Situácia pod železničným mostom na Kramároch je bezpečná, komplikácie nehrozia
TASRBratislava 28. 06. 2004 - Doprava pod železničným mostom na bratislavských Kramároch je od nedele 21.45 hodiny obnovená.
Most, na ktorom došlo 27. júna v popoludňajších hodinách k uvoľneniu kovového krytu, zamestnanci ŽSR zaistili do takého stavu, aby nedošlo k jeho ďalšiemu narušeniu.
Situáciou sa ŽSR naďalej zaoberajú, pričom odborníci na dnešnom stretnutí rozhodli o ďalšom spevnení mosta. Dnes večer dôjde v spolupráci s Dopravným podnikom Bratislava ( DPB ) k jeho ďalšej úprave. Jednotlivé kovové kryty budú zvarené dohromady, čím sa most zaistí proti ďalšiemu vypadávaniu štrkového lôžka. Doprava nebude počas úprav odstavená.
"Statika mosta je neporušená, k ohrozeniu bezpečnosti ľudí nedochádza," uviedla hovorkyňa ŽSR Nela Blašková.

Podľa PEM by sa ZSSK mala rozdeliť na dve spoločnosti
SITABRATISLAVA 28. 06. 2004 - Porada ekonomických ministrov (PEM) odporučila vláde SR schváliť model postupu privatizácie ZSSK . Ako ďalej informoval na tlačovej besede predseda PEM Ivan Mikloš postup predpokladá rozdelenie ZSSK na dve akciové spoločnosti. "Jedna spoločnosť by sa zaoberala osobnou prepravou a druhá nákladnou dopravou," povedal Mikloš. Podľa predsedu PEM by sa do konca roku 2004, respektíve do konca prvého štvrťroka 2005 mala ZSSK rozdeliť do dvoch spoločností, a následne by sa mal privatizovať majoritný podiel spoločnosti, ktorá sa zaoberá nákladnou dopravou. "Výnos z privatizácie by bol použitý na zníženie dlhov a záväzkov ZSSK ," povedal Mikloš.
ZSSK vypracovala viac variantov o možnosti odpredaja časti svojich akcií investorovi. Prvý variant predpokladal predaj časti akcií celej spoločnosti, druhý variant predpokladal odčlenenie osobnej od nákladnej dopravy. Každú z nich by zastrešovala samostatná akciová spoločnosť a následne by sa predala časť akcií spoločnosti spravujúcej nákladnú dopravu. V rámci posledného variantu by sa takisto rozdelila osobná a nákladná doprava a akcionár, teda štát, by rozhodol kedy a aký podiel by sa v jednej alebo druhej spoločnosti predal. Podľa ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavla Prokopoviča by rozdelenie oboch dopráv uľahčilo aj definovanie oblastí v osobnej doprave, ktoré sú neefektívne.
Rozhodnutie o výške predávaného podielu je pritom v rukách akcionára spoločnosti, teda štátu, pričom zákon v súčasnosti umožňuje predaj 49 % akcií. Podľa Prokopoviča, v prípade, že to umožní zákon, môže sa predať aj vyšší podiel.

ZSSK posilní vlakové spojenia pri príležitosti púte na Mariánsku horu
TASRZSSK informuje cestujúcich, že pri príležitosti konania púte na Mariánskej hore v Levoči v dňoch 3. a 4. júla 2004 zavádza na trati Spišská Nová Ves Levoča mimoriadne posilové vlaky osobnej dopravy. Vlaky nebudú zastavovať v zastávkach Harichovce a Levočské Lúky. Vzhľadom k predpokladanej vysokej frekvencii záujemcov o cestovanie týmito mimoriadnymi vlakmi bude kontrola cestovných dokladov prebiehať pred nástupom cestujúcich do vlaku.
Cestovné lístky si môžu cestujúci zakúpiť v pokladniach železničných staníc okrem železničnej stanice Levoča. Cestovné lístky si bude možné zakúpiť aj priamo vo vlaku bez príplatku. Cestujúci budú mať možnosť zakúpiť si spiatočný cestovný lístok (Spišská Nová Ves – Levoča a späť), čím získajú zľavu na cestovnom.
Ceny cestovného na trati Levoča - Spišská Nová Ves (13 km):

- obyčajné cestovné celé: 18 Sk
- obyčajné cestovné polovičné (deti od 6 do 15 rokov): 9 Sk
- spiatočné cestovné celé: 32 Sk
- spiatočné cestovné polovičné (deti od 6 do 15 rokov): 16 Sk

Ako docestovať do Levoče z ostatných regiónov Slovenska ?
Skupiny cestujúcich majú možnosť využiť Zľavu pre skupiny cestujúcich, alebo Rodinnú zľavu. Pre mladých vo veku 15 až 26 rokov je k dispozícii ponuka Junior RailPlus, pre seniorov vo veku 60 až 70 rokov ponuka Senior. O podmienkach využitia týchto ponúk sa môžu záujemcovia informovať v pokladniach železničných staníc, prípadne na internetovej stránke <www.slovakrail.sk>. Prestup na osobný vlak do Levoče je v Spišskej Novej Vsi, kde cestujúci docestujú akýmkoľvek pravidelným spojom. Zastavujú tu všetky prechádzajúce osobné vlaky, rýchliky a tiež expresy jazdiace do Českej republiky a späť.
Príklady cien v 2. vozňovej triede (ceny sú uvádzané vrátane rýchlikových príplatkov):
Bratislava – Levoča (383 km) - obyčajné cestovné celé: 470 Sk - obyčajné cestovné polovičné (deti od 6 do 15 rokov): 235 Sk - spiatočné cestovné celé: 850 Sk - spiatočné cestovné polovičné (deti od 6 do 15 rokov): 425 Sk - Junior RailPlus a Senior (zľava 25%): 338 Sk (príplatok na rýchlik sa neplatí)
Žilina – Levoča (180 km) - obyčajné cestovné celé: 242 Sk - obyčajné cestovné polovičné (deti od 6 do 15 rokov): 121 Sk - spiatočné cestovné celé: 440 Sk - spiatočné cestovné polovičné (deti od 6 do 15 rokov): 220 Sk - Junior RailPlus a Senior (zľava 25%): 167 Sk (príplatok na rýchlik sa neplatí)
Košice – Levoča (88 km) - obyčajné cestovné celé: 130 Sk - obyčajné cestovné polovičné (deti od 6 do 15 rokov): 65 Sk - spiatočné cestovné celé: 238 Sk - spiatočné cestovné polovičné (deti od 6 do 15 rokov): 119 Sk - Junior RailPlus a Senior (zľava 25%): 83 Sk (príplatok na rýchlik sa neplatí)
Cestovný poriadok - Mariánska púť - platí od 3. do 4. júla 2004:

Spišská Nová Ves – Levoča
odch. prích.  
04.25 04.43 Ide 4.7.
06.00 06.18 Ide 4.7.
07.20 07.38 Ide 3.,4.7.
09.20 09.38 Ide 3.,4.7.
11.50 12.08 Ide 4.7.
13.04 13.22 Ide 3.7.
13.20 13.38 Ide 4.7.
14.15 14.33 Ide 3.7.
15.20 15.38 Ide 3.7.
17.25 17.43 Ide 3.7.
19.20 19.38 Ide 3.7.


Levoča – Spišská Nová Ves
odch. prích.  
05.09 05.25 Ide 4.7.
06.31 06.47 Ide 4.7.
08.19 08.35 Ide 3.,4.7.
10.29 10.45 Ide 4.7.
12.29 12.45 Ide 3.7.
12.56 13.12 Ide 4.7.
13.35 13.51 Ide 3.7.
14.29 14.45 Ide 4.7.
14.52 15.08 Ide 3.7.
16.29 16.45 Ide 3.7.
18.29 18.45 Ide 3.7.
20.19 20.35 Ide 3.7.

TASR o tom informoval hovorca ZSSK Miloš Čikovský.

Železničná polícia od začiatku roku zaznamenala 16 lúpeží v obvode dráh
TASRBratislava 28. 06. 2004 - Železničná polícia od začiatku roku zaznamenala 16 trestných činov lúpeže v obvode železničných dráh, z toho 14 sa doteraz podarilo objasniť.
Posledná lúpež sa stala koncom minulého týždňa v osobnom vlaku na úseku Malacky – Plavecký Štvrtok . Dvojica mužov vo veku 19 a 31 rokov z Plaveckého Štvrtka prepadla 50-ročného cestujúceho, ktorý sedel v kupé sám. Jeden z podozrivých násilím podržal ramená obete, pričom druhý ho prehľadal a z vrecka nohavíc mu zobral 4400 korún. Obaja páchatelia v Plaveckom Štvrtku z vlaku vystúpili.
Okradnutý muž cestoval až do Bratislavy, kde na Hlavnej stanici prípad oznámil príslušníkom Železničnej polície. Tí na základe popisu oboch mužov v Plaveckom Štvrtku zadržali a odovzdali justičnej a kriminálnej polícii v Bratislave. Vo veci bolo začaté trestné stíhanie pre trestný čin lúpeže.
TASR o tom dnes informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.

