ZSSK končí s prepravou spešnín, aj po racionalizácii je stále
vysoko stratová
Bratislava 25. 4.2004 - ZSSK v najbližších
mesiacoch ukončí prepravu spešnín a o prácu v podniku tak
prídu zhruba dve tretiny z celkového počtu 250 zamestnancov,
ktorí doteraz túto službu na železniciach zabezpečovali.
Iná práca vo vnútri tejto štátnej firmy sa totiž podľa jej
hovorcu Miloša Čikovského nájde len pre asi štvrtinu či
tretinu ľudí uvoľnených zo spešnín.
Doteraz túto službu železníc pritom využívali hlavne
podnikatelia na prepravu väčších balíkov. ZSSK však nutnosť ukončenia prepravy
spešnín odôvodňuje tým, že pri nich stále vykazuje straty
na úrovni asi 10 miliónov Sk mesačne. Významné skresanie
týchto strát pritom priniesla už aj vlaňajšia
racionalizácii uvedenej služby, keď ZSSK počet železničných staníc, na
ktorých sa mohli spešniny podávať, znížila z 200 len na 79.
"Snažili sme sa o oživenie spešnín. Straty sú ale aj
naďalej vysoké, a preto v najbližších mesiacoch od toho
úplne odstúpime," uviedol Čikovský s tým, že
železnice nemôžu pri veľmi drahých poplatkoch za dopravnú
železničnú cestu dostať spešniny na ziskové úrovne.
"Slovensko je krajinou, ktorá má v celej Európe ako
druhá v poradí najvyššie poplatky za dopravnú cestu,"
dodal Čikovský.
Odstúpenie od spešnín je podľa neho iba jedným z celého
radu ozdravných opatrení vo firme. Okrem prepustenia ľudí zo
spešnín chcú železnice významnejšie znížiť počet
pracovníkov v opravárenských depách. Aj tieto kroky majú
dostať tohtoročné hospodárenie ZSSK podľa Čikovského minimálne na
vyrovnanú úroveň. Vlaňajšok ZSSK ukončili so stratou až 4,7 miliardy
Sk.
Dosiahnutie prijateľného hospodárskeho výsledku bude podľa
hovorcu ZSSK ale
závisieť aj od toho, či sa podarí dodržať tohtoročný
plán v nákladnej preprave. "Voči cestnej doprave sme pri
vysokých poplatkoch za železničnú cestu konkurencieschopní
iba pri trasách nad 200 či 300 kilometrov. Okrem toho, tento
rok nám pribudli aj konkurenční prepravcovia priamo po
železnici. Ide asi o 10 súkromných menších dopravcov,"
dodal Čikovský.
V pohode
Bývalý ekonomický námestník ŽSR,
obvinený z podvodu a zo sprenevery stoviek miliónov korún,
žije vo svojej košickej vile a podniká.
PLUS 7 DNÍ 26. 4.2004, Nancy Závodská, Naďa
Šindlerová - Železnice Slovenskej republiky sa v polovici
deväťdesiatych rokov - podobne ako Východoslovenské
železiarne Košice - stali mastnou korisťou pre ľudí okolo
vtedajšieho ministra dopravy Alexandra Rezeša. Do funkcie
generálneho riaditeľa dosadil Košičana Bartolomeja S.,
ekonomickým námestníkom ŽSR sa
stal tiež Košičan Pavol D. Za necelý rok stihla táto dvojica
rôznymi transakciami štátnu firmu takmer zruinovať. Po
odchode týchto dvoch manažérov zadlženosť železníc
dosiahla približne 25 miliárd korún! Zlé jazyky tvrdia, že
generálny riaditeľ bol iba predlženou rukou svojho
ekonomického námestníka Pavla D. A dnes nie je nijakým
tajomstvom, že práve on patrí medzi najbohatších
východniarov. Či napokon bude musieť časť svojho majetku
venovať advokátom, aby ho „vysekali" zo závažných
obvinení, ktorým čelí, ukáže čas.
Z Košíc do Bratislavy: Pavol D., štyridsaťpäťročný rodák
z Vranova nad Topľou, začínal ako učiteľ na Strednej
ekonomickej škole v Košiciach. Na železnici pracoval od roku
1985, kde zastával funkciu zástupcu riaditeľa pre ekonomiku a
ekonomického námestníka Traťovej strojovej stanice v
Košiciach. Na Generálne riaditeľstvo ŽSR v Bratislave nastúpil ako ekonomický
námestník vo februári 1995 a odišiel po vzájomnej dohode v
apríli 1997. Vyšetrovacie orgány a prokuratúra majú s
výsledkami jeho pôsobenia dodnes plné ruky práce. Z mnohých
prípadov sa pozrime aspoň na niektoré.
Hra so zmenkami: Od začiatku roku 1996 do polovice roku 1997 sa
podieľal vtedajší ekonomický námestník na investíciách
pre železnice nevýhodných, ktoré dosiahli takmer 15 miliárd
korún. Pavol D. podpísal napríklad zmenku na 3,5 miliardy Sk v
prospech košickej firmy Slovenská doprava so sídlom na
Festivalovom námestí v Košiciach, ktorá je už od roku 1999 v
likvidácii. V tejto akciovke figurovala aj jeho vtedajšia
priateľka, istá košická advokátka, ktorá sa neskôr stala
jeho druhou ženou. Nevýhodné zmenky podpísané nielen
ekonomickým námestníkom, ale aj generálnym riaditeľom,
ktoré železnice nikdy nezaevidovali, sa začali postupne
objavovať v lete roku 1997, keď obaja páni boli už iba
šéfmi vo vlastných firmách a nové vedenie ŽSR
sa s miliónovými podlžnosťami muselo vyrovnať.
Najlepší ručiteľ - štát: Vo februári 1996 uzavreli
železnice rámcovú zmluvu o spolupráci so spoločnosťou Medic
Invest Union, ktorá mala zabezpečiť základné a
nadštandardné vybavenie nemocníc, polikliník a iných
liečebných zariadení. Na tom by síce nebolo nič zvláštne,
keby si firma na túto úlohu nevzala úver, za ktorý jej podľa
dodatku k zmluve ručili železnice! Keďže železnice sú
rozpočtovou organizáciou, podľa zákona nemôžu ani prijať,
ani poskytovať úvery, ani vstupovať do úverových vzťahov
ako ručiteľ. Napriek tomu to však s požehnaním ekonomického
námestníka - bez vedomia správnej rady - urobili. V dodatku k
zmluve sa doslova píše: „...ŽSR vyhlasujú, že
na požiadanie MIU, s. r. o., budú firme MIU, s. r. o, ručiť
pri získavaní finančných zdrojov až do výšky 70 miliónov
Sk, a to pre ktorýkoľvek bankový ústav so sídlom v SR".
No firme Medic Invest Union takýto zmluvný prísľub zrejme
nestačil, a tak si ho poistila vystavením zmenky, ktorú
železnice podpísali. Podľa nej sa zaviazali zaplatiť banke, v
ktorej si spomínaná firma zobrala úver vyše 64 miliónov
korún, ak by MIU neplatila, čo sa napokon aj stalo. Zmenku
podpísal v auguste 1996 práve Pavol D., rovnako ako platobný
príkaz z 20. decembra 1996 znejúci na okrúhlu,
šesťdesiatmiliónovú sumu.
Za spreneveru až dvanásť rockov: Ako napokon celá vec
dopadla? Firma Medic Invest Union sa najprv pretransformovala na
akciovku, pričom aj na tomto právnom akte v podstate zarobila.
Svedčí o tom ďalšie vyhlásenie podpísané Pavlom D., v
ktorom sa v mene železníc zaväzuje, že po transformácii MIU
odkúpia od nej 38 percent akcií za 380 000 korún. Čo z tejto
kúpy mali železnice, nevie dodnes nik. Isté je len to, že
začiatkom januára 1998 firma vstúpila do likvidácie.
Prípadom sa po podaní trestného oznámenia zo strany
železníc po nástupe nového vedenia začala zaoberať
finančná polícia, ktorá ohodnotila výšku škody na viac ako
66 miliónov korún. Celý prípad bol najprv v rovine trestného
stíhania vo veci pre podozrenie z trestného činu porušovania
povinností pri správe cudzieho majetku. V takom prípade by
pán ekonomický námestník už mohol pokojne spávať, pretože
trestný čin by bol už premlčaný. Ibaže v auguste 2003
vyšetrovateľ prekvalifikoval skutok na trestný čin
sprenevery, a tak dnes pán exnámestník čelí obvineniu, za
ktoré mu hrozí trest 5-12 rokov. Pavol D. podal sťažnosť, o
ktorej prokurátor Krajskej prokuratúry zatiaľ nerozhodol.
Sekera pána námestníka: O oveľa väčšiu sumu ako v
predošlom prípade ide v kauze nákupu olovených a trakčných
batérií takmer za tristo miliónov korún. Zmluvu medzi ŽSR
a Vartou Bratislava podpísal v marci 1995 znovu Pavol D. To, že
nebola v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní a nikto z
kompetentných sa k nehospodárnemu a - ako sa neskôr ukázalo -
aj zbytočnému nákupu nevyjadril, zrejme nepovažoval za
dôležité. Podľa vyjadrenia vyšetrovateľov, ktorí sa
prípadom zaoberali, došlo k trestnému činu porušovania
povinností pri správe cudzieho majetku a spôsobená škoda
bola takmer 160 miliónov korún. Časť batérií totiž
železnice využili, a tak škodovali iba na tých, ktoré
nepotrebovali a neskôr ich museli za oveľa nižšiu cenu
rozpredať.
V podstate sa tým nemusí zaoberať ani bývalý námestník,
pretože 160-miliónová „sekera", ktorú železniciam
spôsobil, sa udiala pred viac ako piatimi rokmi. Takže podľa
paragrafu, ktorý mu za túto transakciu prokurátor pridelil, ho
už vlastne nemožno stíhať.
Vláčiky za pol miliardy: Takmer päťstoštyridsať miliónov
korún. To je suma, ktorú vyšetrovatelia vyčíslili ako škodu
spôsobenú železniciam vinou komplikovaného a dodnes nie
celkom jasného nákupu 185 nákladných vozňov z Londýna a
Nemecka, ktoré sa neskôr modernizovali a vyvážali zasa do
Maďarska. Podľa vyšetrovateľa existuje dokonca podozrenie,
že išlo o fingovaný nákup za neprimeranú cenu. Zmlúv v
tomto spletitom prípade bolo niekoľko a okrem námestníka
Pavla D. ich podpisoval aj vtedajší generálny riaditeľ ŽSR
Bartolomej S. a zástupca Pavla D. Vladimír K. Všetci traja
dnes čelia obvineniu z podvodu spolupáchateľstvom.
Rodinné sídlo za múrom: Napriek obvineniam a hroziacemu trestu
si bývalý vysokopostavený štatutár železníc nežije zle.
Pred ôsmimi rokmi sa Pavol D. presťahoval do luxusnej vily v
centre Košíc. Obrovský múr bezpečne chráni jeho sídlo pred
zvedavými pohľadmi. Kým pôvodní majitelia domu vchádzali do
dvora z vedľajšej ulice, bývalý ekonomický námestník
slovenských železníc si vybavil, že mu povolili historický
mestský múr prebúrať a zabudovať doň elektronicky riadenú
železnú bránu.
Tá sa pred nami otvorila aj minulý štvrtok, v deň našej
návštevy. Na dvore pred domom so svetložltou fasádou
pomocnica v domácnosti práve vešala vyčistené koberce.
