Situácia pod železničným mostom na Kramároch je
bezpečná, komplikácie nehrozia
Bratislava 28. 06. 2004 - Doprava pod železničným mostom na
bratislavských Kramároch je od nedele 21.45 hodiny obnovená.
Most, na ktorom došlo 27. júna v popoludňajších hodinách k
uvoľneniu kovového krytu, zamestnanci ŽSR
zaistili do takého stavu, aby nedošlo k jeho ďalšiemu
narušeniu.
Situáciou sa ŽSR naďalej zaoberajú, pričom odborníci
na dnešnom stretnutí rozhodli o ďalšom spevnení mosta. Dnes
večer dôjde v spolupráci s Dopravným podnikom Bratislava ( DPB
) k jeho ďalšej úprave. Jednotlivé kovové kryty budú
zvarené dohromady, čím sa most zaistí proti ďalšiemu
vypadávaniu štrkového lôžka. Doprava nebude počas úprav
odstavená.
"Statika mosta je neporušená, k ohrozeniu bezpečnosti
ľudí nedochádza," uviedla hovorkyňa ŽSR
Nela Blašková.
Podľa PEM by sa ZSSK mala rozdeliť na dve spoločnosti
BRATISLAVA 28. 06. 2004 - Porada
ekonomických ministrov (PEM) odporučila vláde SR schváliť
model postupu privatizácie ZSSK . Ako ďalej informoval na tlačovej besede
predseda PEM Ivan Mikloš postup predpokladá rozdelenie ZSSK na dve akciové
spoločnosti. "Jedna spoločnosť by sa zaoberala osobnou
prepravou a druhá nákladnou dopravou," povedal Mikloš.
Podľa predsedu PEM by sa do konca roku 2004, respektíve do
konca prvého štvrťroka 2005 mala ZSSK rozdeliť do dvoch
spoločností, a následne by sa mal privatizovať majoritný
podiel spoločnosti, ktorá sa zaoberá nákladnou dopravou.
"Výnos z privatizácie by bol použitý na zníženie dlhov
a záväzkov ZSSK ," povedal Mikloš.
ZSSK vypracovala viac variantov o možnosti
odpredaja časti svojich akcií investorovi. Prvý variant
predpokladal predaj časti akcií celej spoločnosti, druhý
variant predpokladal odčlenenie osobnej od nákladnej dopravy.
Každú z nich by zastrešovala samostatná akciová spoločnosť
a následne by sa predala časť akcií spoločnosti spravujúcej
nákladnú dopravu. V rámci posledného variantu by sa takisto
rozdelila osobná a nákladná doprava a akcionár, teda štát,
by rozhodol kedy a aký podiel by sa v jednej alebo druhej
spoločnosti predal. Podľa ministra dopravy, pôšt a
telekomunikácií Pavla Prokopoviča by rozdelenie oboch dopráv
uľahčilo aj definovanie oblastí v osobnej doprave, ktoré sú
neefektívne.
Rozhodnutie o výške predávaného podielu je pritom v rukách
akcionára spoločnosti, teda štátu, pričom zákon v
súčasnosti umožňuje predaj 49 % akcií. Podľa Prokopoviča,
v prípade, že to umožní zákon, môže sa predať aj vyšší
podiel.
ZSSK posilní vlakové spojenia pri príležitosti púte na
Mariánsku horu
ZSSK informuje cestujúcich, že pri príležitosti
konania púte na Mariánskej hore v Levoči v dňoch 3. a 4.
júla 2004 zavádza na trati Spišská Nová Ves Levoča
mimoriadne posilové vlaky osobnej dopravy. Vlaky nebudú
zastavovať v zastávkach Harichovce a Levočské Lúky.
Vzhľadom k predpokladanej vysokej frekvencii záujemcov o
cestovanie týmito mimoriadnymi vlakmi bude kontrola cestovných
dokladov prebiehať pred nástupom cestujúcich do vlaku.
Cestovné lístky si môžu cestujúci zakúpiť v pokladniach
železničných staníc okrem železničnej stanice Levoča.
Cestovné lístky si bude možné zakúpiť aj priamo vo vlaku
bez príplatku. Cestujúci budú mať možnosť zakúpiť si
spiatočný cestovný lístok (Spišská Nová Ves – Levoča a
späť), čím získajú zľavu na cestovnom.
Ceny cestovného na trati Levoča
- Spišská Nová Ves (13 km):
Ako docestovať do Levoče z ostatných regiónov Slovenska ?
Skupiny cestujúcich majú možnosť využiť Zľavu pre skupiny
cestujúcich, alebo Rodinnú zľavu. Pre mladých vo veku 15 až
26 rokov je k dispozícii ponuka Junior RailPlus, pre seniorov vo
veku 60 až 70 rokov ponuka Senior. O podmienkach využitia
týchto ponúk sa môžu záujemcovia informovať v pokladniach
železničných staníc, prípadne na internetovej stránke
<www.slovakrail.sk>. Prestup na osobný vlak do Levoče je
v Spišskej Novej Vsi, kde cestujúci docestujú akýmkoľvek
pravidelným spojom. Zastavujú tu všetky prechádzajúce
osobné vlaky, rýchliky a tiež expresy jazdiace do Českej
republiky a späť.
Príklady cien v 2. vozňovej triede (ceny sú uvádzané
vrátane rýchlikových príplatkov):
Bratislava – Levoča (383 km) - obyčajné cestovné celé: 470
Sk - obyčajné cestovné polovičné (deti od 6 do 15 rokov):
235 Sk - spiatočné cestovné celé: 850 Sk - spiatočné
cestovné polovičné (deti od 6 do 15 rokov): 425 Sk - Junior
RailPlus a Senior (zľava 25%): 338 Sk (príplatok na rýchlik sa
neplatí)
Žilina – Levoča (180 km) - obyčajné cestovné celé: 242 Sk
- obyčajné cestovné polovičné (deti od 6 do 15 rokov): 121
Sk - spiatočné cestovné celé: 440 Sk - spiatočné cestovné
polovičné (deti od 6 do 15 rokov): 220 Sk - Junior RailPlus a
Senior (zľava 25%): 167 Sk (príplatok na rýchlik sa neplatí)
Košice – Levoča (88 km) - obyčajné cestovné celé: 130 Sk
- obyčajné cestovné polovičné (deti od 6 do 15 rokov): 65 Sk
- spiatočné cestovné celé: 238 Sk - spiatočné cestovné
polovičné (deti od 6 do 15 rokov): 119 Sk - Junior RailPlus a
Senior (zľava 25%): 83 Sk (príplatok na rýchlik sa neplatí)
Cestovný poriadok - Mariánska púť - platí od 3. do 4. júla
2004:
Spišská Nová Ves – Levoča | ||
odch. | prích. | |
04.25 | 04.43 | Ide 4.7. |
06.00 | 06.18 | Ide 4.7. |
07.20 | 07.38 | Ide 3.,4.7. |
09.20 | 09.38 | Ide 3.,4.7. |
11.50 | 12.08 | Ide 4.7. |
13.04 | 13.22 | Ide 3.7. |
13.20 | 13.38 | Ide 4.7. |
14.15 | 14.33 | Ide 3.7. |
15.20 | 15.38 | Ide 3.7. |
17.25 | 17.43 | Ide 3.7. |
19.20 | 19.38 | Ide 3.7. |
Levoča – Spišská Nová Ves | ||
odch. | prích. | |
05.09 | 05.25 | Ide 4.7. |
06.31 | 06.47 | Ide 4.7. |
08.19 | 08.35 | Ide 3.,4.7. |
10.29 | 10.45 | Ide 4.7. |
12.29 | 12.45 | Ide 3.7. |
12.56 | 13.12 | Ide 4.7. |
13.35 | 13.51 | Ide 3.7. |
14.29 | 14.45 | Ide 4.7. |
14.52 | 15.08 | Ide 3.7. |
16.29 | 16.45 | Ide 3.7. |
18.29 | 18.45 | Ide 3.7. |
20.19 | 20.35 | Ide 3.7. |
TASR o tom informoval hovorca ZSSK Miloš Čikovský.
Železničná polícia od začiatku roku zaznamenala 16 lúpeží v
obvode dráh
Bratislava 28. 06. 2004 -
Železničná polícia od začiatku roku zaznamenala 16
trestných činov lúpeže v obvode železničných dráh, z toho
14 sa doteraz podarilo objasniť.
Posledná lúpež sa stala koncom minulého týždňa v osobnom
vlaku na úseku Malacky –
Plavecký Štvrtok . Dvojica mužov vo veku 19 a 31 rokov z
Plaveckého Štvrtka prepadla 50-ročného cestujúceho, ktorý
sedel v kupé sám. Jeden z podozrivých násilím podržal
ramená obete, pričom druhý ho prehľadal a z vrecka nohavíc
mu zobral 4400 korún. Obaja páchatelia v Plaveckom Štvrtku z
vlaku vystúpili.
Okradnutý muž cestoval až do Bratislavy, kde na Hlavnej
stanici prípad oznámil príslušníkom Železničnej polície.
Tí na základe popisu oboch mužov v Plaveckom Štvrtku
zadržali a odovzdali justičnej a kriminálnej polícii v
Bratislave. Vo veci bolo začaté trestné stíhanie pre trestný
čin lúpeže.
TASR o tom dnes informoval hovorca Železničnej polície Jozef
Búranský.
Pod kolesami rýchlika zahynul trinásťročný chlapec z
Ružomberka
Ružomberok 28. 06. 2004 -
Trinásťročný chlapec z Ružomberka zahynul v piatok večer
pod kolesami rýchlika v železničnej
zastávke Ružomberok-Rybárpole . Školák vystupoval z
osobného vlaku idúceho do Žiliny nie na perón, ale na
opačnú stranu - do koľajiska. Zhodou nešťastných náhod v
tom čase prechádzal stanicou rýchlik Lomnica idúci z
Bratislavy do Popradu. Jeho rušňovodič vypovedal, že chlapca
zbadal na trati vo vzdialenosti asi 30 m. Použil výstražné
zvukové znamenie a rýchlobrzdu. Nešťastiu už nedokázal
zabrániť, uviedol dnes pre TASR hovorca Železničnej polície
Jozef Búranský.