Pod kolesami rýchlika zahynul trinásťročný chlapec z Ružomberka
TASRRužomberok 28. 06. 2004 - Trinásťročný chlapec z Ružomberka zahynul v piatok večer pod kolesami rýchlika v železničnej zastávke Ružomberok-Rybárpole . Školák vystupoval z osobného vlaku idúceho do Žiliny nie na perón, ale na opačnú stranu - do koľajiska. Zhodou nešťastných náhod v tom čase prechádzal stanicou rýchlik Lomnica idúci z Bratislavy do Popradu. Jeho rušňovodič vypovedal, že chlapca zbadal na trati vo vzdialenosti asi 30 m. Použil výstražné zvukové znamenie a rýchlobrzdu. Nešťastiu už nedokázal zabrániť, uviedol dnes pre TASR hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.
V súvislosti s tragédiou v stanici Ružomberok-Rybárpole prerušili dopravu na takmer dve hodiny. Zmeškali pritom tri rýchliky, jeden IC vlak a tri osobné vlaky.
Od začiatku tohto roka zahynulo na slovenských železniciach 34 ľudí, z nich väčšina prišla o život pre podcenenie nebezpečenstva. Nedovolene vstúpili do koľajiska, prípadne nepozorne prechádzali dopravným prostriedkom cez železničné priecestie, kde ich zachytil idúci vlak, uviedol Búranský.

Slovná urážka môže vyjsť draho
Sme29.06.2004, Cveček Daniel - Máloktoré z podgurážených indivíduí, ktoré pred víkendom tiahnu v noci mestom a v lepšom prípade vykrikujú po uliciach, tuší, že ich policajti môžu za ich správanie odmeniť tisíckorunovou blokovou pokutou, pričom rovnako draho vyjde aj urážka na cti. Medzi drahšie priestupky patrí napríklad ublíženie na zdraví alebo vytĺkanie majetkového práva bez úradného rozhodnutia.
Podľa lokality, v ktorej sa priestupok udial, prípad rieši príslušný obvodný úrad, ktorý však môže bez súhlasu účastníkov konania delikt presunúť na inú štátnu inštitúciu. V niektorých, zákonom stanovených prípadoch sa priestupkom zaoberajú napríklad železniční policajti. Podklady na rozhodnutie obvodného úradu však môžu zhromažďovať aj mestskí policajti. Špeciálne štátna polícia objasňuje napríklad priestupky voči verejnému poriadku, alebo ak je v hre bezpečnosť ľudí, a voči občianskemu spolunažívaniu.
Úrad správne konanie odštartuje najneskôr do mesiaca buď z vlastnej iniciatívy, alebo ak niekto porušenie zákona nahlási. Výnimkou sú priestupky voči občianskemu spolunažívaniu alebo proti právu na informácie, kde úrad bez upovedomenia poškodeného nekoná. Úrad však celý prípad zastaví, pokiaľ má podozrivý z priestupku diplomatickú alebo poslaneckú imunitu, menej ako pätnásť rokov, prípadne pred začatím konania zomrel.
Pokiaľ konanie dovedie do úspešného konca, uloží vinníkovi nejaký trest a prípadne aj náhradu spôsobenej škody. Od trestu však môže upustiť a páchateľa len pokarhá. Vinník musí uhradiť paušálne trovy konania, ktoré určuje ministerstvo vnútra. Rozhodnutie úradu o priestupku platí tri roky od uplynutia lehoty určenej na zaplatenie pokuty alebo náhrady škody.
Elegantnejším a jednoduchším riešením je bloková pokuta na mieste činu vo výške maximálne 1000 Sk, Neplatí to pre dopravné priestupky, ktorým sa budeme venovať zvlášť. Každý, kto vám chce uložiť pokutu, musí preukázať oprávnenie. Ak nemáte pri sebe dosť peňazí, dostanete blok, na ktorom by malo byť vyznačené kto, kedy a za čo pokutu dostal, ako aj poučenie o spôsobe a lehote na jej zaplatenie a čomu sa vystavujete, ak vymeranú sumu nezaplatíte.
Proti rozhodnutiu sa možno odvolať, ale môže to urobiť len obvinený z priestupku. Ak úrad v druhom stupni svoje rozhodnutie potvrdí, môže dať obvinený návrh na preskúmanie rozhodnutia súdom.

Kto môže uložiť blokovú pokutu:
- Polícia - Železničná polícia
- Obec
- Orgány štátneho dozoru nad bezpečnosťou práce
- Orgány hygienickej služby
- Orgány štátneho dozoru vo veciach životného prostredia
Zdroj: zákon o priestupkoch 375/1990 Zb.

Pokutu do 5000 korún môže fajčiar dostať:
- za fajčenie vo vlaku, okrem vyhradených vozňov,
- za fajčenie v autobuse,
- v čakárňach a v prístreškoch na zastávkach, na krytých nástupištiach,
- v uzavretých verejných priestoroch súvisiacich s verejnou dopravou určených pre cestujúcich, na otvorených nástupištiach vo vzdialenosti 4 metre od vymedzenej plochy nástupíšť,
- v zdravotníckych zariadeniach okrem fajčiarní vyhradených pre zamestnancov,
- v základných, stredných školách v školských a predškolských zariadeniach a v priestoroch detských ihrísk,
- v študentských domovoch a na vysokých školách, okrem fajčiarní vyhradených pre zamestnancov,
- v zariadeniach sociálnych služieb okrem fajčiarní vyhradených pre zamestnancov,
- v kultúrnych zariadeniach a v uzavretých športových zariadeniach okrem fajčiarní,
- vo verejne prístupných priestoroch úradných budov a zariadení, obchodov, divadiel, kín, výstavísk, múzeí a galérií,
- v zariadeniach spoločného stravovania, okrem tých zariadení spoločného stravovania, ktoré majú oddelenú časť pre fajčiarov,
- v cukrárňach a v zariadeniach rýchleho stravovania.

Obec môže všeobecne záväzným nariadením obmedziť alebo zakázať fajčenie aj na iných verejne prístupných miestach. Zdroj: zákon o ochrane nefajčiarov z roku 2004
Niektoré priestupkové prehrešky:

Výška pokuty Priestupku sa dopustíte, ak
do 5000 Sk - poškodíte iného na cene, akosti, množstve alebo hmotnosti pri predaji tovaru alebo poskytovaní iných služieb
do 10.000 Sk - neoprávnene vykonávate obchodnú, výrobnú alebo inú zárobkovú činnosť
do 100.000 Sk - úmyselne vyzradíte obchodné alebo bankové tajomstvo alebo skutočnosť, na ktorú sa vzťahuje zákonom uložená povinnosť mlčanlivosti
do 5000 Sk - úmyselne protiprávne získate, obsadíte alebo používate byt alebo nebytový priestor
do 5000 Sk - neoprávnene zhotovíte kópiu platných peňazí, šeku, cenného papiera alebo platobnej karty alebo neoprávnene zhotovíte alebo uvediete do obehu predmet s nimi zameniteľný
do 10.000 Sk - ste cudzinec zamestnaný v Slovenskej republike bez pracovného povolenia, ak je potrebn
do 10.000 Sk - neoprávnene sprostredkúvate pracovnú činnosť
do 3000 Sk - úmyselne zmaríte, sťažíte alebo ohrozíte poskytnutie zdravotníckej služby, alebo ak sa nepodrobíte povinnému vyšetreniu alebo liečeniu
do 3000 Sk - nedodržíte opatrenie uložené na zníženie hluku a vibrácií alebo znečistíte ovzdušie škodlivinami nad ustanovenú prípustnú hranicu
do 3000 Sk - ohrozíte alebo porušíte zdravotnú neškodlivosť potravín alebo pitnej vody
do 3000 Sk - sfalšujete alebo úmyselne neoprávnene zmeníte lekársku správu alebo zdravotný preukaz, či zneužije lekársku dokumentáciu
do 5000 Sk - porušíte zákaz alebo nesplníte povinnosť ustanovenú alebo uloženú v súvislosti s prevenciou a výskytom prenosných chorôb
do 5000 Sk - sfalšujete lekársky predpis alebo zmeníte jeho obsah, alebo ho poskytnete niekomu inému na sfalšovanie
do 3000 Sk - predáte, podáte, či inak umožníte pitie alkoholu zjavne opitému, zdrogovanému alebo neplnoletému človeku
do 3000 Sk - neoprávnene predáte, podáte alebo inak umožníte druhej osobe škodlivé užívanie inej návykovej látky, než je alkohol
do 3000 Sk - úmyselne vyrobíte lieh alebo destilát bez povolenia, alebo ich prechovávate či uvádzate do obehu
do 5000 Sk - po požití alkoholického nápoja alebo inej drogy vykonávate zamestnanie alebo činnosť, pri ktorej by sa mohlo ohroziť zdravie ľudí alebo poškodiť majetok
do 10.000 Sk - v stave vylučujúcom spôsobilosť, ktorý ste si privodili požitím alkoholu alebo drogy vykonávate zamestnanie alebo činnosť,pri ktorej by mohol ohroziť zdravie ľudí alebo poškodiť majetok
do 3000 Sk - neprihlásite dieťa na povinnú školskú dochádzku alebo zanedbávate starostlivosť o povinnú dochádzku žiaka
do 5000 Sk - znečistíte povrchovú alebo podzemnú vodu, alebo ohrozíte jej akosť alebo zdravotnú neškodlivosť
do 5000 Sk - vypustíte bez povolenia odpadovú vodu do povrchovej alebo podzemnej vody, prípadne do verejnej kanalizácie
do 3000 Sk - neoprávnene vyrobíte, doveziete, pustíte do obehu alebo nesprávne použijete chemický alebo biologický prípravok na ochranu rastlín
do 3000 Sk - odstránite zariadenie na rozvod elektriny, tepla, alebo vykurovacích plynov, meracie zariadenia, alebo plombu
do 3000 Sk - zasiahnete do zariadenia na verejný rozvod elektriny, tepla alebo plynu vrátane odberného rozvodného zariadenia pred meracím zariadením
do 3000 Sk - úmyselne poškodíte, zničíte alebo zneužijete občianky preukaz
do 50 000 Sk - vedome vydáte a zverejníte nepravdivé, neúplné informácie, porušíte zákonnú povinnosť, alebo vydáte rozhodnutie alebo príkaz, či iné opatrenie, ktoré zapríčiní porušenie práva na sprístupnenie informácií
do 3000 Sk - porušíte odvodovú povinnosť alebo narušíte priebeh odvodového konania
do 3000 Sk - neuposlúchnete povolanie vydané príslušným orgánom na základe branného zákona alebo zákona o civilnej službe
do 3000 Sk - vo výkone civilnej služby porušíte povinnosť vykonať fyzické práce podľa príkazu zamestnávateľa
do 1000 Sk - neuposlúchnete výzvu verejného činiteľa
do 1000 Sk - porušíte nočný pokoj
do 1000 Sk - vzbudíte verejné pohoršenie
do 1000 Sk - znečistíte verejné priestranstvo, verejne prístupný objekt
do 3000 Sk - poškodíte alebo neoprávnene zaberiete verejné priestranstvo, verejne prístupný objekt alebo verejnoprospešné zariadenie
do 1000 Sk - niekoho urazíte alebo vydáte na posmech
do 3000 Sk - niekomu z nedbanlivosti ublížite na zdraví
do 3000 Sk - úmyselne uvediete úradu nesprávny alebo neúplný údaj s cieľom získať neoprávnenú výhodu
do 3000 Sk - úmyselne narušíte občianske spolunažívanie vyhrážaním ujmou na zdraví, drobným ublížením na zdraví, krivým obvinením z priestupku, schválnosťami alebo iným hrubým správaním
do 10 000 Sk - od niekoho násilím bez príslušného rozhodnutia vymáhate majetkové práva alebo práva z nich vyplývajúce
do 3000 Sk - zúčastnili ste sa bez príslušného úradného rozhodnutia na násilnom vymáhaní majetkových práv alebo práv z nich vyplývajúcich