Dozvedáme sa od nej, že manželia hneď ráno odišli do
kancelárie na Rázusovej ulici. Na pavlači na prvom poschodí
budovy sídli spoločnosť Interconsulta, ktorá sa zaoberá
prevažne poradenstvom. Podľa internetového Obchodného
registra vznikla 8. júla 1997 a základné imanie predstavuje
sedem miliónov. V štatutárnych orgánoch spoločnosti figuruje
Ing. Pavol D. aj jeho manželka. Práve s ňou sa stretávame v
priestoroch firmy, kým jej manžel sedel u advokáta v
susedstve.
Hotelierom na Cypre?: „Manžel s vami asi nebude chcieť
hovoriť, lebo médiá nás už dosť pošpinili, ale idem sa ho
opýtať," vraví a už mieri k susedom. Keďže nemal
záujem s nami debatovať, usadila nás v kancelárii. Vraj na
nezáväzný rozhovor. Dozvedáme sa, že má pozastavenú
činnosť v advokácii, pretože pred pár rokmi bola na
materskej dovolenke s dcérkou, dnes už štvorročnou. Návrat
do advokácie nezvažuje, radšej chce pomáhať manželovi vo
firme. Keď sa pýtame, či má firma niečo spoločné so
železničnou dopravou, a zaujíma nás, akej oblasti sa týkajú
spomínané poradenské služby, jasne nám dá najavo, že ide o
záležitosti, o ktorých nemieni hovoriť.
Na fámy, ktoré kolujú po Košiciach, že bývalý ekonomický
námestník ŽSR investoval na Cypre do hotelierstva a
časť roka vraj trávi práve tam, pani Jana D. zareagovala
odmietavo: „Na Cypre nemáme nijaké hotely."
O byt železníc, čo vyšetroval NKÚ, nemá nik záujem
26.4.2004, Ján Maloch - O byt ŽSR , ktorého výstavbu prešetroval Najvyšší
kontrolný úrad, nemá nik záujem. Železnice ho chcú predať
- je nákladný a nevyužitý. Je prázdny už od dostavby - dva
roky.
Hovorkyňa ŽSR Nela Blažková
SME potvrdila, že sa byt predáva "veľmi ťažko".
Niekoľko mesiacov sa o to neúspešne pokúšajú.
"Ponúkli sme ho niekoľkým realitným kanceláriám a
podali viac inzerátov, ale dosiaľ sa neprihlásil žiadny
konkrétny záujemca."
Chcú ho predať za 5 miliónov korún. Na jeho drahú výstavbu
upozornil už v januári 2001 denník SME. Hneď na to začal vec
prešetrovať NKÚ a zverejnil, že len zariadenie bytu stálo 2
milióny 581-tisíc korún. Staval sa pritom v čase, keď boli
železnice v strate 3 miliardy.
Luster v jedálni napríklad vyšiel 125 706 korún, sedacia
súprava 164 882, osem obrazov 270-tisíc, doplnky do kuchyne 137
767 korún a ďalšia elektronika 145 829 korún. Práčka so
sušičkou, ktorú železnice do bytu kúpili, stála 61 992
korún. bytu bol vybudovaný samostatný výťah, ktorého
výstavba môže vyjsť od 600- do 900-tisíc korún. V tom čase
susedia hovorili, že byt sa stavia pre brata premiéra Miroslava
Dzurindu, ktorý bol vtedy riaditeľom divízie železničných
koľajových vozidiel ŽSR a dnes je v tej
istej funkcii v ZSSK , a. s., kde má podiel štát. Dzurinda to
nepotvrdil, ale neskôr sa nasťahoval do vedľajšieho bytu v
rovnakom dome. Železnice nakoniec zaevidovali objekt s
miliónovými výdavkami ako nebytový priestor.
Blašková o neúspešných pokusoch byt predať hovorí:
"Veľkú váhu prikladáme medializácii. Ten fakt
prípadných záujemcov o byt odrádza."
Severná Kórea odmietla pomoc južného suseda
SOUL 26. 4.2004 - Severná Kórea
(KĽDR) v pondelok odmietla ponuku Soulu pomôcť obetiam
minulotýždňovej explózie vlakov, uviedol predstaviteľ
Juhokórejského Červeného kríža. "KĽDR odmieta náš
návrh na dovoz tovaru, ktorý by pomohol obetiam nešťastia po
katastrofe," povedal Moon Won-Il, hovorca Juhokórejského
ČK. KĽDR to uviedla prostredníctvom severokórejských
predstaviteľov ČK na stretnutí s ich juhokórejskými kolegami
na hraniciach oboch krajín. "Severná Kórea neuviedla
dôvod svojho kroku."
Silná explózia, ktorú vo štvrtok podľa Pchjongjangu
spôsobila kolízia vagónov naložených dusičnanom amónnym a
benzínom, zrovnala so zemou všetko v okruhu 500 metrov. Medzi
obeťami je podľa vládnych údajov až 76 detí a študentov,
pretože budova poľnohospodárskej školy sa nachádzala len 100
metrov od miesta výbuchu a základná škola asi 300 metrov. V
postihnutej oblasti je zničených alebo poškodených skoro 2000
domov. Celkovo je explóziou "postihnutých" asi 30 000
ľudí. Viac než 1300 ľudí je zranených a najmenej 161
zahynulo.
Severokórejčania ukryli obete výbuchu
26.4.2004
- Počet obetí tragického výbuchu na železničnej stanici v
severokórejskom meste Jongčchon stúpol na 161, zranených je
asi 1300 ľudí. Oznámil to včera regionálny koordinátor
pomoci Medzinárodnej federácie spoločností Červeného
kríža a polmesiaca Niels Juel.Mohutná explózia zrovnala vo
štvrtok stanicu a jej okolie so zemou a poškodila vyše 8200
príbytkov.
Príčinou nešťastia bol podľa severokórejských zdrojov pád
elektrického vedenia na vagóny s pohonnými látkami a hnojivom
dusičnanom amónnym, ktorý sa využíva aj na výrobu
výbušnín. Postupná detonácia zdevastovala okolie až do
vzdialenosti štyroch kilometrov, na mieste stanice sú krátery
hlboké osem až desať metrov. Práve humanitárni pracovníci
boli zo zahraničia prví, ktorí mali možnosť oboznámiť sa s
následkami explózie - s krátermi popisovanými ako po dopade
meteoritu, so stočenými koľajami, s troskami zrútených
budov.Tisíctristo ľudí, ktorých miestne úrady vyhlásili za
zranených, evakuovali ešte pred príchodom humanitárnych
pracovníkov. Tí oznámili, že nevideli ani známky po mŕtvych
či zranených Severokórejčanoch. "Vyzerá to, ako keby
vykonali dôkladné práce, ešte než sme prišli,"
poznamenal Jay Matta z Červeného kríža. "Z toho, čo sme
videli, sme získali dojem, že začiatočné záchranné
operácie dokončili," povedal k tomu zástupca Svetovej
zdravotníckej organizácie (WHO) v Pchjongjangu Eigil Sorensen.
V Sinidže hospitalizovali 350 zranených, oznámili Sorensonovi
severokórejskí úradníci. Avšak Sinidža je zvláštna
ekonomická zóna, preto tam KĽDR nikomu nepovolila vstup.
Podľa Sorensena by povolenie malo byť k dispozícii do dvoch,
troch dní. Z Číny včera do KĽDR dorazila pomoc pre
postihnuté obyvateľstvo.
Agentúra Nová Čína uviedla, že Peking poslal do
severokórejského pohraničného mesta Sinidžu 2000 kobercov,
300 stanov, potraviny a ďalší potrebný materiál.
Juhokórejský Červený kríž pripravuje zásielku instantných
cestovín, fľaše s minerálnou vodou, prikrývky a oblečenie.
Čaká de facto len na zorganizovanie prepravy. Pomoc pripravuje
Rusko a Európska únia, Austrália čaká na žiadosť
Pchjongjangu.
Transeurópske, ale nie transslovenské
26.4.2004, Oľga
Čelková, Soňa Zverková - Hoci Európsky parlament minulý
týždeň schválil pre Slovensko až štyri projekty
transeurópskych dopravných sietí, ani jeden nerieši národnú
prioritu - prepojenie západnej časti krajiny s východnou. Po
tom, čo sa kompetentní odmietli k schváleným projektom
vysloviť, údajne pre nedostatok informácií, získali HN
vyjadrenie od informovaného zdroja z vládnych kruhov, ktorý
nechce byť menovaný. Podľa neho sa do zoznamu prioritných
projektov dostali všetky návrhy, ktoré po konzultáciách s
orgánmi únie predložila slovenská vláda.
Medzi prioritné projekty sa dostali železničné
úseky Viedeň – Bratislava na trati z Paríža do
Bratislavy a Katovice – Žilina – Nové Mesto na trati z
Gdanska do Viedne. Štvoricu dopĺňa plavebný koridor Viedeň
– Bratislava na riečnej trase Rýn – Dunaj . Do roku 2007,
keď vznikne pre transeurópske siete špeciálny fond, sa tieto
projekty budú financovať z Kohézneho fondu a zo
štrukturálnych fondov. (krátené)
Prababička Katka si opäť veselo zahvízdala
26.4.2004, Mikuláš Jesenský -
Napriek tomu, že tohto roku oslavuje úctyhodné 120.
narodeniny, v sobotu si znovu veselo zahvízdala. Najstaršiu
funkčnú parnú lokomotívu na Slovensku, a podľa niektorých
odborníkov aj v Európe, prebudili v košickom Rušňovom depe
zo zimného spánku. Praprababička dnešných rýchlovlakov bude
od 1. mája do konca augusta opäť robiť radosť na úzkorozchodnej Detskej železnici
v Čermeľskom údolí .
"Je to krásna mašinka. Na to všetko, čo prežila, je vo
výbornej kondícii. V rámci generálnej opravy, ktorú robili v
roku 1990 v Českých Veleticiach, dokonca nemuseli meniť ani
kotol. Klobúk dole pred našimi predkami, boli to majstri nad
majstrov," usmieva sa rušňovodič Ján Rozman, ktorý s
historickou lokomotívou Katkou jazdí desiaty rok.
Katku vyrobili v roku 1884 v nemeckom Erfurte. Do roku 1965, keď
ju vyradili z prevádzky, fungovala striedavo na
úzkorozchodných tratiach medzi
Gelnicou, Mníškom nad Hnilcom a Smolníkom a medzi Hronskou Breznicou a Banskou
Štiavnicou . Od roku 1974 až do generálky v roku 1990
stála na podstavci ako pamätník v Rušňovom depe v Spišskej Novej Vsi . Od roku
1991 patrí k najväčším atrakciám Košíc.
K vzácnemu jubileu Katky prišli do rušňového depa
zagratulovať aj jej príbuzní. Na točni sa producíroval
nádherný parný rušeň radu 486, špeciálne vyrobený pre
tzv. Štrbskú rampu. "Vyrobili ho v roku 1936 v Škodových
závodoch. V tom čase neexistovali lokomotívy, ktoré by
zvládli náročné stúpanie na Štrbu
. Zelený Anton to hravo dokázal," približuje slávnu
minulosť nádherného zeleného stroja pomocný rušňovodič
Ivan Jandík.
"Vážime si prácu našich predchodcov, ktorí vytvorili
tieto krásne stroje. Aj keď to nie je jednoduché, všetky sa
snažíme zachovať vo funkčnom stave. Konštrukcia parného
rušňa si vyžaduje permanentnú starostlivosť a aj čosi
navyše, keď mu človek nedá dušu, zomiera. Je to vec srdca i
profesionálnej hrdosti," hovorí prednosta Správy
koľajových vozidiel Jaroslav Bajužik.
Keďže kamarátku nútil cestovať, stíhajú ho za
vydieranie
BRATISLAVA/VRANOV NAD TOPĽOU 26.
