Vykoľajili sa tri vozne s tonami chemikálií
BELEHRAD
17. 10.2004 - Tri vlakové vozne, ktoré viezli 150 ton kyseliny
sírovej sa v nedeľu vykoľajili v Belehrade. Chemikália ale do
životného prostredia neunikla, uviedol šéf požiarnikov,
podľa ktorého majú situáciu pod kontrolou. Vlak prichádzal z
bulharského Dimitrovgradu a pokračovať mal do srbského
Sabaču, keď sa vykoľajil na belehradskom predmestí.
Špeciálne železničiarske tímy pracujú na mieste nehody a
pokúšajú sa vozne postaviť na koľaje. Príčina nehody nie
je známa. Železničná spoločnosť vo svojom stanovisku
uviedla, že incident prešetrujú, informovala tlačová
agentúra Beta.
Firmy pod vedením ŽS Brno zmodernizují trať
Piešťany - Trnava
BRNO 17. 10.2004
- Mezinárodní sdružení pěti společností pod vedením ŽS
Brno získalo zakázku na modernizaci trati mezi
městy Piešťany a Trnava . Stavba je financována z programu Evropské
unie ISPA a její celková hodnota je necelých 129,2 milionu eur
(asi 4,13 miliardy Kč). ČTK to řekla mluvčí brněnské
společnosti Taťjana Pelíšková.
Výstavba se týká modernizace trati, trakčního vedení, ale i
nástupišť s podchody. Zakázka má trvat 37 měsíců a
dokončení se plánuje do konce roku 2007. Je také součástí
pátého železničního
koridoru mezi Bratislavou, Trenčínem, Púchovem a Žilinou.
ŽS Brno je partnerem firem Doprastav, Železničné
stavebníctvo Bratislava, Železničné stavby Košice a Alpine
Mayreder, GmBH.
Největší jihomoravská stavební firma se i loni orientovala
především na železniční stavby, které jí i loni zajistily
největší část z celkových výkonů téměř 8,4 miliardy
Kč. Bylo to meziročně o 31 procent více. Výrazný růst
podnik letos očekává i u staveb pozemních. Své pracovníky
má na na letišti v Praze-Ruzyni a připravuje stavby pro
univerzity v moravských městech. Usiluje i o projekty v Bosně
a Hercegovině, Bulharsku či Chorvatsku.
ŽS Brno je součástí holdingu ŽPSV Uherský Ostroh, který
loni ovládla španělská skupina OHL. V letošním roce
plánuje podnik až třináctiprocentní růst výkonů na 9,5
miliardy Kč. Pro usnadnění integrace se skupinou investuje OHL
do české společnosti asi dva miliony eur (necelých 65
milionů Kč) v inovačních projektech. (krátené)
Ak štát SAD nepridá, rozsah spojov pôjde dole,
k železniciam chce byť štedrejší
Bratislava 17. 10.2004 - Podniky
Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) na neochotu vlády posilniť
verejnú dopravu po zdražení nafty o dodatočných 316
miliónov Sk zatiaľ rušením spojov reagovať nebudú, avšak
už teraz upozorňujú, že vládou vyčlenené zdroje na
udržanie terajšej obslužnosti územia nestačia.
SAD-ky hrozia, že v prípade podcenenia problémov pri
financovaní ich verejných výkonov hrozí kolaps dopravy. Z
vládneho návrhu rozpočtu pre najbližšie roky pritom
vyplýva, že kým sumy na krytie verejných výkonov v
autobusovej doprave necháva kabinet nezmenené, tak pre štátne
železnice sa ráta už s významným navýšením.
"Ak by VÚC mali na naše výkony vo verejnom záujme
dostať od vlády len takéto zdroje, tak potom vyvstáva na VÚC
otázka, aké výkony si môžu u nás objednať," hovorí
prezident zväzu Ján Vrba s tým, že aj tento rok SAD-ky
získali od štátu zhruba miliardu korún a v konečnom
dôsledku je plánované navýšenie na rok 2004 iba asi 2,5-%.
Pre železnice sa pritom plánuje až 22-% navýšenie. Zatiaľ
čo v tomto roku ŽSR a ZSSK dostali od štátu
za výkony vo verejnom záujme 6,63 miliardy Sk, pre najbližšie
tri roky uvažuje vláda s konštantnou sumou 8,1 miliardy
Sk.Podniky SAD mali podľa neho už k záveru 1. polroka tohto
roka kumulovanú stratu v objeme zhruba 70 miliónov Sk.