ČD letos za pět měsíců vykázaly po loňské ztrátě zisk 220 mil. Kč
Česká tisková kancelářPRAHA 29. 06. 2004 - ČD vykázaly za prvních pět měsíců letošního roku zisk 220 milionů korun, zatímco ve stejném období loni byly ve ztrátě 88 milionů korun. Na dnešním setkání s novináři to řekl generální ředitel ČD Petr Kousal s tím, že plán počítal se ztrátou v řádu stamilionů korun. Letošní výsledek je tak vyšší o téměř půl miliardy korun, dodal.
Tržby z nákladní dopravy činily od ledna do května letošního roku 7,2 miliardy korun; proti plánu tak byly vyšší o 150 milionů korun a proti stejnému loňskému období o 140 milionů Kč. Objem nákladní přepravy však klesl o 1,1 milionu tun, když nižší byla především přeprava hnědého uhlí. Podle Kousala je důvodem vyšší konkurence silniční dopravy po vstupu do EU a otevření hranic.
Tržby z osobní dopravy činily 1,8 miliardy korun. Proti plánu byly vyšší o 32 milionů Kč a proti loňsku stouply o zhruba 50 milionů korun. Dráhy za pět letošních měsíců přepravily přes 78 milionů cestujících, což je o pět procent více než loni.
ČD loni vykázaly účetní ztrátu 998 milionů korun, když plán počítal se záporným výsledkem 1,5 miliardy korun. Zhruba miliardovou ztrátu podnik očekává také letos.
Loni ČD hospodařily prvním rokem jako akciová společnost. V roce 2002 ještě před oddlužením jako státní podnik vykázaly ČD téměř pětimiliardovou ztrátu.
Tržby z nákladní dopravy loni činily 18,2 miliardy korun. Celkem dráhy přepravily 84,5 milionu tun zboží, což je řadí na čtvrté místo v Evropě za dráhy ve Francii, Německu a Polsku. Meziročně objem přepravy vzrostl o 3,9 procenta. ČD přepravily 173 milionů pasažérů. Tržby z osobní dopravy tak činily asi 5,1 miliardy korun, zatímco podnik plánoval tržby 5,28 miliardy Kč.

Muž skákal z vlaku a takmer sa zabil
SITABRATISLAVA / ŽIAR NAD HRONOM 29. 06. 2004 - Otras mozgu a tržné rany na hlave, ktoré si bude liečiť asi mesiac utrpel 57-ročný muž, keď na železničnej stanici v Žiari nad Hronom v pondelok popoludní vyskočil z vypraveného vlaku. Muž z obce Prestavlky v okrese Žiar nad Hronom pomohol svojej dcére naložiť do rýchlika R 802 Gemeran batožinu, nestihol však vystúpiť. I napriek tomu, že sprievodkyňa ho upozornila, aby po vypravení vlaku už nevystupoval, rozhodol sa vyskočiť. Vzápätí sprievodkyňa zatiahla záchrannú brzdu. Zraneného muža previezla záchranka do NsP v Žiari nad Hronom.

Vláda SR by mala v stredu prerokovať aj tri žiadosti o podporu z Kohézneho fondu
TASRBratislava 29. 06. 2004 - Vláda SR by mala na svojej schôdzi v stredu prerokovať aj tri projekty, ktoré sa uchádzajú o pomoc z Kohézneho fondu (KF) Európskej únie. Ide o modernizáciu železničného úseku Nové Mesto nad Váhom - Piešťany , ...
Modernizácia železničného úseku Nové Mesto nad Váhom - Piešťany si dovedna vyžiada 127,688 milióna eur, čo je približne 5,1 miliardy Sk. Náklady by mali byť z 85 % financované z Kohézneho fondu. Národné spolufinancovanie bude predstavovať zvyšných 15 %. Modernizáciou chcú železnice docieliť maximálnu 160-kilometrovú, v niektorých úsekoch 140-kilometrovú traťovú rýchlosť. V rámci projektu by sa zároveň mala zvýšiť bezpečnosť a spoľahlivosť koľají.
Spolu 2,5 miliardy Sk žiada Mesto Bratislava od vlády SR v najbližších dvoch rokoch na vybudovanie električkovej rýchlodráhy cez Dunaj po Starom moste , ktorá by mala výrazne odľahčiť dopravu z Petržalky. Polovicu z toho by mal štát poskytnúť formou úveru so štátnou garanciou. Náklady na samotnú stavbu odhaduje mesto na vyše 8 miliárd Sk. Návrhom na zabezpečenia prípravy a výstavby úseku Janíkov dvor – Šafárikovo námestie by sa mala vláda SR v stredu zaoberať v rámci informatívnych materiálov.
V rámci informatívnych materiálov by sa mal kabinet ďalej oboznámiť so správou o výkone práv akcionára v spoločnostiach so 100-% majetkovou účasťou štátu v pôsobnosti ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií a návrhom systemizácie štátnozamestaneckých miest v roku 2005. (krátené)

Štát pripravuje predaj časti železníc
Pravda30.06.2004, Morháčová Jana - ZSSK má predať veľkú časť svojho majetku. Podľa odporúčania ekonomických ministrov sa firma rozčlení na nákladnú a osobnú dopravu a neskôr sa nákladná doprava predá. Nákladná doprava sa pokladá za obchodne najzaujímavejšiu časť železníc. Rozdelenie však ešte musí odobriť vláda. Podľa ministra financií Ivana Mikloša by sa peniaze získané z predaja použili najmä na splácanie starých dlhov železníc.
"To, koľko z majetku privatizovať a aký môže byť z toho najvyšší možný výnos, bude až otázkou pre privatizačného poradcu," uviedol hovorca MDPT SR Tomáš Šarluška. Podľa zatiaľ nepotvrdených informácií Pravdy sa uvažuje o príjmoch v rozpätí 15-30 mld Sk.
Podľa hovorcu ZSSK Miloša Čikovského ešte nemožno hovoriť, koľko štát dostane z predaja, pretože nie je stanovené, čo všetko prejde do firmy zastrešujúcej nákladnú dopravu a čo z toho sa bude privatizovať. Základné imanie ZSSK predstavuje v súčasnosti 26,8 mld Sk.
"2/3 našich výkonov aj tržieb v súčasnosti predstavuje nákladná doprava," upozornil Čikovský. Preto sa predpokladá, že do novej firmy, ktorá sa bude privatizovať, by mala prejsť aj väčšia časť majetku, vagóny, ale aj depá a ďalšie pracoviská v hodnote 13-20 mld Sk. Ide však len o účtovnú hodnotu.
„V diskusiách sa uvažovalo o tom, že v ZSSK zostanú len činnosti osobnej prepravy. Nákladné vagóny, ako aj činnosti, ktoré súvisia s nákladnou dopravou, budú vyčlenené do novej dcérskej a.s. Kargo," uviedol Čikovský.
V koncepciách sa súčasne uvažuje, že do novej firmy, ktorá bude uskutočňovať nákladnú dopravu, prejde väčšina z 18.000 zamestnancov.
Nákladná doprava je kľúčovou obchodnou činnosťou železníc. V okolitých štátoch je zisková. Ročné tržby z nákladnej dopravy na Slovensku predstavujú okolo 16 mld Sk. "Nákladná doprava v minulom roku bola stratová. Teda náklady boli vyššie ako tržby," doplnil Čikovský.
Podľa Šarlušku argumentom za predaj majetku je fakt, že ZSSK nemá dostatok kvalitných vagónov a ďalších zariadení, a preto ako štátna firma nedokáže odolávať konkurencii. "Vyžiadalo by si to výrazné investície," dodal Šarluška.
"Momentálne môžu tovar po koľajniciach na Slovensku voziť okrem ZSSK aj ďalšie, ale len domáce firmy. Od roku 2007 budú môcť našu infraštruktúru využívať aj veľkí dopravcovia z celej , ktorí vlastnia lepšiu technológiu. Z pohľadu konkurenčného boja to bude veľmi ťažké," uviedol Čikovský.