V súvislosti s tragédiou v stanici Ružomberok-Rybárpole
prerušili dopravu na takmer dve hodiny. Zmeškali pritom tri
rýchliky, jeden IC vlak a tri osobné vlaky.
Od začiatku tohto roka zahynulo na slovenských železniciach 34
ľudí, z nich väčšina prišla o život pre podcenenie
nebezpečenstva. Nedovolene vstúpili do koľajiska, prípadne
nepozorne prechádzali dopravným prostriedkom cez železničné
priecestie, kde ich zachytil idúci vlak, uviedol Búranský.
Slovná urážka môže vyjsť draho
29.06.2004, Cveček Daniel -
Máloktoré z podgurážených indivíduí, ktoré pred víkendom
tiahnu v noci mestom a v lepšom prípade vykrikujú po uliciach,
tuší, že ich policajti môžu za ich správanie odmeniť
tisíckorunovou blokovou pokutou, pričom rovnako draho vyjde aj
urážka na cti. Medzi drahšie priestupky patrí napríklad
ublíženie na zdraví alebo vytĺkanie majetkového práva bez
úradného rozhodnutia.
Podľa lokality, v ktorej sa priestupok udial, prípad rieši
príslušný obvodný úrad, ktorý však môže bez súhlasu
účastníkov konania delikt presunúť na inú štátnu
inštitúciu. V niektorých, zákonom stanovených prípadoch sa
priestupkom zaoberajú napríklad železniční policajti.
Podklady na rozhodnutie obvodného úradu však môžu
zhromažďovať aj mestskí policajti. Špeciálne štátna
polícia objasňuje napríklad priestupky voči verejnému
poriadku, alebo ak je v hre bezpečnosť ľudí, a voči
občianskemu spolunažívaniu.
Úrad správne konanie odštartuje najneskôr do mesiaca buď z
vlastnej iniciatívy, alebo ak niekto porušenie zákona
nahlási. Výnimkou sú priestupky voči občianskemu
spolunažívaniu alebo proti právu na informácie, kde úrad bez
upovedomenia poškodeného nekoná. Úrad však celý prípad
zastaví, pokiaľ má podozrivý z priestupku diplomatickú alebo
poslaneckú imunitu, menej ako pätnásť rokov, prípadne pred
začatím konania zomrel.
Pokiaľ konanie dovedie do úspešného konca, uloží vinníkovi
nejaký trest a prípadne aj náhradu spôsobenej škody. Od
trestu však môže upustiť a páchateľa len pokarhá. Vinník
musí uhradiť paušálne trovy konania, ktoré určuje
ministerstvo vnútra. Rozhodnutie úradu o priestupku platí tri
roky od uplynutia lehoty určenej na zaplatenie pokuty alebo
náhrady škody.
Elegantnejším a jednoduchším riešením je bloková pokuta na
mieste činu vo výške maximálne 1000 Sk, Neplatí to pre
dopravné priestupky, ktorým sa budeme venovať zvlášť.
Každý, kto vám chce uložiť pokutu, musí preukázať
oprávnenie. Ak nemáte pri sebe dosť peňazí, dostanete blok,
na ktorom by malo byť vyznačené kto, kedy a za čo pokutu
dostal, ako aj poučenie o spôsobe a lehote na jej zaplatenie a
čomu sa vystavujete, ak vymeranú sumu nezaplatíte.
Proti rozhodnutiu sa možno odvolať, ale môže to urobiť len
obvinený z priestupku. Ak úrad v druhom stupni svoje
rozhodnutie potvrdí, môže dať obvinený návrh na
preskúmanie rozhodnutia súdom.
Kto môže uložiť blokovú pokutu:
- Polícia - Železničná polícia
- Obec
- Orgány štátneho dozoru nad bezpečnosťou práce
- Orgány hygienickej služby
- Orgány štátneho dozoru vo veciach životného prostredia
Zdroj: zákon o priestupkoch 375/1990 Zb.
Pokutu do 5000 korún môže fajčiar dostať:
- za fajčenie vo vlaku, okrem vyhradených vozňov,
- za fajčenie v autobuse,
- v čakárňach a v prístreškoch na zastávkach, na krytých
nástupištiach,
- v uzavretých verejných priestoroch súvisiacich s verejnou
dopravou určených pre cestujúcich, na otvorených
nástupištiach vo vzdialenosti 4 metre od vymedzenej plochy
nástupíšť,
- v zdravotníckych zariadeniach okrem fajčiarní vyhradených
pre zamestnancov,
- v základných, stredných školách v školských a
predškolských zariadeniach a v priestoroch detských ihrísk,
- v študentských domovoch a na vysokých školách, okrem
fajčiarní vyhradených pre zamestnancov,
- v zariadeniach sociálnych služieb okrem fajčiarní
vyhradených pre zamestnancov,
- v kultúrnych zariadeniach a v uzavretých športových
zariadeniach okrem fajčiarní,
- vo verejne prístupných priestoroch úradných budov a
zariadení, obchodov, divadiel, kín, výstavísk, múzeí a
galérií,
- v zariadeniach spoločného stravovania, okrem tých zariadení
spoločného stravovania, ktoré majú oddelenú časť pre
fajčiarov,
- v cukrárňach a v zariadeniach rýchleho stravovania.
Obec môže všeobecne záväzným nariadením obmedziť alebo
zakázať fajčenie aj na iných verejne prístupných miestach.
Zdroj: zákon o ochrane nefajčiarov z roku 2004
Niektoré priestupkové prehrešky:
Výška pokuty | Priestupku sa dopustíte, ak |
do 5000 Sk | - poškodíte iného na cene, akosti, množstve alebo hmotnosti pri predaji tovaru alebo poskytovaní iných služieb |
do 10.000 Sk | - neoprávnene vykonávate obchodnú, výrobnú alebo inú zárobkovú činnosť |
do 100.000 Sk | - úmyselne vyzradíte obchodné alebo bankové tajomstvo alebo skutočnosť, na ktorú sa vzťahuje zákonom uložená povinnosť mlčanlivosti |
do 5000 Sk | - úmyselne protiprávne získate, obsadíte alebo používate byt alebo nebytový priestor |
do 5000 Sk | - neoprávnene zhotovíte kópiu platných peňazí, šeku, cenného papiera alebo platobnej karty alebo neoprávnene zhotovíte alebo uvediete do obehu predmet s nimi zameniteľný |
do 10.000 Sk | - ste cudzinec zamestnaný v Slovenskej republike bez pracovného povolenia, ak je potrebn |
do 10.000 Sk | - neoprávnene sprostredkúvate pracovnú činnosť |
do 3000 Sk | - úmyselne zmaríte, sťažíte alebo ohrozíte poskytnutie zdravotníckej služby, alebo ak sa nepodrobíte povinnému vyšetreniu alebo liečeniu |
do 3000 Sk | - nedodržíte opatrenie uložené na zníženie hluku a vibrácií alebo znečistíte ovzdušie škodlivinami nad ustanovenú prípustnú hranicu |
do 3000 Sk | - ohrozíte alebo porušíte zdravotnú neškodlivosť potravín alebo pitnej vody |
do 3000 Sk | - sfalšujete alebo úmyselne neoprávnene zmeníte lekársku správu alebo zdravotný preukaz, či zneužije lekársku dokumentáciu |
do 5000 Sk | - porušíte zákaz alebo nesplníte povinnosť ustanovenú alebo uloženú v súvislosti s prevenciou a výskytom prenosných chorôb |
do 5000 Sk | - sfalšujete lekársky predpis alebo zmeníte jeho obsah, alebo ho poskytnete niekomu inému na sfalšovanie |
do 3000 Sk | - predáte, podáte, či inak umožníte pitie alkoholu zjavne opitému, zdrogovanému alebo neplnoletému človeku |
do 3000 Sk | - neoprávnene predáte, podáte alebo inak umožníte druhej osobe škodlivé užívanie inej návykovej látky, než je alkohol |
do 3000 Sk | - úmyselne vyrobíte lieh alebo destilát bez povolenia, alebo ich prechovávate či uvádzate do obehu |
do 5000 Sk | - po požití alkoholického nápoja alebo inej drogy vykonávate zamestnanie alebo činnosť, pri ktorej by sa mohlo ohroziť zdravie ľudí alebo poškodiť majetok |
do 10.000 Sk | - v stave vylučujúcom spôsobilosť, ktorý ste si privodili požitím alkoholu alebo drogy vykonávate zamestnanie alebo činnosť,pri ktorej by mohol ohroziť zdravie ľudí alebo poškodiť majetok |
do 3000 Sk | - neprihlásite dieťa na povinnú školskú dochádzku alebo zanedbávate starostlivosť o povinnú dochádzku žiaka |
do 5000 Sk | - znečistíte povrchovú alebo podzemnú vodu, alebo ohrozíte jej akosť alebo zdravotnú neškodlivosť |
do 5000 Sk | - vypustíte bez povolenia odpadovú vodu do povrchovej alebo podzemnej vody, prípadne do verejnej kanalizácie |
do 3000 Sk | - neoprávnene vyrobíte, doveziete, pustíte do obehu alebo nesprávne použijete chemický alebo biologický prípravok na ochranu rastlín |
do 3000 Sk | - odstránite zariadenie na rozvod elektriny, tepla, alebo vykurovacích plynov, meracie zariadenia, alebo plombu |
do 3000 Sk | - zasiahnete do zariadenia na verejný rozvod elektriny, tepla alebo plynu vrátane odberného rozvodného zariadenia pred meracím zariadením |
do 3000 Sk | - úmyselne poškodíte, zničíte alebo zneužijete občianky preukaz |
do 50 000 Sk | - vedome vydáte a zverejníte nepravdivé, neúplné informácie, porušíte zákonnú povinnosť, alebo vydáte rozhodnutie alebo príkaz, či iné opatrenie, ktoré zapríčiní porušenie práva na sprístupnenie informácií |
do 3000 Sk | - porušíte odvodovú povinnosť alebo narušíte priebeh odvodového konania |
do 3000 Sk | - neuposlúchnete povolanie vydané príslušným orgánom na základe branného zákona alebo zákona o civilnej službe |
do 3000 Sk | - vo výkone civilnej služby porušíte povinnosť vykonať fyzické práce podľa príkazu zamestnávateľa |
do 1000 Sk | - neuposlúchnete výzvu verejného činiteľa |
do 1000 Sk | - porušíte nočný pokoj |
do 1000 Sk | - vzbudíte verejné pohoršenie |
do 1000 Sk | - znečistíte verejné priestranstvo, verejne prístupný objekt |
do 3000 Sk | - poškodíte alebo neoprávnene zaberiete verejné priestranstvo, verejne prístupný objekt alebo verejnoprospešné zariadenie |
do 1000 Sk | - niekoho urazíte alebo vydáte na posmech |
do 3000 Sk | - niekomu z nedbanlivosti ublížite na zdraví |
do 3000 Sk | - úmyselne uvediete úradu nesprávny alebo neúplný údaj s cieľom získať neoprávnenú výhodu |
do 3000 Sk | - úmyselne narušíte občianske spolunažívanie vyhrážaním ujmou na zdraví, drobným ublížením na zdraví, krivým obvinením z priestupku, schválnosťami alebo iným hrubým správaním |
do 10 000 Sk | - od niekoho násilím bez príslušného rozhodnutia vymáhate majetkové práva alebo práva z nich vyplývajúce |
do 3000 Sk | - zúčastnili ste sa bez príslušného úradného rozhodnutia na násilnom vymáhaní majetkových práv alebo práv z nich vyplývajúcich |
ČD letos za pět měsíců vykázaly po loňské ztrátě
zisk 220 mil. Kč
PRAHA 29. 06.