4.2004 - Z vydierania obvinil v sobotu vranovský vyšetrovateľ
22-ročného Romana L. z Petržalky. Tento mladík ešte v piatok
ráno žiadal 20-ročnú Vranovčanku, s ktorou sa poznal, aby s
ním odišla do Bratislavy, čo však odmietla urobiť. Preto ju
chytil za ruku a násilím pod hrozbou umelohmotnej pištole ju
prinútil, aby s ním odišla do Košíc, odkiaľ chcel s ňou
cestovať do Bratislavy. Keďže do vlaku nastúpili bez
lístkov, museli z neho vystúpiť. Potom sa obaja vrátili do Vranova nad Topľou a dievčina
išla rovno na políciu. Mladíka podľa prešovskej policajnej
hovorkyne Magdalény Fečovej stíhajú na slobode.
Kurióznym spôsobom chcel vlakom zadarmo cestovať čierny pasažier
Bratislava 26. 4.2004 - Kurióznym
spôsobom chcel vlakom zadarmo cestovať 37-ročný čierny
pasažier z Lukavíc v okrese Zvolen. Po polnoci z piatka na
sobotu sa na zastávke
Zvolen mesto uvelebil na nárazník železničného vozňa a
chcel sa prepraviť do iba päť kilometrov vzdialenej železničnej stanice
Sliač . Nákladný vlak však na jeho prekvapenie v Sliači nezastavil a
tak sa čierny pasažier previezol až do Banskej Bystrice , kde ho
zadržala hliadka Železničnej polície.
Vlak mal zrejme smolu, pretože v Radvani musel núdzovo
zastaviť na osem minút. Vedľa koľaje si totiž ustlal a spal
opitý 62-ročný muž z Banskej Bystrice. Policajti mu v dychu
namerali 2,23 promile alkoholu. Oboma prípadmi sa zaoberá
oddelenie ŽP v Banskej Bystrici.
TASR o tom informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.
Železničným policajtom sa podarilo objasniť krádež koľajového
materiálu
Bratislava 26. 4.2004 - Železničnej
polícii (ŽP) z Lučenca sa podarilo objasniť krádež
koľajového materiálu z tamojšej
stanice , ktorou ŽSR vznikla škoda
za vyše 33 tisíc korún.
Podozrivými sú dvaja miestni muži vo veku 46 a 51 rokov.
Starší z nich sa priznal, že spoločne s ďalším podozrivým
ešte začiatkom mesiaca v priebehu viacerých dní vnikli do
nedostatočne zabezpečeného skladu v obvode železničnej stanice , z
ktorého ukradli rôzny zvrškový materiál a ten následne
predali v zberni druhotných surovín.
ŽP vzniesla voči mužom obvinenie pre trestný čin krádeže
formou spolupáchateľstva.
TASR o prípade informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.
Práce európskych umelcov na petržalskej stanici
BRATISLAVA 26. 4.2004 - Rakúsko
oslávi vstup svojich bezprostredných susedov do EÚ
spoločným medzinárodným umeleckým projektom "EU &
YOU. Umenie dobrého susedstva". Štrnásť umelcov sa
postupne predstaví na siedmich železničných staniciach v
Rakúsku, Maďarsku, Slovinsku, Česku a Slovensku. Vernisáž
slovenskej prezentácie bude v utorok o 14:00 na petržalskej stanici na Kopčianskej
ulici v Bratislave . Ako pre agentúru SITA povedal kurátor
Galérie Priestor Juraj Čarný, tvorcovia spracovali tému
voľným spôsobom s ohľadom na to, že ich vystavia na
verejných priestranstvách. Do konca mája uvidia návštevníci
petržalskej stanice napríklad fotografie dokumentaristky Lucie
Nimcovej, informačnú tabuľu s hodinami, ktoré idú naopak od
Erika Bindera alebo práce slovinskej skupiny Irwin, Tibora
Gáyora a Dóry Mauer z Maďarska a Rakúšana Petra Pongratza.
Autorom medzinárodného projektu je rakúsky kurátor Peter
Weibel. Slovenskú výstavu uvedie okrem Čarného aj
veľvyslanec Rakúska na Slovensku Martin Bolldorf a minister
kultúry Rudolf Chmel.
Priority pre transeurópsku dopravnú sieť
Európsky parlament minulý týždeň
schválil novú smernicu pre transeurópsku dopravnú sieť.
26. 4.2004, Zverková Soňa - Ako sa
uvádza vo vyhlásení EP, rozšírenie hlavných európskych
ťahov do budúcich členských štátov má podporiť úspešné
rozšírenie EÚ a poskytnúť krajinám nové
možnosti na obmedzenie zahltenia trás, zlepšenie prístupnosti
regiónov a zväčšiť počet spôsobov dopravy.
Podľa vyhlásenia smernica obsahuje 30 prioritných projektov.
Náklady na tieto projekty do roku 2020 dosiahnu približne 225
mld EUR, z čoho zhruba 20% poskytne súkromný sektor a zvyšok
zabezpečia národné rozpočty a európsky rozpočet. Celkové
náklady na dokončenie európskej dopravnej siete, vrátane
projektov vo verejnom záujme mimo prioritných, dosiahnu 600 mld
EUR.
Realizácia prioritných zámerov má ušetriť čas pri
medzinárodnej preprave, obmedziť znečistenie ovzdušia a
podporiť vyrovnanie regionálnych rozdielov. Podľa EP
investície do prioritných dopravných projektov obmedzia
časové úspory vo finančnom vyjadrení dosiahnu približne 8
mld EUR ročne. Tieto výhody podporia hospodárstvo rozšírenej
únie a zvýšia hrubý domáci produkt o 0,14 až 0,30%, čo sa
prenesiedo 500.000 až mil. nových pracovných miest.
Vyhlásenie označuje 30 projektov za vec celoeurópskeho
záujmu, čo umožní koordinované hodnotenie projektov a
konzultácií. Na ich financovaní sa bude podieľať EÚ
prostredníctvom Kohézneho a štrukturálnych fondov. Smernicu
dopĺňajú nové pravidlá poskytovania finančnej pomoci na
transeurópsku dopravnú sieť, ktoré by mali vstúpiť do
platnosti v nadchádzajúcich mesiacoch. Najdôležitejšou
zmenou je zvýšenie miery spoluúčasti Bruselu na financovaní
z 10 na 20% pre prioritné projekty, ktoré križujú štátne
hranice alebo prirodzené prekážky.
Parlament vo vyhlásení ďalej upozorňuje, že omeškania pri
dokončovaní trás znižujú návratnosť investícií
susedných členských krajín, ktoré sa podieľajú na
budovaní rovnakého ťahu. EK s cieľom zabezpečiť lepšiu
koordináciu investícií v prípade potreby vymenuje európskeho
koordinátora pre projekty alebo skupiny projektov na rovnakom
dopravnom ťahu.
Kandidátske krajiny v rokoch 1996 až 2001 investovali do
infraštruktúry v rámci transeurópskych dopravných sietí 7,8
mld EUR, pričom najväčší podiel mala Česká republika
(29%), Poľsko (19%), Slovinsko (16%) a Maďarsko (13%).
Budúce výdavky na obdobie 2002 až 2005 majú podľa štúdie
spoločnosti PLANCO Consulting, vypracovanej na poverenie EÚ ,
dosiahnuť 20 mld EUR, na čom bude mať Poľsko podiel 29% a
Česko 27%. Ďalších 20,7 mdl EUR by kandidátske krajiny mali
na budovanie dopravných štahov investovať v rokoch 2006-2010,
v období 2011-2015 je plánovaných celkovo 4,5 mld. Štúdia
odhaduje, že za obdobie 1996-2015 dosiahnu investície celkovo
53,5 mld EUR.
Slovensko by podľa štúdie malo v rokoch 1996 až 2015
investovať v rámci transeurópskych sietí celkovo takmer 6,1
mld EUR, z čoho v nasledujúcich dvoch rokoch by sa mala
dosiahnuť približne 1,3 mld EUR.
Prioritné dopravné projekty Európskej únie
1. Železničný ťah Berlín – Verona/Miláno –
Bologna – Neapol – Messina – Palermo
2. Rýchlostná železnica Paríž – Brusel – Kolín –
Amsterdam – Londýn
3. Rýchlostná železnica juhozápadnej Európy
4. Rýchlostný železničný ťah východ
5. Trasa Betuwe
6. Železničný ťah Lyon – Terst – Divaca/Koper – Divaca
– Ljubljana – Budapešť – ukrajinská hranica
7.
8. Viacúčelový ťah Portugalsko/Španielsko – zvyšok
Európy
9. Železničný ťah Cork – Dublin – Belfast – Stranraer
10. Malpensa
11. Öresund
12. Severný železnično-cestný ťah
13.
14. Hlavný ťah západného pobrežia
15. Galileo
16. Nákladná železnica Sines/Algeciras – Madrid – Paríž
17. Železničný ťah Paríž – Štrasburg – Stuttgart –
Viedeň – Bratislava = Viedeň – Bratislava, hraničný úsek
(2010)
18. Vnútrozemský vodný ťah Rýn/Meuse – Main – Dunaj –
Viedeň – Bratislava, hraničný úsek (2015) – Palkovičovo
– Moháč (2014)
19. Prepojenie rýchlostnej železnice na Iberskom polostrove
20. Železničný ťah na Fehmarnovom okruhu
21. Prímorské diaľničné ťahy
22. Železničný ťah Atény – Sofia – Budapešť –
Viedeň – Praha – Norimberg/Drážďany
23. Železničný ťah Gdaňsk – Varšava – Brno/Bratislava
– Viedeň – Katowice – Břeclav (2010) + Katowice – Žilina – Nové Mesto n. Váhom
(2010)
24. Železničný ťah Lyon/Janov – Bazilej – Duisburg –
Rotterdam/Antverpy
25.
26. Železnično-cestvný ťah Írsko – Británia –
kontinentálna Európa
27. Pobaltský železničný ťah Rail Baltica: Varšava –
Kaunas – Riga – Tallinn – Helsinki
28. Železničný ťah Eurocaprail: Brusel – Luxemburg –
Štrasburg
29. Železničný ťah v Ionsko-jadranskom viacúčelovom
koridori
30. Vnútrozemské vodné cesty Seine – Scheldt (krátené)
Zmeny v zľavách na železnici
27. 4.2004 - ZSSK zavádza od začiatku mája viaceré
zmeny vo svojich zákazníckych zľavách. Napríklad sa ruší
25% Senior zľava na cestovné pre invalidných dôchodcov, lebo
železnice už budú túto zľavu poskytovať všetkým
dôchodcom vo veku nad 60 rokov.
Hovorca ZSSK Miloš Čikovský však upozorňuje, že
sociálne zľavy pre invalidných dôchodcov, ktoré poskytuje
štát, zostávajú naďalej v platnosti. Od mája sa ruší
zľavnené cestovné pre ľudí do 26 rokov, keďže sa zľava
bude poskytovať iba do ukončenia vysokoškolského štúdia a
zvýhodňovanie cestovného už nebudú môcť využívať ani
ľudia na doktorandskom či postgraduálnom štúdiu. Naopak,
železnice od mája zvýhodňujú cestovanie pre rodiny. Na
získanie rodinnej 20% zľavy bude stačiť, ak bude dospelý
cestovať iba s jedným dieťaťom. Doteraz museli s dospelým
cestovať minimálne dve deti.
Významná zmena je aj v tom, že na získanie 50% zľavy pre
deti do 15 rokov bude potrebné predkladať už osobitné
preukazy s fotografiou dieťaťa. Tie bude vydávať samotná ZSSK , ale rodičia
môžu využiť na preukázanie veku dieťaťa aj preukaz od inej
organizácie či úradu. Povinnosť preukazovania veku detí
osobitným preukazom spoločnosť zavádza až od začiatku
augusta.
Zľavy na železniciach v osobnej doprave sa od mája
výrazne..
27. 4.2004, Pardubský
Lukáš - Zľavy na železniciach a aj nárok na ne sa od mája
výrazne zmenia. Ako informoval hovorca ZSSK Miloš Čikovský,
firma viaceré zľavy zruší a iné zavedie.