Dobrá či zlá privatizácia?
Pravda30.06.2004, Morháčová Jana - Privatizácia časti železníc je na stole. Ekonomickí ministri rozdebatovali možnosť privatizácie nákladnej dopravy. Priemerný občan, ktorý sa občas vezie v rýchliku do Košíc, sa pýta: Je to pre mňa dobre alebo zle?
Vláda chce urobiť tento krok, aby získala peniaze na staré dlhy. Železnice sú totiž najzadlženejším podnikom so sekerou 30 mld Sk. To je aj s úrokmi takmer 50 mld. A tie musí splatiť štát, a teda občania zo svojich daní.
Súčasne sa objavujú hlasy, že nákladná doprava, kým bola v jednom podniku s osobnou, umožňovala robiť osobnú dopravu lacnejšie. Štát síce získa privatizáciou jednorazovo "veľký" balík peňazí, potom však už bude musieť priplatiť na osobné vlaky.
Skôr, ako sa rozhodne, prečo treba predať jedinú časť železníc, ktorá môže dlhodobo zarábať, treba predložiť analýzy. Vysvetliť, ako si štát predstavuje financovanie osobnej dopravy, keď sa už nebudú dať využívať skryté formy krízového financovania z nákladnej dopravy a zo železničnej dopravy už bude získavať len peniaze za používanie koľajníc. A kedy bežný občan "priplatí" na železnice a ich zadlžené dedičstvo menej. Či v prípade, ak štát bude dobre viesť ZSSK a súčasne bude mať podiel na rastúcom zisku z nákladnej dopravy. Alebo či sa Slovensku oplatí zostať bez štátneho dohľadu nad železničnou dopravou.

Najlepšie možnosti využiť zľavy na cestovnom majú hlavne rodiny, študenti a dôchodcovia
Národná obroda30.06.2004, Dalibor Skladan - Železnice susedných krajín ponúkajú pre našincov výhodné ceny, cestovať sa oplatí hlavne držiteľom študentských kariet.
Pri cestách do zahraničia sa dá ušetriť kúpou akciových leteniek či autobusových lístkov. Treba sa len vopred informovať, na aké druhy zliav máte nárok a aké podmienky musíte spĺňať. Vo všeobecnosti platí, že čím viac precestujete, tým vás to vyjde lacnejšie. Najviac druhov zliav môžu využívať študenti.
Výhodné sú hlavne cesty ... Ak cestujete v skupine, mali by ste radšej využiť služby železníc, ktoré ponúkajú zaujímavé zľavy.
-----
Študentské karty sa líšia iba v cene
Študenti často využívajú zľavy, ktoré im poskytujú rozličné medzinárodné karty. Výhody, ktoré im ponúkajú, sú veľmi podobné, líšia sa len v cene. Karta mládeže Euro 26 ponúka okrem .... možnosť uzavrieť poistenie do celého sveta za 200 Sk na 12 mesiacov. Kartu môžu získať osoby od 10 do 25 rokov. Poplatok za jej vystavenie predstavuje pri platbe v hotovosti 250 Sk, pričom karta platí 1 rok od dátumu vystavenia. Na vystavenie preukazu postačí jedna fotografia (30x28 mm) a občiansky preukaz alebo pas.
Spojením karty pre mládež a cestovateľského preukazu IYTC (International Youth Travel Card) vznikla Karta GO, ktorú môžu získať ľudia v rovnakom veku. Poplatok za jej vystavenie je 290 Sk a takisto platí jeden rok od vystavenia. Na vystavenie preukazu treba jednu fotografiu (28x34 mm) a občiansky preukaz alebo pas.
Medzinárodný identifikačný preukaz študenta ISIC je jediný celosvetovo uznávaný doklad, ktorý preukazuje štatút študenta denného štúdia na základnej, strednej alebo vysokej škole. Preukaz vydáva svetová organizácia ISTC pod záštitou UNESCO. Jeho držitelia majú zabezpečené poistenie do celého sveta za 200 Sk na 16 mesiacov. Preukaz ISIC možno vystaviť iba študentovi nad 12 rokov. Súčasťou žiadosti o vydanie preukazu ISIC je potvrdenie o návšteve školy (nie staršie ako 30 dní), prípadne študentské víza a uhradenie členského poplatku 180 Sk. Preukazy sa pre žiadateľov starších ako 26 rokov nevystavujú na počkanie, ale až po uplynutí 5 pracovných dní od podania žiadosti. Preukaz platí 16 mesiacov, teda od začiatku akademického roka (septembra) do decembra kalendárneho roka, v ktorom sa tento akademický rok končí. Preukaz si možno zakúpiť aj počas akademického roka.

Železničný preukaz platí aj v zahraničí
Absolventi škôl a osoby, ktorým nevyhovujú podmienky na poskytnutie žiackej zľavy, môžu využívať lacnejšie cestovanie pomocou preukazu Junior Rail-Plus. Preukaz si môžu zakúpiť osoby vo veku od 15 do 26 rokov. Jeho držitelia môžu cestovať na vybranej trati s 50% zľavou z obyčajného cestovného a na ostatných tratiach s 25% zľavou. Neprenosný preukaz sa vydáva na staniciach na základe predloženia fotografie, identifikačných údajov a zaplatenia stanoveného poplatku 689 Sk. Platí 1 rok na cestovanie 2. triedou osobných vlakov aj rýchlikov. S preukazom možno cestovať v rámci medzinárodnej prepravy so zľavou až 25 % z medzinárodných cenníkov železníc a dopravných podnikov Európy. Pri ceste do ČR možno získať zľavu 72 % z medzinárodných cenníkov. V prípade cesty vlakom IC treba doplatiť. Pri použití miestenkového, ležadlového alebo spacieho vozňa sa hradia poplatky v plnej výške. Zľava sa priznáva aj vo vlaku.

KTO MA NÁROK NA POLOVIČNÉ CESTOVNÉ
Deti od 6 do 15 rokov sa prepravujú za polovicu obyčajného cestovného v 1. alebo 2. vozňovej triede osobných vlakov alebo rýchlikov. Pri kontrole cestovných dokladov je však potrebné preukázať vek dieťaťa akýmkoľvek úradným preukazom s aktuálnou fotografiou, menom, priezviskom a dátumom narodenia alebo rodným číslom. Pokiaľ takýto preukaz nemáte, ZSSK vám ho na požiadanie vystaví v každej pokladnici. Cena preukazu je 12 Sk a puzdro stojí 4 Sk. V prípade cestovania rýchlikom je potrebné zaplatiť pri použití 2. triedy rýchlikový príplatok 10 Sk a v prípade použitia 1. triedy rýchlikový príplatok 15 Sk.

Tínedžeri môžu cestovať cez prázdniny po Rakúsku bezplatne
ZSSK ponúka pre letnú sezónu Jugend Feriennetzkarte 2004, čiže Sieťovú mládežnícku prázdninovú kartu 2004, s ktorou môžu cestovať osoby mladšie ako 19 rokov neobmedzene v 2. vozňovej triede vo všetkých vlakoch Rakúskych spolkových dráh ÖBB . Ponuka platí počas prázdnin od 1. júla do 31. augusta 2004. Cena JFN Karty predstavuje 29 eur. Kúpiť si ju možno na železničných staniciach v pokladniciach vybavených terminálom KVC.
JFN Kartu si môžu zakúpiť občania Slovenska, Maďarska, Poľska, Slovinska a Českej republiky. Karta platí v pracovné dni od 8. do 24. hodiny. Karta sa vystavuje na meno, je neprenosná a pri kúpe a kontrole vo vlaku treba predložiť občiansky preukaz alebo pas. Ak cestujúci dovŕši počas platnosti 19 rokov, Karta mu napriek tomu platí až do konca augusta 2004.

Rodina môže využiť výraznú zľavu
Rodinnú zľavu môže využiť skupina dospelých cestujúcich s deťmi pri každej ceste na vzdialenosť väčšiu ako 51 kilometrov. V skupine musia byť minimálne dve osoby (jeden dospelý a jedno dieťa), maximálne môže zľavu využiť šesť cestujúcich, z toho maximálne dve dospelé osoby.
Deti v skupine musia mať 6-15 rokov. Cestujúci nemusia byť vo vzájomnom príbuzenskom vzťahu. Pri použití rodinnej zľavy sa poskytuje zľava 20 % z cestovného. Zľavu si možno nárokovať aj pri zakúpení cestovného lístka vo vlaku. Pri spiatočnej ceste z Bratislavy do Košíc v 2. triede rýchlika tak ušetrí štvorčlenná rodina 600 Sk v porovnaní s cestovným bez zľavy.
Príplatky na rýchlik, miestenky, ležadlá a lôžka treba zaplatiť v plnej výške. Rodinná zľava sa neposkytuje na tratiach Tatranských elektrických železníc ( TEŽ ), na Ozubnicovej železnici Štrba – Štrbské Pleso ( ) a na Trenčianskej elektrickej železnici Trenčianska Teplá – Trenčianske Teplice ( TREŽ ).