Zväz doslova upozorňuje, že v doprave hrozí kolaps, ktorého
dôsledkom môže byť až úplné zastavenie dopravy na celom
území štátu. (krátené)
Železnice prenajímajú koľajnice pridraho
18.10.2004 , dc - Vyše poldruha roka
po otvorení prístupu na železničnú cestu firmám, ktoré
chcú konkurovať monopolným železniciam, funguje na Slovensku
6 železničných dopravcov.
Ďalších záujemcov odrádzajú privysoké poplatky, ktoré si ŽSR
účtujú za využívanie dráhy. Dodnes tak napríklad
väčšina z vyše dvoch desiatok regionálnych tratí, kde sa
vlani osobná doprava zastavila, zíva prázdnotou.
Kontrakt o využívaní dráhy dodnes so správcom koľajníc
podpísalo 16 z 20 licencovaných dopravcov. Pravidelne však
jazdia len traja. Okrem celoplošného dopravcu, ZSSK , si dráhu
prenajíma ešte BRKS a U.S. Steel
Košice, ktoré vozia len náklad. "Ostatní sa snažia
využívať dráhu od prípadu k prípadu, pre nepravidelnú
nákladnú dopravu," povedala Sme hovorkyňa ŽSR Kornélia Blašková.
Okrem sprístupnenia železničnej dráhy sa priestor pre
ďalších dopravcov vytvoril najmä na 25 regionálnych
tratiach, kde na začiatku minulého roka ZSSK zastavila osobnú
dopravu. Spoluprácou s lokálnymi partnermi a vyššími
územnými celkami sa bývalému monopolnému železničnému
dopravcovi podarilo opäť rozbehnúť deväť lokálnych tratí.
Osobnú železničnú dopravu na lokálnych tratiach brzdí
najmä jej stratovosť. V osobnej doprave železnice podľa
Blaškovej ponúkajú v porovnaní s ostatnými európskymi
štátmi najnižšie ceny, no pre cestujúcich je to
pravdepodobne aj tak priveľa. Bez dotácií, štátnych alebo
samosprávnych, nemá osobný železničný dopravca šancu
obstáť v konkurencii lacnejším autobusom.
Vysoké poplatky za nákladné vlaky odrádzajú aj
zahraničných dopravcov od tranzitu cez Slovensko, napriek tomu,
že krajnou vedie niekoľko európskych koridorov. Radšej jazdia
po lacnejšej poľskej, alebo po rakúskej a maďarskej
železnici.
Poplatky za dráhu však nebudú vysoké natrvalo. Železnice
deklarujú, že sa chcú zmeniť na trhovú firmu, plánujú
zoštíhľovanie, odčleňovanie vedľajších činností,
spriehľadňovanie účtovníctva a likvidovanie dlhov. Sľubujú
si od toho pokles nákladov na správu dráhy, a tým i
zníženie cien.
Železnice sa musia prispôsobiť Európskym direktívam od
správy odčleniť údržbu trate. Tak vytvoria nediskriminačné
podmienky pre ostatných dopravcov.
Železnice chcú, aby im viac prispieval štát, ktorý reguluje
cenu za prenájom dráhy. "Ak by sa štát podieľal na
krytí nákladov na infraštruktúru v rozsahu ako v Rakúsku,
či Nemecku, tak by ceny za použitie dráhy v nákladnej doprave
mohli klesnúť približne o 40% a dostali by sa na
porovnateľnú medzinárodnú úroveň," povedala
Blašková. Spolupráca vlády a železníc v minulosti vyniesla
dlh blížiaci sa k hranici 50 mld Sk.
Štát svoj záväzok voči železniciam tento rok splatil. Tým
znížil stratu podniku o 13,2 mld Sk na 35,4 mld Sk. Na budúci
rok správcovi železničnej trate prispeje 3,6 mld Sk a rovnakú
sumu by mali dostať aj v nasledujúcich dvoch rokoch. K
zreálneniu vzťahu Železnice - štát a harmonizovaniu
podmienok s cestnou dopravou by podľa Blaškovej malo prispieť
aj stanovenie koncepcie výkonov vo verejnom záujme a
spoplatňovania železničnej cesty.
Koľko kilometrov má slovenská železnica?
Železnice SR majú 3665 kilometrov železničných
tratí, z toho 2484 kilometrov je jednokoľajových a 1023
kilometrov dvojkoľajových tratí, 52 kilometrov
úzkorozchodných a 106 kilometrov širokorozchodných.
Internetový predaj funguje:
od pondelka do nedele od 6. do 18. hodiny, v sobotu od 7. do 13.30 hodiny iba na vlaky
Lístky si treba kúpiť najneskôr 8 dní a na InterCity Super Plus dva týždne pred odchodom vlaku.
