Vo Francúzsku zatýkanie, v Nemecku problém na železnici
TASRNárodná obrodaSpiegel, 5. 4.2004, am - Francúzska polícia uštedrila baskickej separatistickej organizácie ETA cez víkend ďalší úder. Objavila jej predpokladanú výrobňu zbraní a zatkla ďalších dvoch jej podozrivých členov.
Podľa policajných zdrojov našli dielňu na výrobu raketometov spolu s veľkými zásobami zbraní na farme v dedine Saint Michel. Obaja podozriví príslušníci ETA boli v čase zadržania ozbrojení. Španielsko privítalo nález i zatknutia, ktoré podľa správ súvisia s piatkovým dolapením troch významných členov ETA na juhozápade Francúzska. Baskickí separatisti sú vraj teraz v stave chaosu.
Nemecký rušňovodič rýchlovlaku ICE sa stal v sobotu nedobrovoľným hrdinom. Jeho reakcia pravdepodobne zabránila katastrofe. Na koľajnice niekto namontoval kovové platne, ktoré si, našťastie, všimol. Hneď použil rýchlobrzdu, a tak vlak po nich prešiel „iba“ v rýchlosti 90 km/hod. Za bežných okolností ide v tomto mieste, medzi stanicami Kamen a Nordbögge, súprava 160 km/hod. Vo vlaku bolo vtedy asi 200 cestujúcich. Nikomu sa, našťastie, nič nestalo. Páchateľ mal na namontovanie platní iba 18 minút. Pred toľkými minútami tam totiž išiel posledný vlak. „Nemáme žiadneho páchateľa ani žiadne stopy vedúce k nemu alebo k motívu tohto činu,“ vyhlásila včera prokuratúra v Dortmunde.

Pološtátne britské železnice Network Rail budú investovať do rozvoja 40 mld. EUR
TASRLondýn 5. 4.2004 - V nasledujúcich rokoch budú pološtátne britské železnice Network Rail investovať do skvalitnenia tratí 40 miliárd EUR (vyše 1,6 bilióna Sk). Avšak prostriedky na budovanie trate pre vlaky vysokých rýchlostí im budú chýbať.
Network Rail vznikla pred dvoma rokmi, keď od súkromných akcionárov prevzala starostlivosť o železničné trate v krajine. V súčasnosti denne pracuje na ich skvalitnení 20 000 ľudí. Za týždeň vymenia 18 kilometrov koľají. Skvalitňovanie tratí a ich zabezpečovacích zariadení predstavuje dva hlavné piliere činnosti spoločnosti Network Rail. V priestore Londýna sa okrem toho kladie dôraz na zlepšenie zásobovania elektrickou energiou staníc a trolejových vedení. Prepravcovia totiž nemôžu využívať svoje najvýkonnejšie lokomotívy, lebo siete nemajú dostatočný prívod elektrickej energie.
Network Rail v bežnom fiškálnom roku, ktorý sa začal prvého apríla, vynaložia na modernizáciu koľajovej siete okolo 10 miliárd EUR. Nasledujúcom období ich výdavky neklesnú pod 7 miliárd EUR ročne. Podnik napriek tomu, že ide o pomerne vysoké finančné objemy, nebude investovať do budovania nových tratí, a to ani na úsekoch, kde sú terajšie vlakové cesty preťažené. Vlaky v Británii v nasledujúcich rokoch nebudú jazdiť rýchlejšie ako 200 kilometrov za hodinu. Ostrovy tak aj naďalej budú zaostávať v cestovnej rýchlosti vlakov za Francúzskom, Nemeckom, Japonskom, Španielskom a od minulého týždňa aj Kórejskou republikou.
Network Rail je spoločnosťou, ktorá nahradila súkromnú akciovú spoločnosť Railtrack. Jej história bola pomerne krátka. Vznikla v roku 1997 pred parlamentnými voľbami, v ktorých konzervatívci prišli o vládnu moc. Railtrack, ktorý mal dokázať, že súkromní podnikatelia budú viesť aj taký podnik, akým je traťové hospodárstvo železnice. Vedenie sa však nestaralo o údržbu a budovanie tratí. Aj v dôsledku toho došlo v krajine k viacerým železničným nešťastiam a dochvíľnosť osobných vlakov sa stala minulosťou. Railtrack neinvestoval do tratí, ale namiesto toho vyplácal akcionárom dividendy. Prostriedky na ne získavali zväčša zo štátnych dotácií. Keď ich vláda zastavila, Railtrack skrachoval.
Napriek tomu, že v správnych orgánoch Network Rail sedia zástupcovia vlády v menšine, majú rozhodujúce slovo. Príjmy od zákazníkov nestačia spoločnosti na krytie nákladov. Podnik je odkázaný na úvery kapitálového trhu. Za ich splatenie ručí štát.
Informoval nemecký denník Süddeutsche Zeitung.

Identifikovali ďalšieho teroristu, ktorý útočil v Madride
SITAAFP MADRID 5. 4.2004 - Španielske úrady v pondelok identifikovali pozostatky ďalšieho z teroristov, ktorí sa odpálili cez víkend po tom, čo ich byt obkľúčili policajti. Podľa polície mali všetci piati prsty v útokoch na vlaky v Madride, ktoré 11. marca pripravili o život 191 ľudí a stali sa najtragickejším teroristickým činom, na ktorý sa v krajine pamätajú. Španieli v pondelok identifikovali Maročana Džamála Ahmidana a tvrdia, že práve on viedol komando, ktoré v marci zaútočilo na vlaky.
Z piatich údajných teroristov, ktorí sa v sobotu odpálili v byte na madridskom predmestí Legánes, tak polícii zostáva identifikovať už len jedného. V skupine boli okrem neho a Ahmidana ešte Maročania Abdennabi Koundjá a Asri Rifat Anouar, ako aj Tunisan Serhane Ben Abdelmajíd Fakhet, ktorý bol údajne ústrednou postavou teroristickej operácie z 11. marca.