ZĽAVA PRE RODINU
* Minimálny počet osôb: 1 dospelý +1 dieťa
* Maximálny počet osôb: 2 dospelí + 4 deti, 1 dospelý + 5 detí, 2 dospelí + 4 deti, 1 dospelý + 5 detí
* Cestujúci nemusia byť vo vzájomnom príbuzenskom vzťahu
* Výška rodinnej zľavy predstavuje 20 % z ceny cestovného

Cesta v skupine sa oplatí najviac
Pri ceste na slovenských železniciach možno využívať skupinové zľavy z obyčajného cestovného. Zľava sa vzťahuje na 6 a viac platiacich osôb. Žiaci do 15 rokov môžu cestovať o 60 % lacnejšie. Študenti vo veku do 26 rokov majú zľavu vo výške 50 %. Staršie osoby môžu využiť 20-percentnú zľavu. Okrem toho sa za každých 10 účastníkov vo veku do 15 rokov navyše prepraví jeden sprievodca so zľavou 50 % z obyčajného cestovného v 2. vozňovej triede osobných vlakov. V prípade použitia rýchlika je potrebné zaplatiť rýchlikový príplatok. Využitie skupinovej zľavy je aktuálne najmä pre školské výlety. Ak na výlet pocestuje celá trieda spolu s učiteľmi, môže využiť výraznú zľavu z ceny cestovného. Okrem toho si žiaci nemusia kupovať cestovný lístok samostatne. Za každých 10 účastníkov výletu vo veku do 15 rokov možno prepraviť jedného sprievodcu so zľavou 50 % z cestovného.

SKUPINOVÁ ZĽAVA
* deti do 15 rokov 60% z obyčajného cestovného
* mládež od 15 do 26 rokov 50 % z cestovného
* dospelí nad 26 rokov 20 % z cestovného
* Príklad cesty z Košíc do Popradu-Tatier. Pri ceste na výlet z Košíc do Popradu-Tatier môže skupina 20 detí do 15 rokov a 2 učiteľov ušetriť pri ceste 2. triedou osobného vlaku 407 Sk, keď namiesto 1608 Sk zaplatia spolu 1201 Sk.

Ako výhodnejšie cestovať do susedných krajín
* Česko
Do Českej republiky možno cestovať so zľavou z medzinárodnej tarify TCV 60 % a 45 % na úseku Českých dráh ( ČD ) . Deti od 6 do 15 rokov v medzištátnej preprave medzi Slovenskom a Českou republikou cestujú za polovicu obyčajného cestovného. Malý pohraničný styk platí do vzdialenosti 40 km od príslušného pohraničného bodu na obidve strany. V rámci neho sa cestovný lístok vydáva aj vo vlaku.
Pri výdaji medzinárodného cestovného lístka zo Slovenska do Čiech alebo naopak sa poskytujú na Senior preukaz a Junior Rail-Plus zľavy vo výške 20 % zo základného cestovného.
Osobitná ponuka City Star ČD poskytuje zľavu pre skupinu cestujúcich. Uplatňuje sa vtedy, ak spolu cestuje najmenej jeden dospelý a jedno dieťa. Zľavu môže využiť najviac päť dospelých a jedno dieťa, pričom dve deti od 6 do 15 rokov sa považujú za jedného dospelého. Podmienkou je, že skupina cestuje v rovnakej vozňovej triede a v rovnakom druhu vlaku so spiatočným cestovným. Cestovný lístok platí jeden mesiac. Na území Česka zaplatí prvý cestujúci zákaznícke cestovné, druhý až piaty cestujúci zaplatí cestovné so zľavou 20 %. Každé ďalšie dieťa zaplatí polovicu zákazníckeho cestovného. Na území Slovenska zaplatí prvý cestujúci cestovné so zľavou 10 %, druhý až piaty cestujúci zaplatí cestovné so zľavou 20 %, každé ďalšie dieťa zaplatí polovicu cestovného.

AK CESTUJETE DO ČR ČASTO, VYBAVTE SI KARTU
Na železničných staniciach si pred cestou do ČR možno zakúpiť Kartu Z, ktorá umožňuje cestovať na celom území ČR vlakom so zľavou 65 % z medzinárodného cestovného. Na získanie karty treba predložiť aktuálnu fotografiu pasového formátu a platný osobný preukaz, u detí rodný list. Karta Z stojí 130 Sk a platí jeden rok odo dňa vystavenia.

PRÍKLADY CIEN
* NA TRATI KOŠICE – PRAHA
základné cestovné 1219 Sk
držiteľ preukazu Junior Rail Plus (Senior) 640 Sk
* PRI CESTE NA TRATI BRATISLAVA – PRAHA
základné cestovné: 723 Sk
držiteľ preukazu Junior RailPlus (Senior) 385 Sk
* PRI CESTE NA TRATI BANSKÁ BYSTRICA – PRAHA
základné cestovné 983 Sk
držiteľ preukazu JuniorRail Plus (Senior) 527 Sk

* Rakúsko
V železničnej preprave zo Slovenska do Rakúska platí špeciálna cena spiatočného cestovného lístka medzi Bratislavou a Viedňou vo výške 7,70 eur. Dieťa a pes sú prepravované za polovičnú cenu. Spiatočný cestovný lístok Bratislava – Viedeň platí 30 dní a lístok možno použiť na cestu cez Kittsee a Marchegg.
Cestujúci dochádzajúci do Rakúska denne majú k dispozícii týždenný spiatočný lístok (Wochenkarte), ktorý možno použiť na spiatočné cesty počas siedmich za sebou nasledujúcich dní, a mesačný cestovný lístok.
Na trati Bratislava-Petržalka – Wien a späť je stanovená zjednodušená preprava bicyklov. Jednodňový lístok na prepravu bicykla do Rakúska si možno kúpiť za jedno euro, spiatočný stojí za dve eurá. Bicyklový lístok sa vydáva iba na území Slovenska. Ak chce cestujúci pokračovať v preprave po inej trati rakúskych železníc, musí si zakúpiť ďalší lístok podľa rakúskeho prepravného poriadku.

Vlakom každý deň
Traťové predplatné cestovné lístky sú výhodné hlavne pre cestujúcich, ktorí využívajú služby železníc každý deň. Vydávajú sa pre opakované cesty po tej istej trati na určité obdobie (týždeň, mesiac, štvrťrok) na zodpovedajúci počet dní ako jednosmerné alebo obojsmerné do vzdialenosti maximálne 210 km. Zľava, ktorú môžu cestujúci získať, predstavuje 27 %-35 %. Pokiaľ cestujú častejšie, bude výška zľavy vyššia, pretože na jeden lístok možno absolvovať neobmedzený počet ciest na trati medzi uvedenými stanicami. Výhodné je tiež použitie spiatočného lístka. Pri ceste tam a späť môžu cestujúci ušetriť 20 % z ceny obyčajného cestovného.

* Maďarsko
Do Maďarska možno pri zakúpení spiatočného cestovného lístka cestovať so zľavou 55 % na slovenských železničných úsekoch a so zľavou 60 % na úsekoch v Maďarsku. Zľavnený spiatočný cestovný lístok platí 2 mesiace. Zľava sa poskytuje len pri zakúpení cestovného lístka na obidve železnice.
Občania Európskej únie vo veku nad 65 rokov môžu cestovať na Maďarských štátnych železniciach ( MÁV ) bezplatne. Bezplatná preprava sa však poskytuje len vo vnútroštátnej a nie v medzinárodnej preprave.
Pri ceste v priamych medzinárodných vlakoch musí mať cestujúci zakúpený spiatočný zľavnený medzinárodný cestovný lístok pre malý pohraničný styk. Keby chcel cestujúci využívať ponuku MÁV , musí z priameho medzinárodného vlaku po prekročení hranice vystúpiť v najbližšej maďarskej stanici a pokračovať iným vlakom.
Za prepravu detí (6-14 rokov) sa platí polovica z dohodnutého zľavneného cestovného. Pri ceste do Maďarska možno využiť zjednodušenú prepravu bicyklov a detských kočíkov.

* Skupinová zľava
Pre skupiny cestujúcich od 6 do 29 osôb sa poskytuje zľava vo výške 60 % z medzinárodnej tarify a zľava vo výške 20 % zo základného zľavneného cestovného za trate ŽSR . Podmienkou však je zakúpenie spiatočného cestovného lístka.
Pre skupiny cestujúcich od 30 a viac osôb sa poskytuje zľava vo výške 65 % z medzinárodnej tarify a zľava vo výške 20 % zo základného zľavneného cestovného za trate ŽSR . Podmienkou je zakúpenie spiatočného cestovného lístka.

* Poľsko
Pri zakúpení spiatočného cestovného lístka do Poľska možno využiť zľavu 55 % na tratiach slovenských železníc a 40 % na úseku poľských. Pri ceste cez ČR poskytujú ČD zľavu 40 % z medzinárodného cestovného. Spiatočný lístok platí dva mesiace. Deti od 4 do 12 rokov platia polovicu zo zľavneného cestovného.
Mimoriadne ceny spiatočných cestovných lístkov 2. vozňovej triedy môžu využívať ľudia žijúci v blízkosti poľských hraníc. Takýto cestovný lístok platí 2 dni vrátane dňa vyznačeného na cestovnom lístku ako prvý deň platnosti. Zľava sa poskytuje iba jednotlivcom, neplatí pre skupiny cestujúcich.

ZĽAVY PRE SKUPINY CESTUJÚCICH.
Pre skupiny 6 a viac spoločne cestujúcich osôb sa poskytuje zľava vo výške 50 % z medzinárodnej tarify a zľava vo výške 20 % zo základného zľavneného cestovného za trate ŽSR .