Nad autobusovou dopravou visí hrozba kolapsu
Doprave hrozí kolaps, ktorého
dôsledkom môže byť až jej úplné zastavenie na celom
území štátu
18.10.2004 - Podniky
Slovenskej autobusovej dopravy na neochotu vlády posilniť
verejnú dopravu po zdražení nafty o dodatočných 316 mil. Sk,
avšak už teraz upozorňujú, že vládou vyčlenené zdroje na
udržanie terajšej obslužnosti územia nestačia.
Zhruba 1,05 mld Sk, s ktorou na výkony vo verejnom záujme ráta
pre autobusovú dopravu budúcoročný štátny rozpočet, je na
zachovanie terajšieho rozsahu spojov určite málo. Kalkulácie
Zväzu autobusovej dopravy hovoria, že skutočne potrebných je
až 2,5 mld Sk. "Ak by VÚC mali naše zákony vo verejnom
záujme dostať od vlády len takéto zdroje, tak potom vyvstáva
na VÚC otázka, aké výkony si môžu u nás objednať,"
hovorí prezident zväzu Ján Vrba. Tento rok SAD-ky získali od
štátu zhruba 1 mld Sk a v konečnom dôsledku je plánované
zvýšenie na rok 2004 iba asi 2,5%.
Pre železnice sa pritom plánuje až 22% zvýšenie. Zatiaľ čo
v tomto roku ŽSR a ZSSK dostali od štátu
za výkony vo verejnom záujme 6,63 mld Sk, na najbližšie 3
roky uvažuje vláda s konštantnou sumou 8,1 mld Sk.
Podniky SAD mali podľa neho k záveru 1. polroka 2004
kumulovanú stratu v objeme zhruba 70 mil. Sk.
MDPT SR síce pre vládu pripravilo návrh na
uvoľnenie 316 mil. Sk na dofinancovanie tohtoročných strát
podnikov SAD zo zabezpečovania verejnej objednávky, avšak
rokovanie Porady ekonomických ministrov to odmietlo. Vo vládnej
rezerve je totiž už len približne 15 mil. Sk. Zatiaľ na zlý
stav financovania zväz reaguje len tým, že na budúcu stredu
(27.10.) a piatok (29.10.) sa po siedmej hodine rannej a pol
tretej popoludní majú rozozvučať klaksóny všetkých
autobusov po celej krajine. Zatiaľ sa teda nemá obmedzovať ani
doterajšia štruktúra spojov a SAD-ky by nemali prepúšťať
ani svojich zamestnancov. (krátené)
Železničné lístky budú aj na internete
18.10.2004 - ZSSK začne oddnes predávať cestovné
lístky aj na internetovej stránke www.slovakrail.sk . Zatiaľ
sa obmedzí len na vybrané vlaky vyššej kategórie, no
postupne službu rozšíri aj pre ostatné kategórie osobných vlakov .
"Cestujúci si budú môcť zakúpiť lístky na vlaky IC Gerlach
a Tatran, ďalej na vlaky Expres Kriváň a Váh, jazdiace na
trase Bratislava hl.
st. – Žilina – Košice a
späť," spresnil hovorca firmy Miloš Čikovský.
Cestujúci si na webovej stránke ZSSK najprv v
elektronickom informačnom systéme ( www.zsr.sk/p-cestpo.html
) vyhľadá vlakové spojenie, ktorým chce cestovať. Lístok si
musí kúpiť najneskôr osem dní a na vlaky InterCity Super
Plus dva týždne pred odchodom vlaku. Platiť sa dá cez
platobný portál Tatra banky. Potom cestujúci dostane do
elektronickej pošty internetový kód, ktorý si vytlačí alebo
odpíše. Kódom sa ako dokladom preukáže vo vlaku
sprievodcovi, ktorý mu vydá cestovný lístok. Ak sa cestujúci
z nejakých príčin rozhodne, že nepocestuje, a lístok cez
internet už kúpil, môže ho vrátiť pri pokladnici na
železničnej stanici a firma mu peniaze prevedie na účet.
ŽSR vypíšu do konca roku tender na modernizáciu trate Nové
Mesto/Váhom – Piešťany
Piešťany 18. 10.2004 - ŽSR vypíšu do konca tohto roka tender na
modernizáciu železničnej
trate Nové Mesto nad Váhom - Piešťany , ktorá umožní
vlakom dosiahnuť maximálnu rýchlosť 160 kilometrov za hodinu.
Odhadované investičné náklady na uvedený úsek by sa mali
pohybovať v intervale 4 až 5 miliárd Sk. Dielo bude maximálne
z 85 % kofinancované z Kohézneho fondu EÚ .