2004 - ČD vykázaly za prvních pět měsíců letošního
roku zisk 220 milionů korun, zatímco ve stejném období loni
byly ve ztrátě 88 milionů korun. Na dnešním setkání s
novináři to řekl generální ředitel ČD
Petr Kousal s tím, že plán počítal se ztrátou v řádu
stamilionů korun. Letošní výsledek je tak vyšší o téměř
půl miliardy korun, dodal.
Tržby z nákladní dopravy činily od ledna do května
letošního roku 7,2 miliardy korun; proti plánu tak byly
vyšší o 150 milionů korun a proti stejnému loňskému
období o 140 milionů Kč. Objem nákladní přepravy však
klesl o 1,1 milionu tun, když nižší byla především
přeprava hnědého uhlí. Podle Kousala je důvodem vyšší
konkurence silniční dopravy po vstupu do EU a otevření
hranic.
Tržby z osobní dopravy činily 1,8 miliardy korun. Proti plánu
byly vyšší o 32 milionů Kč a proti loňsku stouply o zhruba
50 milionů korun. Dráhy za pět letošních měsíců
přepravily přes 78 milionů cestujících, což je o pět
procent více než loni.
ČD loni vykázaly účetní ztrátu 998 milionů
korun, když plán počítal se záporným výsledkem 1,5
miliardy korun. Zhruba miliardovou ztrátu podnik očekává
také letos.
Loni ČD hospodařily prvním rokem jako akciová
společnost. V roce 2002 ještě před oddlužením jako státní
podnik vykázaly ČD téměř pětimiliardovou ztrátu.
Tržby z nákladní dopravy loni činily 18,2 miliardy korun.
Celkem dráhy přepravily 84,5 milionu tun zboží, což je
řadí na čtvrté místo v Evropě za dráhy ve Francii,
Německu a Polsku. Meziročně objem přepravy vzrostl o 3,9
procenta. ČD přepravily 173 milionů pasažérů. Tržby z
osobní dopravy tak činily asi 5,1 miliardy korun, zatímco
podnik plánoval tržby 5,28 miliardy Kč.
Muž skákal z vlaku a takmer sa zabil
BRATISLAVA / ŽIAR NAD HRONOM 29. 06.
2004 - Otras mozgu a tržné rany na hlave, ktoré si bude
liečiť asi mesiac utrpel 57-ročný muž, keď na železničnej stanici v Žiari nad
Hronom v pondelok popoludní vyskočil z vypraveného vlaku.
Muž z obce Prestavlky v okrese Žiar nad Hronom pomohol svojej
dcére naložiť do rýchlika R 802 Gemeran batožinu, nestihol
však vystúpiť. I napriek tomu, že sprievodkyňa ho
upozornila, aby po vypravení vlaku už nevystupoval, rozhodol sa
vyskočiť. Vzápätí sprievodkyňa zatiahla záchrannú brzdu.
Zraneného muža previezla záchranka do NsP v Žiari nad Hronom.
Vláda SR by mala v stredu prerokovať aj tri žiadosti o podporu
z Kohézneho fondu
Bratislava 29. 06. 2004 - Vláda SR by
mala na svojej schôdzi v stredu prerokovať aj tri projekty,
ktoré sa uchádzajú o pomoc z Kohézneho fondu (KF) Európskej
únie. Ide o modernizáciu železničného úseku Nové Mesto nad Váhom -
Piešťany , ...
Modernizácia železničného úseku Nové Mesto nad Váhom -
Piešťany si dovedna vyžiada 127,688 milióna eur, čo je
približne 5,1 miliardy Sk. Náklady by mali byť z 85 %
financované z Kohézneho fondu. Národné spolufinancovanie bude
predstavovať zvyšných 15 %. Modernizáciou chcú železnice
docieliť maximálnu 160-kilometrovú, v niektorých úsekoch
140-kilometrovú traťovú rýchlosť. V rámci projektu by sa
zároveň mala zvýšiť bezpečnosť a spoľahlivosť koľají.
Spolu 2,5 miliardy Sk žiada Mesto Bratislava od vlády SR v
najbližších dvoch rokoch na vybudovanie električkovej
rýchlodráhy cez Dunaj po Starom
moste , ktorá by mala výrazne odľahčiť dopravu z
Petržalky. Polovicu z toho by mal štát poskytnúť formou
úveru so štátnou garanciou. Náklady na samotnú stavbu
odhaduje mesto na vyše 8 miliárd Sk. Návrhom na zabezpečenia
prípravy a výstavby úseku Janíkov dvor – Šafárikovo
námestie by sa mala vláda SR v stredu zaoberať v rámci
informatívnych materiálov.
V rámci informatívnych materiálov by sa mal kabinet ďalej
oboznámiť so správou o výkone práv akcionára v
spoločnostiach so 100-% majetkovou účasťou štátu v
pôsobnosti ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií a
návrhom systemizácie štátnozamestaneckých miest v roku 2005.
(krátené)
Štát pripravuje predaj časti železníc
30.06.2004, Morháčová Jana - ZSSK má predať veľkú časť svojho
majetku. Podľa odporúčania ekonomických ministrov sa firma
rozčlení na nákladnú a osobnú dopravu a neskôr sa
nákladná doprava predá. Nákladná doprava sa pokladá za
obchodne najzaujímavejšiu časť železníc. Rozdelenie však
ešte musí odobriť vláda. Podľa ministra financií Ivana
Mikloša by sa peniaze získané z predaja použili najmä na
splácanie starých dlhov železníc.
"To, koľko z majetku privatizovať a aký môže byť z
toho najvyšší možný výnos, bude až otázkou pre
privatizačného poradcu," uviedol hovorca MDPT SR Tomáš Šarluška. Podľa zatiaľ
nepotvrdených informácií Pravdy sa uvažuje o príjmoch v
rozpätí 15-30 mld Sk.
Podľa hovorcu ZSSK Miloša
Čikovského ešte nemožno hovoriť, koľko štát dostane z
predaja, pretože nie je stanovené, čo všetko prejde do firmy
zastrešujúcej nákladnú dopravu a čo z toho sa bude
privatizovať. Základné imanie ZSSK predstavuje v
súčasnosti 26,8 mld Sk.
"2/3 našich výkonov aj tržieb v súčasnosti predstavuje
nákladná doprava," upozornil Čikovský. Preto sa
predpokladá, že do novej firmy, ktorá sa bude privatizovať,
by mala prejsť aj väčšia časť majetku, vagóny, ale aj
depá a ďalšie pracoviská v hodnote 13-20 mld Sk. Ide však
len o účtovnú hodnotu.
„V diskusiách sa uvažovalo o tom, že v ZSSK zostanú len
činnosti osobnej prepravy. Nákladné vagóny, ako aj činnosti,
ktoré súvisia s nákladnou dopravou, budú vyčlenené do novej
dcérskej a.s. Kargo," uviedol Čikovský.
V koncepciách sa súčasne uvažuje, že do novej firmy, ktorá
bude uskutočňovať nákladnú dopravu, prejde väčšina z
18.000 zamestnancov.
Nákladná doprava je kľúčovou obchodnou činnosťou
železníc. V okolitých štátoch je zisková. Ročné tržby z
nákladnej dopravy na Slovensku predstavujú okolo 16 mld Sk.
"Nákladná doprava v minulom roku bola stratová. Teda
náklady boli vyššie ako tržby," doplnil Čikovský.
Podľa Šarlušku argumentom za predaj majetku je fakt, že ZSSK nemá dostatok
kvalitných vagónov a ďalších zariadení, a preto ako
štátna firma nedokáže odolávať konkurencii.
"Vyžiadalo by si to výrazné investície," dodal
Šarluška.