Jednou z najväčších zmien je preukazovanie veku dieťaťa. Po
novom na to bude potrebný preukaz s fotografiou vydaný buď ZSSK , alebo aj iným
úradom za predpokladu, ak bude obsahovať aj meno, priezvisko,
dátum narodenia, alebo rodné číslo dieťaťa. Preukaz musí
mať každý cestujúci, ktorý sprevádza dieťa od piateho do
dovŕšeného 15-teho roku veku, alebo samostatne cestujúce
dieťa od 6. roku veku.
Na vyhotovenie preukazu s fotografiou ponecháva podľa
Čikovského ZSSK
prechodné obdobie do 31.7.2004. Počas neho bude tolerovať
doterajší spôsob preukazovania veku. Ostatné podmienky pre
cestovanie detí sa nemenia a služby ZSSK môžu využiť za polovicu obyčajného
cestovného. O zľavu Senior (vo výške 25%) však prídu
invalidní dôchodcovia, ktorí mali doteraz na ňu nárok na
základe potvrdenia o poberaní invalidného dôchodku. Po novom
ju bude ZSSK
priznávať všetkým svojim zákazníkom od 60. roku bez ohľadu
na pohlavie. O výhodu tak prídu ženy, ktoré mali na zľavu
nárok už od 57. roku veku. Cena za vydanie preukazu
nevyhnutného na využívanie zľavy sa nemení - zostáva na
úrovni 100 Sk.
Pri zľavách pre skupiny cestujúcich sa bude zľava vo výške
50% cestovného pre dospelého sprievodcu skupiny poskytovať len
pri skupinách účastníkov do dovŕšeného 15. roku. Naďalej
však platí, že členovia skupiny získajú zľavu podľa veku.
Deti do 15 rokov zaplatia iba 40% z obyčajného cestovného,
mládež od 15 do 26 rokov polovicu cestovného a dospelí nad 26
rokov zaplatia 80% z bežnej ceny lístka.
O nárok na zľavu prídu študenti doktorandského a
postgraduálneho štúdia mladší ako 26 rokov, pretože tá sa
bude priznávať iba do získania vysokoškolského vzdelania
druhého stupňa. Zľava na žiacke jednorazové aj časové
cestovné lístky sa bude priznávať na základe jedného
preukazu. Žiacke časové lístky v soboty, nedele a počas
sviatkov budú platiť len s potvrdením školy, že ide o cesty
v súvislosti so školským vyučovaním. Ak žiak potvrdenie
nepredloží, má nárok na zakúpenie polovičného cestovného
lístka. Na overenie preukazu podľa Čikovského postačuje
školou potvrdená žiadanka (nevyžaduje sa index ani potvrdenie
o návšteve školy).
Zmeny na železniciach od mája - vek dieťaťa sa bude
preukazovať prostredníctvom dokladu s fotografiou - invalidní
dôchodcovia nebudú mať nárok na zľavu Senior - rodinnú
zľavu budú môcť využiť už dvaja cestujúci - lacnejšie
nebudú môcť cestovať ani študenti na doktorandskom a
postgraduálnom štúdiu
Únia spojí Východ so Západom
27. 4.2004, Velecký Tomáš -
Európsky parlament schválil spojenie slovenských dopravných
tepien s koridormi rozšírenej
Európy.
Na pláne sú rozsiahle rekonštrukcie železničných tepien.
Medzi prioritné projekty sa dostala trať z Bratislavy do Viedne
s pripojením sa na linku do Paríža. Rekonštrukcia neminie ani
železničnú cestu Katovice – Žilina – Nové Mesto nad
Váhom na trati z Viedne do Gdanska.
Výstavbu medzinárodných dopravných spojení by mali
financovať jednotlivé štáty z národných rozpočtov s
využitím peňazí zo štrukturálnych a kohéznych fondov.
Bruselský projekt umožňuje aj zapojenie súkromných
investorov. V roku 2007 plánuje Európska únia zriadiť na
výstavbu transeurópskych dopravných koridorov samostatný
fond.
Nová smernica Európskeho parlamentu určuje spolu 30
prioritných dopravných koridorov. Sú medzi nimi aj štyri
také, ktoré povedú cez Slovensko. Náklady na všetky tieto
projekty dosiahnu v najbližších pätnástich rokoch 225 mld
EUR. Dokončenie európskych dopravných ciest vrátane tých,
ktoré nie sú prioritné, bude stáť 600 mld EUR. Slovensko by
malo do transeurópskej dopravnej siete investovať v
najbližších dvoch rokoch 1,3 mld EUR.
Prioritné tepny a Slovensko
Paríž – Štrasburg – Stuttgart – Viedeň –
Bratislava železnica rok dokončenia: 2010
Gdansk – Varšava – Bratislava – Viedeň železnica rok
dokončenia: 2010
Rýn – Mohan – Dunaj riečna doprava rok dokončenia: 2015
(krátené)
Do KLDR směřuje po vlakovém neštěstí pomoc z USA a Kanady
WASHINGTON/OTTAWA/SOUL
27. 4.2004 - Spojené státy a Kanada se rozhodly rychle
poskytnout pomoc obětem čtvrtečního vlakového neštěstí v
KLDR. Každý stát dá asi 100.000 dolarů prostřednictvím
Mezinárodního výboru Červeného kříže. Oznámily to v noci
na dnešek vlády obou zemí.
"Také se chystáme poskytnout přímou pomoc a zdravotní
materiál. Připravujeme tým specialistů první pomoci, kteří
by mohli spolupracovat se Severokorejci," prohlásil
mluvčí Bílého domu Scott McClellan.
Příspěvek Kanady umožní poskytnout rychlou pomoc
postiženým osobám, uvedla kanadská vláda v prohlášení.
Pchjongjang v pondělí poprvé oznámil, že neštěstí si
vyžádalo nejméně 150 mrtvých a 1300 zraněných. KLDR
požádala oficiálně o zahraniční pomoc. Odmítla však
nabídku přímé pomoci obětem od Jižní Koreje a navrhla
nejprve uspořádání schůzky o podobě této podpory.
Neštěstí se odehrálo na nádraží ve městě Jong-čchon asi
20 kilometrů od čínských hranic devět hodin poté, co tudy
projel vlak se severokorejským vůdcem Kim Čong-ilem, který se
vracel z návštěvy Číny. Exploze po srážce dvou
nákladních vlaků s hořlavými látkami poškodila či
zničila 40 procent Jongčchonu. Jednalo se prý o neštěstí,
ne atentát.
RUSKO: Posiela pomoc Severnej Kórei
MOSKVA 27. 4.2004 - Ruské lietadlo s
13 tonami humanitárnej pomoci odletelo v noci do Severnej
Kórei, kde pri výbuchu vlakov zahynulo najmenej 161 ľudí a
1300 bolo zranených. Uviedol to hovorca ruského ministerstva
pre mimoriadne situácie, ktorého cituje tlačová agentúra RIA
Novosti. Lietadlo má doručiť do Pchjongjangu 13 ton liekov, 54
tisíc jednotiek na transfúziu krvi, 60 stanov pred desať osôb
a 25 stanov pre 30 osôb, ako aj tisíc prikrývok, uviedol
hovorca.
Severná Kórea po utorňajšej katastrofe v meste Rjong-čchon
neprijíma pomoc každého štátu, pričom odmietla ponuku
pomoci od svojho nepriateľa, Južnej Kórey. Rusko ponúklo
pomoc v piatok a podľa zástupcov ministerstva ju Severná
Kórea mala akceptovať v pondelok. Ruské ministerstvo
zahraničných vecí však odmietlo uviesť, či ponuka bola
prijatá.
Rusko sa pokúsilo o rolu neutrálneho sprostredkovateľa medzi
Severnou Kóreou a Spojenými štátmi v ich spore kvôli
jadrovým zbraniam, ich úlohu však zatienila Čína. Teraz
Rusko patrí k ďalším niekoľkým krajinám, majúcim prístup
k severokórejskému vodcovi Kim Čong-ilovi. Ruský prezident sa
s ním stretol tri razy od svojho zvolenia za hlavu štátu v
roku 2000.
V železničiarskom byte našli mŕtveho 57-ročného muža
Bratislava 27. 4.2004 - Mŕtveho
57-ročného muža našiel v pondelok jeho známy v
železničiarskom byte na zastávke vlakov v Čakajovciach ,
Nitrianskom okrese.
Nálezca železničnej polícii (ŽP) uviedol, že nebohého
chodil pravidelne navštevovať, zabezpečoval mu nákupy.
Naposledy ho videl vo štvrtok 22. apríla ráno.
V pondelok popoludní išiel k nemu opäť na návštevu, riadne
uzamknutý byt si otvoril kľúčom, ktorý mu predtým dal. Keď
vošiel dnu, našiel ho mŕtveho v posteli prikrytého paplónom.
Privolaný lekár z nemocnice s poliklinikou v Nitre konštatoval
smrť, ktorá nastala asi pred troma dňami, ale vzhľadom na
stav tela a stupeň rozkladu príčinu smrť nevedel uviesť. Tá
by mala byť zrejmá až po súdnej pitve.
Prípadom sa zaoberá odbor ŽP v Topoľčanoch.
TASR o tom informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.
Na trnavskej stanici vyčíňal deväťročný chlapec
BRATISLAVA 27. 4.2004 - Iba
deväťročného vandala, ktorý vyčíňal na železničnej stanici v Trnave ,
odhalili v pondelok železniční policajti. Chlapec zaháňal
nudu ničením a poškodzovaním bezpečnostných zariadení na stanici a na vlečkovej koľaji
Sladovne Trnava. Ako agentúru SITA informoval hovorca
Železničnej polície Jozef Búranský, chlapec ešte v marci
niekoľkokrát navštívil stanicu
a zakaždým niečo vyparatil. Porozbíjal na troch trpasličích
návestidlách ochranné sklá, modré filtre a žiarovky za 5000
korún. Pri ďalšej návšteve kameňom zlikvidoval návestidlo
za 2000 korún. Koncom mesiaca mu pomáhal už aj jeho
dvanásťročný kamarát, ktorý sa pri jeho predošlých
výčinoch iba prizeral. Spolu potom poškodili nadzemné
káblové rozdeľovače, z ktorých odstránili laminátové
kryty a polámali svorkovnice a spôsobili päťstokorunovú
škodu.
Paríž zvažuje účasť nemeckého Siemensu na sanácii
stavebného koncernu Alstom
DPA, Paríž 28. 4.2004 - Francúzsko
zvažuje účasť nemeckého elektrokoncernu Siemens na sanácii
stavebného a turbínového koncernu ALSTOM ,
ale chce zabrániť rozpadu tohto problémového podniku.
Francúzsky premiér Jean-Pierre Raffarin o tom v pondelok
hovoril na obede so šéfom Siemensu Heinrichom von Piererom o ALSTOMe
, oznámila dnes francúzska vláda. Predtým sa Raffarin a von
Pierer zúčastnili s početnými priemyselníkmi na prvom
zasadnutí Strategickej rady pre podporu zahraničných
investícií vo Francúzsku.
Podľa parížskych informácií má Siemens záujem o turbínovú techniku a superrýchle vlaky TGV
koncernu ALSTOM
. Francúzsky minister priemyslu Patrick Devedjian naznačil, že
nemecký koncern sa sám pridal do hry. " Siemens navrhuje rozbitie ALSTOMu
", povedal minister v rozhlasovej stanici Europe 1. To
Parížania nechcú. Záujem Siemensu vraj
vzbudili veľké úspechy ALSTOMu , napríklad s vlakmi TGV . "Chceme
tento významný priemyselný nástroj, tento veľký
technologický úspech Francúzska zachovať a tiež všetky
pracovné miesta," povedal. Samotný ALSTOM
vraj nemá so Siemensom
"žiadny kontakt".