"Podkladové materiály sú momentálne v Bruseli, kde
čakáme na schválenie finančnej participácie zo strany EÚ
," uviedla pre TASR hovorkyňa ŽSR Nela
Blašková.
ŽSR v tomto roku úspešne uzatvorili tendre na
dodávateľa modernizačných prác na železničnej trati Cífer –
Šenkvice a Piešťany
– Trnava . Víťazom prvej súťaže sa stalo konzorcium
vedené spoločnosťou Skanska DS, a. s., Praha s ponukou 142
miliónov EUR. Trať
Piešťany – Trnava zmodernizuje medzinárodné združenie
piatich spoločností pod vedením ŽS Brno. Celková hodnota
prác je približne 129 miliónov EUR, asi 5,17 miliardy Sk.
Európa prehodnocuje dotačnú politiku
19.10.2004, dc - Štátna podpora sa v
EÚ
cielene presúva od dopravcov do železničnej dráhy. Zámerom
je vyrovnanie podmienok na vstup nových dopravcov na
železničnú sieť, ktorú zvyčajne ovláda bývalý štátny
monopolný dopravca.
Štáty EÚ
preferujú viacročné zmluvy o štátnej pomoci. Okrem
efektívnejšieho míňania peňazí daňových poplatníkov
dlhšie kontrakty stabilizujú trhové podmienky jednak pre
správcu železničnej dráhy, ako aj pre hráčov na dopravnom
trhu. Slovensko by sa malo k viacročným zmluvám o verejnom
záujme dopracovať až v roku 2006.
Exekútor žaluje políciu o milióny
19.10.2004, Miroslav Sambor, KOŠICE -
Takmer šesť miliónov korún odškodného žiada košický
exekútor Ján Borovský v žalobe, ktorú podal na Železničnú
políciu a spoločnosť Sukmont v súvislosti so zrútením steny
jeho exekútorského úradu. Stena budovy plnej ľudí sa
zosypala pred rokom po tom, ako bagrista pri úprave pozemku, na
ktorom už dnes stojí nová budova Železničnej polície
Košice, podkopal základy úradu.
"Po ohodnotení súdnym znalcom, ktorý vyčíslil škodu
zrútenej časti budovy na 2,3 milióna korún, som Sukmontu
ponúkol dohodu," povedal Borovský. "Aby dali budovu
do pôvodného stavu na vlastné náklady a ja od nich nebudem
chcieť ani korunu navyše. Súhlasili a dali do poriadku
základy a prízemie. Potom však prestali, lebo im to poradil
ich advokát. Vraj, keď pristali na dohodu, priznali vinu.
Znalec zistil, že budova spadla preto, lebo bagrista išiel o
tridsať centimetrov hlbšie pod základy, ako mal."
Borovský zažaloval železničnú políciu aj Sukmont. Po
odrátaní pol milióna preinvestovaného do nových základov a
prízemia znela výsledná požiadavka exekútora na sumu 1,8
milióna. Obe napadnuté inštitúcie však podali proti žalobe
odpor. Borovský podal ďalšiu žalobu. Tentoraz však už
žiada 5,8 milióna. "Moji zamestnanci nemohli pracovať
skoro dva mesiace, ja som dva roky nezarobil ani korunu a na
vlastné náklady som musel dať zapojiť aj poškodené
elektrické rozvody," dodal Borovský. Kritizuje najmä
prístup železničnej polície ku kauze ako štátneho orgánu.
Ak totiž polícia súd prehrá, podľa exekútora, požadované
odškodné zaplatí z peňazí daňových poplatníkov.
"My sa absolútne necítime byť vinnými za škody na
Kmeťovej, skôr budeme takisto vystupovať ako
poškodení," povedal generálny riaditeľ Sukmontu Jozef
Merga. "Nezávislé súdne posudky, ktoré sme si dali
vypracovať, jasne hovoria o tom, že náš pracovník nezavinil
zrútenie časti steny. Išiel podľa projektovej dokumentácie a
nebol ani v takej hĺbke, ako táto udávala. Ak súd však
uzná, že sme urobili nejakú chybu, sme ochotní znášať
všetky dôsledky."
"Prípad rieši justičná a kriminálna polícia a vo veci
ešte nebolo rozhodnuté," reagoval na kauzu hovorca
železničnej polície Jozef Búranský.
Vyšetrovateľ krátko po zrútení budovy začal trestné
stíhanie neznámeho páchateľa pre trestný čin všeobecného
ohrozenia, o vinníkovi a treste rozhodne súd. Dátum
pojednávania však ešte nebol stanovený.
