Vo Francúzsku zatýkanie, v Nemecku problém na
železnici
Spiegel, 5. 4.2004, am -
Francúzska polícia uštedrila baskickej separatistickej
organizácie ETA cez víkend ďalší úder. Objavila jej
predpokladanú výrobňu zbraní a zatkla ďalších dvoch jej
podozrivých členov.
Podľa policajných zdrojov našli dielňu na výrobu raketometov
spolu s veľkými zásobami zbraní na farme v dedine Saint
Michel. Obaja podozriví príslušníci ETA boli v čase
zadržania ozbrojení. Španielsko privítalo nález i zatknutia,
ktoré podľa správ súvisia s piatkovým dolapením troch
významných členov ETA na juhozápade Francúzska. Baskickí
separatisti sú vraj teraz v stave chaosu.
Nemecký rušňovodič rýchlovlaku
ICE sa stal v sobotu nedobrovoľným hrdinom. Jeho reakcia
pravdepodobne zabránila katastrofe. Na koľajnice niekto
namontoval kovové platne, ktoré si, našťastie, všimol. Hneď
použil rýchlobrzdu, a tak vlak po nich prešiel „iba“ v
rýchlosti 90 km/hod. Za bežných okolností ide v tomto mieste,
medzi stanicami Kamen a Nordbögge, súprava 160 km/hod. Vo vlaku
bolo vtedy asi 200 cestujúcich. Nikomu sa, našťastie, nič
nestalo. Páchateľ mal na namontovanie platní iba 18 minút.
Pred toľkými minútami tam totiž išiel posledný vlak.
„Nemáme žiadneho páchateľa ani žiadne stopy vedúce k nemu
alebo k motívu tohto činu,“ vyhlásila včera prokuratúra v
Dortmunde.
Pološtátne britské železnice Network Rail budú investovať do rozvoja 40 mld. EUR
Londýn 5. 4.2004 - V nasledujúcich
rokoch budú pološtátne britské železnice Network Rail
investovať do skvalitnenia tratí 40 miliárd EUR (vyše 1,6
bilióna Sk). Avšak prostriedky na budovanie trate pre vlaky
vysokých rýchlostí im budú chýbať.
Network Rail vznikla pred dvoma rokmi, keď od súkromných
akcionárov prevzala starostlivosť o železničné trate v
krajine. V súčasnosti denne pracuje na ich skvalitnení 20 000
ľudí. Za týždeň vymenia 18 kilometrov koľají.
Skvalitňovanie tratí a ich zabezpečovacích zariadení
predstavuje dva hlavné piliere činnosti spoločnosti Network
Rail. V priestore Londýna sa okrem toho kladie dôraz na
zlepšenie zásobovania elektrickou energiou staníc a
trolejových vedení. Prepravcovia totiž nemôžu využívať
svoje najvýkonnejšie lokomotívy, lebo siete nemajú
dostatočný prívod elektrickej energie.
Network Rail v bežnom fiškálnom roku, ktorý sa začal prvého
apríla, vynaložia na modernizáciu koľajovej siete okolo 10
miliárd EUR. Nasledujúcom období ich výdavky neklesnú pod 7
miliárd EUR ročne. Podnik napriek tomu, že ide o pomerne
vysoké finančné objemy, nebude investovať do budovania
nových tratí, a to ani na úsekoch, kde sú terajšie vlakové
cesty preťažené. Vlaky v Británii v nasledujúcich rokoch
nebudú jazdiť rýchlejšie ako 200 kilometrov za hodinu.
Ostrovy tak aj naďalej budú zaostávať v cestovnej rýchlosti
vlakov za Francúzskom, Nemeckom, Japonskom, Španielskom a od
minulého týždňa aj Kórejskou republikou.
Network Rail je spoločnosťou, ktorá nahradila súkromnú
akciovú spoločnosť Railtrack. Jej história bola pomerne
krátka. Vznikla v roku 1997 pred parlamentnými voľbami, v
ktorých konzervatívci prišli o vládnu moc. Railtrack, ktorý
mal dokázať, že súkromní podnikatelia budú viesť aj taký
podnik, akým je traťové hospodárstvo železnice. Vedenie sa
však nestaralo o údržbu a budovanie tratí. Aj v dôsledku
toho došlo v krajine k viacerým železničným nešťastiam a
dochvíľnosť osobných vlakov sa stala minulosťou. Railtrack
neinvestoval do tratí, ale namiesto toho vyplácal akcionárom
dividendy. Prostriedky na ne získavali zväčša zo štátnych
dotácií. Keď ich vláda zastavila, Railtrack skrachoval.
Napriek tomu, že v správnych orgánoch Network Rail sedia
zástupcovia vlády v menšine, majú rozhodujúce slovo. Príjmy
od zákazníkov nestačia spoločnosti na krytie nákladov.
Podnik je odkázaný na úvery kapitálového trhu. Za ich
splatenie ručí štát.
Informoval nemecký denník Süddeutsche Zeitung.
Identifikovali ďalšieho teroristu, ktorý útočil v Madride
AFP MADRID 5. 4.2004 - Španielske
úrady v pondelok identifikovali pozostatky ďalšieho z
teroristov, ktorí sa odpálili cez víkend po tom, čo ich byt
obkľúčili policajti. Podľa polície mali všetci piati prsty
v útokoch na vlaky v Madride, ktoré 11. marca pripravili o
život 191 ľudí a stali sa najtragickejším teroristickým
činom, na ktorý sa v krajine pamätajú. Španieli v pondelok
identifikovali Maročana Džamála Ahmidana a tvrdia, že práve
on viedol komando, ktoré v marci zaútočilo na vlaky.
Z piatich údajných teroristov, ktorí sa v sobotu odpálili v
byte na madridskom predmestí Legánes, tak polícii zostáva
identifikovať už len jedného. V skupine boli okrem neho a
Ahmidana ešte Maročania Abdennabi Koundjá a Asri Rifat Anouar,
ako aj Tunisan Serhane Ben Abdelmajíd Fakhet, ktorý bol údajne
ústrednou postavou teroristickej operácie z 11. marca.