V pondelok chce minister hospodárstva Nicolas Sarkozy v Bruseli
európskemu komisárovi pre hospodársku súťaž Mariovi Montimu
predložiť svoju predstavu o budúcnosti ALSTOMu
. Šéf Siemensu von Pierer dnes v Mníchove vyjadril
porozumenie pre pomoc podniku v kríze. "Ticho čakáme, ako
sa rozhodne Francúzsko," povedal. Dodal: "Potrebujeme
silných európskych šampiónov."
Francúzske finančné noviny La Tribune dnes informovali, že
finančná pomoc vo výške 3,2 miliardy EUR (127,8 miliardy SKK)
z jesene 2003 ALSTOMu nestačí. Banky by mohli
svoje úvery premeniť do kapitálových vkladov a uznať novú
úverovú líniu. V utorok banky vytvorili ALSTOMu
s moratóriom na dlhy vo výške 2,4 miliardy EUR do 30.
septembra priestor na "chytenie dychu".
Oběti exploze v KLDR prý umíraly s portrétem vůdce Kima v
náručí
SOUL 28. 4.2004
- Mnohé oběti čtvrteční mohutné exploze na nádraží v
severokorejském Jongčchonu zahynuly "hrdinskou
smrtí", když se vrátily do hořících budov, aby
zachránily portréty svého vůdce Kim Čong-ila a jeho otce Kim
Ir-sena. S touto zprávou přišla dnes oficiální média KLDR.
Výbuch v nevelkém městě u hranic s Čínou připravil o
život nejméně 161 osob a dalších 1300 zranil, když srovnal
se zemí školu a další objekty v okolí nádraží. "Mezi
oběťmi byli i dělníci a učitelé, kteří umírali s
portréty severokorejských vůdců v náručí," tvrdí
agentura KCNA.
"Řada místních obyvatel nejprve vynesla z domů portréty
vůdců, než zahájili pátrání po členech svých rodin a
začali se starat o vlastní majetek," píše dále KCNA.
Fotografie Kim Čong- ila visí nejen na stěnách všech
veřejných institucí, ale má ji také každý Severokorejec
doma. Podle některých historiků náruživost, s jakou je v
KLDR uctíván kult obou Kimů, přesahuje někdejší kult
Stalina v Sovětském svazu či Mao Ce-tunga v Číně.
Pchjongjang sice tentokrát před světem tragédii v Jongčchonu
nezvykle rychle přiznal a požádal o mezinárodní pomoc, své
občany se ale snaží držet nadále v maximální izolaci. V
pondělí mimo jiné KLDR odmítla dopravení pomoci od svého
jihokorejského souseda po pevnině přes přísně střeženou
hranici a nemá zájem ani o vyslání jihokorejských lékařů.
V nemocnicích v okolí místa neštěstí prý přitom
zůstává na 370 pacientů, z čehož dvě třetiny jsou děti
trpící vážnými popáleninami a poraněními očí.
Z Jižní Koreje dnes vyplula alespoň loď s léky,
přikrývkami, instatními nudlemi, pitnou vodou a oblečením v
hodnotě milionu dolarů, která však v severokorejském městě
Nam-pcho nedaleko metropole Pchjongjangu přistane nejdřív ve
čtvrtek pozdě večer.
Soul dostal rovněž seznam položek, o které by Severní Korea
měla v souvislosti s odstraňováním následků neštěstí
zájem. Zásilka by měla zahrnovat kupříkladu i 50 barevných
televizorů, dále pak prý 50.000 tun cementu, 10 buldozerů,
500 tun motorové nafty, 500 tun benzinu, 1000 tun ocelových
trámů, 1500 školních lavic a 50 tabulí a 10.000 tun
potravin. To by mohlo Soul přijít až na 29 milionů dolarů,
ale ministr zahraničí Pan Ki-mun dnes řekl, že požadavek
zřejmě bude splněn.
První dotace půjdou do železnic a kanalizace
HOSPODÁŘSKÉ NOVINY 28.04.2004, Petr Miroslav;
Macková Martina - Dobre a včas pripravené projekty, zohratý
tím ľudí. To sú argumenty, ktoré prispeli k tomu, že prvé
4 české žiadosti na čerpanie peňazí z fondov členských
krajín EÚ
už ležia na stole európskych komisárov.
Na základe rokovania s bruselskými úradníkmi sa dá podľa
predstaviteľov očakávať, že dotácie na dostavbu
kanalizácie v Klatovoch a Beroune a modernizáciu dvoch úsekov
železnice v Olomouckom kraji budú schválené ešte v lete
2004. Podľa hovorcu ministerstva pre miestny rozvoj (MMR) Petra
Dimuna ide zrejme o prvenstvo aj v rámci všetkých
pristupujúcich krajín.
"Tieto projekty boli pripravené v takej kvalite a
žiadatelia ich prerokovaniu venovali toľko pozornosti, aby
celý proces mohol prebehnúť bez prílišného
zdržiavania," uviedol Dimun.
V prípade oboch miest urýchlila proces aj skutočnosť, že ide
o projekty pripravené a predložené pôvodne pre čerpanie z
predvstupového fondu ISPA, teraz doplnené podľa podmienok
žiadosti pre Fond súdržnosti. Ten by mal po dokončení
stavieb dohromady prispieť týmto mestám sumou 12,5 mil. EUR.
Pre obe mestá pripravil žiadosti pražský Hydroprojekt, ktorý
má za sebou už tvorbu ISPA projektov pre mnoho ďalších
miest. A to podľa zástupcu firmy Aleša Muchu pomohlo žiadosti
Kladna a Berouna urýchliť.
"Obaja žiadatelia majú veľmi silné, kvalitné a
pracovné tímy," povedal Mucha.
Klatovy chcú nákladom 285 mil. Kč opraviť a dostavať
kanalizáciu na území celého mesta, vlastné financovanie
zaistí úver a najmä prostriedky zo zvláštneho fondu, do
ktorého radnica sporí už tretí rok. "Našou výhodou
zrejme bolo, že mesto je výhradným vlastníkom tejto
infraštruktúry a aj výhradným investorom," vyjadrila sa
vedúca mestského odboru rozvoja Daniela Pleskotová. Aj Beroun
žiada o dotácie na obnovu a dostavbu kanalizácie, celkové
náklady dosiahnu len o málo nižšie sumy ako v prípade
Klatov.
Ďalší český rekordman v rýchlosti prípravy projektov -
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) - pripravila dve
žiadosti výhradne pre Fond súdržnosti. EÚ by v
tomto prípade mala poskytnúť až 6 mld Kč na modernizáciu
tratí Přerov – Olomouc a Červenka – Zábřeh. Obe sú
súčasťou spojovacej vetvy medzi dvoma hlavnými národnými
koridormi. Modernizácia, ktorá má zlepšiť parametre,
zvýšiť rýchlosť a zaťaženie, by mohla začať v prípade
schválenia peňazí už na začiatku roku 2005.
"Do konca roka vypíšeme verejnú obchodnú súťaž na
dodávateľa stavby," uviedla Anna Nováková zo SŽDC
Praha. Počíta, že 6 mld by pokrylo polovicu nákladov na
rekonštrukciu oboch tratí. Aj tu ale podľa Novákovej pomohla
skúsenosť, ktorú má správa s predošlými projektmi pre fond
ISPA. "Štyrmi projektmi, ktoré teraz už bežia, alebo sa
začali, sme ale vyčerpali všetky dotačné možnosti z tohto
fondu."
Fond súdržnosti (Kohézny fond)
- vychádza z predvstupového fondu ISPA, zameraného na
väčšie investície v oblasti dopravy a životného prostredia
- ČR môže do roku 2006 z Fondu súdržnosti čerpať až 33
mld Kč
- Ministerstvo pre miestny rozvoj odhaduje, že do roku 2006 bude
z Fondu súdržnosti schválených viac ako 50 projektov
Na stanici vo Vlkanovej našiel služobný pes u
mladistvého marihuanu
Bratislava 28. 4.2004 - S marihuanou
vo vrecku postával na železničnej
stanici vo Vlkanovej v utorok
popoludní 17-ročný Banskobystričan až do chvíle, kým ho
nezačal intenzívne oňuchávať služobný pes zvolenského
odboru Železničnej polície (ŽP).
Na jeho nešťastie zvolenskí policajti práve spolu s
banskobystrickým odborom ŽP plnili úlohy policajnej akcie
zameranej na drogy. Mladík na vyzvanie železničných
policajtov vyložil tri vrecúška obsahujúce silno aromatickú
rastlinu po takmer dvoch gramoch, dve prázdne vrecúška s
pozostatkami častí rastlinného pôvodu a drevenú fajku so
stopami po spalinách. Po predvedení na oddelenie uviedol, že
ide o marihuanu, ktorú kúpil pre vlastnú potrebu od neznámeho
muža v utorok počas cesty vlakom z Banskej Bystrice. ŽP veci
zaistila a vzhľadom na to, že ide o mladistvú osobu, prípad
odovzdá príslušnému úradu justičnej a kriminálnej
polície.
TASR informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.
Na víkendovú kávu do Viedne zadarmo
28. 4.2004, jam - Vlaky na trase
Bratislava – Viedeň budú jazdiť 1. a 2.5. pre všetkých
cestujúcich zadarmo. Cestovať možno ktorýmkoľvek vlakom s
výnimkou IC (, EC, EN a D - pozn.
Addams).
Sprievodcovia, ktorí budú mať službu vo vlakoch z Bratislavy
do Viedne a späť, budú najbližší víkend bez práce
(sprievodcovia v týchto vlakoch žiadny nie sú, vlakvedúci
majú prácu aj inú, ako s cestujúcimi - pozn. Addams).
Cestujúcim zaželajú príjemnú cestu, ale nepreštiknú ani
jeden lístok. Vlaky na trase Bratislava – Viedeň budú
jazdiť pre všetkých cestujúcich zadarmo. Prvé dva dni novej
históríe Slovenska ako člena EÚ , môžu ľudia využiť vlakové
spojenia po ľavej aj pravej strane Dunaja bez
toho, aby museli otvoriť peňaženku.
"Vstupujeme do EÚ , tak sme chceli urobiť gesto pre
ľudí. Dohodli sme sa s rakúskymi železnicami, ktorým sa
tento nápad zapáčil. Ľudia sa budú môcť rovnako ako kedysi
na legendárnu viedenskú kávu odviezť bezplatne. Cestovať
možno ktorýmkoľvek vlakom s výnimkou troch párov
označených ako IC ," uviedol
hovorca ZSSK Miloš Čikovský.
Vlakom zo Slovenska do metropoly Rakúska možno cestovať
dokonca až po dvoch trasách, po ľavej alebo pravej strane
Dunaja. Celkovo za jeden deň ide 36 regionálnych vlakov, z Petržalky cez Kittsee ,
kadiaľ ide denne až 14 párov vlakov. Ďalších 21 párov
jazdí z bratislavskej hlavnej
stanice cez Devínsku Novú Ves a Marchegg .
Zo Slovenska cestuje vlakom do Viedne mesačne 35 až 52.000
ľudí. "Každoročne zaznamenávame nárast počtu
cestujúcich o 30 až 50%. Napríklad vo februári 2003 sme
previezli vyše 35.000 ľudí, v roku 2004 to bolo počas
druhého mesiaca až 49.000. Tento trend bude ďalej narastať,
tak ako sa bude zintenzívňovať spolupráca inštitúcií,
firiem a ľudí medzí Viedňou a Bratislavou," doplnil
Čikovský.