Al-Kájda sa vyhrážala peklom
SITAAFP MADRID 5. 4.2004 - Pekelnými dôsledkami pohrozili Španielsku v liste teroristi al-Kájdy, ak okamžite nestiahne svojich vojakov z Iraku. List v pondelok citovali španielske noviny ABC. ,,Španielsky štát pokračoval v agresii proti moslimom, keď poslal nové jednotky do Iraku a ohlásil úmysel vyslať ďalších vojakov do Afganistanu," písalo sa v liste, ktorý redakcia dostala v sobotu faxom. List bol podpísaný pseudonymom Abú Dudžana al-Afghání zo skupiny Ansar al-Kájda Európa. Teroristi zároveň zrušili prímerie, ktoré dali Španielsku na to, aby sa dištancovali od Spojených štátov.
,,Ak tieto požiadavky nebudú prijaté, vyhlásime vám vojnu a zmeníme vašu krajinu na peklo, kde krv potečie riekami. Toto je naše posledné varovanie," napísali teroristi. Nedávno objavené výbušniny vo vlaku na trati Madrid - Sevilla označili iba za varovanie, že môžu kedykoľvek a kdekoľvek zaútočiť.
Nastupujúci španielsky premiér José Luis Rodríguez Zapatero síce ohlásil stiahnutie španielskych jednotiek z Iraku, avšak zatiaľ prebieha len výmena vojakov podľa pokynov odstupujúcej konzervatívnej vlády. V Afganistane by španielski vojaci mali ostať aj počas socialistickej vlády.

Španieli si musia na teror zvykať
Sme6. 4.2004, Miriam Zsilleová - Španieli sa musia začať učiť žiť s islamským terorizmom. Nádej, že masaker, ktorý pred necelými štyrmi týždňami prežili, bude ojedinelý, sa ukazuje ako márna.
"Udalosti po 11. marci sú dôkazom, že krvavý kúpeľ v Madride je len začiatkom novej vlny džihádu v Európe," cituje denník El Pais experta na terorizmus. Nie je sám, kto si myslí, že Španielsko sa pre teroristickú sieť al-Káida stalo centrálnym operačným miestom a nové útoky sú otázkou času.
Necelý mesiac po výbuchoch v štyroch madridských vlakoch už zneškodnili nálož na trase Madrid – Sevilla, na madridskom predmestí sa v európskej premiére odpálili údajní teroristi a našli sa ďalšie výbušniny. Včera denník ABC zverejnil list, v ktorom teroristi hlásiaci sa k "európskej al-Káide" dávajú vláde štyri týždne na stiahnutie španielskych jednotiek z Iraku. Inak sľubujú Španielsku peklo na zemi.
Pre Španielov je to desivá predstava. Hoci jednu skúsenosť s terorizmom už za sebou majú. Vyčíňanie hnutia ETA sa však s islamským terorom porovnať nedá.
Profil teroristov je hrozivo normálny. Ide väčšinou o mladých mužov medzi 30 a 40 rokov, ktorí takmer bez výnimky prišli do krajiny legálne a ostali tu žiť. Pracovali ako predavači, robotníci, predajcovia mobilných telefónov. Bývali so svojimi matkami, súrodencami, mali manželky, deti a ich susedia o nich hovorili ako o priateľských, moderne sa obliekajúcich a príjemných ľuďoch.
Jeden z podozrivých bol vo futbalovom zväze Realu Madrid, iný sa celému okoliu pýšil autogramom Davida Beckhama. Nikomu a ničím neboli podozriví. A potom nastražili kilogramy výbušnín do vlakov a rozmetali nevinných ľudí na kúsky.
Po víkendovej policajnej akcii španielske úrady tvrdia, že skupina pripravovala nový útok. V športových taškách našli dve nálože a jeden mŕtvy muž mal na sebe opasok naplnený výbušninami. Polícia nevylučuje, že atentát plánovali počas veľkonočného týždňa. "Možno sa to malo začať už minulý víkend," cituje agentúra Reuters zdroj blízky vyšetrovateľom.
Strach je všadeprítomný. Veľkonočné sviatky dávajú v Španielsku do pohybu masy. Skoro 42 miliónov ľudí si odchádza oddýchnuť na vidiek či na pobrežie. A často cestujú vlakmi.
Jedinou útechou je pomerne rýchla odpoveď španielskych úradov. Necelé štyri týždne po madridskej masakre väčšinu páchateľov zatkla, alebo zabila. Počas víkendovej policajnej akcie na madridskom predmestí sa zabil nielen údajný šéf teroristov Tunisan Fakhet, ale neskoro v noci našli aj ďalšie telo: malo by ísť o muža číslo dva, Maročana Džamala Ahmidana , prezývaného Číňan.