Al-Kájda sa vyhrážala peklom
AFP MADRID 5. 4.2004 - Pekelnými
dôsledkami pohrozili Španielsku v liste teroristi al-Kájdy, ak
okamžite nestiahne svojich vojakov z Iraku. List v pondelok
citovali španielske noviny ABC. ,,Španielsky štát pokračoval
v agresii proti moslimom, keď poslal nové jednotky do Iraku a
ohlásil úmysel vyslať ďalších vojakov do Afganistanu,"
písalo sa v liste, ktorý redakcia dostala v sobotu faxom. List
bol podpísaný pseudonymom Abú Dudžana al-Afghání zo skupiny
Ansar al-Kájda Európa. Teroristi zároveň zrušili prímerie,
ktoré dali Španielsku na to, aby sa dištancovali od Spojených
štátov.
,,Ak tieto požiadavky nebudú prijaté, vyhlásime vám vojnu a
zmeníme vašu krajinu na peklo, kde krv potečie riekami. Toto
je naše posledné varovanie," napísali teroristi. Nedávno
objavené výbušniny vo vlaku na trati Madrid - Sevilla
označili iba za varovanie, že môžu kedykoľvek a kdekoľvek
zaútočiť.
Nastupujúci španielsky premiér José Luis Rodríguez Zapatero
síce ohlásil stiahnutie španielskych jednotiek z Iraku, avšak
zatiaľ prebieha len výmena vojakov podľa pokynov odstupujúcej
konzervatívnej vlády. V Afganistane by španielski vojaci mali
ostať aj počas socialistickej vlády.
Španieli si musia na teror zvykať
6. 4.2004, Miriam Zsilleová -
Španieli sa musia začať učiť žiť s islamským terorizmom.
Nádej, že masaker, ktorý pred necelými štyrmi týždňami
prežili, bude ojedinelý, sa ukazuje ako márna.
"Udalosti po 11. marci sú dôkazom, že krvavý kúpeľ v
Madride je len začiatkom novej vlny džihádu v Európe,"
cituje denník El Pais experta na terorizmus. Nie je sám, kto si
myslí, že Španielsko sa pre teroristickú sieť al-Káida
stalo centrálnym operačným miestom a nové útoky sú otázkou
času.
Necelý mesiac po výbuchoch v štyroch madridských vlakoch už
zneškodnili nálož na trase Madrid – Sevilla, na madridskom
predmestí sa v európskej premiére odpálili údajní teroristi
a našli sa ďalšie výbušniny. Včera denník ABC zverejnil
list, v ktorom teroristi hlásiaci sa k "európskej
al-Káide" dávajú vláde štyri týždne na stiahnutie
španielskych jednotiek z Iraku. Inak sľubujú Španielsku peklo
na zemi.
Pre Španielov je to desivá predstava. Hoci jednu skúsenosť s
terorizmom už za sebou majú. Vyčíňanie hnutia ETA sa však s
islamským terorom porovnať nedá.
Profil teroristov je hrozivo normálny. Ide väčšinou o
mladých mužov medzi 30 a 40 rokov, ktorí takmer bez výnimky
prišli do krajiny legálne a ostali tu žiť. Pracovali ako
predavači, robotníci, predajcovia mobilných telefónov.
Bývali so svojimi matkami, súrodencami, mali manželky, deti a
ich susedia o nich hovorili ako o priateľských, moderne sa
obliekajúcich a príjemných ľuďoch.
Jeden z podozrivých bol vo futbalovom zväze Realu Madrid, iný
sa celému okoliu pýšil autogramom Davida Beckhama. Nikomu a
ničím neboli podozriví. A potom nastražili kilogramy
výbušnín do vlakov a rozmetali nevinných ľudí na kúsky.
Po víkendovej policajnej akcii španielske úrady tvrdia, že
skupina pripravovala nový útok. V športových taškách našli
dve nálože a jeden mŕtvy muž mal na sebe opasok naplnený
výbušninami. Polícia nevylučuje, že atentát plánovali
počas veľkonočného týždňa. "Možno sa to malo začať
už minulý víkend," cituje agentúra Reuters zdroj blízky
vyšetrovateľom.
Strach je všadeprítomný. Veľkonočné sviatky dávajú v
Španielsku do pohybu masy. Skoro 42 miliónov ľudí si
odchádza oddýchnuť na vidiek či na pobrežie. A často
cestujú vlakmi.
Jedinou útechou je pomerne rýchla odpoveď španielskych
úradov. Necelé štyri týždne po madridskej masakre väčšinu
páchateľov zatkla, alebo zabila. Počas víkendovej policajnej
akcie na madridskom predmestí sa zabil nielen údajný šéf
teroristov Tunisan Fakhet, ale neskoro v noci našli aj ďalšie
telo: malo by ísť o muža číslo dva, Maročana Džamala
Ahmidana , prezývaného Číňan.
Východoeurópske krajiny vstupujú do EÚ s biednou infraštruktúrou
Düsseldorf 6. 4.2004 - Zastarané
nevýkonné železnice a nízko výkonné telekomunikácie - s
takouto infraštruktúrou štartujú krajiny strednej a
východnej Európy (KSVE) od 1. mája do EÚ. Uviedol to v
dnešnom vydaní nemecký denník Handelsblatt. Podľa
najnovších výpočtov dosiahne modernizácia dopravy a
telekomunikácií v nich rozmery, v porovnaní s ktorými bola
zmena tohto sektora v bývalej NDR maličkosťou.