CENY JEDNOSMERNÉHO CESTOVNÉHO PRE 6 OSÔB
* Bratislava – Varšava 5130 Sk (pre jedného zákazníka je cena približne 855 Sk)
* Bratislava – Krakov 3686 Sk (pre jedného zákazníka je cena približne 615 Sk)
* Košice – Varšava 3960 Sk (pre jedného zákazníka je cena približne 660 Sk)
* Košice – Krakov 2914 Sk (pre jedného zákazníka je cena približne 486 Sk)

NÁŠ TIP
Dovolenka pri Balatone
* Na Balaton a späť z Bratislavy za 1204 Sk.
* R 375 Pannonia s odchodom z Bratislavy o 5.23 (príchod o 10.42)
* R 235 AMICUS s odchodom z Bratislavy o 7.15 (príchod o 14.00)
* R 374 Pannonia s príchodom do Bratislavy o 23.06 (odchod o 17.30)
* Os 2002 s príchodom do Bratislavy o 6.06 (odchod o 20.24)
* Na Balaton a späť z Košíc za 1308 Sk
* R 381 Cracovia s odchodom z Košíc o 5.10 (príchod o 14.00)
* IC 537 Hornád s odchodom z Košíc o 7.55 (príchod o 14.44)
* IC 536 Hornád s príchodom do Košíc o 18.09 (odch. 11.44)
* R 380 Cracovia s príchodom do Košíc o 23.05 (odch. 15.50)

ŽSR žiadajú na modernizáciu železničnej trate financie od KF
SITABRATISLAVA 30. 06. 2004 - Kabinet v stredu odsúhlasil návrh žiadosti ŽSR o poskytnutí pomoci z Kohézneho fondu (KF) na projekt druhej etapy modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom - Trnava . Ide o čiastku 100,637 mil. eur. Druhá etapa modernizácie zahŕňa úsek Nové Mesto nad Váhom - Piešťany . Celkové náklady modernizácie druhej etapy by si mali vyžiadať prostriedky vo výške 127,688 mil. eur.
Požadovaná výška pomoci na realizáciu projektu z KF predstavuje 85 % z celkových nákladov, zvyšok sa bude spolufinancovať z národných zdrojov. Práce na modernizácii by sa mali začať ešte v tomto roku, ukončenie sa plánuje v roku 2007.
Podľa odhadu Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja SR (MVRR) sa počas fázy výstavby projektu priamo vytvorí 275 pracovných miest a nepriamo 235 pracovných počas 61 mesiacov. Prvá etapa modernizácie trate Piešťany - Trnava sa financovala z prostriedkov fondu ISPA s celkovými rozpočtovými nákladmi 149,695 mil. eur, pričom výsledkom tejto modernizácie je zvýšenie traťovej rýchlosti do 160 km/hod. Celkové náklady na modernizáciu oboch etáp tak dosiahnu 277,383 mil. eur.
Štátna expertíza stanovila na tento projekt maximálnu cenu vo výške 9,208 mld. Sk v cenovej úrovni z roku 2000. Po prepočte celkových nákladov na modernizáciu trate z cenovej úrovne roka 2000 na cenovú úroveň roka 2003, sa celkové náklady stavby zvýšili kvôli rastu cien na 11,455 mld. Sk. Keďže súčet celkových rozpočtových nákladov obidvoch etáp projektu neprekračuje náklady stanovené expertízou, pri zohľadnení cenových úrovní, nie je potrebné rozporovať ich oprávnenosť. Túto žiadosť postúpi MVRR do polovice júla odborným zložkám Generálneho riaditeľstva Európskej komisie (EK) pre regionálnu politiku. EK má právo rozhodnúť o výške finančného príspevku z KF pre financovanie projektu. V prípade zníženia výšky spolufinancovania z KF bude potrebné zvýšiť účasť národného spolufinancovania pre projekt.

Tatranský omnibus pred sto rokmi predznamenal začiatky hromadnej dopravy
TASRVysoké Tatry 30. 06. 2004 - Predchodcom hromadnej dopravy v bývalom Rakúsko-Uhorsku bol tatranský omnibus, ktorý už pred sto rokmi spojil Poprad s Vysokými Tatrami. Vošlo doň asi tridsať cestujúcich, premával päťkrát denne, dosahoval rýchlosť necelých 20 km za hodinu a jazda vrátane zastávok trvala 75 minút. Jazdil iba dva roky, ale do histórie sa zapísal ako prvý dopravný prostriedok svojho druhu v strednej Európe, čo bolo podnetom na jeho stvárnenie do podoby poštovej známky. Vyšla v emisii Technické pamiatky, má hodnotu 14 Sk, autorom výtvarného návrhu je Ľubomír Guman z Prešova a verejnosti ju predstavila Slovenská pošta na dnešnej inaugurácii v Starom Smokovci.
Riaditeľ Divízie osobnej prepravy ZSSK v Košiciach Ladislav Olexa zdôraznil, že už v roku 1908, teda štyri roky po skončení prevádzky omnibusu, zaznamenali Tatry búrlivý rozvoj dopravy. Bola vybudovaná Tatranská elektrická železnica ( TEŽ ) z Popradu do Starého Smokovca , kde sa rozdelila na dve vetvy smerom na Štrbské Pleso a do Tatranskej Lomnice . Podľa primátora Vysokých Tatier Jána Mokoša je storočnica tatranského omnibusu príležitosťou zamyslieť sa nad súčasnou úrovňou dopravy a služieb v slovenských veľhorách. Ďalšou známkou, ktorá vyšla s dnešným dátumom v emisii Technické pamiatky, je Špaňodolinský banský vodovod. Autorom výtvarného návrhu je akademický maliar Peter Augustovič. Banský vodovod v Španej Doline neďaleko Banskej Bystrice patrí k najvýznamnejším technickým dielam z histórie baníctva na Slovensku. Bol to povrchový vodný náhon, ktorý v drevených žľaboch a zemných jarkoch privádzal vodu na pohon strojov v baniach na meď a striebro. Vznikal po etapách a bol funkčný od začiatku 16. storočia až do začiatku 20. storočia. Hlavný prívod bol dlhý 27 km, celý systém meral 42 km.
Rovnako ako Tatranský omnibus aj 24-korunová známka prezentujúca históriu baníctva v Španej Doline vyšla v náklade 200 tisíc kusov. Obidve vytlačili ofsetovou technikou vo Veľkej Británii.

Pomoc pre ŽSR
Podľa odhadu Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja SR sa počas fázy výstavby projektu priamo vytvorí 275 pracovných miest a nepriamo 235 pracovných počas 61 mesiacov
SITAHospodárske noviny1.07.2004 - Železnice SR budú môcť z Kohézneho fondu čerpať peniaze na druhú etapu modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom - Trnava . Návrh žiadosti ŽSR o poskytnutí pomoci včera schválila vláda. Druhá etapa modernizácie zahŕňa úsek Nové Mesto nad Váhom - Piešťany . Celkové náklady sú 127,688 milióna eur, z Kohézneho fondu pôjde 100,637 milióna eur a zvyšok sa bude spolufinancovať z národných zdrojov.

Metro v Londýne štrajkovalo, pracovalo sa z domu
Česká tisková kancelářSmeap 1. 07. 2004 , LONDÝN, VIEDEŇ - Štrajk zamestnancov londýnskeho metra, ktorý sa začal v utorok a skončil sa včera večer, spôsobil chaos v meste. Mnoho Londýnčanov išlo do práce pešo, na bicykli alebo v preplnených autobusoch. V prevádzke zostalo z celého metra len niekoľko vlakových súprav. Londýnske metro denne prepraví asi tri milióny cestujúcich, ale prevažná väčšina jeho trás bola včera prázdna. Autobusy, do ktorých sa väčšina cestujúcich chcela dostať, ale v mnohých prípadoch len prešli okolo zastávky bez zastavenia.Viac peňazí, ale aj viac práce
Dopravný podnik ponúka zamestnancom zvýšenie platov o 3,5 percenta, ale chce za to od nich viac práce. Okrem toho by sa mal pracovný týždeň skrátiť o 2,5 hodiny na 35 hodín, ale spor sa vedie o tom, či pre všetkých, alebo len niektorých zamestnancov. Odborári tvrdia, že majú solídnu podporu svojej členskej základne, no obyčajní občania pre štrajkujúcich nemajú pochopenie. "Neverím vlastným očiam. Je mi ľúto tých chudákov ľudí, ktorí stoja na zastávkach a autobus okolo nich len tak prejde," povedala Helen Griffithsová, ktorá má sama s dopravou problémy. Z domu odišla asi o hodinu skôr, aby sa do niektorého z autobusov vôbec dostala. Veľa ľudí do práce vôbec nejde a pracuje z domu.
Prevádzkovateľ metra London Underground sa nemohol s odborármi dohodnúť na návrhu zvýšiť zamestnancom v priebehu dvoch rokov plat o 6,75 percenta. Odborom prekážajú hlavne podmienky, ktoré boli s návrhom spojené. Ide okrem iného o modernizáciu, ktorá by zrejme viedla k strate pracovných miest.
Londýnsky starosta Ken Livingstone sa snažil štrajku zabrániť a skritizoval najmä požiadavku niektorých zamestnancov, aby metro zaviedlo len štvordňový pracovný týždeň. Podľa Livingstona by to viedlo k zvýšeniu ceny lístkov, ktoré väčšina ľudí považuje už teraz za príliš drahé. Zástupcovia dopravného podniku považujú štrajk za zbytočný a snažia sa poukazovať na to, že štrajkujúci len spôsobia ťažkosti ľuďom cestujúcim do zamestnania. Štrajk sa začal v utorok o pol siedmej večer londýnskeho času a skončil sa včera v rovnakom čase. Podľa dopravného podniku sa asi až dnes podarí obnoviť plynulú prevádzku.