"Momentálne môžu tovar po koľajniciach na Slovensku
voziť okrem ZSSK aj ďalšie, ale len domáce firmy. Od roku 2007
budú môcť našu infraštruktúru využívať aj veľkí
dopravcovia z celej EÚ , ktorí vlastnia lepšiu
technológiu. Z pohľadu konkurenčného boja to bude veľmi
ťažké," uviedol Čikovský.
Dobrá
či zlá privatizácia?
30.06.2004, Morháčová Jana -
Privatizácia časti železníc je na stole. Ekonomickí ministri
rozdebatovali možnosť privatizácie nákladnej dopravy.
Priemerný občan, ktorý sa občas vezie v rýchliku do Košíc,
sa pýta: Je to pre mňa dobre alebo zle?
Vláda chce urobiť tento krok, aby získala peniaze na staré
dlhy. Železnice sú totiž najzadlženejším podnikom so
sekerou 30 mld Sk. To je aj s úrokmi takmer 50 mld. A tie musí
splatiť štát, a teda občania zo svojich daní.
Súčasne sa objavujú hlasy, že nákladná doprava, kým bola v
jednom podniku s osobnou, umožňovala robiť osobnú dopravu
lacnejšie. Štát síce získa privatizáciou jednorazovo
"veľký" balík peňazí, potom však už bude musieť
priplatiť na osobné vlaky.
Skôr, ako sa rozhodne, prečo treba predať jedinú časť
železníc, ktorá môže dlhodobo zarábať, treba predložiť
analýzy. Vysvetliť, ako si štát predstavuje financovanie
osobnej dopravy, keď sa už nebudú dať využívať skryté
formy krízového financovania z nákladnej dopravy a zo
železničnej dopravy už bude získavať len peniaze za
používanie koľajníc. A kedy bežný občan
"priplatí" na železnice a ich zadlžené dedičstvo
menej. Či v prípade, ak štát bude dobre viesť ZSSK a súčasne bude
mať podiel na rastúcom zisku z nákladnej dopravy. Alebo či sa
Slovensku oplatí zostať bez štátneho dohľadu nad
železničnou dopravou.
Najlepšie možnosti využiť zľavy na cestovnom majú hlavne rodiny,
študenti a dôchodcovia
30.06.2004, Dalibor Skladan
- Železnice susedných krajín ponúkajú pre našincov
výhodné ceny, cestovať sa oplatí hlavne držiteľom
študentských kariet.
Pri cestách do zahraničia sa dá ušetriť kúpou akciových
leteniek či autobusových lístkov. Treba sa len vopred
informovať, na aké druhy zliav máte nárok a aké podmienky
musíte spĺňať. Vo všeobecnosti platí, že čím viac
precestujete, tým vás to vyjde lacnejšie. Najviac druhov zliav
môžu využívať študenti.
Výhodné sú hlavne cesty ... Ak cestujete v skupine, mali by
ste radšej využiť služby železníc, ktoré ponúkajú
zaujímavé zľavy.
-----
Študentské karty sa líšia iba v cene
Študenti často využívajú zľavy, ktoré im
poskytujú rozličné medzinárodné karty. Výhody, ktoré im
ponúkajú, sú veľmi podobné, líšia sa len v cene. Karta
mládeže Euro 26 ponúka okrem .... možnosť uzavrieť
poistenie do celého sveta za 200 Sk na 12 mesiacov. Kartu môžu
získať osoby od 10 do 25 rokov. Poplatok za jej vystavenie
predstavuje pri platbe v hotovosti 250 Sk, pričom karta platí 1
rok od dátumu vystavenia. Na vystavenie preukazu postačí jedna
fotografia (30x28 mm) a občiansky preukaz alebo pas.
Spojením karty pre mládež a cestovateľského preukazu IYTC
(International Youth Travel Card) vznikla Karta GO, ktorú môžu
získať ľudia v rovnakom veku. Poplatok za jej vystavenie je
290 Sk a takisto platí jeden rok od vystavenia. Na vystavenie
preukazu treba jednu fotografiu (28x34 mm) a občiansky preukaz
alebo pas.
Medzinárodný identifikačný preukaz študenta ISIC je jediný
celosvetovo uznávaný doklad, ktorý preukazuje štatút
študenta denného štúdia na základnej, strednej alebo vysokej
škole. Preukaz vydáva svetová organizácia ISTC pod záštitou
UNESCO. Jeho držitelia majú zabezpečené poistenie do celého
sveta za 200 Sk na 16 mesiacov. Preukaz ISIC možno vystaviť iba
študentovi nad 12 rokov. Súčasťou žiadosti o vydanie
preukazu ISIC je potvrdenie o návšteve školy (nie staršie ako
30 dní), prípadne študentské víza a uhradenie členského
poplatku 180 Sk. Preukazy sa pre žiadateľov starších ako 26
rokov nevystavujú na počkanie, ale až po uplynutí 5
pracovných dní od podania žiadosti. Preukaz platí 16
mesiacov, teda od začiatku akademického roka (septembra) do
decembra kalendárneho roka, v ktorom sa tento akademický rok
končí. Preukaz si možno zakúpiť aj počas akademického
roka.
Železničný preukaz platí aj v zahraničí
Absolventi škôl a osoby, ktorým nevyhovujú podmienky
na poskytnutie žiackej zľavy, môžu využívať lacnejšie
cestovanie pomocou preukazu Junior Rail-Plus. Preukaz si môžu
zakúpiť osoby vo veku od 15 do 26 rokov. Jeho držitelia môžu
cestovať na vybranej trati s 50% zľavou z obyčajného
cestovného a na ostatných tratiach s 25% zľavou. Neprenosný
preukaz sa vydáva na staniciach na základe predloženia
fotografie, identifikačných údajov a zaplatenia stanoveného
poplatku 689 Sk. Platí 1 rok na cestovanie 2. triedou osobných
vlakov aj rýchlikov. S preukazom možno cestovať v rámci
medzinárodnej prepravy so zľavou až 25 % z medzinárodných
cenníkov železníc a dopravných podnikov Európy. Pri ceste do
ČR možno získať zľavu 72 % z medzinárodných cenníkov. V
prípade cesty vlakom IC treba
doplatiť. Pri použití miestenkového, ležadlového alebo
spacieho vozňa sa hradia poplatky v plnej výške. Zľava sa
priznáva aj vo vlaku.
KTO MA NÁROK NA POLOVIČNÉ CESTOVNÉ
Deti od 6 do 15 rokov sa prepravujú za polovicu
obyčajného cestovného v 1. alebo 2. vozňovej triede osobných
vlakov alebo rýchlikov. Pri kontrole cestovných dokladov je
však potrebné preukázať vek dieťaťa akýmkoľvek úradným
preukazom s aktuálnou fotografiou, menom, priezviskom a dátumom
narodenia alebo rodným číslom. Pokiaľ takýto preukaz
nemáte, ZSSK vám ho na požiadanie vystaví v každej
pokladnici. Cena preukazu je 12 Sk a puzdro stojí 4 Sk. V
prípade cestovania rýchlikom je potrebné zaplatiť pri
použití 2. triedy rýchlikový príplatok 10 Sk a v prípade
použitia 1. triedy rýchlikový príplatok 15 Sk.
Tínedžeri môžu cestovať cez prázdniny po
Rakúsku bezplatne
ZSSK ponúka pre letnú sezónu Jugend
Feriennetzkarte 2004, čiže Sieťovú mládežnícku
prázdninovú kartu 2004, s ktorou môžu cestovať osoby
mladšie ako 19 rokov neobmedzene v 2. vozňovej triede vo
všetkých vlakoch Rakúskych spolkových dráh ÖBB . Ponuka platí počas prázdnin od 1. júla do
31. augusta 2004. Cena JFN Karty predstavuje 29 eur. Kúpiť si
ju možno na železničných staniciach v pokladniciach
vybavených terminálom KVC.
JFN Kartu si môžu zakúpiť občania Slovenska, Maďarska,
Poľska, Slovinska a Českej republiky. Karta platí v pracovné
dni od 8. do 24. hodiny. Karta sa vystavuje na meno, je
neprenosná a pri kúpe a kontrole vo vlaku treba predložiť
občiansky preukaz alebo pas. Ak cestujúci dovŕši počas
platnosti 19 rokov, Karta mu napriek tomu platí až do konca
augusta 2004.
Rodina môže využiť výraznú zľavu
Rodinnú zľavu môže využiť skupina dospelých
cestujúcich s deťmi pri každej ceste na vzdialenosť väčšiu
ako 51 kilometrov. V skupine musia byť minimálne dve osoby
(jeden dospelý a jedno dieťa), maximálne môže zľavu
využiť šesť cestujúcich, z toho maximálne dve dospelé
osoby.
Deti v skupine musia mať 6-15 rokov. Cestujúci nemusia byť vo
vzájomnom príbuzenskom vzťahu. Pri použití rodinnej zľavy
sa poskytuje zľava 20 % z cestovného. Zľavu si možno
nárokovať aj pri zakúpení cestovného lístka vo vlaku. Pri
spiatočnej ceste z Bratislavy do Košíc v 2. triede rýchlika
tak ušetrí štvorčlenná rodina 600 Sk v porovnaní s
cestovným bez zľavy.
Príplatky na rýchlik, miestenky, ležadlá a lôžka treba
zaplatiť v plnej výške. Rodinná zľava sa neposkytuje na
tratiach Tatranských elektrických železníc ( TEŽ ), na
Ozubnicovej železnici Štrba – Štrbské Pleso ( OŽ ) a na
Trenčianskej elektrickej železnici Trenčianska Teplá –
Trenčianske Teplice ( TREŽ ).