Zlepšenie pôjde podľa starostlivo vypracovaného plánu a
realizácia podľa programu TINA (Transport, Infrastructure Needs
Assessment). V prvom rade pôjde o zlepšenie stavu 20 000
kilometrov železničných tratí, 38 letísk, 49
vnútroúniových a 13 morských prístavov. Program TINA je
založený na 10 hlavných
transeurópskych koridoroch , po ktorých sa budú pohybovať
tovary medzi starými a novými členskými štátmi EÚ. Už v
dohľadnom čase sa má táto výmena zdvojnásobiť až
strojnásobiť.
Handelsblatt napísal, že napriek týmto mimoriadne vysokým
potrebám na financovanie infraštruktúrnych projektov EÚ na ne
prispeje len pomerne malými sumami. Pristupujúci členovia EÚ
doteraz vydávajú na túto oblasť len 0,5 % svojho hrubého
domáceho produktu. V budúcnosti by sa mal tento podiel
zvýšiť o celé percento.
Napriek bohatým a takmer neprehľadným zdrojom pomoci v EÚ sa
nové krajiny zrejme budú musieť uchýliť k svojpomoci.
Najväčším poskytovateľom úverov v strednej a východnej
Európe sa podľa vlastných údajov stala Európska investičná
banka (EIB). Zatiaľ poskytla úvery v celkovej výške 20
miliárd EUR. Z nich takmer polovica išla na dopravné projekty
a asi osmina na telekomunikácie. EIB má poskytnúť do roku
2010 na financovanie transeurópskych dopravných sietí okolo 50
miliárd EUR. Ďalšie prostriedky by mali prísť z
štrukturálneho fondu EÚ. Mali by prispieť k zmenšeniu
rozdielov rozvinutosti regiónov. Na tento účel je v rokoch
2004/06 k dispozícii 22 miliárd EUR.
Nemožno zabúdať ani na úlohu Európskej banky pre obnovu a
rozvoj (EBOR), ktorá podporuje rozvoj súkromného sektora.
Vlani poskytla 3,7 miliardy EUR na 119 projektov. Z nich bolo asi
20 % telekomunikačných a dopravných. (krátené)
Pes odhalil v rýchliku pašované cigarety z
Ukrajiny
BRATISLAVA 6. 4.2004 - S pomocou
služobného psa sa v pondelok podarilo košickým železničným
policajtom vypátrať v rýchliku Gemeran 258 kartónov
ukrajinských cigariet. Ako agentúru SITA informoval hovorca
železničnej polície Jozef Búranský, cigarety prepravoval
44-ročný muž z Nižného Hrabovca z okresu Vranov nad Topľou
a 37-ročný občan Českej republiky z obce Třebichovice.
Kupé, v ktorom muži sedeli, označil pes pri kontrole rýchlika
pred jeho odjazdom z košickej
železničnej stanice . Cigarety mali ukryté v štyroch
cestovných taškách. Pasažieri polícii na policajnom
oddelení povedali, že cigarety dostali od istého 35-ročného
muža z Nižného Hrabovca a mali ich odniesť im neznámej osobe
do Šale. Železničná polícia mužov a cigarety odovzdala
košickej colnej správe. Slovensko prišlo na clách o 100 000
korún.
Pri policajnej razii sa odpálilo
šesť teroristov
AFP MADRID 6. 4.2004 - Teroristov,
ktorí sa odpálili cez víkend na predmestí Madridu potom, čo
ich byt obkľúčili policajti, bolo šesť, a nie päť, ako sa
tvrdilo doteraz. Zistili to vyšetrovatelia, keď v byte na
madridskom predmestí Legánes našli pozostatky ďalšieho
človeka.
Podľa polície mali všetci šiesti prsty v útokoch na vlaky v
Madride, ktoré 11. marca pripravili o život 191 ľudí a stali
sa najtragickejším teroristickým činom, na ktorý sa v
krajine pamätajú. Španieli v pondelok identifikovali Maročana
Džamála Ahmidana a tvrdia, že práve on viedol komando, ktoré
v marci zaútočilo na vlaky. Zo šiestich údajných teroristov
tak polícii zostáva identifikovať ešte dvoch. V skupine boli
okrem nich a Ahmidana ešte Maročania Abdennábí Kundžá a
Asrí Rifát Anuár, ako aj Tunisan Serhane Ben Abdelmadžíd
Fakhet, ktorý bol údajne ústrednou postavou teroristickej
operácie z 11. marca.
Európska komisia sa chce vyrovnať so zneužívaním nadčasov
Z kandidátskych krajín iba Malta a
Cyprus zaviedli opatrenia týkajúce sa pracovného času do
legislatívy
7. 4.2004,
Štefan Kišš - Poslanci Európskeho parlamentu pred časom
hlasovali o otázke využívania výnimky týkajúcej sa smernice
o dĺžke pracovného času. Táto smernica obmedzuje dĺžku
pracovného času na 48 hodín týždenne, Veľká Británia
však využívala výnimku zo zákona. Nedávno sa k takejto
možnosti prihlásilo aj Francúzsko, Nemecko a Holandsko
využívajúc výnimku najmä u robotníkov a Luxembursko pri
zamestnancoch pracujúcich v oblasti hotelových a
reštauračných služieb. Poslanci prevažnou väčšinou
schválili zrušenie výnimky, ktorá umožňovala
zamestnávateľom v krajinách EÚ prinútiť svojich
zamestnancov, aby pracovali dlhšie. Výsledkom hlasovania boli
sklamaní najmä britskí liberálni poslanci Európskeho
parlamentu. Liz Lynneová po hlasovaní vyhlásila: Táto
výnimka je kľúčová pre konkurencieschopnosť Británie.