Podľa Čikovského je to ideálna možnosť, aby sa ľudia
cítili v prvý deň skutočne európsky. Železničné spojenie na ľavom
brehu Dunaja cez Devínsku Novú Ves existuje a funguje 150
rokov. "Okrem toho na
pravom brehu jazdila od roku 1914 do roku 1945 povestná
električka . Práve na túto trať sme nadviazali, keď sme
sprejazdnili spojenie metropol
Slovenska a Rakúska cez Petržalku , " doplnil
Čikovský. Spiatočný lístok stojí bežne 300 Sk.
Najbližšiu sobotu či nedeľu však stačí zobrať euro na
dobrú kávu, výstavu, alebo sa len tak poprechádzať po
Viedni. (niekt. geogr. názvy opravil Addams)
EU & YOU
28. 4.2004, P. Funtál - Na petržalskej stanici včera
predstavili projekt EU & YOU alebo Umenie dobrého susedstva.
Návštevníci stanice si teraz môžu prezerať fotografie
dokumentaristky Lucie Nimcovej či informačnú tabuľu od Erika
Bindera s hodinami, ktoré idú naopak. Štrnásť umelcov sa
postupne predstaví na siedmich železničných staniciach v
Rakúsku, Maďarsku, Slovinsku, Česku a na Slovensku.
"Železničné stanice sú miestami príchodov a odchodov,
miestami pohybu a zmeny. Nie múzeum, ale stanica je ideálnym
výstavným miestom," povedal kurátor výstavy Peter
Weibel.
Zmeny v doprave počas osláv vstupu do EÚ
Nové možnosti spojenia k železničnej
stanici Bratislava - Petržalka a zmena zastávok autobusov MHD
na Panónskej ceste
BRATISLAVA 29. 4.2004 - Od 1. mája 2004 bude
fungovať nový podchod pod železničnou
stanicou Bratislava-Petržalka , vyúsťujúci z vestibulu
stanice na Panónsku cestu. Týmto získa táto železničná stanica nové
možnosti spojenia s centrom Bratislavy a aj priľahlá oblasť
Petržalky bude mať novú, významnú uzlovú zastávku MHD. V
tejto súvislosti dôjde k zmenám zastávok a zastavovaniu
liniek MHD na Panónskej ceste.
V blízkosti podchodu bude zriadená nová obojsmerná zastávka
“ŽST Petržalka”. Budú na nej zastavovať všetky autobusy
MHD, ktoré premávajú po Panónskej ceste, a to vozidlá liniek
č. 59, 89, 91, 93, 94, 191 a 508. Vzhľadom na veľmi krátku
vzdialenosť tejto novej zastávky a pôvodných zastávok, bude
v smere jazdy do mesta zrušená zastávka “Ševčenkova”. V
smere jazdy z mesta bude zmenený názov zastávky
“Ševčenkova” na “Kolmá” a zruší sa tu doterajšie
občasné zastavovanie autobusov linky č. 59. Zároveň sa
ruší aj obojsmerné zastavovanie linky č. 59 na zastávke
“Rusovská cesta” a linky č. 508 na zastávke “Kolmá”
(pod Bratskou ulicou) v smere do Rusoviec a Čunova.
Podozrivý z bombových útokov v Madride i USA
MADRID 29. 4.2004 - Španielsky
protiteroristický sudca v stredu obvinil utečenca napojeného
na teroristickú organizáciu al-Kájda z účasti na útokoch na
Spojené štáty v septembri 2001 a spája ho s hľadaným
Maročanom v súvislosti s bombovými útokmi 11. marca v
Madride. Amer Azíz je jedným zo 40 osôb, vrátane lídra
al-Kájdy Usámu bin Ládina v neprítomnosti, ktorých sudca
Baltazar Garzon obvinil v časti vyšetrovania týkajúcej sa
pôsobenia siete al-Kájda v Španielsku.
Garzon v stredu doplnil nové obvinenia k predošlým zo
septembra minulý rok, v ktorých obvinil Amera Azíza z účasti
na samovražedných útokoch v New Yorku a Washingtone 11.
septembra 2001. Sudca zároveň spomenul zatknutie Azíza a troch
ďalších ľudí, vrátane Saída Berraja 10. októbra 2000 v
Istanbule. Práve na Marokánca Berraja, ktorý žil v jednom
byte s Azízom, bol vydaný medzinárodný zatykač v súvislosti
s bombovými útokmi v Madride 11. marca na prímestské vlaky,
pri ktorých zahynulo 191 ľudí. Podľa oficiálnych miest
niekoľkonásobné explózie sú prácou marockých islamských
extrémistov.
Španielska tlač uviedla, že Azíz ako aj Berraj by mohli byť
medzi tými, ktorí spáchali kolektívnu samovraždu 3. apríla
počas policajnej razie v byte v Leganes pri Madride.
Vstup EÚ zrýchli a liberalizuje dopravu, únia nám navyše prispeje
Bratislava 29. 4.2004 - Ako členský
štát EÚ
bude SR v najbližších troch rokoch čerpať z Kohézneho a
štrukturálnych fondov 476 miliónov EUR na železničné
infraštruktúrne projekty.
Možnosť čerpania europeňazí na modernizáciu
medzinárodných železničných koridorov, letiskových
terminálov , ktoré Slovensko spoja s úniou a prispejú k
lepšej interoperabilite európskych dopravných sietí, je
jednou z kladných stránok vstupu do EÚ .
Únia v horizonte troch rokov finančne podporí aj modernizáciu
železničných tratí Piešťany – Nové Mesto nad Váhom a
Žilina – Krásno nad Kysucou.
V ZSSK , a. s., bude
musieť z celkového počtu 181 colných deklarantov opustiť
svoje pracovné miesta minimálne 51, uviedol hovorca firmy
Miloš Čikovský.
Ceny áut by mali podľa distribútorov v dlhšom časovom
horizonte rásť, a to v dôsledku vyšších bezpečnostných
kritérií, ale aj zrušenia výnimiek, ktoré dnes umožňujú
uplatňovanie odlišných cien tej istej značky pre odlišné
trhy.
Slováci sa z Medzilaboriec železnicou dostanú opäť až
do poľského Zagorza
Bratislava 29. 4.2004 - Slováci z
východu krajiny môžu od začiatku mája absolvovať celú
cestu z Medzilaboriec do poľského Zagorza opäť železnicou.
Informuje o tom slovenská ZSSK , nakoľko poľská strana od mája opäť
obnovuje premávku vlakov na trati Lupkow – Zagorz, ktorá bola
prerušená začiatkom tohto mesiaca z dôvodu nedostatku
finančných prostriedkov. V priebehu apríla sa tak Slováci
dostali z Medzilaboriec železnicou len do Lupkowa.
Dobrá infraštruktúra: zatiaľ priveľa teórie.
Dôležitá je aj obnova "historických" ciest
spájajúcich pohraničné oblasti
Trend 29.04.2004, ks - Investície do dopravnej
infraštruktúry považujú za prioritu zástupcovia všetkých
troch strán zlatého trojuholníka. Zároveň je to však
finančne najnáročnejšia časť rozvoja regiónu. Aj preto
zatiaľ viac hovoria o plánoch, než ich realizujú.
V rovine teórií sú zatiaľ spoločné projekty vo verejnej
doprave či vysokorýchlostné železničné spojenie.
Obnova historických ciest
Pre pohraničné oblasti sú dôležité aj investične
menej náročné dopravné projekty. Obnova mostov a ciest
zablokovaných počas komunistického režimu v nových
členských krajinách je nevyhnutná. Slobodná výmena tovaru a
voľný pohyb osôb môže v hraničných regiónoch výrazným
spôsobom stimulovať ekonomiku. Kým problémy s tovarom
odpadnú po vstupe do EÚ , slobodný pohyb ľudí obmedzuje
okrem prechodných období aj nedostatočná infraštruktúra.
"Doteraz bolo nevyhnutné používať oficiálne hraničné
priechody. Ak sa nám podarí dosiahnuť, aby aj EÚ
podporovala obnovu historických ciest cez Dunaj, mohol by sa
vyvinúť podstatne bezprostrednejší vzťah v cezhraničných
oblastiach," myslí si I. Szakács.
Okrem obyvateľov to obmedzuje aj podnikateľov. Príkladom je
projekt výstavby dvoch mostov medzi Rakúskom a Slovenskom v
Marcheggu a Hohenau. Výstavba mostov sa mala podľa pôvodných
plánov ukončiť do konca tohto roka. Investičné náklady na
jeden most odhaduje E. Pröll na milión eur, na rakúskej strane
sa výstavba už začala.
"Slovenská strana robí také problémy, že v súčasnosti
nikto nevie povedať, kedy budú mosty prechodné," tvrdí
dolnorakúsky hajtman. S týmto názorom nesúhlasí Ľ. Roman.
Podľa neho brzdia výstavbu mostov na oboch stranách
ochrancovia prírody. "Nemôžem si v Rakúsku vymyslieť,
že postavíme most, kým na druhej strane chýba potrebná
infraštruktúra, a okrem toho je to ešte aj v chránenej
oblasti. A potom povedať, že to brzdíme my, je svojím
spôsobom bezočivosť, " hovorí Ľ. Roman .
Projekt ďalšieho mosta cez Dunaj medzi Slovenskom a Maďarskom
považuje za veľmi dôležitý aj I. Szakács.
"Predovšetkým tranzitné cesty sú zúfalo preplnené.
Bolo by dobré, ak by sa postavil ešte jeden most," dodal.
Spolupráca letísk
Región disponuje dvoma medzinárodnými letiskami v
Bratislave a vo Schwechate. Rôzne medzivládne dohody medzi
Slovenskom a Rakúskom však nemali podľa OECD relevantný efekt
na ich prevádzku a leteckú dopravu. Lepšia spolupráca môže
priniesť ďalšie výhody celému regiónu. Vzájomné
prepojenie môže vyvíjať aj dodatočný tlak na regionálnu
spoluprácu napríklad v oblasti ochrany životného prostredia.
Spoluprácu alebo vzájomné prepojenie však opäť sťažuje
nedostatočná infraštruktúra. Záujem o privatizáciu
bratislavského Letiska Milana Rastislava Štefánika deklaruje
rakúska strana už niekoľko rokov. V samostatných konzorciách
sa oň uchádzajú aj viedenské letisko Schwechat, ako aj
rakúsky letecký dopravca Austrian Airlines. Spolková krajina
Dolné Rakúsko je minoritným akcionárom letiska. Seriózny
záujem o úzku spoluprácu s bratislavským letiskom potvrdil aj
E. Pröll. "Zdôrazňujem predovšetkým spoluprácu,"
dodal. Podľa neho totiž počuť na slovenskej strane argumenty,
ktoré tvrdia opak a hovoria o snahe Rakúska blokovať rozvoj
konkurencie. "Ako hajtman Dolného Rakúska a akcionár
viedenského letiska chcem povedať, že máme najväčší
záujem začať úzku spoluprácu s Bratislavou. Veríme totiž,
že obidve letiská by sa výborne dopĺňali," potvrdzuje
názor OECD dolnorakúsky hajtman. Po prípadnej spolupráci v
tejto oblasti by bolo ďalším krokom urýchlené postavenie
vysokorýchlostného železničného prepojenia medzi Viedňou a
Bratislavou.
Poctivé zámery Rakúšanov s bratislavským letiskom má
potvrdiť aj možnosť výmeny akcií samospráv v jednotlivých
letiskách. Za spojenie oboch letísk je aj Ľ. Roman. "Vo
výhľadových plánoch sa nám zdá výhodné mať v regióne
dve spolupracujúce letiská," hovorí. Podľa neho však
nestačia vyjadrenia, že rakúska strana letisko chce. Treba
preto aj niečo urobiť. "So starostom Wolfsthalu o tom
hovoríme veľmi vážne. Ten už napríklad skúpil časť
pozemkov, kde bola kedysi stará električka, aby sme to
oživili," hovorí Ľ. Roman. Podľa neho existujú aj
plány regionálnej železnice, ktorá by mala napojiť Györ na
bratislavské letisko.