Východoeurópske krajiny vstupujú do EÚ s biednou infraštruktúrou
TASRDüsseldorf 6. 4.2004 - Zastarané nevýkonné železnice a nízko výkonné telekomunikácie - s takouto infraštruktúrou štartujú krajiny strednej a východnej Európy (KSVE) od 1. mája do EÚ. Uviedol to v dnešnom vydaní nemecký denník Handelsblatt. Podľa najnovších výpočtov dosiahne modernizácia dopravy a telekomunikácií v nich rozmery, v porovnaní s ktorými bola zmena tohto sektora v bývalej NDR maličkosťou.
Zlepšenie pôjde podľa starostlivo vypracovaného plánu a realizácia podľa programu TINA (Transport, Infrastructure Needs Assessment). V prvom rade pôjde o zlepšenie stavu 20 000 kilometrov železničných tratí, 38 letísk, 49 vnútroúniových a 13 morských prístavov. Program TINA je založený na 10 hlavných transeurópskych koridoroch , po ktorých sa budú pohybovať tovary medzi starými a novými členskými štátmi EÚ. Už v dohľadnom čase sa má táto výmena zdvojnásobiť až strojnásobiť.
Handelsblatt napísal, že napriek týmto mimoriadne vysokým potrebám na financovanie infraštruktúrnych projektov EÚ na ne prispeje len pomerne malými sumami. Pristupujúci členovia EÚ doteraz vydávajú na túto oblasť len 0,5 % svojho hrubého domáceho produktu. V budúcnosti by sa mal tento podiel zvýšiť o celé percento.
Napriek bohatým a takmer neprehľadným zdrojom pomoci v EÚ sa nové krajiny zrejme budú musieť uchýliť k svojpomoci. Najväčším poskytovateľom úverov v strednej a východnej Európe sa podľa vlastných údajov stala Európska investičná banka (EIB). Zatiaľ poskytla úvery v celkovej výške 20 miliárd EUR. Z nich takmer polovica išla na dopravné projekty a asi osmina na telekomunikácie. EIB má poskytnúť do roku 2010 na financovanie transeurópskych dopravných sietí okolo 50 miliárd EUR. Ďalšie prostriedky by mali prísť z štrukturálneho fondu EÚ. Mali by prispieť k zmenšeniu rozdielov rozvinutosti regiónov. Na tento účel je v rokoch 2004/06 k dispozícii 22 miliárd EUR.
Nemožno zabúdať ani na úlohu Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBOR), ktorá podporuje rozvoj súkromného sektora. Vlani poskytla 3,7 miliardy EUR na 119 projektov. Z nich bolo asi 20 % telekomunikačných a dopravných. (krátené)

Pes odhalil v rýchliku pašované cigarety z Ukrajiny
SITABRATISLAVA 6. 4.2004 - S pomocou služobného psa sa v pondelok podarilo košickým železničným policajtom vypátrať v rýchliku Gemeran 258 kartónov ukrajinských cigariet. Ako agentúru SITA informoval hovorca železničnej polície Jozef Búranský, cigarety prepravoval 44-ročný muž z Nižného Hrabovca z okresu Vranov nad Topľou a 37-ročný občan Českej republiky z obce Třebichovice.
Kupé, v ktorom muži sedeli, označil pes pri kontrole rýchlika pred jeho odjazdom z košickej železničnej stanice . Cigarety mali ukryté v štyroch cestovných taškách. Pasažieri polícii na policajnom oddelení povedali, že cigarety dostali od istého 35-ročného muža z Nižného Hrabovca a mali ich odniesť im neznámej osobe do Šale. Železničná polícia mužov a cigarety odovzdala košickej colnej správe. Slovensko prišlo na clách o 100 000 korún.

Pri policajnej razii sa odpálilo šesť teroristov
SITAAFP MADRID 6. 4.2004 - Teroristov, ktorí sa odpálili cez víkend na predmestí Madridu potom, čo ich byt obkľúčili policajti, bolo šesť, a nie päť, ako sa tvrdilo doteraz. Zistili to vyšetrovatelia, keď v byte na madridskom predmestí Legánes našli pozostatky ďalšieho človeka.
Podľa polície mali všetci šiesti prsty v útokoch na vlaky v Madride, ktoré 11. marca pripravili o život 191 ľudí a stali sa najtragickejším teroristickým činom, na ktorý sa v krajine pamätajú. Španieli v pondelok identifikovali Maročana Džamála Ahmidana a tvrdia, že práve on viedol komando, ktoré v marci zaútočilo na vlaky. Zo šiestich údajných teroristov tak polícii zostáva identifikovať ešte dvoch. V skupine boli okrem nich a Ahmidana ešte Maročania Abdennábí Kundžá a Asrí Rifát Anuár, ako aj Tunisan Serhane Ben Abdelmadžíd Fakhet, ktorý bol údajne ústrednou postavou teroristickej operácie z 11. marca.