Uznáva dôležité rozdiely medzi štruktúrou trhu práce v
Británii a v iných členských krajinách únie a zároveň
dáva možnosť pracovníkom zarobiť si viac peňazí za
nadčasy. Opačný názor má európska poslankyňa za stranu
zelených Jean Lambertová, podľa ktorej je dlhý pracovný čas
zlý ako pre jednotlivcov tak aj pre celú spoločnosť. "Je
to skutočné ohrozovanie zdravia a bezpečnosti kvôli
vyčerpanosti a únave," vyhlásila Lambertová. Parlament
týmto rozhodnutím zvyšuje tlak na Európsku komisiu (EK),
ktorá pripravuje novú smernicu, aby sa vyrovnala so
zneužívaním nadčasov a posilnila dobrovoľnosť pri
rozhodovaní sa o práci nad limit 48 hodín.
Smernica o pracovnom čase (93/104/EC1) z novembra 2003, ktorá
stanovuje maximálnu dĺžku pracovného času na 48 hodín, sa
čoskoro zmení. V posledných týždňoch začala EK rozsiahle
konzultácie so zainteresovanými stranami. Europoslanci
vyjadrili ľútosť, že neboli schopní dostatočne preskúmať
sociálne a ekonomické dosahy tohto rozhodnutia na
zdravotníctvo. Súčasne žiadajú komisiu, aby prišla so
špecifickým dlhodobým návrhom, ako klasifikovať čas, kedy
sú doktori k dispozícii. Rozhodnutie Európskeho súdneho dvora
hovorí, že hodiny, kedy je doktor k dispozícii na zavolanie,
sa zaratávajú do jeho celkového pracovného času. Parlament
tiež vyzval členské štáty, aby si vymieňali informácie o
najlepších možných riešeniach a zaoberal sa aj potrebou
lepšieho riešenia medzi prácou a rodinným životom. Parlament
zdôraznil, aby nová smernica poskytovala zamestnávateľom
väčšiu flexibilitu. EP ďalej poznamenal, že súčasná
komunikácia o pracovnom čase zo strany EK nenavrhuje žiadne
spoľahlivé návrhy na riešenie vzniknutých problémov.
Súčasná smernica
Dnes ešte platná smernica poskytuje základný stupeň
ochrany pre väčšinu pracovníkov so značnou výnimkou u
manažérov.
- Minimálna doba na odpočinok je 11 hodín za každých 24
hodín,
- nárok na prestávku vzniká po šiestich hodinách,
- minimálne 1 deň do týždňa musí byť voľný
- maximálna týždenná pracovná dĺžka je priemerne 48 hodín
vrátane nadčasov
- štyri týždne platenej dovolenky ročne
- práca v noci nesmie presiahnuť 8 hodín.
Tieto obmedzenia sa nevzťahujú na letectvo,
železnice, námorníctvo a ostatnú vodnú dopravu,
rybolov a doktorov vo výcviku.
V roku 1993 si Veľká Británia vyjednala takzvaný opt-out
systém, ktorý dovoľuje členským krajinám za určitých
podmienok neuplatňovať 48-hodinový limit. Zamestnávateľ
napríklad nesmie vyvodzovať negatívne dôsledky na
pracovníkov, ktorí sa rozhodnú nezriecť sa svojich práv v
tejto otázke. Aj keď tento systém nie je špecifický pre
Veľkú Britániu, práve tam sa v najväčšej miere využíva.
Dohady sa zvýšili pri možnom zneužití opt-out systému,
napríklad keď je pracovníkovi navrhnutá táto klauzula
súčasne s jeho kontraktom, čo by sa mohlo prezentovať ako
limitovanie slobody rozhodovania jednotlivca. Rastúci počet
krajín navrhuje, aby sa opt-out používalo len v určitých
sektoroch. Francúzsko, Nemecko a Holandsko ho napríklad
navrhujú pre zdravotníctvo a Luxembursko pre hotely a
reštaurácie, teda tak, ako ho využívajú v súčasnosti.
Je zaujímavé, že vo Veľkej Británii sa ani po uvedení
smernice o pracovnom čase do platnosti v podstate nič v tejto
otázke nezmenilo. Je to výsledok najmä rozsiahleho
uplatňovania spomínaného opt-out systému. Podľa dostupných
údajov asi 4 milióny obyvateľov (16 % pracovných síl) v
súčasnosti pracuje viac ako 48 hodín týždenne, zatiaľ čo
začiatkom 90. rokov to bolo 3,3 milióna (15 %). Veľká
Británia je jediná krajina únie, kde sa priemerný
odpracovaný čas za posledné desaťročie zvýšil.
Najbežnejšia dĺžka pracovného týždňa vo Veľkej Británii
je 43 hodín.
Najmenej v tomto ukazovateli má Belgicko, aj keď rozdiely v
ostatných krajinách sú minimálne. Priemer celej EÚ je tesne
nad 40 hodín.
Spomedzi pristupujúcich krajín iba Malta a Cyprus zaviedli
opatrenia týkajúce sa pracovného času do svojej legislatívy.
Slovinsko využíva opt-out systém len pre doktorov. (krátené)
Železničná spoločnosť buduje sieť nových zákazníckych centier
Bratislava 7. 4.2004 - V súvislosti s
očakávaným zvýšením mobility obyvateľstva po vstupe SR do
EÚ a v snahe poskytnúť cestujúcej verejnosti komplexné
informácie o osobnej preprave i nové doplnkové a
nadštandardné služby, plánuje ZSSK , a. s., tento rok
vybudovať ďalších 7 zákazníckych centier.
Vzniknú v Košiciach , Prešove , Poprade , Banskej
Bystrici , Nových Zámkoch
, Starom Smokovci a v
spolupráci so samosprávou aj v Trenčianskych Tepliciach
. Rozšíria tak doterajšiu sieť 3 zákazníckych centier,
fungujúcich vo Zvolene , Liptovskom Mikuláši a Humennom , ktoré nahradili
pôvodné informačné kancelárie ZSSK .