MÁLO CESTUJÚCICH MÔŽE ZNAMENAŤ ZRUŠENIE
ŽELEZNIČNÉHO HRANIČNÉHO PRIECHODU PRE OSOBNÚ DOPRAVU V
MEDZILABORCIACH
Rozhlasové noviny, Východ;18.10.2004 12.00
Peter FILIPOVIČ, redaktor:
"Uplynulo nie dlhé obdobie od otvorenia železničného
hraničného priechodu pre osobnú dopravu Medzilaborce
– Lupkov , pričom doprava ide z Humenného až do Sanoku a už sa
hovorí o jeho možnom zatvorení."
Jozef POLAČKO, prednosta Krajského úradu v Prešove:
"Železnice Slovenskej republiky a Poľskej republiky chcú
uzavrieť tento hraničný priechod pre osobnú dopravu kvôli
nerentabilnosti, respektíve malému počtu cestujúcich."
P. F.: "Na margo nerentabilnosti padla i zaujímavá
otázka."
J. P.: "Či cestovné nie je príliš vysoké, čo svojím
spôsobom hendikepuje potom tento spôsob dopravy. Ďalším
vážnym problémom, ktorý objektívne existuje a pripustili to
obidve strany, je dĺžka strávená vo vlaku a prepravná
rýchlosť, pretože vzhľadom na technický stav železničného
zvršku, hlavne na poľskej strane, je priemerná cestovná
rýchlosť okolo dvadsať, dvadsaťpäť kilometrov za hodinu,
čo značne hendikepuje možnosti prepravy po tejto trase."
P. F.: "Oveľa rýchlejšia je doprava po doslova paralelnej
ceste smerom na hraničný priechod Palota – Radošice."
J. P.: "Slovenská strana navrhla riešenie, že pre budúci
rok by sa udržala sezónna letná doprava, od mája do
septembra, potom respektíve sezónna víkendová, dajme tomu v
zime."
P. F.: "Určité riešenia by sa pre budúci rok našli i v
oblasti financovania."
J. P.: "Poľská strana zadeklarovala, že je pripravená na
vykrytie tých strát, ktoré tam vznikajú, ešte aj na budúci
rok komplet. Slovenská strana potom sa zaviazala, že
prehodnotí ešte do dvoch týždňov možnosť vyfinancovania
celého roku a udržania osobnej prepravy na tomto hraničnom
priechode."
P. F.: "Ekonomické riešenie by sa mohlo stať(?) i s
dotáciou od štátu na udržanie osobnej dopravy cez hraničný
priechod Medzilaborce
– Lupkov ."
J. P.: "Bolo by vhodné, aby aj tento priechod bol zaradený
medzi priechody, ktoré je treba z verejného záujmu
podporovať, pretože je istou vstupnou bránou do jedného zo
zaostalých regiónov na Slovensku."
P. F.: "Rokovanie o vyriešenie tohto problému sa má
uskutočniť začiatkom budúceho roka."
Sobotka by upřednostnil brněnské nádraží v centru
města
BRNO 18. 10.2004
- Ministr financí Bohuslav Sobotka (ČSSD) dnes novinářům
řekl, že podporuje přestavbu železničního uzlu v Brně při
zachování nynější polohy hlavního nádraží. O poloze
nádraží ale musí rozhodnout město, zdůraznil. Měla by ale
podle něj vyplynout i z dohody s voliči a měla by zohlednit
výši navazujících investic. Pokud se nádraží přesune,
bude to totiž znamenat další peníze například na úpravy
okolí nebo městské hromadné dopravy.
Investice, které přímo nesouvisejí s železnicí, bude podle
Sobotky muset zaplatit Brno. Stát za vlády Miloše Zemana
přislíbil městu finanční účast na rekonstrukci
železničního uzlu s takovou polohou nádraží, která bude v
územním plánu. Ten Brno kvůli zanesení nové polohy
nádraží předělává.
Náměstek brněnského primátora Petr Zbytek uvedl, že
předpokládané náklady na stavbu jsou zhruba ve stejné výši
pro obě polohy nádraží. Brno podle něj vynaloží na
navazující investice asi tři miliardy korun, což je v
rozmezí deseti až 15 let únosné. Dohoda se státem z roku
2000 stále platí, nyní by se měl podepsat dodatek o
zahájení detailního řešení financování stavby.
Podle Zbytka bude v příštím roce nejdůležitější
vyhotovení územního rozhodnutí, studie o vlivu na životní
prostředí a především žádost o prostředky z Evropské
unie. Pokud EU finance na přestavbu brněnského uzlu
přislíbí, měl by stát peníze uvolnit, řekl.