ZĽAVA PRE RODINU
* Minimálny počet osôb: 1 dospelý +1 dieťa
* Maximálny počet osôb: 2 dospelí + 4 deti, 1 dospelý + 5
detí, 2 dospelí + 4 deti, 1 dospelý + 5 detí
* Cestujúci nemusia byť vo vzájomnom príbuzenskom vzťahu
* Výška rodinnej zľavy predstavuje 20 % z ceny cestovného
Cesta v skupine sa oplatí najviac
Pri ceste na slovenských železniciach možno
využívať skupinové zľavy z obyčajného cestovného. Zľava
sa vzťahuje na 6 a viac platiacich osôb. Žiaci do 15 rokov
môžu cestovať o 60 % lacnejšie. Študenti vo veku do 26 rokov
majú zľavu vo výške 50 %. Staršie osoby môžu využiť
20-percentnú zľavu. Okrem toho sa za každých 10 účastníkov
vo veku do 15 rokov navyše prepraví jeden sprievodca so zľavou
50 % z obyčajného cestovného v 2. vozňovej triede osobných
vlakov. V prípade použitia rýchlika je potrebné zaplatiť
rýchlikový príplatok. Využitie skupinovej zľavy je aktuálne
najmä pre školské výlety. Ak na výlet pocestuje celá trieda
spolu s učiteľmi, môže využiť výraznú zľavu z ceny
cestovného. Okrem toho si žiaci nemusia kupovať cestovný
lístok samostatne. Za každých 10 účastníkov výletu vo veku
do 15 rokov možno prepraviť jedného sprievodcu so zľavou 50 %
z cestovného.
SKUPINOVÁ ZĽAVA
* deti do 15 rokov 60% z obyčajného cestovného
* mládež od 15 do 26 rokov 50 % z cestovného
* dospelí nad 26 rokov 20 % z cestovného
* Príklad cesty z Košíc do Popradu-Tatier. Pri ceste na výlet
z Košíc do Popradu-Tatier môže skupina 20 detí do 15 rokov a
2 učiteľov ušetriť pri ceste 2. triedou osobného vlaku 407
Sk, keď namiesto 1608 Sk zaplatia spolu 1201 Sk.
Ako výhodnejšie cestovať do susedných krajín
* Česko
Do Českej republiky možno cestovať so zľavou z
medzinárodnej tarify TCV 60 % a 45 % na úseku Českých dráh (
ČD ) . Deti od 6 do 15 rokov v medzištátnej
preprave medzi Slovenskom a Českou republikou cestujú za
polovicu obyčajného cestovného. Malý pohraničný styk platí
do vzdialenosti 40 km od príslušného pohraničného bodu na
obidve strany. V rámci neho sa cestovný lístok vydáva aj vo
vlaku.
Pri výdaji medzinárodného cestovného lístka zo Slovenska do
Čiech alebo naopak sa poskytujú na Senior preukaz a Junior
Rail-Plus zľavy vo výške 20 % zo základného cestovného.
Osobitná ponuka City Star ČD poskytuje zľavu pre skupinu cestujúcich.
Uplatňuje sa vtedy, ak spolu cestuje najmenej jeden dospelý a
jedno dieťa. Zľavu môže využiť najviac päť dospelých a
jedno dieťa, pričom dve deti od 6 do 15 rokov sa považujú za
jedného dospelého. Podmienkou je, že skupina cestuje v
rovnakej vozňovej triede a v rovnakom druhu vlaku so
spiatočným cestovným. Cestovný lístok platí jeden mesiac.
Na území Česka zaplatí prvý cestujúci zákaznícke
cestovné, druhý až piaty cestujúci zaplatí cestovné so
zľavou 20 %. Každé ďalšie dieťa zaplatí polovicu
zákazníckeho cestovného. Na území Slovenska zaplatí prvý
cestujúci cestovné so zľavou 10 %, druhý až piaty cestujúci
zaplatí cestovné so zľavou 20 %, každé ďalšie dieťa
zaplatí polovicu cestovného.
AK CESTUJETE DO ČR ČASTO, VYBAVTE SI KARTU
Na železničných staniciach si pred cestou do ČR
možno zakúpiť Kartu Z, ktorá umožňuje cestovať na celom
území ČR vlakom so zľavou 65 % z medzinárodného
cestovného. Na získanie karty treba predložiť aktuálnu
fotografiu pasového formátu a platný osobný preukaz, u detí
rodný list. Karta Z stojí 130 Sk a platí jeden rok odo dňa
vystavenia.
PRÍKLADY CIEN
* NA TRATI KOŠICE – PRAHA
základné cestovné 1219 Sk
držiteľ preukazu Junior Rail Plus (Senior) 640 Sk
* PRI CESTE NA TRATI BRATISLAVA – PRAHA
základné cestovné: 723 Sk
držiteľ preukazu Junior RailPlus (Senior) 385 Sk
* PRI CESTE NA TRATI BANSKÁ BYSTRICA – PRAHA
základné cestovné 983 Sk
držiteľ preukazu JuniorRail Plus (Senior) 527 Sk
* Rakúsko
V železničnej preprave zo Slovenska do Rakúska platí
špeciálna cena spiatočného cestovného lístka medzi
Bratislavou a Viedňou vo výške 7,70 eur. Dieťa a pes sú
prepravované za polovičnú cenu. Spiatočný cestovný lístok
Bratislava – Viedeň platí 30 dní a lístok možno použiť
na cestu cez Kittsee a Marchegg.
Cestujúci dochádzajúci do Rakúska denne majú k dispozícii
týždenný spiatočný lístok (Wochenkarte), ktorý možno
použiť na spiatočné cesty počas siedmich za sebou
nasledujúcich dní, a mesačný cestovný lístok.
Na trati Bratislava-Petržalka
– Wien a späť je stanovená zjednodušená preprava bicyklov.
Jednodňový lístok na prepravu bicykla do Rakúska si možno
kúpiť za jedno euro, spiatočný stojí za dve eurá.
Bicyklový lístok sa vydáva iba na území Slovenska. Ak chce
cestujúci pokračovať v preprave po inej trati rakúskych
železníc, musí si zakúpiť ďalší lístok podľa rakúskeho
prepravného poriadku.
Vlakom každý deň
Traťové predplatné cestovné lístky sú výhodné
hlavne pre cestujúcich, ktorí využívajú služby železníc
každý deň. Vydávajú sa pre opakované cesty po tej istej
trati na určité obdobie (týždeň, mesiac, štvrťrok) na
zodpovedajúci počet dní ako jednosmerné alebo obojsmerné do
vzdialenosti maximálne 210 km. Zľava, ktorú môžu cestujúci
získať, predstavuje 27 %-35 %. Pokiaľ cestujú častejšie,
bude výška zľavy vyššia, pretože na jeden lístok možno
absolvovať neobmedzený počet ciest na trati medzi uvedenými
stanicami. Výhodné je tiež použitie spiatočného lístka.
Pri ceste tam a späť môžu cestujúci ušetriť 20 % z ceny
obyčajného cestovného.
* Maďarsko
Do Maďarska možno pri zakúpení spiatočného cestovného
lístka cestovať so zľavou 55 % na slovenských železničných
úsekoch a so zľavou 60 % na úsekoch v Maďarsku. Zľavnený
spiatočný cestovný lístok platí 2 mesiace. Zľava sa
poskytuje len pri zakúpení cestovného lístka na obidve
železnice.
Občania Európskej únie vo veku nad 65 rokov môžu cestovať
na Maďarských štátnych železniciach ( MÁV ) bezplatne. Bezplatná preprava sa však
poskytuje len vo vnútroštátnej a nie v medzinárodnej
preprave.
Pri ceste v priamych medzinárodných vlakoch musí mať
cestujúci zakúpený spiatočný zľavnený medzinárodný
cestovný lístok pre malý pohraničný styk. Keby chcel
cestujúci využívať ponuku MÁV ,
musí z priameho medzinárodného vlaku po prekročení hranice
vystúpiť v najbližšej maďarskej stanici a pokračovať iným
vlakom.
Za prepravu detí (6-14 rokov) sa platí polovica z dohodnutého
zľavneného cestovného. Pri ceste do Maďarska možno využiť
zjednodušenú prepravu bicyklov a detských kočíkov.
* Skupinová zľava
Pre skupiny cestujúcich od 6 do 29 osôb sa poskytuje
zľava vo výške 60 % z medzinárodnej tarify a zľava vo
výške 20 % zo základného zľavneného cestovného za trate ŽSR . Podmienkou však je zakúpenie spiatočného
cestovného lístka.
Pre skupiny cestujúcich od 30 a viac osôb sa poskytuje zľava
vo výške 65 % z medzinárodnej tarify a zľava vo výške 20 %
zo základného zľavneného cestovného za trate ŽSR . Podmienkou je zakúpenie spiatočného
cestovného lístka.
* Poľsko
Pri zakúpení spiatočného cestovného lístka do Poľska
možno využiť zľavu 55 % na tratiach slovenských železníc a
40 % na úseku poľských. Pri ceste cez ČR poskytujú ČD zľavu 40 % z medzinárodného cestovného.
Spiatočný lístok platí dva mesiace. Deti od 4 do 12 rokov
platia polovicu zo zľavneného cestovného.
Mimoriadne ceny spiatočných cestovných lístkov 2. vozňovej
triedy môžu využívať ľudia žijúci v blízkosti poľských
hraníc. Takýto cestovný lístok platí 2 dni vrátane dňa
vyznačeného na cestovnom lístku ako prvý deň platnosti.
Zľava sa poskytuje iba jednotlivcom, neplatí pre skupiny
cestujúcich.
ZĽAVY PRE SKUPINY CESTUJÚCICH.
Pre skupiny 6 a viac spoločne cestujúcich osôb sa
poskytuje zľava vo výške 50 % z medzinárodnej tarify a zľava
vo výške 20 % zo základného zľavneného cestovného za trate
ŽSR .