Zákaznícke centrá podľa novej integrovanej koncepcie
poskytnú cestujúcim komplexný servis od A po Z na jednom
mieste a v reálnom čase, a to od bežných služieb až po
nadštandardné. Portfólio produktov a služieb tvoria
informácie o grafikone vlakov, rezervácia lístkov, miesteniek,
leteniek, vstupeniek na kultúrne a športové podujatia,
vydávanie cestovných lístkov, poistenie, vybavenie cestovných
dokladov, taxislužba, knihy a mapy regiónov. Centrá tak
dokážu pružne a kvalifikovane reagovať na požiadavky
cestujúcich v rámci celého logistického prepravného
reťazca, teda pred, počas i po preprave.
Tieto pracoviská sa budú v niektorých prípadoch vytvárať
spoločne s pracoviskami miestnej samosprávy. Podľa spôsobu
prevádzky a financovania uvažuje ZSSK o vytváraní 3 typov zákazníckych
centier: vlastné - zabezpečené výlučne ZSSK , vytvorené v
spolupráci so samosprávou, alebo zákaznícke centrum s
prevádzkou outsourcingového typu. Nové pracoviská budú
umiestnené na železničných staniciach a v prípadoch, keď
pôjde o spoluprácu so samosprávou alebo podnikateľským
subjektom, aj v centrách miest. Plán ďalšej výstavby
predpokladá vybudovanie centier vo všetkých sídlach
samosprávnych krajov a v dôležitých turistických
strediskách. TASR o tom informoval hovorca ZSSK Miloš Čikovský.
Spoločnosť Thames Trains dostala za haváriu v Paddingtone pokutu
2 mil.GBP
Londýn 7. 4.2004 - Železničná
spoločnosť Thames Trains dostala za haváriu spôsobenú jej
zamestnancom v londýnskej stanici Paddington od súdu pokutu 2
milióny GBP (takmer 122 miliónov SKK). Je to najvyšší
postih, aký kedy v krajine vyniesol súd za nešťastie
spôsobené v železničnej doprave. Železničné nešťastie sa
stalo v roku 1999. V troskách vlaku zahynulo 31 ľudí a
desiatky ďalších boli zranení. V minulosti súd v Británii
uložil najvyššiu pokutu 1,3 milióna GBP za železničné
nešťastie pri Southalle, ku ktorému došlo septembri 1997 a
zahynulo pri nej sedem cestujúcich.
K tragickej udalosti v Paddingtone došlo preto, lebo nový
strojvodca Michal Hadder prehliadol červené svetlo na semafore
a so svojím vlakom plným cestujúcich prekrížil dráhu
rýchliku.
Thames Trains v súdnom procese na londýnskom súde Old Baley
veľmi priťažil list ministerstva dopravy, ktorý spoločnosť
dostala niekoľko dní pred tragickou udalosťou. Ministerstvo v
ňom upozorňovalo, že príprava strojvodcov v spoločnosti nie
je na dostatočnej úrovni práve v súvislosti s problémami,
ktoré súvisia s jazdou cez peddingtonskú železničnú
stanicu. Z ôsmich kolízií vlakov, ktoré sa udiali v
posledných šiestich rokoch v tejto stanici, sa na šiestich
prípadoch podieľali vlaky Thames Trains.
Revoltující akcionáři se zmocnili vedení Eurotunnelu
PAŘÍŽ 7.
4.2004 - Akcionáři nespokojení s dosavadním vedením
britsko-francouzské společnosti Eurotunnel dnes
shromáždili dostatek hlasů, aby firmu na dnešní valné
hromadě s pomocí drobných akcionářů ovládli. Jejich
vítězství však může být podle pozorovatelů dvojsečné.
Mohlo by totiž společnost, která provozuje tunel pod kanálem
La Manche, přiblížit bankrotu.
Skupina revoltujících akcionářů pod vedením bývalého
francouzského prezidentského kandidáta Nicolasem Migueta
shromáždila na bouřlivé valné hromadě u Paříže dvě
třetiny mandátů. Management přiznal porážku ještě před
hlasováním o důvěře. "Nemáme většinu hlasů,"
řekl odstupující předseda správní rady Charles Mackay.
Na dosud největší valnou hromadu ve Francii se podle agentury
Reuters vypravili drobní investoři z celé země, aby
vyjádřili nespokojenost se ztrátou investic a způsobem
řízení dosavadního vedení. Drobní akcionáři říkají,
že po propadu hodnoty své investice o 90 procent již nemají
co ztratit.
Získání převahy akcionáři označili za historické
vítězství pro drobné investory. "Dnešek je pro drobné
akcionáře symbolický den. Moje rodina ztratila tisíce a
management nic nedělal. Už toho bylo dost, je čas na změnu,
řekl Pascal Atigny z Remeše. "Znám akcionáře, který
spáchali sebevraždu," živil ráno protestní náladu ve
francouzském rozhlase adept na místo nového šéfa firmy
Jacques Maillot.
Dosavadní vedení chtělo pouze vyměnit Mackaye bývalým
šéfem francouzské cestovní kanceláře Club Med Philippem
Bourguignonem. Tím chtěli uklidnit francouzské akcionáře,
kteří vedení firmy viní z neutěšené finanční situace
podniku. Společnost se od svého vzniku v roce 1987 potácí od
krize ke krizi.
Miguet dosadil s pomoci akcionářů do čela firmy Maillota.
Nové vedení chce s bankami o dluhu znovu jednat a na rozdíl do
starého managementu hodlá účtovat cestujícím vyšší ceny.
Předpokládají, že tím posílí firemní příjmy.
Nový tým rovněž naznačil, že doufá v pomoc vlád Francie a
Británie. To však Londýn a Paříž okamžitě striktně
odmítly.
Eurotunnel
postihla tvrdá konkurence v přepravě přes kanál a klesají
mu tržby. Společnosti se tak nedaří splácet ani úroky z
úvěru devíti miliard eur, které si půjčila na
prodlužující se a prodražující výstavbu.