Se Sobotkou dnes souhlasil i ministr průmyslu a obchodu Milan
Urban. Obdobně se před časem vyjádřil i místopředseda
vlády Martin Jahn. Také premiér Stanislav Gross nedávno
uvedl, že by se měla nákladnost přesunu brněnského
nádraží pečlivě uvážit. Proti plánovanému přesunu
nádraží je i brněnská a jihomoravská ČSSD a řada
dalších politických uskupení. Přesun prosazuje především
brněnská radniční koalice tvořená ODS a KDU-ČSL.
Vedení Brna prosazuje přesun nádraží asi o 800 metrů
jižněji. Město argumentuje rozvojem jižní části města a
také tím, že na nové nádraží budou moci přijíždět i
nejmodernější vlakové soupravy. Odpůrci tvrdí, že
nádraží lze zmodernizovat v jeho současné podobě.
Poukazují na zkušenosti některých evropských měst. Přesun
nádraží si podle odhadů vyžádá asi 20 miliard korun a
přestavba brněnského železničního uzlu potrvá 15 let.
Nedávného referenda o odsunu hlavního železničního
nádraží z centra města se zúčastnilo 24,9 procenta
brněnských voličů. Účast byla nižší, než požaduje
zákon, a jeho výsledky proto pro město nejsou závazné. Z
účastníků hlasování dalo 85,1 procenta občanů hlas pro
zachování nádraží v jeho současném místě.
Stávka v ČD asi nebude, pokud o dělení firmy rozhodne vláda
PRAHA 18.
10.2004 - Pokud tripartita tento čtvrtek doporučí, aby o
oddělení hlavních činností od ČD rozhodovala
vláda, stávka na železnici nejspíš nebude. Předseda
Odborového sdružení železničářů Jaromír Dušek na
setkání s novináři řekl, že pro odbory to bude uspokojivým
výsledkem jednání zástupců zaměstnavatelů, odborů a
vlády. "Je to příliš zásadní krok, než aby se o něm
rozhodovalo na úrovni představenstva nebo úředníků
ministerstva dopravy," řekl.
Dušek vyhrožuje stávkou kvůli tomu, že vedení podniku chce
z ČD
časem vytvořit společnost holdingového typu. Postupně by se
od drah měly oddělit servisní činnosti, jako je cestovní
kancelář, výzkumný ústav a další, s čímž odbory
problém nemají. V konečné fázi transformace však vedení
počítá s tím, že by se od mateřské firmy oddělily i
hlavní činnosti, tedy provozování nákladní a osobní
dopravy. Proti tomu ale odboráři protestují a vyhrožují
stávkou. Původně Dušek tvrdil, že říjen je nejzazší
termín pro stávku. Nyní vyčkává na rozhodnutí tripartity.
O to, aby o oddělení hlavních činností rozhodla vláda,
požádal kabinet také management firmy, řekl Pavel Tesař z
tiskového oddělení ČD .
Ani fakt, že by o oddělení hlavních činností měla jednat
vláda, však odbory neuspokojí úplně a stávku zcela
nevyloučí. "Žádost o projednání vládou ještě není
výsledek," řekl Dušek. Připustil však, že od velké
tripartity, kde kromě zástupců odborů a zaměstnavatelů
zasedá sedm ministrů, očekává objektivnější
výsledek než od tzv. malé tripartity, tedy dopravní komise
ministerstva, která dnes dopoledne doporučila na jednání
tripartity plán managementu na transformaci ČD .
Například ministra práce a sociálních věcí by mělo podle
Duška na velké tripartitě zajímat, jaký dopad na
zaměstnanost bude navrhovaná transformace ČD mít. Podle Duška by se totiž mohl
zněkolikanásobit počet obcí, které nemají kvalitní
spojení v pracovních dnech, což by mohlo mít vliv na
zaměstnanost. Navíc doprava je podle Duška jedním z
významných volebních témat. Přes 60 procent lidí totiž
není s veřejnou dopravou spokojeno. Navíc ČSSD žádné
dělení železnice ve svém programu nemá, dodal.
Podle Duška je také důležité, aby tripartita stanovila u
pilotních projektů zakládání dceřiných společností
dostatečně dlouhé období pro zhodnocení efektivity nově
vzniklé dceřiné firmy. Vyhodnotit se přitom bude muset
především přínos pro mateřskou firmu. První dceřinou
společností, která jako pilotní projekt vznikne od 1. ledna
2005, budou Traťové strojní stanice, které provozují
speciální techniku pro údržbu kolejí.
Vláda musí podle Duška určit jasná pravidla pro oceňování
majetku, který ČD budou vkládat do
dceřiných společností. Zabránila by tak tomu, aby
vytvořené firmy měly nízko ohodnocený majetek a byly pro
případného strategického partnera velmi levné.