CENY JEDNOSMERNÉHO CESTOVNÉHO PRE 6 OSÔB
* Bratislava – Varšava 5130 Sk (pre jedného
zákazníka je cena približne 855 Sk)
* Bratislava – Krakov 3686 Sk (pre jedného zákazníka je cena
približne 615 Sk)
* Košice – Varšava 3960 Sk (pre jedného zákazníka je cena
približne 660 Sk)
* Košice – Krakov 2914 Sk (pre jedného zákazníka je cena
približne 486 Sk)
NÁŠ TIP
Dovolenka pri Balatone
* Na Balaton a späť z Bratislavy za 1204 Sk.
* R 375 Pannonia s odchodom z Bratislavy o 5.23 (príchod o
10.42)
* R 235 AMICUS s odchodom z Bratislavy o 7.15 (príchod o 14.00)
* R 374 Pannonia s príchodom do Bratislavy o 23.06 (odchod o
17.30)
* Os 2002 s príchodom do Bratislavy o 6.06 (odchod o 20.24)
* Na Balaton a späť z Košíc za 1308 Sk
* R 381 Cracovia s odchodom z Košíc o 5.10 (príchod o 14.00)
* IC 537
Hornád s odchodom z Košíc o 7.55 (príchod o 14.44)
* IC 536
Hornád s príchodom do Košíc o 18.09 (odch. 11.44)
* R 380 Cracovia s príchodom do Košíc o 23.05 (odch. 15.50)
ŽSR žiadajú na modernizáciu železničnej trate financie od
KF
BRATISLAVA 30. 06. 2004 - Kabinet v
stredu odsúhlasil návrh žiadosti ŽSR o poskytnutí
pomoci z Kohézneho fondu (KF) na projekt druhej etapy
modernizácie železničnej
trate Nové Mesto nad Váhom - Trnava . Ide o čiastku
100,637 mil. eur. Druhá etapa modernizácie zahŕňa úsek Nové Mesto nad Váhom -
Piešťany . Celkové náklady modernizácie druhej etapy by
si mali vyžiadať prostriedky vo výške 127,688 mil. eur.
Požadovaná výška pomoci na realizáciu projektu z KF
predstavuje 85 % z celkových nákladov, zvyšok sa bude
spolufinancovať z národných zdrojov. Práce na modernizácii
by sa mali začať ešte v tomto roku, ukončenie sa plánuje v
roku 2007.
Podľa odhadu Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja SR
(MVRR) sa počas fázy výstavby projektu priamo vytvorí 275
pracovných miest a nepriamo 235 pracovných počas 61 mesiacov.
Prvá etapa modernizácie trate
Piešťany - Trnava
sa financovala z prostriedkov fondu ISPA s celkovými
rozpočtovými nákladmi 149,695 mil. eur, pričom výsledkom
tejto modernizácie je zvýšenie traťovej rýchlosti do 160
km/hod. Celkové náklady na modernizáciu oboch etáp tak
dosiahnu 277,383 mil. eur.
Štátna expertíza stanovila na tento projekt maximálnu cenu vo
výške 9,208 mld. Sk v cenovej úrovni z roku 2000. Po prepočte
celkových nákladov na modernizáciu trate z cenovej úrovne
roka 2000 na cenovú úroveň roka 2003, sa celkové náklady
stavby zvýšili kvôli rastu cien na 11,455 mld. Sk. Keďže
súčet celkových rozpočtových nákladov obidvoch etáp
projektu neprekračuje náklady stanovené expertízou, pri
zohľadnení cenových úrovní, nie je potrebné rozporovať ich
oprávnenosť. Túto žiadosť postúpi MVRR do polovice júla
odborným zložkám Generálneho riaditeľstva Európskej komisie
(EK) pre regionálnu politiku. EK má právo rozhodnúť o
výške finančného príspevku z KF pre financovanie projektu. V
prípade zníženia výšky spolufinancovania z KF bude potrebné
zvýšiť účasť národného spolufinancovania pre projekt.
Tatranský omnibus pred sto rokmi predznamenal začiatky hromadnej
dopravy
Vysoké Tatry 30. 06. 2004 -
Predchodcom hromadnej dopravy v bývalom Rakúsko-Uhorsku bol
tatranský omnibus, ktorý už pred sto rokmi spojil Poprad s
Vysokými Tatrami. Vošlo doň asi tridsať cestujúcich,
premával päťkrát denne, dosahoval rýchlosť necelých 20 km
za hodinu a jazda vrátane zastávok trvala 75 minút. Jazdil iba
dva roky, ale do histórie sa zapísal ako prvý dopravný
prostriedok svojho druhu v strednej Európe, čo bolo podnetom na
jeho stvárnenie do podoby poštovej známky. Vyšla v emisii
Technické pamiatky, má hodnotu 14 Sk, autorom výtvarného
návrhu je Ľubomír Guman z Prešova a verejnosti ju predstavila
Slovenská pošta na dnešnej inaugurácii v Starom Smokovci.
Riaditeľ Divízie osobnej prepravy ZSSK v Košiciach
Ladislav Olexa zdôraznil, že už v roku 1908, teda štyri roky
po skončení prevádzky omnibusu, zaznamenali Tatry búrlivý
rozvoj dopravy. Bola vybudovaná Tatranská elektrická
železnica ( TEŽ ) z Popradu do
Starého Smokovca , kde sa rozdelila na
dve vetvy smerom na Štrbské Pleso a do Tatranskej Lomnice . Podľa primátora
Vysokých Tatier Jána Mokoša je storočnica tatranského
omnibusu príležitosťou zamyslieť sa nad súčasnou úrovňou
dopravy a služieb v slovenských veľhorách. Ďalšou známkou,
ktorá vyšla s dnešným dátumom v emisii Technické pamiatky,
je Špaňodolinský banský vodovod. Autorom výtvarného návrhu
je akademický maliar Peter Augustovič. Banský vodovod v
Španej Doline neďaleko Banskej Bystrice patrí k
najvýznamnejším technickým dielam z histórie baníctva na
Slovensku. Bol to povrchový vodný náhon, ktorý v drevených
žľaboch a zemných jarkoch privádzal vodu na pohon strojov v
baniach na meď a striebro. Vznikal po etapách a bol funkčný
od začiatku 16. storočia až do začiatku 20. storočia.
Hlavný prívod bol dlhý 27 km, celý systém meral 42 km.
Rovnako ako Tatranský omnibus aj 24-korunová známka
prezentujúca históriu baníctva v Španej Doline vyšla v
náklade 200 tisíc kusov. Obidve vytlačili ofsetovou technikou
vo Veľkej Británii.
Pomoc pre ŽSR
Podľa odhadu Ministerstva výstavby a
regionálneho rozvoja SR sa počas fázy výstavby projektu
priamo vytvorí 275 pracovných miest a nepriamo 235 pracovných
počas 61 mesiacov
1.07.2004 -
Železnice SR budú môcť z Kohézneho fondu čerpať peniaze na
druhú etapu modernizácie železničnej
trate Nové Mesto nad Váhom - Trnava . Návrh žiadosti ŽSR
o poskytnutí pomoci včera schválila vláda. Druhá etapa
modernizácie zahŕňa úsek
Nové Mesto nad Váhom - Piešťany . Celkové náklady sú
127,688 milióna eur, z Kohézneho fondu pôjde 100,637 milióna
eur a zvyšok sa bude spolufinancovať z národných zdrojov.
Metro v Londýne štrajkovalo, pracovalo sa z domu
ap
1. 07. 2004 , LONDÝN, VIEDEŇ - Štrajk zamestnancov
londýnskeho metra, ktorý sa začal v utorok a skončil sa
včera večer, spôsobil chaos v meste. Mnoho Londýnčanov išlo
do práce pešo, na bicykli alebo v preplnených autobusoch. V
prevádzke zostalo z celého metra len niekoľko vlakových
súprav. Londýnske metro denne prepraví asi tri milióny
cestujúcich, ale prevažná väčšina jeho trás bola včera
prázdna. Autobusy, do ktorých sa väčšina cestujúcich chcela
dostať, ale v mnohých prípadoch len prešli okolo zastávky
bez zastavenia.Viac peňazí, ale aj viac práce
Dopravný podnik ponúka zamestnancom zvýšenie platov o 3,5
percenta, ale chce za to od nich viac práce. Okrem toho by sa
mal pracovný týždeň skrátiť o 2,5 hodiny na 35 hodín, ale
spor sa vedie o tom, či pre všetkých, alebo len niektorých
zamestnancov. Odborári tvrdia, že majú solídnu podporu svojej
členskej základne, no obyčajní občania pre štrajkujúcich
nemajú pochopenie. "Neverím vlastným očiam. Je mi ľúto
tých chudákov ľudí, ktorí stoja na zastávkach a autobus
okolo nich len tak prejde," povedala Helen Griffithsová,
ktorá má sama s dopravou problémy. Z domu odišla asi o hodinu
skôr, aby sa do niektorého z autobusov vôbec dostala. Veľa
ľudí do práce vôbec nejde a pracuje z domu.
Prevádzkovateľ metra London Underground sa nemohol s odborármi
dohodnúť na návrhu zvýšiť zamestnancom v priebehu dvoch
rokov plat o 6,75 percenta. Odborom prekážajú hlavne
podmienky, ktoré boli s návrhom spojené. Ide okrem iného o
modernizáciu, ktorá by zrejme viedla k strate pracovných
miest.
Londýnsky starosta Ken Livingstone sa snažil štrajku
zabrániť a skritizoval najmä požiadavku niektorých
zamestnancov, aby metro zaviedlo len štvordňový pracovný
týždeň. Podľa Livingstona by to viedlo k zvýšeniu ceny
lístkov, ktoré väčšina ľudí považuje už teraz za
príliš drahé. Zástupcovia dopravného podniku považujú
štrajk za zbytočný a snažia sa poukazovať na to, že
štrajkujúci len spôsobia ťažkosti ľuďom cestujúcim do
zamestnania. Štrajk sa začal v utorok o pol siedmej večer
londýnskeho času a skončil sa včera v rovnakom čase. Podľa
dopravného podniku sa asi až dnes podarí obnoviť plynulú
prevádzku.