Analytici zatím nepovažují strategii nového vedení za
jasnou. Podle nich jsou vágní sliby snížit dluh iluzorní a
žádná přehlídka akcionářské síly nemůže zakrýt fakt,
že rozhodující slovo budou mít věřitelé, tedy banky a
investiční fondy. Akcie firmy dnes nicméně vyskočily o více
než deset procent.
"Možná je to vítězství pro malé akcionáře, ti však
budou ještě menší, až zmizí poslední zbytky hodnoty
firmy," řekl agentuře Reuters jeden z londýnských
analytiků. Podle něho měl dosavadní management nejlepší
možný plán a nyní se spíše zvýšila pravděpodobnost
bankrotu.
Za nejlepší označil svůj plán odcházející generální
ředitel Richard Shirrefs. "Možná mi nevěříte,
vypracoval jsme však tento plán ve vašem vlastním zájmu a v
zájmu všech akcionářů," řekl Shirrefs na valné
hromadě.
Francouzský stát přemlouval drobné investory, aby podpořili
největší soukromý projekt infrastruktury v historii koupí
akcií. Eurotunnel
díky tomu vlastní z 65 procent drobní investoři a zbytek
mají institucionální investoři.
České dráhy připravují časopis a hledají
vydavatele
PRAHA 7. 4.2004
- ČD začínají připravovat časopis, který by
měl fungovat na podobném principu jako deník Metro, uvedl
internetový server Euro OnLine. Barevný magazín bude zdarma ve
vlacích a na nádražích a měl by prozatím vycházet jednou
za měsíc. ČD nyní hledají firmu, která by zajistila
vydavatelský servis časopisu. Oslovily přes deset subjektů,
mezi nimiž je podle Eura i vydavatelství Sanoma.
Euro upozorňuje, že ČD
nevypsaly výběrové řízení, ačkoli jde o veřejnou
zakázku. "Z předběžných kalkulací vyplynulo, že
výše budoucího peněžitého závazku je v rozmezí, které je
v zákoně o zadávání veřejných zakázek určující pro
volbu formy zadání veřejné zakázky," vysvětlil
vedoucí tiskového oddělení ČD
Zbyněk Honys. Seznam oslovených firem ale odmítl poskytnout s
tím, že jde o obchodní tajemství.
Náklad měsíčníku by měl být zpočátku zhruba 40 tisíc
výtisků, které lidé dostanou zdarma ve vybraných stanicích ČD a v některých vlacích. "Byli bychom
rádi, kdyby se objevil v průběhu léta," doplnil Honys
pro ČTK. ČD prý nejsou investorem akce, pouze vytvářejí
distribuční prostor. Investorem bude vybraný vítěz
soutěže, dodal. Magazín by se měl zaplatit sám z příjmu za
inzerci a reklamu.
V zahraničí zřejmě zatím podobný časopis neexistuje,
poznamenalo Euro.
Železničná polícia v Trnave objasnila krádež káblov zo
železničných vozňov
Bratislava 7. 4.2004 -
Železničná polícia v Trnave v utorok objasnila krádež
káblov zo železničných vozňov, pri ktorých firme
Železničná preprava, s.r.o. vznikla škoda 273 328 korún.
Podozrivý je 21-ročný Trnavčan.
Mladík sa priznal, že ešte v druhej polovici februára
odcudzil z ôsmich železničných vozňov odstavených v objekte
vlečky ŽOS Trnava medené
prepojovacie káble, hliníkové kryty podlahového kúrenia,
stropné kryty vetrania, rôzne profily hliníkových okrasných
líšt, zárubní a rámov dverí. Ukradnuté veci po demontáži
znehodnotil a odovzdal do zberni surovín v Trnave, kde za ne
dostal 4368 korún.
Železničná polícia odovzdala prípad trnavskej justičnej
polícii.
TASR o tom dnes informoval hovorca Železničnej polície Jozef
Búranský
Policajný pes v noci vyňuchal piatich Moldavcov, ukrytých
vo vozni
Bratislava 7. 4.2004 - "Komisár
Rex" železničnej polície dnes uprostred noci v Bratislave
vyňuchal piatich Moldavčanov, ukrytých vo vozni.
Nákladným vlakom sa chceli piati mladí občania Moldavska vo
veku 16, 22, 23 a dvaja 24-roční prepraviť zo Slovenska do
Rakúska, ich púť však skončila na Železničnej stanici Bratislava
východ . Keď hliadka ŽP so služobným psom o jednej v
noci kontrolovala stanicu, pes štekaním označil vozeň, kde
boli Moldavci ukrytí. Ani jeden nemal pri sebe doklad
totožnosti, zato však každý mal u seba preukaz žiadateľa o
azyl v SR. "Krátko po druhej v noci ich ŽP odovzdala
orgánom hraničnej a cudzineckej polície v Petržalke,"
uviedol pre TASR Jozef Búranský, hovorca ŽP.
Zmizlo 451 hliníkových výplní batožinových
políc z vlakov
BRATISLAVA 7. 4.2004 - Celkom 451
hliníkových výplní batožinových políc a 18 celých políc
ako artikel na speňaženie v zberných surovinách zmizlo ešte
koncom marca zo železničných vozňov odstavených na stanici v Košiciach .
Železničnej spoločnosti tak vznikla škoda za 77 000 korún.
Príslušníkom Železničnej polície (ŽP) sa v utorok podarilo
zistiť dvoch mužov vo veku 30 a 41 rokov zo Spišskej Novej Vsi
a z obce Holčíkovce v okrese Vranov nad Topľou, ktorí sa
priznali, že od 29. do 31. marca po dohode odcudzili
spomínaných 18 hliníkových políc, ktoré predali za 960
korún v zberni surovín v Košickej Novej Vsi a peniaze minuli.
ŽP obvinila mužov pre trestný čin krádeže formou
spolupáchateľstva.
Východ Európy trápi slabá infraštruktúra
8. 4.2004 -
Zastarané ... nevýkonné železnice a nízko výkonné
telekomunikácie - s takouto infraštruktúrou smerujú krajiny
strednej a východnej Európy (KSVE) od 1. mája do Európskej
únie, uviedol nemecký denník Handelsblatt.
