská Streda. Obe konkurenčné spoločnosti tvrdia, že dopravu dokážu zabezpečiť pri nižšej dotácii, teda pre štát výhodnejšie.
Kým štátna a. s. ZSSK je v súčasnosti jediným osobným dopravcom na uvedených tratiach, BRKS, v ktorej majoritu vlastní župa, sa dnes snaží o prienik na ne prostredníctvom pozmeňovacieho návrhu k zákonu o štátnom rozpočte SR na rok 2004 z dielne poslanca za ANO Jirka Malchárka.
Člen parlamentu totiž tvrdí, že hlavnou výhodou tejto zmeny by bola výrazne nižšia cena za vlakový kilometer, čím by štát ušetril na dotácii 22,05 milióna Sk. Keďže osobnú prepravu po železničnej sieti vykonáva Železničná spoločnosť na základe zmluvy so štátom o ním objednaných výkonoch vo verejnom záujme, prináleží jej z tohto titulu aj štátna dotácia na vykrytie vzniknutých strát.
J. Malchárek tvrdí, že BRKS je schopná prevádzkovať trate pri dotácii približne 75 Sk na 1 vlakový kilometer, a upozorňuje, že dotácia na 1 vlakový kilometer u ZSSK predstavuje 153 Sk.
Hovorca ZSSK Miloš Čikovský ho opravil s tým, že dotácia je 142 Sk, ale ide o celoslovenský priemer. Znamená to, že každá trať je špecifická, sú také, ktoré vykazujú vyššiu ale aj nižšiu stratu, a teda potrebujú aj vyššiu respektíve nižšiu prevádzkovú dotáciu. Slová J. Malchárka preto považuje za zavádzajúce a vytrhnuté z kontextu.
"Dotácia na dva spomínané úseky je len 60 Sk, nakoľko ide o prevádzkovo pomerne silné trate, ktoré si na seba dokážu z veľkej časti zarobiť," povedal M. Čikovský. Poslanec za ANO oponoval tým, že prepočty železníc nie sú založené na podrobných rozboroch.
Hovorca ZSSK navyše tvrdí, že z listu, ktorý BRKS adresovala predsedovi výboru NR SR, je zrejmé, že spoločnosť by neprevzala na uvedených tratiach celú prevádzku, ale len niektoré najvyťaženejšie spoje, ktoré označil za hrozienka z koláča. "Potom je úplne normálne, že budú od štátu žiadať menej, ale tento ich prístup dostupnosť územia v tak širokej časovej škále dňa, ako ponúkame my, nezabezpečí," uviedol M. Čikovský.
Pokiaľ chce štát usporiť finančné prostriedky v oblasti verejnej dopravy, musí podľa hovorcu vypracovať zásady štátnej dopravnej politiky, ktoré by zamedzili duplicitným autobusovým a vlakovým spojom, a tým aj duplicitným dotáciám. Zároveň navrhuje decentralizovať prideľovanie prostriedkov zo štátneho rozpočtu tak, aby v prípade diaľkovej dopravy uzatváral s dopravcami zmluvy štát a pri osobnej doprave jednotlivé samosprávne kraje.
V budúcom roku by mala ZSSK dostať od štátu na výkony vo verejnom záujme 4,33 miliardy Sk, ktoré zodpovedajú objednaným 30,5 miliónom vlakových kilometrov. Na trate z Bratislavy do Kútov a Dunajskej Stredy pripadá podľa neho takmer 445 000 vlakových kilometrov.
BRKS prevádzkuje dopravu na tratiach Zohor - Rohožník a Bratislava - Zohor. Okrem bratislavskej župy sú akcionármi BRKS spoločnosti ŽOS Vrútky s 20 %, Wagon Service Travel s 12 %, obce Záhorská Ves, Vysoká pri Morave, Rohožník a Lozorno (4 %). Strategickým zahraničným partnerom sa stal Connex Transport AB so sídlom v Štokholme, ktorý vlastní 13 %.

Zoznam staníc / Station list:

km podľa
knižného
cestovného
poriadku
km due to
bookish
Timetable

Kilometrická
poloha podľa
hekto-
metrovníkov ¤
Kilometer position
due to Hectometer
stones ¤

štatistické
číslo
Statistic No.

umiestnenie budovy
Building position

názov stanice / zastávky
Station / Stop name
Alternatívne názvy
Alternative names
0 10, 191 146266 xx oo Podunajské Biskupice [ 131-2 , 302 ] Biskupice, Biskupice na Dunaji, Biskupice pri Dunaji, Bischdorf, Püspoki
2 _8, 15_ ______ __ __ Bratislava-Vrakuňa (zrušená zastávka) [ 131-2 ] Verekne, Vereknye, Fragendorf
x _7, 9__ xxxxxx xx xx most/bridge  
x _6, 370 xxxxxx xo xx odbočná výhybka L1 vlečky Letisko  
x _4, 607
_7, 457
xxxxxx xx xx
z Brat. hl. st.
 
6 __, ___ ______ __ __ Bratislava cintorín (zrušená odbočka) [ 120 , 131-2 , 132-2 ]  
8 _5, 309 146167 xx oo Bratislava-Nové Mesto (1962) [ 120 , 130 , 132-1 , 132-2 ]  

¤ 1. údaj / 1st date: stred stanice / station middle; 2. údaj / 2nd date: hlavná budova pre cestujúcich / main passenger building
* v 60.rokoch bola zrealizovaná veľká prestavba žel. uzla Bratislava

Odkazy/Links:

  • Železničný uzol Bratislava
  • Železničná diskusia na bratislavskom servri Vlaky_net / Railway discussion at server Vlaky_net (Trains) in Bratislava
  • Železničná diskusia na bratislavskom servri Mestská doprava / Railway discussion at server Mestská doprava in Bratislava
  • Železnice na Slovensku - diskusné fórum ostravského časopisu K-Report Railways in Slovakia - discussion Ostrava's magazine K-Report
  • Bratislava-Nové Mesto - oficiálna stránka mestskej časti Nové Mesto
  • Bratislava

  • Späť na " Z histórie slovenských železničných tratí "Späť na " Z histórie slovenských železničných tratí " Back to " From History of slovakian Railway lines "Back to " From History of slovakian Railway lines "
    Strana vytvorená / Site created : 05-III-2000
    Posledná aktualizácia / Last update : 17-feb-2020
    ( h131-1.htm )