Text pod foto - Vlaková súprava podzemnej železnice sa vracia po vyčistení do depa v Mordene 30. júna 2004 počas 24-hodinového štrajku zamestnancov londýnskeho metra, ktorý včera v celom meste spôsobil dopravný chaos. Mnohé linky podzemnej železnice počas rannej špičky vôbec nepremávali, čo prinútilo milióny ľudí, aby do práce cestovali vlastným autom alebo išli peši. (krátené)
Tanečný vozeň bude atrakciou pre cestujúcich na prvej
jazde autovlaku Split
Bratislava/Split 1. 07. 2004 -
Tanečný vozeň bude asi najväčšou atrakciou pre cestujúcich
na prvej jazde autovlaku Split Express, ktorý bude vypravený 2.
júla zo železničnej
stanice Bratislava-Petržalka a bude jazdiť do 29. augusta
2004.
Sezónny vlak Split Express absolvuje trasu Bratislava-Split
dlhú 817 kilometrov podľa rovnakého harmonogramu odchodov a
príchodov. Vlak odchádza v piatok o 18.21 h a do Splitu
prichádza o 9.18 h na druhý deň, zo Splitu bude vypravený v
sobotu o 16.36 h a do Bratislavy príde v nedeľu o 8.15 h. Vlak
zastavuje v železničných staniciach Knin a Perkovič. Tu však
môžu nastupovať a vystupovať len tí cestujúci, ktorí idú
na dovolenku bez auta. Cesta bude trvať približne 15 hodín,
čo je o 2 hodiny menej ako po minulé roky.
V autovlaku Split Express, ktorý má 2 autovozne s kapacitou 20
áut, je 250 miest na ležanie a 90 miest na sedenie. Autá sa
nakladajú a vykladajú len v železničnej
stanici Bratislava-Petržalka a Split dve hodiny pred
odchodom vlaku.
Priame železničné spojenie Bratislavy s jadranským pobrežím
zabezpečuje s.r.o. Wagon Service travel v spolupráci so ZSSK a Chorvátskymi
železnicami.
Informáciu TASR poskytol riaditeľ odboru komunikácie ZSSK Miloš Čikovský.
Za oddychom vlakom na Festival Východná
OTS Bratislava 1. 07. 2004 - ZSSK oznamuje, že pri príležitosti konania
"Festivalu Východná" budú v dňoch 2. - 4. júla
2004 vo Východnej mimoriadne zastavovať niektoré rýchliky:
- dňa 2. júla 2004 (piatok)
R 602 "Čingov" Košice 14.20 - Východná 16.07 -
(Bratislava hl. st. 20.20)
R 609 "Spišan" Bratislava hl. st. 13.50 - Východná
18.08 - (Košice 19.50)
R 611 "Považan" Bratislava hl. st. 15.50 - Východná
20.08 - (Košice 21.50)
- dňa 3. júla 2004 (sobota)
R 606 "Liptov" Košice 10.20 - Východná 12.07 -
(Bratislava hl. st. 16.20)
R 602 "Čingov" Košice 14.20 - Východná 16.07 -
(Bratislava hl. st. 20.20)
R 605 "Dargov" Bratislava hl. st. 9.50 - Východná
14.08 - (Košice 15.50 - Čierna nad Tisou 17.42, priamy vozeň
Humenné 18.05)
R 607 "Liptov" Bratislava hl. st. 11.50 - Východná
16.08 - (Košice 17.50, priamy vozeň Budapest 22.12) R 609
"Spišan" Bratislava hl. st. 13.50 - Východná 18.08 -
(Košice 19.50)
- dňa 4. júla 2004 (nedeľa)
R 602 "Čingov" Košice 14.20 - Východná 16.07 -
(Bratislava hl. st. 20.20)
R 1504 "Šarišan" Prešov 15.48 - Východná 17.36 -
(Bratislava hl. st. 21.50)
R 603 "Čingov" Bratislava hl. st. 7.50 - Východná
12.08 - (Košice 13.50)
R 605 "Dargov" Bratislava hl. st. 9.50 - Východná
14.08 - (Košice 15.50 - Čierna nad Tisou 17.42, priamy vozeň
Humenné 18.05)
R 609 "Spišan" Bratislava hl. st. 13.50 - Východná
18.08 - (Košice 19.50)
Železničná spoločnosť ponúka svojim zákazníkom mimoriadnu
ponuku "Za oddychom - Festival Východná". Cestujúci
na festival vo Východnej môžu ušetriť až 25 % cestovných
nákladov a navyše organizátor festivalu poskytne na vstupné
zľavu 50 % pre držiteľov preukazu Junior RailPlus a pre
všetkých dôchodcov vo veku nad 60 rokov.
Ponuku "Za oddychom - Festival Východná" je možné
využiť pri cestovaní 2. vozňovou triedou osobných vlakov a
rýchlikov zo všetkých železničných staníc na Slovensku do
železničnej stanice Východná. O prepravných podmienkach sa
môžu cestujúci informovať vo všetkých železničných
staniciach vybavených KVC.
Cestovný lístok so zľavou na cestu späť bude cestujúcemu
platiť na základe predloženia vstupenky na Festival
Východná. Dátum uvedený na predloženej vstupenke z festivalu
musí byť zhodný s časom platnosti predloženého cestovného
lístka. Preto návštevníci festivalu musia požiadať o
opečiatkovanie vstupenky pri jej nákupe, prípadne predložiť
sprievodcovi daňový doklad o zakúpení vstupenky, na ktorom
bude dátum zhodný s časom platnosti predloženého cestovného
lístka. Zľava sa neposkytuje v IC a EC vlakoch. Predaj
cestovných lístkov sa začal 1. júla 2004 v pokladniciach KVC.
Sladění železniční sítě s Evropou bude stát 200 miliard
PRAHA 1. 07.
2004 - Sladění parametrů tuzemské železniční sítě s
evropskou si vyžádá přibližně 200 miliard Kč. Napojení
české železnice do integrovaného evropského železničního
systému zahrnuje mimo jiné vybudování dvou železničních
koridorů, modernizaci železničních uzlů včetně Prahy a
Brna a zavedení zabezpečovací a komunikační sítě, uvedl na
dnešním semináři generální ředitel Správy železniční
dopravní cesty Jan Komárek.
Odstranění bariér mezi železnicemi evropských zemí by mělo
zkrátit jízdní dobu vlaků, zlepšit jejich bezpečnost a
informovanost cestujících při cestování po kontinentu.
Náklady na vybudování transevropské dopravní sítě TEN,
která zahrnuje konvenční i vysokorychlostní železnici, se do
roku 2020 odhadují na 220 miliard eur.
Vedle modernizace koridoru z Prahy na Plzeň a Norimberk a z
Prahy přes České Budějovice na Linec chystá Správa
železniční dopravní cesty vybudování systému pro
komunikaci lokomotiv a pozemního personálu GSM-R a
zabezpečovacího systému ETCS (Electronic Train Control System)
pro dálkové ovládání vlaku.
Příprava stavby pilotní sítě GSM-R mezi Děčínem a
Kolínem začala zhruba před měsícem a měla by skončit před
polovinou roku 2005. Na ETCS nyní probíhá výběrové
řízení. Předkládání nabídek do soutěže správa
železnice odložila o dva měsíce na polovinu září.
Stát každoročně prostřednictvím fondu dopravní
infrastruktury vydává na budování a údržbu dopravních
sítí v ČR kolem 45 miliard korun. Z toho na železnici
směřuje 14 miliard. Z EU Česko dosud získalo na modernizaci
železnice 150 milionů eur (asi 4,8 miliardy Kč) z programů
Phare a ISPA. Do roku 2006 by měla dostat dalších 180 milionů
eur.
V ČR do transevropské dopravní sítě patří zhruba 3500 km
tratí, tedy více než jedna třetina. Po roce 2006 se navrhuje
do systému zahrnout všechny tratě států EU, na kterých
jezdí mezinárodní osobní a nákladní vlaky.
Rozbiehajú sa prvé projekty pre Kohézny fond
2.07.2004,
Vrabec Norbert - V priebehu tohto roku by sa na juhozápadnom
Slovensku mali začať dva veľké environmentálne projekty
financované z Kohézneho fondu Európskej únie.
Celkové investičné náklady na ich realizáciu predstavujú
62,844 mil. EUR a okrem zlepšenia stavu životného prostredia
majú podporiť aj ekonomický a sociálny rozvoj regiónu.
Rozhodla o tom v stredu vláda, pričom ide o prvé projekty, na
ktorých bude participovať Kohézny fond.
V rámci dopravných projektov kabinet schválil na kofinacovanie
z Kohézneho fondu aj modernizáciu železničnej trate Nové Mesto
nad Váhom - Piešťany , ktorá si vyžiada približne
127,688 mil. EUR. Projekt, ktorý budú realizovať ŽSR , umožní na tomto úseku dosiahnuť rýchlosť
140 až 160 kilometrov za hodinu.
Prvé projekty schválené vládou SR na financovanie z
Kohézneho fondu-
Modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom -
Piešťany ŽSR 127,688 mil. EUR (krátené)
Problém Bratislavy by mala vyriešiť integrovaná doprava
BRATISLAVA 02.07.2004, Sládek Dan - Mesto a
Bratislavský samosprávny kraj by mali v septembri spoločne
založiť obchodnú spoločnosť Bratislavská integrovaná
doprava. Obe strany v nej budú mať 50% podiel. Založenie už
schválilo mestské zastupiteľstvo, teraz je na rade kraj.
Integrovaná doprava bude využívať spoje niekoľkých
dopravcov - DPB , SAD Bratislava, ZSSK a BRKS . Budú ich môcť
využívať obyvatelia celého Bratislavského kraja.