Európska komisia sa chce vyrovnať so zneužívaním nadčasov
Z kandidátskych krajín iba Malta a Cyprus zaviedli opatrenia týkajúce sa pracovného času do legislatívy
Hospodárske noviny7. 4.2004, Štefan Kišš - Poslanci Európskeho parlamentu pred časom hlasovali o otázke využívania výnimky týkajúcej sa smernice o dĺžke pracovného času. Táto smernica obmedzuje dĺžku pracovného času na 48 hodín týždenne, Veľká Británia však využívala výnimku zo zákona. Nedávno sa k takejto možnosti prihlásilo aj Francúzsko, Nemecko a Holandsko využívajúc výnimku najmä u robotníkov a Luxembursko pri zamestnancoch pracujúcich v oblasti hotelových a reštauračných služieb. Poslanci prevažnou väčšinou schválili zrušenie výnimky, ktorá umožňovala zamestnávateľom v krajinách EÚ prinútiť svojich zamestnancov, aby pracovali dlhšie. Výsledkom hlasovania boli sklamaní najmä britskí liberálni poslanci Európskeho parlamentu. Liz Lynneová po hlasovaní vyhlásila: Táto výnimka je kľúčová pre konkurencieschopnosť Británie. Uznáva dôležité rozdiely medzi štruktúrou trhu práce v Británii a v iných členských krajinách únie a zároveň dáva možnosť pracovníkom zarobiť si viac peňazí za nadčasy. Opačný názor má európska poslankyňa za stranu zelených Jean Lambertová, podľa ktorej je dlhý pracovný čas zlý ako pre jednotlivcov tak aj pre celú spoločnosť. "Je to skutočné ohrozovanie zdravia a bezpečnosti kvôli vyčerpanosti a únave," vyhlásila Lambertová. Parlament týmto rozhodnutím zvyšuje tlak na Európsku komisiu (EK), ktorá pripravuje novú smernicu, aby sa vyrovnala so zneužívaním nadčasov a posilnila dobrovoľnosť pri rozhodovaní sa o práci nad limit 48 hodín.
Smernica o pracovnom čase (93/104/EC1) z novembra 2003, ktorá stanovuje maximálnu dĺžku pracovného času na 48 hodín, sa čoskoro zmení. V posledných týždňoch začala EK rozsiahle konzultácie so zainteresovanými stranami. Europoslanci vyjadrili ľútosť, že neboli schopní dostatočne preskúmať sociálne a ekonomické dosahy tohto rozhodnutia na zdravotníctvo. Súčasne žiadajú komisiu, aby prišla so špecifickým dlhodobým návrhom, ako klasifikovať čas, kedy sú doktori k dispozícii. Rozhodnutie Európskeho súdneho dvora hovorí, že hodiny, kedy je doktor k dispozícii na zavolanie, sa zaratávajú do jeho celkového pracovného času. Parlament tiež vyzval členské štáty, aby si vymieňali informácie o najlepších možných riešeniach a zaoberal sa aj potrebou lepšieho riešenia medzi prácou a rodinným životom. Parlament zdôraznil, aby nová smernica poskytovala zamestnávateľom väčšiu flexibilitu. EP ďalej poznamenal, že súčasná komunikácia o pracovnom čase zo strany EK nenavrhuje žiadne spoľahlivé návrhy na riešenie vzniknutých problémov.

Súčasná smernica
Dnes ešte platná smernica poskytuje základný stupeň ochrany pre väčšinu pracovníkov so značnou výnimkou u manažérov.
- Minimálna doba na odpočinok je 11 hodín za každých 24 hodín,
- nárok na prestávku vzniká po šiestich hodinách,
- minimálne 1 deň do týždňa musí byť voľný
- maximálna týždenná pracovná dĺžka je priemerne 48 hodín vrátane nadčasov
- štyri týždne platenej dovolenky ročne
- práca v noci nesmie presiahnuť 8 hodín.

Tieto obmedzenia sa nevzťahujú na letectvo, železnice, námorníctvo a ostatnú vodnú dopravu, rybolov a doktorov vo výcviku.
V roku 1993 si Veľká Británia vyjednala takzvaný opt-out systém, ktorý dovoľuje členským krajinám za určitých podmienok neuplatňovať 48-hodinový limit. Zamestnávateľ napríklad nesmie vyvodzovať negatívne dôsledky na pracovníkov, ktorí sa rozhodnú nezriecť sa svojich práv v tejto otázke. Aj keď tento systém nie je špecifický pre Veľkú Britániu, práve tam sa v najväčšej miere využíva. Dohady sa zvýšili pri možnom zneužití opt-out systému, napríklad keď je pracovníkovi navrhnutá táto klauzula súčasne s jeho kontraktom, čo by sa mohlo prezentovať ako limitovanie slobody rozhodovania jednotlivca. Rastúci počet krajín navrhuje, aby sa opt-out používalo len v určitých sektoroch. Francúzsko, Nemecko a Holandsko ho napríklad navrhujú pre zdravotníctvo a Luxembursko pre hotely a reštaurácie, teda tak, ako ho využívajú v súčasnosti.
Je zaujímavé, že vo Veľkej Británii sa ani po uvedení smernice o pracovnom čase do platnosti v podstate nič v tejto otázke nezmenilo. Je to výsledok najmä rozsiahleho uplatňovania spomínaného opt-out systému. Podľa dostupných údajov asi 4 milióny obyvateľov (16 % pracovných síl) v súčasnosti pracuje viac ako 48 hodín týždenne, zatiaľ čo začiatkom 90. rokov to bolo 3,3 milióna (15 %). Veľká Británia je jediná krajina únie, kde sa priemerný odpracovaný čas za posledné desaťročie zvýšil. Najbežnejšia dĺžka pracovného týždňa vo Veľkej Británii je 43 hodín.
Najmenej v tomto ukazovateli má Belgicko, aj keď rozdiely v ostatných krajinách sú minimálne. Priemer celej EÚ je tesne nad 40 hodín.
Spomedzi pristupujúcich krajín iba Malta a Cyprus zaviedli opatrenia týkajúce sa pracovného času do svojej legislatívy. Slovinsko využíva opt-out systém len pre doktorov. (krátené)