Text pod foto - Vlaková súprava podzemnej železnice sa vracia po vyčistení do depa v Mordene 30. júna 2004 počas 24-hodinového štrajku zamestnancov londýnskeho metra, ktorý včera v celom meste spôsobil dopravný chaos. Mnohé linky podzemnej železnice počas rannej špičky vôbec nepremávali, čo prinútilo milióny ľudí, aby do práce cestovali vlastným autom alebo išli peši. (krátené)

Tanečný vozeň bude atrakciou pre cestujúcich na prvej jazde autovlaku Split
TASRBratislava/Split 1. 07. 2004 - Tanečný vozeň bude asi najväčšou atrakciou pre cestujúcich na prvej jazde autovlaku Split Express, ktorý bude vypravený 2. júla zo železničnej stanice Bratislava-Petržalka a bude jazdiť do 29. augusta 2004.
Sezónny vlak Split Express absolvuje trasu Bratislava-Split dlhú 817 kilometrov podľa rovnakého harmonogramu odchodov a príchodov. Vlak odchádza v piatok o 18.21 h a do Splitu prichádza o 9.18 h na druhý deň, zo Splitu bude vypravený v sobotu o 16.36 h a do Bratislavy príde v nedeľu o 8.15 h. Vlak zastavuje v železničných staniciach Knin a Perkovič. Tu však môžu nastupovať a vystupovať len tí cestujúci, ktorí idú na dovolenku bez auta. Cesta bude trvať približne 15 hodín, čo je o 2 hodiny menej ako po minulé roky.
V autovlaku Split Express, ktorý má 2 autovozne s kapacitou 20 áut, je 250 miest na ležanie a 90 miest na sedenie. Autá sa nakladajú a vykladajú len v železničnej stanici Bratislava-Petržalka a Split dve hodiny pred odchodom vlaku.
Priame železničné spojenie Bratislavy s jadranským pobrežím zabezpečuje s.r.o. Wagon Service travel v spolupráci so ZSSK a Chorvátskymi železnicami.
Informáciu TASR poskytol riaditeľ odboru komunikácie ZSSK Miloš Čikovský.

Za oddychom vlakom na Festival Východná
TASROTS Bratislava 1. 07. 2004 - ZSSK oznamuje, že pri príležitosti konania "Festivalu Východná" budú v dňoch 2. - 4. júla 2004 vo Východnej mimoriadne zastavovať niektoré rýchliky:
- dňa 2. júla 2004 (piatok)
R 602 "Čingov" Košice 14.20 - Východná 16.07 - (Bratislava hl. st. 20.20)
R 609 "Spišan" Bratislava hl. st. 13.50 - Východná 18.08 - (Košice 19.50)
R 611 "Považan" Bratislava hl. st. 15.50 - Východná 20.08 - (Košice 21.50)
- dňa 3. júla 2004 (sobota)
R 606 "Liptov" Košice 10.20 - Východná 12.07 - (Bratislava hl. st. 16.20)
R 602 "Čingov" Košice 14.20 - Východná 16.07 - (Bratislava hl. st. 20.20)
R 605 "Dargov" Bratislava hl. st. 9.50 - Východná 14.08 - (Košice 15.50 - Čierna nad Tisou 17.42, priamy vozeň Humenné 18.05)
R 607 "Liptov" Bratislava hl. st. 11.50 - Východná 16.08 - (Košice 17.50, priamy vozeň Budapest 22.12) R 609 "Spišan" Bratislava hl. st. 13.50 - Východná 18.08 - (Košice 19.50)
- dňa 4. júla 2004 (nedeľa)
R 602 "Čingov" Košice 14.20 - Východná 16.07 - (Bratislava hl. st. 20.20)
R 1504 "Šarišan" Prešov 15.48 - Východná 17.36 - (Bratislava hl. st. 21.50)
R 603 "Čingov" Bratislava hl. st. 7.50 - Východná 12.08 - (Košice 13.50)
R 605 "Dargov" Bratislava hl. st. 9.50 - Východná 14.08 - (Košice 15.50 - Čierna nad Tisou 17.42, priamy vozeň Humenné 18.05)
R 609 "Spišan" Bratislava hl. st. 13.50 - Východná 18.08 - (Košice 19.50)
Železničná spoločnosť ponúka svojim zákazníkom mimoriadnu ponuku "Za oddychom - Festival Východná". Cestujúci na festival vo Východnej môžu ušetriť až 25 % cestovných nákladov a navyše organizátor festivalu poskytne na vstupné zľavu 50 % pre držiteľov preukazu Junior RailPlus a pre všetkých dôchodcov vo veku nad 60 rokov.
Ponuku "Za oddychom - Festival Východná" je možné využiť pri cestovaní 2. vozňovou triedou osobných vlakov a rýchlikov zo všetkých železničných staníc na Slovensku do železničnej stanice Východná. O prepravných podmienkach sa môžu cestujúci informovať vo všetkých železničných staniciach vybavených KVC.
Cestovný lístok so zľavou na cestu späť bude cestujúcemu platiť na základe predloženia vstupenky na Festival Východná. Dátum uvedený na predloženej vstupenke z festivalu musí byť zhodný s časom platnosti predloženého cestovného lístka. Preto návštevníci festivalu musia požiadať o opečiatkovanie vstupenky pri jej nákupe, prípadne predložiť sprievodcovi daňový doklad o zakúpení vstupenky, na ktorom bude dátum zhodný s časom platnosti predloženého cestovného lístka. Zľava sa neposkytuje v IC a EC vlakoch. Predaj cestovných lístkov sa začal 1. júla 2004 v pokladniciach KVC.

Sladění železniční sítě s Evropou bude stát 200 miliard
Česká tisková kancelářPRAHA 1. 07. 2004 - Sladění parametrů tuzemské železniční sítě s evropskou si vyžádá přibližně 200 miliard Kč. Napojení české železnice do integrovaného evropského železničního systému zahrnuje mimo jiné vybudování dvou železničních koridorů, modernizaci železničních uzlů včetně Prahy a Brna a zavedení zabezpečovací a komunikační sítě, uvedl na dnešním semináři generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek.
Odstranění bariér mezi železnicemi evropských zemí by mělo zkrátit jízdní dobu vlaků, zlepšit jejich bezpečnost a informovanost cestujících při cestování po kontinentu.
Náklady na vybudování transevropské dopravní sítě TEN, která zahrnuje konvenční i vysokorychlostní železnici, se do roku 2020 odhadují na 220 miliard eur.
Vedle modernizace koridoru z Prahy na Plzeň a Norimberk a z Prahy přes České Budějovice na Linec chystá Správa železniční dopravní cesty vybudování systému pro komunikaci lokomotiv a pozemního personálu GSM-R a zabezpečovacího systému ETCS (Electronic Train Control System) pro dálkové ovládání vlaku.
Příprava stavby pilotní sítě GSM-R mezi Děčínem a Kolínem začala zhruba před měsícem a měla by skončit před polovinou roku 2005. Na ETCS nyní probíhá výběrové řízení. Předkládání nabídek do soutěže správa železnice odložila o dva měsíce na polovinu září.
Stát každoročně prostřednictvím fondu dopravní infrastruktury vydává na budování a údržbu dopravních sítí v ČR kolem 45 miliard korun. Z toho na železnici směřuje 14 miliard. Z EU Česko dosud získalo na modernizaci železnice 150 milionů eur (asi 4,8 miliardy Kč) z programů Phare a ISPA. Do roku 2006 by měla dostat dalších 180 milionů eur.
V ČR do transevropské dopravní sítě patří zhruba 3500 km tratí, tedy více než jedna třetina. Po roce 2006 se navrhuje do systému zahrnout všechny tratě států EU, na kterých jezdí mezinárodní osobní a nákladní vlaky.

Rozbiehajú sa prvé projekty pre Kohézny fond
Hospodárske noviny2.07.2004, Vrabec Norbert - V priebehu tohto roku by sa na juhozápadnom Slovensku mali začať dva veľké environmentálne projekty financované z Kohézneho fondu Európskej únie.
Celkové investičné náklady na ich realizáciu predstavujú 62,844 mil. EUR a okrem zlepšenia stavu životného prostredia majú podporiť aj ekonomický a sociálny rozvoj regiónu. Rozhodla o tom v stredu vláda, pričom ide o prvé projekty, na ktorých bude participovať Kohézny fond.
V rámci dopravných projektov kabinet schválil na kofinacovanie z Kohézneho fondu aj modernizáciu železničnej trate Nové Mesto nad Váhom - Piešťany , ktorá si vyžiada približne 127,688 mil. EUR. Projekt, ktorý budú realizovať ŽSR , umožní na tomto úseku dosiahnuť rýchlosť 140 až 160 kilometrov za hodinu.