Zisk železniční firmy Union Pacific prudce klesl
MIAMI 29. 4.2004
- Čistý zisk společnosti Union Pacific, která je největší
železniční skupinou v Severní Americe, se v letošním
prvním čtvrtletí prudce snížil na 165 milionů dolarů ze
429 milionů před rokem. Oznámila to dnes firma s tím, že
výsledky byly zasaženy provozními problémy v její rostoucí
síti pro nákladní přepravu.
Zisk činil 63 centů na akcii, takže byl v souladu s
očekáváním analytiků, kteří jej podle průzkumu firmy
Reuters Research odhadovali na 56 až 67 centů na akcii.
Celkové tržby se přes prodej divize pro silniční dopravu
Overnite zvýšily na 2,9 miliardy dolarů z 2,7 miliardy ve
stejném loňském období. Loňský čistý zisk zahrnoval
rozsáhlý mimořádný příjem související s účetními
změnami, připomíná agentura Reuters.
Společnost Union Pacific již minulý měsíc varovala před
tím, že její čtvrtletní zisk bude tlačen dolů právním
problémem v Arkansasu a špatným počasím zpomalujícím
dodávky. Firma se rovněž potýká s nedostatkem
kvalifikovaných pracovníků v době, kdy se poptávka po
nákladní přepravě zvyšuje v souladu s expandující
americkou ekonomikou.
Rýchlik Ružín usmrtil na moste 31-ročného muža
Bratislava 29. 4.2004 - V stredu
28.apríla minútu pred 17. hodinou prišiel o život 31-ročný
muž na železničnom moste pred Novým Mestom nad Váhom. Pri
vchádzaní rýchlika Ružín na most rušňovodič spozoroval
muža, ktorý kráčal po trati chrbtom otočený k vlaku.
Okamžite použil výstražné zvukové znamenie, na ktoré
dotyčný nereagoval.
Následne zatiahol aj rýchlobrzdu. Vtedy sa muž otočil a chcel
zutekať z mosta, ale už sa mu to nepodarilo, pretože brzdiaca
súprava ho zachytila a na mieste usmrtila. Udalosť si
vyžiadala dvojhodinové zastavenie dopravy na druhej traťovej
koľaji a poldruhahodinové meškanie rýchlika Ružín.
TASR o tom dnes informoval hovorca Železničnej polície Jozef
Búranský.
Muža na moste zrazil vlak
BRATISLAVA / NOVÉ MESTO NAD VÁHOM
29. 4.2004 - Tragédia, pri ktorej prišiel o život 31-ročný
muž, sa stala v stredu minútu pred pätnástou hodinou na
železničnom moste pred Novým Mestom nad Váhom. Pri
vchádzaní rýchlika R 600 Ružín na most rušňovodič
spozoroval muža, ktorý kráčal po trati chrbtom otočený k
vlaku, preto použil výstražné zvukové znamenie, na ktoré
dotyčný nereagoval. Rušňovodič zatiahol rýchlobrzdu, vtedy
sa muž otočil a chcel zutekať z mosta, ale už sa mu to
nepodarilo, pretože brzdiaca súprava ho zachytila a na mieste
usmrtila. Muž z Nového Mesta nad Váhom zomrel na následky
otvorených zranení hlavy a rúk.
Agentúru SITA o tom informoval hovorca Železničnej polície
Jozef Búranský.
Vykoľajil sa nákladný vlak s ropou
BAKU 29. 4.2004 - Nákladný vlak
prevážajúci ropu sa vo štvrtok večer vykoľajil a začal
horieť v bývalej sovietskej republike Azerbajdžan, uviedli
predstavitelia železníc. Hovorca azerbajdžanských železníc
vyhlásil, že šesť vagónov s cisternami ropy, ktoré
smerovali do susedného Gruzínska, sa vykoľajilo, pričom sa
jeden z vozňov vznietil a vypukol požiar. K incidentu došlo
pri meste Novai, asi 50 kilometrov od Baku. Požiar sa následne
podarilo uhasiť a na trati je už obnovená prevádzka, uviedol
hovorca a dodal, že vykoľajenie spôsobili technické
problémy. Miestne úrady nehlásili ani žiadne straty na
životoch.
Z azerbajdžanského hlavného mesta Baku, ležiaceho na brehu
Kaspického mora, putujú veľké množstvá ropy a ropných
produktov železnicou do okolitých krajín, v prvom rade však
do gruzínskeho prístavu Batumi na pobreží Čierneho mora,
odkiaľ je "čierne zlato" tankermi ďalej prevážané
do celého sveta.
Ak chcete ísť mimo mesta, odvezte sa vlakom
30. 4.2004, Prokop Slováček - Ak sa
rozhodnete pre cykloturistiku v regióne, ktorý je od Bratislavy
vzdialený niekoľko desiatok kilometrov, môžete sa na miesto
aj s bicyklom odviezť vlakom.
Systém zjednodušenej prepravy povoľuje prepravu bicykla vo
všetkých osobných vlakoch, vo vozňoch označených
piktogramom bicykla.
Preprava je povolená (okrem IC a EC
vlakov) aj v neoznačených vozňoch, ale len na prvej chodbičke
prvého a poslednej chodbičke posledného vozňa súpravy.
Jednoducho povedané, cestujúci je s bicyklom na vyhradenom
mieste na chodbičke vlaku.
Okrem systému zjednodušenej prepravy je možnosť dať si
odviezť bicykel aj v pojazdnej úschovni batožín. Tá funguje
len vo vlakoch označených v cestovnom poriadku piktogramom
kufra. Bicykel je uložený pod dohľadom člena vlakovej čaty v
nákladnom vozni.
Je povinnosťou majiteľa odobrať ľahko odnímateľné
súčasti z bicykla (napr. taštičku na náradie, fľašu na
vodu) ešte pred odovzdaním bicykla.
"Pri všetkých spôsoboch prepravy si cestujúci musí
bicykel doniesť k vlaku a naložiť si ho. Musí mať cestovný
i batožinový lístok, ktorý si kupuje priamo v pokladni. Ak sa
jedná o vlak s pojazdnou úschovňou batožín, cestujúci si
batožinový lístok kupuje až u člena vlakovej čaty, ktorý
rozhoduje o tom, či je v úschovni ešte miesto. Ak nie,
odporučí uložiť bicykel na chodbičku a až pri vyčerpaní
všetkých kapacít môže byť preprava odmietnutá,"
vysvetľuje Miloš Čikovský, riaditeľ odboru komunikácie ZSSK , a. s.
V niektorých vlakoch (IC a povinne
miestenkových) je povinnosťou mať okrem batožinového lístka
aj miestenku pre bicykel.
Ak máte pri ceste vlakom bicykel pri sebe, jednoducho s ním v
cieli cesty vystúpite. Pri preprave v pojazdnej úschovni
(zodpovednosť za bicykel preberá ZSSK , a. s.) musíte
byť včas pri vykládke bicykla z nákladného vozňa, aby ste
nespôsobili prípadné meškanie vlaku. Ak bol váš bicykel
drahý a máte oň obavu, dajte si ho poistiť. Je to však vaša
individuálna voľba.
"ZSSK bicykle
nepoisťuje. Spomínané formy prepravy bicyklov sú u nás
zavedené už takmer rok a za tú dobu sa nám ešte nič
nestratilo," dodáva Čikovský.
Dobrá infraštruktúra: zatiaľ priveľa teórie
TREND 17/2004, 29.04.2004, ks - Investície do
dopravnej infraštruktúry považujú za prioritu zástupcovia všetkých
troch strán zlatého trojuholníka. Zároveň je to však finančne
najnáročnejšia časť rozvoja regiónu. Aj preto zatiaľ viac
hovoria o plánoch, než ich realizujú.
Okrem notoricky spomínanej výstavby .... šéfovia samospráv
hovoria o obnove mostov či spolupráci letísk. V rovine teórií
sú zatiaľ spoločné projekty vo verejnej doprave či vysokorýchlostné (?!?)
železničné spojenie .
Pre pohraničné oblasti sú dôležité aj investične menej náročné
dopravné projekty. Obnova mostov a .... zablokovaných počas
komunistického režimu v nových členských krajinách je
nevyhnutná. Slobodná výmena tovaru a voľný pohyb osôb môže
v hraničných regiónoch výrazným spôsobom stimulovať
ekonomiku. Kým problémy s tovarom odpadnú po vstupe do EÚ,
slobodný pohyb ľudí obmedzuje okrem prechodných období aj
nedostatočná infraštruktúra.
"Doteraz bolo nevyhnutné používať oficiálne hraničné
priechody. Ak sa nám podarí dosiahnuť, aby aj EÚ podporovala
obnovu historických ciest cez Dunaj, mohol by sa vyvinúť
podstatne bezprostrednejší vzťah v cezhraničných
oblastiach," myslí si I. Szakács.
Okrem obyvateľov to obmedzuje aj podnikateľov. Príkladom je
projekt výstavby dvoch mostov medzi Rakúskom a Slovenskom v Marcheggu a Hohenau. Tie by
totiž výrazne uľahčili prípadným rakúskym subdodávateľom
z plánovaného priemyselného parku v Marcheggu prístup k
bratislavskému Volkswagenu. Výstavba mostov sa mala podľa pôvodných
plánov ukončiť do konca tohto roka. Investičné náklady na
jeden most odhaduje E. Pröll na 1 mil. EUR, na rakúskej strane
sa výstavba už začala.
"Slovenská strana robí také problémy, že v súčasnosti
nikto nevie povedať, kedy budú mosty prechodné," tvrdí
dolnorakúsky hajtman. S týmto názorom nesúhlasí Ľ. Roman.
Podľa neho brzdia výstavbu mostov na oboch stranách
ochrancovia prírody. "Nemôžem si v Rakúsku vymyslieť,
že postavíme most, kým na druhej strane chýba potrebná infraštruktúra,
a okrem toho je to ešte aj v chránenej oblasti. A potom povedať,
že to brzdíme my, je svojím spôsobom bezočivosť,"
hovorí Ľ. Roman a ... .
Región disponuje dvoma medzinárodnými letiskami v Bratislave a
vo Schwechate. Rôzne medzivládne dohody medzi Slovenskom a Rakúskom
však nemali podľa OECD relevantný efekt na ich prevádzku a
leteckú dopravu. Lepšia spolupráca môže priniesť ďalšie výhody
celému regiónu. Vzájomné
prepojenie môže vyvíjať aj dodatočný tlak na regionálnu
spoluprácu napríklad v oblasti ochrany životného prostredia.
Spoluprácu alebo vzájomné prepojenie však opäť sťažuje
nedostatočná infraštruktúra.
Záujem o privatizáciu bratislavského Letiska Milana Rastislava
Štefánika deklaruje rakúska strana už niekoľko rokov. V
samostatných konzorciách sa oň uchádzajú aj viedenské
letisko Schwechat, ako aj rakúsky letecký dopravca Austrian
Airlines. Spolková krajina Dolné Rakúsko je minoritným akcionárom
letiska. Seriózny záujem o úzku spoluprácu s bratislavským
letiskom potvrdil aj E. Pröll. "Zdôrazňujem predovšetkým
spoluprácu," dodal.
Podľa neho totiž počuť na slovenskej strane argumenty, ktoré
tvrdia opak a hovoria o snahe Rakúska blokovať rozvoj
konkurencie. "Ako hajtman Dolného Rakúska a akcionár
viedenského letiska chcem povedať, že máme najväčší záujem
začať úzku spoluprácu s Bratislavou. Veríme totiž, že
obidve letiská by sa výborne dopĺňali," potvrdzuje názor
OECD dolnorakúsky hajtman. Po prípadnej spolupráci v tejto
oblasti by bolo ďalším krokom urýchlené postavenie vysokorýchlostného (?!?)
železničného prepojenia medzi Viedňou a Rakúskom (?!?).