Železničná spoločnosť buduje sieť nových zákazníckych centier
TASRBratislava 7. 4.2004 - V súvislosti s očakávaným zvýšením mobility obyvateľstva po vstupe SR do EÚ a v snahe poskytnúť cestujúcej verejnosti komplexné informácie o osobnej preprave i nové doplnkové a nadštandardné služby, plánuje ZSSK , a. s., tento rok vybudovať ďalších 7 zákazníckych centier.
Vzniknú v Košiciach , Prešove , Poprade , Banskej Bystrici , Nových Zámkoch , Starom Smokovci a v spolupráci so samosprávou aj v Trenčianskych Tepliciach . Rozšíria tak doterajšiu sieť 3 zákazníckych centier, fungujúcich vo Zvolene , Liptovskom Mikuláši a Humennom , ktoré nahradili pôvodné informačné kancelárie ZSSK .
Zákaznícke centrá podľa novej integrovanej koncepcie poskytnú cestujúcim komplexný servis od A po Z na jednom mieste a v reálnom čase, a to od bežných služieb až po nadštandardné. Portfólio produktov a služieb tvoria informácie o grafikone vlakov, rezervácia lístkov, miesteniek, leteniek, vstupeniek na kultúrne a športové podujatia, vydávanie cestovných lístkov, poistenie, vybavenie cestovných dokladov, taxislužba, knihy a mapy regiónov. Centrá tak dokážu pružne a kvalifikovane reagovať na požiadavky cestujúcich v rámci celého logistického prepravného reťazca, teda pred, počas i po preprave.
Tieto pracoviská sa budú v niektorých prípadoch vytvárať spoločne s pracoviskami miestnej samosprávy. Podľa spôsobu prevádzky a financovania uvažuje ZSSK o vytváraní 3 typov zákazníckych centier: vlastné - zabezpečené výlučne ZSSK , vytvorené v spolupráci so samosprávou, alebo zákaznícke centrum s prevádzkou outsourcingového typu. Nové pracoviská budú umiestnené na železničných staniciach a v prípadoch, keď pôjde o spoluprácu so samosprávou alebo podnikateľským subjektom, aj v centrách miest. Plán ďalšej výstavby predpokladá vybudovanie centier vo všetkých sídlach samosprávnych krajov a v dôležitých turistických strediskách. TASR o tom informoval hovorca ZSSK Miloš Čikovský.

Spoločnosť Thames Trains dostala za haváriu v Paddingtone pokutu 2 mil.GBP
TASRLondýn 7. 4.2004 - Železničná spoločnosť Thames Trains dostala za haváriu spôsobenú jej zamestnancom v londýnskej stanici Paddington od súdu pokutu 2 milióny GBP (takmer 122 miliónov SKK). Je to najvyšší postih, aký kedy v krajine vyniesol súd za nešťastie spôsobené v železničnej doprave. Železničné nešťastie sa stalo v roku 1999. V troskách vlaku zahynulo 31 ľudí a desiatky ďalších boli zranení. V minulosti súd v Británii uložil najvyššiu pokutu 1,3 milióna GBP za železničné nešťastie pri Southalle, ku ktorému došlo septembri 1997 a zahynulo pri nej sedem cestujúcich.
K tragickej udalosti v Paddingtone došlo preto, lebo nový strojvodca Michal Hadder prehliadol červené svetlo na semafore a so svojím vlakom plným cestujúcich prekrížil dráhu rýchliku.
Thames Trains v súdnom procese na londýnskom súde Old Baley veľmi priťažil list ministerstva dopravy, ktorý spoločnosť dostala niekoľko dní pred tragickou udalosťou. Ministerstvo v ňom upozorňovalo, že príprava strojvodcov v spoločnosti nie je na dostatočnej úrovni práve v súvislosti s problémami, ktoré súvisia s jazdou cez peddingtonskú železničnú stanicu. Z ôsmich kolízií vlakov, ktoré sa udiali v posledných šiestich rokoch v tejto stanici, sa na šiestich prípadoch podieľali vlaky Thames Trains.

Revoltující akcionáři se zmocnili vedení Eurotunnelu
Česká tisková kancelářPAŘÍŽ 7. 4.2004 - Akcionáři nespokojení s dosavadním vedením britsko-francouzské společnosti Eurotunnel dnes shromáždili dostatek hlasů, aby firmu na dnešní valné hromadě s pomocí drobných akcionářů ovládli. Jejich vítězství však může být podle pozorovatelů dvojsečné. Mohlo by totiž společnost, která provozuje tunel pod kanálem La Manche, přiblížit bankrotu.
Skupina revoltujících akcionářů pod vedením bývalého francouzského prezidentského kandidáta Nicolasem Migueta shromáždila na bouřlivé valné hromadě u Paříže dvě třetiny mandátů. Management přiznal porážku ještě před hlasováním o důvěře. "Nemáme většinu hlasů," řekl odstupující předseda správní rady Charles Mackay.
Na dosud největší valnou hromadu ve Francii se podle agentury Reuters vypravili drobní investoři z celé země, aby vyjádřili nespokojenost se ztrátou investic a způsobem řízení dosavadního vedení. Drobní akcionáři říkají, že po propadu hodnoty své investice o 90 procent již nemají co ztratit.
Získání převahy akcionáři označili za historické vítězství pro drobné investory. "Dnešek je pro drobné akcionáře symbolický den. Moje rodina ztratila tisíce a management nic nedělal. Už toho bylo dost, je čas na změnu, řekl Pascal Atigny z Remeše. "Znám akcionáře, který spáchali sebevraždu," živil ráno protestní náladu ve francouzském rozhlase adept na místo nového šéfa firmy Jacques Maillot.
Dosavadní vedení chtělo pouze vyměnit Mackaye bývalým šéfem francouzské cestovní kanceláře Club Med Philippem Bourguignonem. Tím chtěli uklidnit francouzské akcionáře, kteří vedení firmy viní z neutěšené finanční situace podniku. Společnost se od svého vzniku v roce 1987 potácí od krize ke krizi.
Miguet dosadil s pomoci akcionářů do čela firmy Maillota. Nové vedení chce s bankami o dluhu znovu jednat a na rozdíl do starého managementu hodlá účtovat cestujícím vyšší ceny.
Předpokládají, že tím posílí firemní příjmy.
Nový tým rovněž naznačil, že doufá v pomoc vlád Francie a Británie. To však Londýn a Paříž okamžitě striktně odmítly.
Eurotunnel postihla tvrdá konkurence v přepravě přes kanál a klesají mu tržby. Společnosti se tak nedaří splácet ani úroky z úvěru devíti miliard eur, které si půjčila na prodlužující se a prodražující výstavbu.
Analytici zatím nepovažují strategii nového vedení za jasnou. Podle nich jsou vágní sliby snížit dluh iluzorní a žádná přehlídka akcionářské síly nemůže zakrýt fakt, že rozhodující slovo budou mít věřitelé, tedy banky a investiční fondy. Akcie firmy dnes nicméně vyskočily o více než deset procent.
"Možná je to vítězství pro malé akcionáře, ti však budou ještě menší, až zmizí poslední zbytky hodnoty firmy," řekl agentuře Reuters jeden z londýnských analytiků. Podle něho měl dosavadní management nejlepší možný plán a nyní se spíše zvýšila pravděpodobnost bankrotu.
Za nejlepší označil svůj plán odcházející generální ředitel Richard Shirrefs. "Možná mi nevěříte, vypracoval jsme však tento plán ve vašem vlastním zájmu a v zájmu všech akcionářů," řekl Shirrefs na valné hromadě.
Francouzský stát přemlouval drobné investory, aby podpořili největší soukromý projekt infrastruktury v historii koupí akcií. Eurotunnel díky tomu vlastní z 65 procent drobní investoři a zbytek mají institucionální investoři.