Prvé projekty schválené vládou SR na financovanie z Kohézneho fondu-
Modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom - Piešťany ŽSR 127,688 mil. EUR (krátené)

Problém Bratislavy by mala vyriešiť integrovaná doprava
SmeBRATISLAVA 02.07.2004, Sládek Dan - Mesto a Bratislavský samosprávny kraj by mali v septembri spoločne založiť obchodnú spoločnosť Bratislavská integrovaná doprava. Obe strany v nej budú mať 50% podiel. Založenie už schválilo mestské zastupiteľstvo, teraz je na rade kraj.
Integrovaná doprava bude využívať spoje niekoľkých dopravcov - DPB , SAD Bratislava, ZSSK a BRKS . Budú ich môcť využívať obyvatelia celého Bratislavského kraja.
"Bude to nezávislá odborná inštitúcia, ktorá do leta budúceho roka pripraví projekt integrovanej dopravy v regióne, tak aby bola ekonomická a efektívna," povedal na tlačovej konferencii Karol Kolada, viceprimátor Bratislavy pre dopravu. Odkedy bude integrovaný systém fungovať, sa zatiaľ presne nevie. Podľa Koladu to bude jasné až o rok.
BID bude pripravovať verejné súťaže, organizovať dopravu, koordinovať cestovné poriadky, navrhovať spoločné tarify, kontrolovať výkony dopravcov, navrhovať objednávateľom dopravy prerozdelenie náhrady za stratu pri výkone dopravy vo verejnom záujme. Integrácia zahŕňa spoje MHD, prímestskej a regionálnej autobusovej i vlakovej dopravy.
Už asi tri roky je BID vo fáze skúšobného projektu. Túto službu v roku 2001 využilo takmer 200.000 cestujúcich, v minulom roku a v roku 2002 viac ako 300.000. Z toho vyše 90% boli mimobratislavskí cestujúci.
Predpokladá sa, že regionálny parlament založenie BID bez problémov schváli. "Zastupiteľstvo Bratislavského samosprávneho kraja vstup do spoločnosti prerokuje na septembrovom zasadnutí. Ciele našej dopravnej politiky, medzi ktoré patrí aj vytvorenie integrovaného dopravného systému pre celý región, sme schválili už v marci minulého roka," informoval Roman Filistein, predseda dopravnej komisie a poslanec BSK. Členovia komisie podľa jeho slov už absolvovali množstvo diskusií s ostatnými regionálnymi poslancami a vyplýva z nich široká podpora tohto návrhu.
V bratislavskom regióne i na území mesta v súčasnosti prudko rastie podiel osobných automobilov na preprave obyvateľov. Dôvodom sú predovšetkým súčasné nevýhody verejnej dopravy - najmä prímestskej autobusovej a MHD, a s nimi spojená nespokojnosť občanov - nepohodlný a nedostatočne rýchly spôsob cestovania, ako aj stúpajúce ceny lístkov.
"Tieto nevýhody by mal integrovaný systém dopravy eliminovať. Hlavné výhody sú v tom, že občania majú jednotné cestovné lístky na viacero druhov spojov a nemusia brať ohľad na to, kto je ich prevádzkovateľom," hovorí Filistein. "V systéme integrovanej dopravy sa využíva niekoľko druhov spojov - električky, vlaky a mestské i prímestské autobusy, pričom grafikony jednotlivých prepravcov sú koordinované." Tým sa eliminujú tzv. "hluché miesta" medzi spojmi v rámci regiónu. V praxi to bude znamenať, že napríklad električka alebo autobus z hlavnej stanice do vzdialenejšej časti Bratislavy nebude mať odchod niekoľko sekúnd či minút pred príchodom vlaku z Malaciek alebo z Pezinka.
Po vytvorení systému by mal začať klesať podiel individuálnej dopravy. "Odbremenia sa tým najmä cesty smerujúce do centra mesta a je predpoklad, že sa bude v meste tvoriť menej dopravných zápch. Zníži sa tiež záťaž na životné prostredie, pretože dopravný systém, na ktorom sa podieľa koľajová doprava, je ekologickejší," vysvetľuje predseda dopravnej komisie.

Zvyšovanie cestovného nevedie k rastu príjmov
Hospodárske noviny2.07.2004 , Zverková Daniela - Mestskou hromadnou dopravou cestuje stále menej ľudí a znižujú sa aj tržby. Ako vyplýva z údajov prevádzkovateľov MHD, ide o celoštátny problém a najvýraznejšie sa prejavuje v Bratislave.
Kým v 90. rokoch slúžil tento druh dopravy pre takmer 80% prepravovaných osôb v hlavnom meste, v súčasnosti je to necelých 40%. Rozdiel v počtoch cestujúcich sa presunul na cesty a využíva individuálnu dopravu. K poklesu tržieb pritom prispieva aj zvyšovanie cestovného.
"Vlani sme k 1.5. upravili cestovné v priemere o 8% a počet cestujúcich vzápätí poklesol o štyri percentá," uvádza hospodár Združenia prevádzkovateľov hromadnej dopravy osôb Jaroslav Jankovič. Dodáva, že v máji sa v Bratislave zvýšilo cestovné o výšku inflácie, teda v priemere približne o 9%. Už teraz, po výsledkoch za máj a jún, možno konštatovať, že tržby poklesli oproti rovnakému obdobiu minulého roka až o 20%. Bez zmien zostali len študentské lístky, ktoré platia aj počas prázdnin. Výsledky v tomto smere budú známe až v septembri. "Zvýšením cestovného sme si vôbec nepomohli. Dokonca panuje oprávnená obava, že práve v septembri celkové príjmy poklesnú," konštatuje Jankovič.
Vzhľadom na výrazné posilnenie individuálnej dopravy, ktoré zaťažuje životné prostredie a nezvláda problémy s parkovaním v mestách, začína sa čoraz častejšie hovoriť o integrovanom systéme hromadnej prepravy osôb, ktorý by spoločne využíval cestnú i železničnú dopravu. Podmienkou správneho fungovania takéhoto systému však je jednotná tarifa pre všetkých cestujúcich. Cieľom je, aby sa na jeden typ cestovného dokladu dala využiť celá hromadná doprava. Toto riešenie naráža najmä na skutočnosť, že pri každom druhu hromadnej prepravy sa cestovné stanovuje iným spôsobom. Prímestská doprava, či už autobusová alebo železničná, podlieha regulácii ministerstva dopravy, kým klasická MHD je od budúceho roka v pôsobnosti jednotlivých vyšších územných celkov. "Ešte asi dosť dlho potrvá, kým na Slovensku dosiahneme zásadu platnú vo vyspelých európskych krajinách, že jeden cestovný lístok má hodnotu jedného litra nafty," hovorí tajomník združenia Martin Jerguš. Najmä preto, že jednotlivé kraje sa ťažko dohodnú na jednotnej tarifnej politike vrátane spôsobu poskytovania zliav.
"V tomto roku sme upravili stratégiu podniku a prioritou na zvyšovanie tržieb sa stala prímestská doprava. Najdôležitejší je pre nás totiž zákazník, ktorý cestuje pravidelne každý deň do zamestnania. Občasné cesty na diaľkových trasách nie sú pre tržby podstatné. Veľmi dobre z hľadiska návratnosti vychádzajú trate Bratislava – Viedeň, ale aj Banská Bystrica – Zvolen," povedal hovorca ZSSK Miloš Čikovský.
Podľa Čikovského sa výrazne zmenila hybnosť obyvateľstva, čo platí pre cestnú aj železničnú hromadnú prepravu. Preto železnice investovali do nových poschodových vlakov pre prímestskú dopravu. Prepravia v špičke veľa ľudí a možno odlákajú individuálnych pasažierov z ciest . (krátené)

Kríza maďarských železníc sa prehlbuje
Hospodárske noviny2.07.2004, Buzinkay Alexander - Maďarské štátne železnice MÁV počítajú tento rok so stratou 48 mld forintov. Aby si mohli zachovať prevádzkyschopnosť do roku 2006, potrebovali by každoročne injekciu zo štátneho rozpočtu vo výške 40 až 60 mld HUF.
Ak takúto podporu nezískajú, ocitnú sa do dvoch rokov v platobnej neschopnosti a nevyhnú sa konkurzu. Riešením situácie by mohla byť prestavba železníc na holdingovú spoločnosť, prípadne privatizácia ziskovej nákladnej dopravy, ktorej hodnota sa odhaduje na 60 až 100 mld forintov. Kupcov by sa našlo viac, najnádejnejším sa javia DB , uvádza denník Népszabadság na základe odbornej analýzy predloženej vláde. Podľa denníka požiadalo pred niekoľkými dňami ministerstvo hospodárstva a dopravy vedenie spoločnosti MÁV o urýchlené vypracovanie koncepcie radikálnej reštrukturalizácie železníc. Tie produkujú z roka na rok väčšiu stratu najmä v dôsledku netrhových cien v osobnej doprave a nedostatočných štátnych dotácií. Jediným ziskovým odvetvím je nákladná doprava, ktorá by podľa plánu mala tento rok dosiahnuť tržby 92 mld a hrubý zisk 19 mld forintov. Uvažovaná privatizácia by mala pomôcť dočasnému udržaniu železníc na nohách. Systémovým riešením však musí byť celková zmena podnikovej štruktúry a podpis dohôd so štátom o spolufinancovaní výkonov vo verejnom záujme podľa súčasných noriem . Jedine to by zabezpečilo fungovanie samostatnej osobnej železničnej dopravy, citujú noviny analýzu. Vedenie železníc však poprelo informácie o chystanej privatizácii nákladnej dopravy. Podľa Lászlóa Udvariho, predsedu predstavenstva spoločnosti MÁV , analýza pochádza zo začiatku roka a v nej navrhovaný predaj nákladnej dopravy v súčasnosti nie je na programe dňa. Bolo by to len prechodné riešenie, pričom príjem z predaja by stabilizoval firmu maximálne na dva roky. Až v dlhodobejšom horizonte sa štát mieni vzdať nákladnej železničnej dopravy. Udeje sa tak po posilnení jej konkurencieschopnosti na liberalizovanom trhu, uviedol Udvari. Budúci týždeň začne v Maďarsku s prepravou tovarov prvá súkromná železničná spoločnosť Floyd.


Strana vytvorená: 06-VII-2004  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0427.htm)