Hrozby stávkou odboráři podle vedení ČD podnik poškozují. V současné situaci, kdy je
na dopravním trhu převis nabídky nad poptávkou, se může
lehce stát, že železnice kvůli stále se opakujícím
hrozbám stávkou přijde o zákazníky, kteří se obrátí na
jistější silniční dopravu, řekl již dříve mluvčí Petr
Šťáhlavský. Dušek stávkou letos vyhrožoval již
několikrát, například na jaře kvůli propouštění a v
létě kvůli zahájení transformace.
Istý Košičan vyšiel z nebezpečne vyzerajúcej kolízie s
vlakom iba s tržnou ranou
Bratislava 18. 10.2004 - O naozaj
veľkom šťastí môže hovoriť 55-ročný Košičan, ktorý v
sobotu večer na stanici Košice
predmestie spadol medzi koľajnice,
následne ponad neho prešiel osobný vlak, ale nezabil ho. Z
kolízie vyviazol iba s tržnou ranou na hlave, ktorá by sa mu
mala zahojiť asi za sedem dní.
Rušňovodič uviedol, že muž spadol asi päť metrov pred
vlakom a zostal medzi koľajnicami ležať. Nad ním prešla asi
štvrtina už brzdiacej súpravy. Zranený vypovedal, že chcel
prejsť cez koľaje, ale zakopol a spadol. Na jeho veľké
šťastie zostal ležať pozdĺžne medzi dvoma koľajnicami. Pri
priečnej polohe by mohlo dôjsť k tragickým následkom.
V košickej nemocnici, kam bol poškodený prevezený, mu
ošetrili tržnú ranu na hlave.
TASR informáciu poskytol hovorca Železničnej polície Jozef
Búranský.
V Hrboltovej prešiel vlak 41-ročného muža
Bratislava 18. 10.2004 - Nákladný
vlak prešiel v sobotu na zastávke v
Hrboltovej 41-ročného muža z Ružomberka. Muž, ktorý
vstúpil na trať po tom, ako rušňovodič použil výstražné
znamenie, skonal na následky čiastočného oddelenia hornej
polovice tela od dolnej.
Rušňovodič vo výpovedi uviedol, že osobu stojacu na
odvodňovacom mostíku zazrel zo vzdialenosti asi 150 m pri
príchode vlaku do zastávky. Keď použil výstražné zvukové
znamenie, muž vstúpil na trať a ľahol si na koľajnicu nohami
rozkročmo smerom k rušňu a hlavou smerom k Ružomberku.
Napriek tomu, že rušňovodič použil rýchlobrzdu, pre krátku
vzdialenosť už nedokázal predísť kolízii s ležiacim
mužom. Privolaný lekár konštatoval už len smrť.
Železničná polícia nezistila u rušňovodiča požitie
alkoholu.
TASR informáciu poskytol hovorca Železničnej polície Jozef
Búranský.
Slovenská časť koridoru Bratislava – Viedeň
BRATISLAVA 19. 10.2004 - Vybudovanie
vysokorýchlostného koľajového koridoru medzi Bratislavou
a Viedňou by malo slovenskú stranu stáť približne 300 mil.
eur. Vyplýva to z utorkového rokovania ministra dopravy Pavla
Prokopoviča s bratislavským primátorom Andrejom Ďurkovským.
Ako ďalej informoval hovorca a poradca ministra dopravy Tomáš
Šarluška, na rokovaní rozoberali aj integrovaný systém
hromadnej dopravy v meste a jeho prepojenie na medzinárodné
dopravné koridory.
Spomínané spojenie oboch hlavných miest je súčasťou
vysokorýchlostného európskeho dopravného koridoru
Paríž-Viedeň-Bratislava. "Predstavitelia ministerstva
chcú pri jeho financovaní využiť aj prostriedky z Kohézneho
fondu, preto sa v súčasnosti vypracováva projekt na ich
získanie," povedal Šarluška. Zároveň dodal, že keď
rezort dopravy tieto financie získa, štát bude menšinový
investor projektu. Časový harmonogram celej výstavby
nekomentoval, keďže zatiaľ je len v štádiu prípravy.
Koridor bude využívať koľajovú dopravu a zároveň bude
nosným systémom koľajovej dopravy prevádzkovanej v rámci
mestskej hromadnej dopravy. Jeho súčasťou bude vybudovanie
novej podzemnej železničnej stanice v širšom centre mesta -
tzv. Filiálky . Projekt bude
zároveň úzko súvisieť s pripravovaným nosným koľajovým
systémom, ktorý spojí mestskú časť Petržalka s centrom
mesta. "Základom pre spojenie je rekonštrukcia tzv. Starého mosta v Bratislave ,
ktorá by sa mala začať v roku 2006 s nákladmi okolo 800 mil.