České dráhy připravují časopis a hledají vydavatele
Česká tisková kancelářPRAHA 7. 4.2004 - ČD začínají připravovat časopis, který by měl fungovat na podobném principu jako deník Metro, uvedl internetový server Euro OnLine. Barevný magazín bude zdarma ve vlacích a na nádražích a měl by prozatím vycházet jednou za měsíc. ČD nyní hledají firmu, která by zajistila vydavatelský servis časopisu. Oslovily přes deset subjektů, mezi nimiž je podle Eura i vydavatelství Sanoma.
Euro upozorňuje, že ČD nevypsaly výběrové řízení, ačkoli jde o veřejnou zakázku. "Z předběžných kalkulací vyplynulo, že výše budoucího peněžitého závazku je v rozmezí, které je v zákoně o zadávání veřejných zakázek určující pro volbu formy zadání veřejné zakázky," vysvětlil vedoucí tiskového oddělení ČD Zbyněk Honys. Seznam oslovených firem ale odmítl poskytnout s tím, že jde o obchodní tajemství.
Náklad měsíčníku by měl být zpočátku zhruba 40 tisíc výtisků, které lidé dostanou zdarma ve vybraných stanicích ČD a v některých vlacích. "Byli bychom rádi, kdyby se objevil v průběhu léta," doplnil Honys pro ČTK. ČD prý nejsou investorem akce, pouze vytvářejí distribuční prostor. Investorem bude vybraný vítěz soutěže, dodal. Magazín by se měl zaplatit sám z příjmu za inzerci a reklamu.
V zahraničí zřejmě zatím podobný časopis neexistuje, poznamenalo Euro.

Železničná polícia v Trnave objasnila krádež káblov zo železničných vozňov
TASRBratislava 7. 4.2004 - Železničná polícia v Trnave v utorok objasnila krádež káblov zo železničných vozňov, pri ktorých firme Železničná preprava, s.r.o. vznikla škoda 273 328 korún. Podozrivý je 21-ročný Trnavčan.
Mladík sa priznal, že ešte v druhej polovici februára odcudzil z ôsmich železničných vozňov odstavených v objekte vlečky
ŽOS Trnava medené prepojovacie káble, hliníkové kryty podlahového kúrenia, stropné kryty vetrania, rôzne profily hliníkových okrasných líšt, zárubní a rámov dverí. Ukradnuté veci po demontáži znehodnotil a odovzdal do zberni surovín v Trnave, kde za ne dostal 4368 korún.
Železničná polícia odovzdala prípad trnavskej justičnej polícii.
TASR o tom dnes informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský

Policajný pes v noci vyňuchal piatich Moldavcov, ukrytých vo vozni
TASRBratislava 7. 4.2004 - "Komisár Rex" železničnej polície dnes uprostred noci v Bratislave vyňuchal piatich Moldavčanov, ukrytých vo vozni.
Nákladným vlakom sa chceli piati mladí občania Moldavska vo veku 16, 22, 23 a dvaja 24-roční prepraviť zo Slovenska do Rakúska, ich púť však skončila na Železničnej stanici Bratislava východ . Keď hliadka ŽP so služobným psom o jednej v noci kontrolovala stanicu, pes štekaním označil vozeň, kde boli Moldavci ukrytí. Ani jeden nemal pri sebe doklad totožnosti, zato však každý mal u seba preukaz žiadateľa o azyl v SR. "Krátko po druhej v noci ich ŽP odovzdala orgánom hraničnej a cudzineckej polície v Petržalke," uviedol pre TASR Jozef Búranský, hovorca ŽP.

Zmizlo 451 hliníkových výplní batožinových políc z vlakov
SITABRATISLAVA 7. 4.2004 - Celkom 451 hliníkových výplní batožinových políc a 18 celých políc ako artikel na speňaženie v zberných surovinách zmizlo ešte koncom marca zo železničných vozňov odstavených na stanici v Košiciach . Železničnej spoločnosti tak vznikla škoda za 77 000 korún. Príslušníkom Železničnej polície (ŽP) sa v utorok podarilo zistiť dvoch mužov vo veku 30 a 41 rokov zo Spišskej Novej Vsi a z obce Holčíkovce v okrese Vranov nad Topľou, ktorí sa priznali, že od 29. do 31. marca po dohode odcudzili spomínaných 18 hliníkových políc, ktoré predali za 960 korún v zberni surovín v Košickej Novej Vsi a peniaze minuli. ŽP obvinila mužov pre trestný čin krádeže formou spolupáchateľstva.