"Bude to nezávislá odborná inštitúcia, ktorá do leta
budúceho roka pripraví projekt integrovanej dopravy v regióne,
tak aby bola ekonomická a efektívna," povedal na tlačovej
konferencii Karol Kolada, viceprimátor Bratislavy pre dopravu.
Odkedy bude integrovaný systém fungovať, sa zatiaľ presne
nevie. Podľa Koladu to bude jasné až o rok.
BID bude pripravovať verejné súťaže, organizovať dopravu,
koordinovať cestovné poriadky, navrhovať spoločné tarify,
kontrolovať výkony dopravcov, navrhovať objednávateľom
dopravy prerozdelenie náhrady za stratu pri výkone dopravy vo
verejnom záujme. Integrácia zahŕňa spoje MHD, prímestskej a
regionálnej autobusovej i vlakovej dopravy.
Už asi tri roky je BID vo fáze skúšobného projektu. Túto
službu v roku 2001 využilo takmer 200.000 cestujúcich, v
minulom roku a v roku 2002 viac ako 300.000. Z toho vyše 90%
boli mimobratislavskí cestujúci.
Predpokladá sa, že regionálny parlament založenie BID bez
problémov schváli. "Zastupiteľstvo Bratislavského
samosprávneho kraja vstup do spoločnosti prerokuje na
septembrovom zasadnutí. Ciele našej dopravnej politiky, medzi
ktoré patrí aj vytvorenie integrovaného dopravného systému
pre celý región, sme schválili už v marci minulého
roka," informoval Roman Filistein, predseda dopravnej
komisie a poslanec BSK. Členovia komisie podľa jeho slov už
absolvovali množstvo diskusií s ostatnými regionálnymi
poslancami a vyplýva z nich široká podpora tohto návrhu.
V bratislavskom regióne i na území mesta v súčasnosti prudko
rastie podiel osobných automobilov na preprave obyvateľov.
Dôvodom sú predovšetkým súčasné nevýhody verejnej dopravy
- najmä prímestskej autobusovej a MHD, a s nimi spojená
nespokojnosť občanov - nepohodlný a nedostatočne rýchly
spôsob cestovania, ako aj stúpajúce ceny lístkov.
"Tieto nevýhody by mal integrovaný systém dopravy
eliminovať. Hlavné výhody sú v tom, že občania majú
jednotné cestovné lístky na viacero druhov spojov a nemusia
brať ohľad na to, kto je ich prevádzkovateľom," hovorí
Filistein. "V systéme integrovanej dopravy sa využíva
niekoľko druhov spojov - električky, vlaky a mestské i
prímestské autobusy, pričom grafikony jednotlivých prepravcov
sú koordinované." Tým sa eliminujú tzv. "hluché
miesta" medzi spojmi v rámci regiónu. V praxi to bude
znamenať, že napríklad električka alebo autobus z hlavnej
stanice do vzdialenejšej časti Bratislavy nebude mať odchod
niekoľko sekúnd či minút pred príchodom vlaku z Malaciek
alebo z Pezinka.
Po vytvorení systému by mal začať klesať podiel
individuálnej dopravy. "Odbremenia sa tým najmä cesty
smerujúce do centra mesta a je predpoklad, že sa bude v meste
tvoriť menej dopravných zápch. Zníži sa tiež záťaž na
životné prostredie, pretože dopravný systém, na ktorom sa
podieľa koľajová doprava, je ekologickejší,"
vysvetľuje predseda dopravnej komisie.
Zvyšovanie cestovného nevedie k rastu príjmov
2.07.2004 ,
Zverková Daniela - Mestskou hromadnou dopravou cestuje stále
menej ľudí a znižujú sa aj tržby. Ako vyplýva z údajov
prevádzkovateľov MHD, ide o celoštátny problém a
najvýraznejšie sa prejavuje v Bratislave.
Kým v 90. rokoch slúžil tento druh dopravy pre takmer 80%
prepravovaných osôb v hlavnom meste, v súčasnosti je to
necelých 40%. Rozdiel v počtoch cestujúcich sa presunul na
cesty a využíva individuálnu dopravu. K poklesu tržieb pritom
prispieva aj zvyšovanie cestovného.
"Vlani sme k 1.5. upravili cestovné v priemere o 8% a
počet cestujúcich vzápätí poklesol o štyri percentá,"
uvádza hospodár Združenia prevádzkovateľov hromadnej dopravy
osôb Jaroslav Jankovič. Dodáva, že v máji sa v Bratislave
zvýšilo cestovné o výšku inflácie, teda v priemere
približne o 9%. Už teraz, po výsledkoch za máj a jún, možno
konštatovať, že tržby poklesli oproti rovnakému obdobiu
minulého roka až o 20%. Bez zmien zostali len študentské
lístky, ktoré platia aj počas prázdnin. Výsledky v tomto
smere budú známe až v septembri. "Zvýšením cestovného
sme si vôbec nepomohli. Dokonca panuje oprávnená obava, že
práve v septembri celkové príjmy poklesnú," konštatuje
Jankovič.
Vzhľadom na výrazné posilnenie individuálnej dopravy, ktoré
zaťažuje životné prostredie a nezvláda problémy s
parkovaním v mestách, začína sa čoraz častejšie hovoriť o
integrovanom systéme hromadnej prepravy osôb, ktorý by
spoločne využíval cestnú i železničnú dopravu. Podmienkou
správneho fungovania takéhoto systému však je jednotná
tarifa pre všetkých cestujúcich. Cieľom je, aby sa na jeden
typ cestovného dokladu dala využiť celá hromadná doprava.
Toto riešenie naráža najmä na skutočnosť, že pri každom
druhu hromadnej prepravy sa cestovné stanovuje iným spôsobom.
Prímestská doprava, či už autobusová alebo železničná,
podlieha regulácii ministerstva dopravy, kým klasická MHD je
od budúceho roka v pôsobnosti jednotlivých vyšších
územných celkov. "Ešte asi dosť dlho potrvá, kým na
Slovensku dosiahneme zásadu platnú vo vyspelých európskych
krajinách, že jeden cestovný lístok má hodnotu jedného
litra nafty," hovorí tajomník združenia Martin Jerguš.
Najmä preto, že jednotlivé kraje sa ťažko dohodnú na
jednotnej tarifnej politike vrátane spôsobu poskytovania zliav.
"V tomto roku sme upravili stratégiu podniku a prioritou na
zvyšovanie tržieb sa stala prímestská doprava.
Najdôležitejší je pre nás totiž zákazník, ktorý cestuje
pravidelne každý deň do zamestnania. Občasné cesty na
diaľkových trasách nie sú pre tržby podstatné. Veľmi dobre
z hľadiska návratnosti vychádzajú trate Bratislava –
Viedeň, ale aj Banská Bystrica – Zvolen," povedal
hovorca ZSSK Miloš Čikovský.
Podľa Čikovského sa výrazne zmenila hybnosť obyvateľstva,
čo platí pre cestnú aj železničnú hromadnú prepravu. Preto
železnice investovali do nových poschodových vlakov pre
prímestskú dopravu. Prepravia v špičke veľa ľudí a možno
odlákajú individuálnych pasažierov z ciest . (krátené)
Kríza maďarských železníc sa prehlbuje
2.07.2004,
Buzinkay Alexander - Maďarské štátne železnice MÁV
počítajú tento rok so stratou 48 mld forintov. Aby si mohli
zachovať prevádzkyschopnosť do roku 2006, potrebovali by
každoročne injekciu zo štátneho rozpočtu vo výške 40 až
60 mld HUF.
Ak takúto podporu nezískajú, ocitnú sa do dvoch rokov v
platobnej neschopnosti a nevyhnú sa konkurzu. Riešením
situácie by mohla byť prestavba železníc na holdingovú
spoločnosť, prípadne privatizácia ziskovej nákladnej
dopravy, ktorej hodnota sa odhaduje na 60 až 100 mld forintov.
Kupcov by sa našlo viac, najnádejnejším sa javia DB , uvádza denník Népszabadság na základe
odbornej analýzy predloženej vláde. Podľa denníka požiadalo
pred niekoľkými dňami ministerstvo hospodárstva a dopravy
vedenie spoločnosti MÁV o urýchlené
vypracovanie koncepcie radikálnej reštrukturalizácie
železníc. Tie produkujú z roka na rok väčšiu stratu najmä
v dôsledku netrhových cien v osobnej doprave a nedostatočných
štátnych dotácií. Jediným ziskovým odvetvím je nákladná
doprava, ktorá by podľa plánu mala tento rok dosiahnuť tržby
92 mld a hrubý zisk 19 mld forintov. Uvažovaná privatizácia
by mala pomôcť dočasnému udržaniu železníc na nohách.
Systémovým riešením však musí byť celková zmena
podnikovej štruktúry a podpis dohôd so štátom o
spolufinancovaní výkonov vo verejnom záujme podľa
súčasných noriem EÚ . Jedine to by zabezpečilo
fungovanie samostatnej osobnej železničnej dopravy, citujú
noviny analýzu. Vedenie železníc však poprelo informácie o
chystanej privatizácii nákladnej dopravy. Podľa Lászlóa
Udvariho, predsedu predstavenstva spoločnosti MÁV
, analýza pochádza zo začiatku roka a v nej navrhovaný predaj
nákladnej dopravy v súčasnosti nie je na programe dňa. Bolo
by to len prechodné riešenie, pričom príjem z predaja by
stabilizoval firmu maximálne na dva roky. Až v dlhodobejšom
horizonte sa štát mieni vzdať nákladnej železničnej
dopravy. Udeje sa tak po posilnení jej konkurencieschopnosti na
liberalizovanom trhu, uviedol Udvari. Budúci týždeň začne v
Maďarsku s prepravou tovarov prvá súkromná železničná
spoločnosť Floyd.