Zlepšenie pôjde podľa starostlivo vypracovaného plánu a
realizácia podľa programu TINA (Transport, Infrastructure Needs
Assessment). V prvom rade pôjde o zlepšenie stavu 20-tísíc
kilometrov železničných tratí, 38 letísk, 49
vnutroúniových a 13 morských prístavov. Program TINA je
založený na 10 hlavných
transeurópskych koridoroch , po ktorých sa budú pohybovať
tovary medzi starými a novými členskými štátmi EU. Už v
dohľadnom čase sa má táto výmena zdvojnásobiť až
strojnásobiť.
Handelsblatt napísal, že napriek týmto mimoriadne vysokým
potre-bám na financovanie infraštniktúrnych projektov EU na ne
prispeje len pomerne malými sumami. Pristu-pujúci členovia EU
doteraz vydávajú na túto oblasť len 0,5 % svojho hrubého
domáceho produktu. V budúcnosti by sa mal tento podiel
zvýšiť o celé percento.
Napriek bohatým a takmer neprehľadným zdrojom pomoci v EU sa
nové krajiny zrejme budú musieť uchýliť k svojpomoci.
Najväčším poskytovateľom úverov v KSVE sa podľa vlastných
údajov stala Európska investičná banka (EIB). Zatiaľ
poskytla úvery v celkovej výške 20 miliárd eur. Z nich takmer
polovica išla na dopravné projekty a asi osmina na
telekomunikácie. EIB má poskytnúť do roku 2010 na
financovanie transeurópskych dopravných sietí okolo 50
miliárd eur. Ďalšie prostriedky by mali prísť zo
štrukturálneho fondu EU. Mali by prispieť k zmenšeniu
rozdielov rozvinutosti regiónov. Na tento účel je v rokoch
2004/2006 k dispozícii 22 miliárd eur.
Nemožno zabúdať ani na úlohu Európskej banky pre obnovu a
rozvoj (EBOR), ktorá podporuje rozvoj súkromného sektora.
Vlani poskytla 3,7 miliardy eur na 119 projektov. (krátené)
Mladému mužovi odrezali nohu kolesá rýchlika
Bratislava 8. 4.2004 -
Osobnou tragédiou sa pre 27-ročného muža z Jasenova, okres
Humenné, skončilo v stredu vo večerných hodinách jeho
naskakovanie do rýchlika R 607 Liptov na stanici v Kysaku .
Muž naskakovanie nezvládol, pošmykol sa a spadol pod
rozbiehajúcu sa súpravu, ktorá mu amputovala ľavú končatinu
pod kolenom. Ťažko zraneného ho vrtuľníkom previezli do
Fakultnej nemocnice s poliklinikou v Košiciach.
Svedok udalosti pochádzajúci z tej iste obce uviedol, že s
poškodeným cestoval do Košíc, omylom však vystúpili už v Kysaku , potom sa snažili dostať naspäť do vypraveného
vlaku, čo sa jednému z nich stalo osudným.
V dôsledku udalosti bola na druhej dopravnej koľaji zastavená
doprava od 17.42 do 19.25 hodiny. Vlak mal až 106-minútové
meškanie aj kvôli tomu, že záchranári i napriek upozorneniu
zo strany hliadky Železničnej polície (ŽP) nezobrali z
koľajiska amputovanú končatinu.
Výpravca odmietol vlak vypraviť. Urobil tak až potom, keď
železniční policajti osobne vzali odrezanú končatinu a
odviezli ju do nemocnice.
TASR informáciu poskytol hovorca ŽP Jozef Búranský.
CIA varuje pred útokom na parížsku železničnú sieť
PARÍŽ 8. 4.2004 - CIA
varovalo francúzske úrady pred teroristickým útokom, ktorý
by sa mal uskutočniť vo štvrtok večer na parížskej mestskej
železničnej sieti alebo v metre. CIA podľa francúzskej
polície dostala anonymnú správu, ktorá varovala pred možným
útokom v čase od 20:30 do 21:30 SEČ. Doprava na mestských
železničných tratiach ako aj premávka metra bola z tohto
dôvodu prerušená. "Po varovaní sme dočasne zastavili
dopravu od 20:15 a evakuovali sme stanice, aby ich mohli
bezpečnostné sily prezrieť," informoval hovorca
parížskej polície.
Umenie na nových železničných staniciach únie
BRATISLAVA 8. 4.2004 -
Rakúsko v spolupráci so svojimi najbližšími susedmi
pripravilo pri príležitosti rozšírenia Európskej únie
projekt inštalácie umeleckých diel na siedmich železničných
staniciach. Projekt pod názvom EU & YOU, ktorého
súčasťou budú aj informačné pavilóny, prebehne v troch
rakúskych mestách - Viedni, Grazi a Villachu. Z nových
členských krajín sa do neho zapojí Bratislava, Szombathely,
Brno a Ľubľana. Slovensko bude svojou tvorbou reprezentovať
výtvarník Erik Binder. Umelecké diela budú na železničných
staniciach vystavené od 27. apríla do 31. mája.
Ľudia majú často po príchode do stanice pocit, že sú sami.
"Našim posolstvom pre nové krajiny EÚ je: Prídeme pre
vás, " povedal rakúsky štátny tajomník pre umenie Franz
Morak, ktorý projekt spolu s kurátorom Petrom Weibelom a
ďalšími umelcami vo Viedni predstavil. Bližšie informácie
možno získať na internetovej stránke www.kulturkontakt.or.at.
O projekte informovala vo svojom najnovšom bulletine Informácie
z Rakúska Spolková tlačová služba (BPD).