Východ Európy trápi slabá infraštruktúra
TASRHospodárske noviny8. 4.2004 - Zastarané ... nevýkonné železnice a nízko výkonné telekomunikácie - s takouto infraštruktúrou smerujú krajiny strednej a východnej Európy (KSVE) od 1. mája do Európskej únie, uviedol nemecký denník Handelsblatt.
Zlepšenie pôjde podľa starostlivo vypracovaného plánu a realizácia podľa programu TINA (Transport, Infrastructure Needs Assessment). V prvom rade pôjde o zlepšenie stavu 20-tísíc kilometrov železničných tratí, 38 letísk, 49 vnutroúniových a 13 morských prístavov. Program TINA je založený na 10 hlavných transeurópskych koridoroch , po ktorých sa budú pohybovať tovary medzi starými a novými členskými štátmi EU. Už v dohľadnom čase sa má táto výmena zdvojnásobiť až strojnásobiť.
Handelsblatt napísal, že napriek týmto mimoriadne vysokým potre-bám na financovanie infraštniktúrnych projektov EU na ne prispeje len pomerne malými sumami. Pristu-pujúci členovia EU doteraz vydávajú na túto oblasť len 0,5 % svojho hrubého domáceho produktu. V budúcnosti by sa mal tento podiel zvýšiť o celé percento.
Napriek bohatým a takmer neprehľadným zdrojom pomoci v EU sa nové krajiny zrejme budú musieť uchýliť k svojpomoci. Najväčším poskytovateľom úverov v KSVE sa podľa vlastných údajov stala Európska investičná banka (EIB). Zatiaľ poskytla úvery v celkovej výške 20 miliárd eur. Z nich takmer polovica išla na dopravné projekty a asi osmina na telekomunikácie. EIB má poskytnúť do roku 2010 na financovanie transeurópskych dopravných sietí okolo 50 miliárd eur. Ďalšie prostriedky by mali prísť zo štrukturálneho fondu EU. Mali by prispieť k zmenšeniu rozdielov rozvinutosti regiónov. Na tento účel je v rokoch 2004/2006 k dispozícii 22 miliárd eur.
Nemožno zabúdať ani na úlohu Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBOR), ktorá podporuje rozvoj súkromného sektora. Vlani poskytla 3,7 miliardy eur na 119 projektov. (krátené)

Mladému mužovi odrezali nohu kolesá rýchlika
TASRBratislava 8. 4.2004 - Osobnou tragédiou sa pre 27-ročného muža z Jasenova, okres Humenné, skončilo v stredu vo večerných hodinách jeho naskakovanie do rýchlika R 607 Liptov na stanici v Kysaku .
Muž naskakovanie nezvládol, pošmykol sa a spadol pod rozbiehajúcu sa súpravu, ktorá mu amputovala ľavú končatinu pod kolenom. Ťažko zraneného ho vrtuľníkom previezli do Fakultnej nemocnice s poliklinikou v Košiciach.
Svedok udalosti pochádzajúci z tej iste obce uviedol, že s poškodeným cestoval do Košíc, omylom však vystúpili už v
Kysaku , potom sa snažili dostať naspäť do vypraveného vlaku, čo sa jednému z nich stalo osudným.
V dôsledku udalosti bola na druhej dopravnej koľaji zastavená doprava od 17.42 do 19.25 hodiny. Vlak mal až 106-minútové meškanie aj kvôli tomu, že záchranári i napriek upozorneniu zo strany hliadky Železničnej polície (ŽP) nezobrali z koľajiska amputovanú končatinu.
Výpravca odmietol vlak vypraviť. Urobil tak až potom, keď železniční policajti osobne vzali odrezanú končatinu a odviezli ju do nemocnice.
TASR informáciu poskytol hovorca ŽP Jozef Búranský.

CIA varuje pred útokom na parížsku železničnú sieť
AFPSITAPARÍŽ 8. 4.2004 - CIA varovalo francúzske úrady pred teroristickým útokom, ktorý by sa mal uskutočniť vo štvrtok večer na parížskej mestskej železničnej sieti alebo v metre. CIA podľa francúzskej polície dostala anonymnú správu, ktorá varovala pred možným útokom v čase od 20:30 do 21:30 SEČ. Doprava na mestských železničných tratiach ako aj premávka metra bola z tohto dôvodu prerušená. "Po varovaní sme dočasne zastavili dopravu od 20:15 a evakuovali sme stanice, aby ich mohli bezpečnostné sily prezrieť," informoval hovorca parížskej polície.

Umenie na nových železničných staniciach únie
SITABRATISLAVA 8. 4.2004 - Rakúsko v spolupráci so svojimi najbližšími susedmi pripravilo pri príležitosti rozšírenia Európskej únie projekt inštalácie umeleckých diel na siedmich železničných staniciach. Projekt pod názvom EU & YOU, ktorého súčasťou budú aj informačné pavilóny, prebehne v troch rakúskych mestách - Viedni, Grazi a Villachu. Z nových členských krajín sa do neho zapojí Bratislava, Szombathely, Brno a Ľubľana. Slovensko bude svojou tvorbou reprezentovať výtvarník Erik Binder. Umelecké diela budú na železničných staniciach vystavené od 27. apríla do 31. mája.
Ľudia majú často po príchode do stanice pocit, že sú sami. "Našim posolstvom pre nové krajiny EÚ je: Prídeme pre vás, " povedal rakúsky štátny tajomník pre umenie Franz Morak, ktorý projekt spolu s kurátorom Petrom Weibelom a ďalšími umelcami vo Viedni predstavil. Bližšie informácie možno získať na internetovej stránke www.kulturkontakt.or.at.
O projekte informovala vo svojom najnovšom bulletine Informácie z Rakúska Spolková tlačová služba (BPD).