Poctivé zámery Rakúšanov s bratislavským letiskom má
potvrdiť aj možnosť výmeny akcií samospráv v jednotlivých
letiskách. Za spojenie oboch letísk je aj Ľ. Roman. "Vo výhľadových
plánoch sa nám zdá výhodné mať v regióne dve spolupracujúce
letiská," hovorí. Podľa neho však nestačia vyjadrenia,
že rakúska strana letisko chce. Treba preto aj niečo urobiť.
"So starostom Wolfsthalu o tom hovoríme veľmi vážne. Ten
už napríklad skúpil časť pozemkov, kde bola kedysi stará
električka, aby sme to oživili," hovorí Ľ. Roman. Podľa
neho existujú aj plány regionálnej železnice, ktorá by mala
napojiť Györ na bratislavské letisko. (krátené)
Minister P. Prokopovič bude rokovať v Prahe
Bratislava 30. 04.2004 - ... spolupráca
krajín V4 po vstupe do Európskej únie (EÚ) budú hlavnými témami
rokovania ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavla
Prokopoviča s jeho českým kolegom Milanom Šimonovským, ktoré
sa uskutoční v pondelok 3. mája v Prahe.
TASR o tom informoval hovorca ministra Tomáš Šarluška s tým,
že ministri sa na svojom rokovaní budú venovať ... . Témou
ich rozhovorov bude aj interoperabilita v železničnej doprave,
.... a železničné prepojenie oboch štátov. (krátené)
Dopravní infrastruktura bude moci čerpat
z EU asi 15 miliard Kč
PRAHA 30.
04.2004 - Na dopravní infrastrukturu bude moci ČR čerpat do
konce roku 2006 z tzv. kohezního fondu EU asi 360 milionů eur,
tedy téměř 11,5 miliardy korun. Z fondu Infrastruktura bude možné
na dopravní stavby získat dalších asi 100 milionů eur
(zhruba 3,2 miliardy korun). Informoval o tom ministr dopravy
Milan Šimonovský.
Z předvstupního fondu ISPA přitom již ČR na deset projektů
získala 260 milionů eur (asi 8,3 miliardy). Celkem tak i s národními
zdroji EU podpořila projekty za 15,1 miliardy korun. Z peněz
fondu ISPA tak vznikaly například stavby na spojení I. a II.
železničního koridoru, ... .
Z kohezního fondu se má financovat 16 prioritních projektů.
Na železnici mají například evropské peníze přispívat k
modernizaci železničního uzlu Brno a traťových úseků Benešov
– Strančice, Plzeň – Stříbro či Červenka – Zábřeh
na Moravě. ... Peníze budou směřovat také na paralelní dráhu
pražského letiště a zlepšení plavebních podmínek na Labi.
Z operačního programu Infrastruktura má ČR možnost čerpat
ročně řádově miliardu korun. Již nyní je však předběžný
zájem investorů 2,5krát vyšší. MD již má schválen tzv.
dodatek k operačnímu programu Infrastruktura. Předpokládá,
že výzvy k podávání žádostí o prostředky zveřejní na
konci 1. pololetí. Podle ministra by se tak první prostředky
mohly začít čerpat již letos v listopadu. (krátené)
České dráhy v 1. čtvrtletí snížily ztrátu na 45 milionů
korun
PRAHA 30.
04.2004 - České dráhy hospodařily v prvních třech měsících
letošního roku se ztrátou 45 milionů korun, proti ztrátě 75
milionů korun v 1. čtvrtletí 2003. ČTK to sdělil po dnešním
zasedání dozorčí rady ČD její předseda Vojtěch Kocourek.
Dráhy přepravily celkem 46,6 milionu osob, což je o 2,2
milionu více než před rokem.
Tržby zůstaly zhruba na úrovni loňského roku. Tržby z nákladní
přepravy klesly o 14 milionů na 4,056 miliardy korun. Na jízdném
v osobní dopravě vybraly České dráhy 1,067 miliardy korun,
tedy o 5,5 milionů korun více než v 1. čtvrtletí loni. Náklady
se podařilo českým drahám meziročně snížit o 300 milionů
korun na 10,3 miliardy korun.
Kocourek upřesnil, že strategický rozvoj Českých drah
projedná dozorčí rada na mimořádné zasedání 10. května.
"Jde o natolik závažný materiál, že se mu budeme věnovat
samostatné zasedání," řekl.
Loni hospodařily České dráhy s účetní ztrátou 998 milionů
korun, když plán počítal s prodělkem 1,5 miliardy korun.
Zhruba miliardovou ztrátu podnik očekává také letos.
Klaus podepsal ... a zákon o Českých drahách
PRAHA 30.
04.2004 - Prezident Václav Klaus dnes podepsal .... a zákon o
Českých drahách. ČTK o tom informoval ředitel tiskového
odboru Hradu Petr Hájek. ...
Důležitou změnou v novém zákoně o Českých drahách je
podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského to, že kapacitu na
drážní infrastrukturu bude nově přidělovat Správa železniční
dopravní cesty (SŽDC). V praxi to znamená, že SŽDC bude určovat,
vlaky kterých firem po kolejích budou jezdit, uvedl Šťáhlavský.
Změna byla do zákona zavedena kvůli harmonizaci s předpisy
EU. (krátené)
Organizátori využili po prvý raz vlak
OSTRAVA 30. 04.2004 - Organizátori
hokejových majstrovstiev sveta v Českej republike využijú v
piatok po prvý raz železničnú dopravu na presun hráčov z
Ostravy do Prahy. Vlak si vyskúšajú reprezentácie Ukrajiny a
Japonska, ktorých vzájomný duel skončil v piatok tesne
popoludní remízou 2:2. Oba tímy budú v Prahe pokračovať v
bojoch o záchranu. Po skončení piatkového zápasu sa
Ukrajinci i Japonci ponáhľali do hotela Atom, kde absolvovali
neskorý obed a autobusmi sa o 16.00 h presunuli na železničnú
stanicu. Sprievod medzičasom zbalil celý výstroj a naložil do
pristavených nákladných vagónov. Špeciálny hokejový vlak
vyrazí z Ostravy - Vítkovíc o 17.00 h. Vo vlakovej súprave je
sedem vagónov. Každá výprava má k dispozícii jeden batožinový
vozeň, jeden lôžkový a jeden vozeň I. triedy. Obe časti
vlaku majú spoločný jedálenský vozeň. Do pražskej železničnej
stanice Libeň, ktorá leží v susedstve Sazka arény by mal
doraziť mimoriadny spoj o 20.30 h.
Železničná polícia chytila muža, ktorý kradol medené laná na železnici
Bratislava 30. 04.2004 - Dve krádeže
medených lán, pri ktorých ŽSR vznikla škoda 19 tisíc korún,
sa podarilo objasniť príslušníkom Železničnej polície z Čiernej nad Tisou a Maťoviec .
Ako podozrivého z činu zaistili 30-ročného muža z obce Žbince
v okrese Michalovce. Ten sa priznal, že 12. apríla popoludní v
úseku trate Bánovce nad
Ondavou – Hatalov odcudzil zo stykových transformátorov
štyri medené laná, za ktoré v jednej zo zberní druhotných
surovín v Michalovciach zinkasoval 663 korún. V ďalšej zberni
dostal 530 korún za laná, ktoré odcudzil zo stykového
transformátora na tom istom úseku trate 25. apríla takisto
popoludní. ŽP vzniesla mužovi obvinenie pre trestné činy krádeže.
TASR o tom dnes informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.
Od 1. mája tatranské električky budú premávať
bez sprievodcov
Vysoké Tatry 30. 04.2004 - Od 1. mája
tohto roka tatranské električky budú premávať bez
sprievodcov, čo súvisí s realizáciou ďalšej fázy projektu
samoobslužného výpravného systému na tratiach TEŽ a OŽ .
Sprievodcovia prestanú sprevádzať vlaky a kontrolu cestovných
lístkov budú vykonávať už iba kontrolóri, respektíve revízori.
V rámci týchto technologických zmien preberú dopravné
povinnosti namiesto sprievodcov rušňovodiči. ZSSK doteraz získala
11 zmluvných predajcov, okrem hotelov, penziónov a iných
zariadení aj Slovenskú poštu.
Cestujúci si v máji môžu kúpiť blokové cestovné lístky
na tatranské železnice okrem osobných pokladníc na staniciach
aj na ďalších 23 odberných miestach. S predajom týchto lístkov
sa uvažuje aj na chate na Popradskom plese, pretože turisti,
ktorí sa z tohto výletného miesta vracajú, často využívajú
zastávku
Popradské Pleso na TEŽ .
So získavaním ďalších zmluvných predajcov cestovných lístkov
plánuje ZSSK pokračovať,
aby k nim návštevníci Vysokých Tatier mali pohodlný prístup
na rôznych miestach. Takisto sa plánuje inštalácia predajných
automatov na neobsadených zastávkach a nový výpravný systém
umožní v budúcnosti zaviesť aj predplatné čipové karty pre
cestujúcich.
Samoobslužný výpravný systém vo Vysokých Tatrách je prvým
projektom tohto druhu na slovenských železniciach, v ďalšej
etape sa predpokladá jeho rozšírenie aj na trať Studený Potok – Tatranská
Lomnica .
Pred letnou turistickou sezónou ZSSK upozorňuje cestujúcich, že na TEŽ a OŽ sú povinní zakúpiť si
pred cestou lístok a po nastúpení do vozidla si ho hneď označiť.
Kontroly v dopravných prostriedkoch sa budú vykonávať
pravidelne, poplatok za jazdu bez cestovného dokladu na týchto
tratiach je 1 000 Sk.
Informáciu TASR poskytol riaditeľ odboru komunikácie a hovorca
ZSSK Miloš Čikovský.
Otvorením Detskej železničky sa dnes začali
oslavy Dní mesta Košice
Košice 1. 05. 2004 - Prvou jazdou
Detskej železnice ( DŽ )
údolím Čermeľského potoka do rekreačnej oblasti Alpinka sa
dnes začal 10. ročník osláv Dní mesta Košice. Aj tento rok
ťahá súpravu historických vozňov parná lokomotíva Katka,
ktorá oslavuje 120 rokov. Už tradične bol súčasťou prvej
jazdy DŽ prepad vlakovými
lupičmi na polceste.
Detská železnica bude aj tento rok v prevádzke od mája do
konca augusta. Po minulé roky financovali jej dvojmiliónovú
prevádzku spoločne Dopravný podnik mesta Košice (DPMK),
mestský magistrát, ŽSR a
ZSSK . Tento rok
hrozilo, že zostane financovanie len na meste, čo je pre
magistrát priveľká záťaž. Ako dnes pre TASR potvrdil
riaditeľ DPMK Igor Reiprich, nakoniec sa podarilo pred týždňom
uzavrieť zmluvu zo železnicami a aj tento rok sa budú podieľať
na financovaní DŽ . Čas
od septembra tohto roka do mája budúceho roka bude podľa neho
zase priestorom na hľadanie financií na DŽ pre ďalšiu sezónu.
Detskú železnicu v Košiciach vybudovali v rokoch 1955 – 1956
ako miestnu dráhu z investičných prostriedkov vtedajšieho
Ministerstva dopravy a slúžila na výchovu mladých železničiarov
a pre rekreačné potreby mesta Košice. Historická vlaková súprava
prepravuje hlavne deti ale aj ostatných Košičanov a návštevníkov
mesta do prímestskej rekreačnej lokality Alpinka.
Oslavy dní mesta, ktoré začali otvorením DŽ pokračujú bohatým
programom cez víkend ako aj počas budúceho týždňa. Dnes je
na programe otvorenie sezóny v zoo, štart súťaže automobilových
veteránov, otvorenie múzea voskových figurín a ďalšie kultúrno-spoločenské
podujatia.