Prvý rušeň vypravili z Kolárova pred deväťdesiatimi rokmi
Kolárovo 9. 4.2004 -
Obyvatelia Kolárova v Komárňanskom okrese si dnes
pripomínajú 90. výročie železničnej trate
Komárno – Kolárovo .
Podľa pamätníkov mala železničná trať, z ktorej
vyštartoval prvý vlak do Komárna 9. apríla 1914, spojiť
vtedajšiu veľkú dedinu s Komárnom aj so Šaľou, avšak trať z Kolárova po
Neded , pre ktorú bol nevyhnutný
finančne nákladný železničný most cez Malý Dunaj, dodnes
vybudovaná nebola. Železničnou traťou spájajúcou Kolárovo s Kráľkou, Violínom, Čalovcom, Balvanmi,
Kameničnou, Hadovcami, prechádzali parné, neskôr motorové
nákladné aj osobné vlaky až do roku 2003. Zamestnanci
dochádzali vlakom do práce, študenti do komárňanských
škôl. Stále viac ich však volilo cestovanie rýchlejším
autobusom. Vo februári minulého roku železnica všetky osobné
vlaky zrušila z ekonomických dôvodov. V súčasnosti môžu
Kolárovčania a obyvatelia blízkych usadlostí využívať iba
autobusovú dopravu.
Kousal: Nový časopis bude informovat cestující o dění na železnici
PROSTĚJOV
9. 4.2004 - Nový časopis, o jehož vydávání uvažují ČD , nebude zaměřen na domácí a zahraniční
zpravodajství, ale měl by cestující informovat o dění na
železnici. Periodikum má od léta fungovat na podobném
principu jako deník Metro a cestující jej dostanou zdarma.
"Chceme medializovat naši práci a uvažujeme i o tom, že
v nějakém týdeníku, který by byl hrazen z inzerátů, bychom
prezentovali naši práci. Ale je to zatím ve stádiu jednání
a analýz," řekl dnes v Prostějově ČTK generální
ředitel drah Petr Kousal.
Již zavedený týdeník Železničář je podle Kousala svým
obsahem určen zejména pracovníkům ČD . "Tento nový způsob by měl cestující
veřejnost více informovat o ČD ," uvedl.
Podle internetového serveru Euro OnLine bude barevný magazín
zdarma ve vlacích a na nádražích a měl by prozatím
vycházet jednou za měsíc. Dráhy nyní hledají firmu, která
by zajistila vydavatelský servis časopisu.
Náklad měsíčníku by měl být zpočátku zhruba 40 tisíc
výtisků, Magazín by se měl zaplatit sám z příjmu za
inzerci a reklamu.
Prevrat malých akcionárov Eurotunnelu nezmení nič
na jeho smutnom osude
Londýn/Paríž 9.
4.2004 - Legálny prevrat, ktorý malí akcionári
francúzsko-britskej spoločnosti Eurotunnel , spravujúcej podmorský železničný tunel pod
Lamanšským kanálom, uskutočnili na stredajšom valnom
zhromaždení v Paríži, nič nezmení na jej osude. Je
predurčená na krach.
Takto komentovali zmeny britskí analytici, ktorí hodnotili
výmenu vo vedení Eurotunnela, keď nominantov veľkých
akcionárov nahradili favoriti malých akcionárov. Z vedenia
musel odísť Brit Richard Shirrefs a nahradil ho Francúz
Jacques Maillot.
Eurotunnel dlhuje svojim veriteľom vyše 9 miliárd EUR (v
prepočte viac ako 360 miliárd SKK) a keď v roku 2006 nastane
termín splatnosti pohľadávok bankám, vedenie Eurotunnelu nebude mať na ich
pohľadávky dosť prostriedkov. Eurotunnel bude musieť
ohlásiť bankrot a jeho majetok sa dostane do rúk
veriteľských bánk.
Ak by oba štáty financovali tunel, spájajúci Francúzsko a
Veľkú Britániu, aspoň v takom rozsahu, ako sa podieľajú na
financovaní cestnej siete, letísk, železnice a prístavov,
súkromná firma Eurotunnel by bola zisková.
Sklamanie asi 700 000 francúzskych a 100 000 britských malých
akcionárov zapríčinila tvrdohlavá politika bývalej britskej
premiérky Margaret Thatcherovej, ktorá v roku 1986 nechcela
prispieť na budovanie tunela z verejných prostriedkov pod
kanálom ani penny. Ukázalo sa však, že sú viaceré
investičné projekty, ktoré sú nad sily súkromného
kapitálu. Výstavba tunela pod La Manchom patrí medzi ne.
Stavba sa v dôsledku nepredvídateľných geologických
podmienok predražila takmer o 100 % a výnosy z prevádzky
tunela nestačia na krytie bežných nákladov, splácanie
úrokov a istiny. Dlh spoločnosti rastie, a preto je jej osud
spečatený.
Keď prišli akcie Eurotunnelu 10. decembra 1987 na trh,
predávali sa za uvádzaciu cenu 2,83 EUR. V roku 1989 dosiahli
maximálnu hodnotu 13,95 EUR. V súčasnosti sa predávajú za
menej ako 0,60 EUR a burzoví analytici ich označujú za
bezcenné papiere.
Informovala o tom nemecká agentúra DPA.
V Dubnici nad Váhom dnes vlak zrazil 17-ročné dievča
Bratislava 10. 4.2004 -
Na volkmen na ušiach dnes popoludní doplatilo životom
17-ročné dievča z Dubnice
nad Váhom . Tragédia sa odohrala
neďaleko železničného priecestia. Dievča, ktoré
prechádzalo cez železničnú trať s volkmenom na ušiach
pravdepodobne nespozorovalo prichádzajúci nákladný vlak.
Zrážke nezabránil ani výstražný signál a zatiahnutá
rýchlobrzda. Dievča ťažkým zraneniam podľahlo. Prípadom sa
zaoberá Železničná polícia v Púchove.
TASR o prípade informoval hovorca železničnej polície Jozef
Búranský.