Prvý rušeň vypravili z Kolárova pred deväťdesiatimi rokmi
TASRKolárovo 9. 4.2004 - Obyvatelia Kolárova v Komárňanskom okrese si dnes pripomínajú 90. výročie železničnej trate Komárno – Kolárovo .
Podľa pamätníkov mala železničná trať, z ktorej vyštartoval prvý vlak do
Komárna 9. apríla 1914, spojiť vtedajšiu veľkú dedinu s Komárnom aj so Šaľou, avšak trať z Kolárova po Neded , pre ktorú bol nevyhnutný finančne nákladný železničný most cez Malý Dunaj, dodnes vybudovaná nebola. Železničnou traťou spájajúcou Kolárovo s Kráľkou, Violínom, Čalovcom, Balvanmi, Kameničnou, Hadovcami, prechádzali parné, neskôr motorové nákladné aj osobné vlaky až do roku 2003. Zamestnanci dochádzali vlakom do práce, študenti do komárňanských škôl. Stále viac ich však volilo cestovanie rýchlejším autobusom. Vo februári minulého roku železnica všetky osobné vlaky zrušila z ekonomických dôvodov. V súčasnosti môžu Kolárovčania a obyvatelia blízkych usadlostí využívať iba autobusovú dopravu.

Kousal: Nový časopis bude informovat cestující o dění na železnici
Česká tisková kancelářPROSTĚJOV 9. 4.2004 - Nový časopis, o jehož vydávání uvažují ČD , nebude zaměřen na domácí a zahraniční zpravodajství, ale měl by cestující informovat o dění na železnici. Periodikum má od léta fungovat na podobném principu jako deník Metro a cestující jej dostanou zdarma.
"Chceme medializovat naši práci a uvažujeme i o tom, že v nějakém týdeníku, který by byl hrazen z inzerátů, bychom prezentovali naši práci. Ale je to zatím ve stádiu jednání a analýz," řekl dnes v Prostějově ČTK generální ředitel drah Petr Kousal.
Již zavedený týdeník Železničář je podle Kousala svým obsahem určen zejména pracovníkům
ČD . "Tento nový způsob by měl cestující veřejnost více informovat o ČD ," uvedl.
Podle internetového serveru Euro OnLine bude barevný magazín zdarma ve vlacích a na nádražích a měl by prozatím vycházet jednou za měsíc. Dráhy nyní hledají firmu, která by zajistila vydavatelský servis časopisu.
Náklad měsíčníku by měl být zpočátku zhruba 40 tisíc výtisků, Magazín by se měl zaplatit sám z příjmu za inzerci a reklamu.

Prevrat malých akcionárov Eurotunnelu nezmení nič na jeho smutnom osude
TASRLondýn/Paríž 9. 4.2004 - Legálny prevrat, ktorý malí akcionári francúzsko-britskej spoločnosti Eurotunnel , spravujúcej podmorský železničný tunel pod Lamanšským kanálom, uskutočnili na stredajšom valnom zhromaždení v Paríži, nič nezmení na jej osude. Je predurčená na krach.
Takto komentovali zmeny britskí analytici, ktorí hodnotili výmenu vo vedení Eurotunnela, keď nominantov veľkých akcionárov nahradili favoriti malých akcionárov. Z vedenia musel odísť Brit Richard Shirrefs a nahradil ho Francúz Jacques Maillot.
Eurotunnel dlhuje svojim veriteľom vyše 9 miliárd EUR (v prepočte viac ako 360 miliárd SKK) a keď v roku 2006 nastane termín splatnosti pohľadávok bankám, vedenie Eurotunnelu nebude mať na ich pohľadávky dosť prostriedkov. Eurotunnel bude musieť ohlásiť bankrot a jeho majetok sa dostane do rúk veriteľských bánk.
Ak by oba štáty financovali tunel, spájajúci Francúzsko a Veľkú Britániu, aspoň v takom rozsahu, ako sa podieľajú na financovaní cestnej siete, letísk, železnice a prístavov, súkromná firma
Eurotunnel by bola zisková.
Sklamanie asi 700 000 francúzskych a 100 000 britských malých akcionárov zapríčinila tvrdohlavá politika bývalej britskej premiérky Margaret Thatcherovej, ktorá v roku 1986 nechcela prispieť na budovanie tunela z verejných prostriedkov pod kanálom ani penny. Ukázalo sa však, že sú viaceré investičné projekty, ktoré sú nad sily súkromného kapitálu. Výstavba tunela pod La Manchom patrí medzi ne. Stavba sa v dôsledku nepredvídateľných geologických podmienok predražila takmer o 100 % a výnosy z prevádzky tunela nestačia na krytie bežných nákladov, splácanie úrokov a istiny. Dlh spoločnosti rastie, a preto je jej osud spečatený.
Keď prišli akcie
Eurotunnelu 10. decembra 1987 na trh, predávali sa za uvádzaciu cenu 2,83 EUR. V roku 1989 dosiahli maximálnu hodnotu 13,95 EUR. V súčasnosti sa predávajú za menej ako 0,60 EUR a burzoví analytici ich označujú za bezcenné papiere.
Informovala o tom nemecká agentúra DPA.

V Dubnici nad Váhom dnes vlak zrazil 17-ročné dievča
TASRBratislava 10. 4.2004 - Na volkmen na ušiach dnes popoludní doplatilo životom 17-ročné dievča z Dubnice nad Váhom . Tragédia sa odohrala neďaleko železničného priecestia. Dievča, ktoré prechádzalo cez železničnú trať s volkmenom na ušiach pravdepodobne nespozorovalo prichádzajúci nákladný vlak. Zrážke nezabránil ani výstražný signál a zatiahnutá rýchlobrzda. Dievča ťažkým zraneniam podľahlo. Prípadom sa zaoberá Železničná polícia v Púchove.
TASR o prípade informoval hovorca železničnej polície Jozef Búranský.


Strana vytvorená: 13-IV-2004  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0415.htm)