Sk," povedala pre agentúru SITA hovorkyňa bratislavského
magistrátu Eva Chudinová. Ukončenie rekonštrukcie mosta, po
ktorom bude premávať rýchlodrážna električka, sa
predpokladá do 12 mesiacov od jej začatia. Prvou etapou po
rekonštrukcii bude vybudovanie úseku Janíkov Dvor –
Petržalka-centrum, ktoré by malo byť ukončené najskôr v
roku 2009 a malo by disponovať 25 vozidlami. "Náklady na
tento úsek vyčíslilo mesto na úrovni približne 8 až 10 mld.
Sk," podčiarkla Chudinová.
Súčasťou vysokorýchlostného prepojenia bude aj vybudovanie
prípojky na hlavnú
železničnú stanicu a koľajového spojenia s
bratislavským letiskom. "Podľa územno-projektovej
dokumentácie mesta ide o spojenie
viedenského a bratislavského letiska
. Mesto preto plánuje zmodernizovať existujúcu železničnú
trať a dobudovať jeden kilometer novej trate, ktorá by mala
viesť až k letisku," špecifikovala Chudinová. Dodala,
že ukončenie predpokladá mesto do roku 2009.
Českým dráhám klesly přepravní výkony
19.10.2004 - ČD zaznamenali za 7 mesiacov t.r. pokles prepravy
nákladov o 7% oproti plánu. Prepravili 46,3 mil. ton tovaru,
kým plán počítal s takmer 50 mil. ton. Podobný trend
zaznamenali aj v auguste a v septembri.
Pokiaľ by pokles prepravy pokračoval do konca roku, mohli by
železnice prepraviť za celý rok až o 9% menej nákladu, ako
bol plánovaný objem. Naopak tržby z nákladnej dopravy oproti
plánu rástli o 30 mil. Kč na 10,2 mld Kč.
Zapojení soukromých zdrojů do
infrastruktury je nevyhnutelné
(zpravodaj ČTK) VÍDEŇ 19. 10.2004 - Projekty
dopravní infrastruktury v reformních zemích střední Evropy
vyžadují vzhledem k finanční náročnosti zapojení
privátních zdrojů v rámci takzvaného programu spolupráce
veřejného a soukromého sektoru (Public Private Partnership,
PPP). Na konferenci Europa Forum ve Vídni to dnes řekl ředitel
infrastrukturních projektů Evropské banky pro obnovu a rozvoj
(EBRD) Gavin Anderson."Projekty PPP budou v
středoevropských státech hrát důležitou roli," uvedl.
Potřebu zahrnutí soukromého kapitálu do financování
silničních či železničních tahů prý nesnižuje ani
podpora ze strany Evropské unie, která vyčlenila miliardy eur
pro nové členské země unie. Země Visegrádské čtyřky,
tedy ČR, Slovensko, Polsko a Maďarsko, udělaly v posledním
období pokrok ohledně spolupráce veřejných a privátních
finančních prostředků, dodal.
"Potřeba zdrojů na infrastrukturní projekty je v regionu
obrovská," poznamenal Anderson s tím, že EBRD je
připravena poskytnout státům půjčky.
Náměstek českého ministra dopravy Vojtěch Kocourek na
konferenci zmínil nynější modernizaci železničních
koridorů v zemi. "Česko samo nemůže budovat
vysokorychlostní železnici. Potřebujeme pomoc z EU, a to i ve
formě finančních příspěvků," zdůraznil.
Rakouský peněžní ústav Raiffeisen Zentralbank Österreich v
nedávné studii vyčíslil zdroje potřebné na dobudování
dopravní infrastruktury ve střední a východní Evropě na 91
miliard eur, z toho 38 miliard eur by se mělo roku 2015
investovat do železniční sítě.
Kombinaci veřejných a soukromých prostředků v rámci
naplnění infrastrukturních záměrů předpokládá materiál,
který koncem srpna schválila česká vláda. Stát chce
společnostem přenechat stavby a provozování silnic, nemocnic
nebo čistíren odpadních vod a projekty splácet až po jejich
dokončení.
Na železničnom priecestí v Bratislave došlo ku
kolízii vlaku s autom
Bratislava 19. 10.2004 - Ku kolízii
osobného vlaku s motorovým vozidlom značky Renault došlo v
pondelok večer na zrušenom železničnom priecestí v úseku trate Bratislava Nové Mesto -
Bratislava Ústredná nákladná stanica na ulici Na piesku.
Vodič, ktorého totožnosť je dosiaľ neznáma, obišiel
betónové zátarasy pred priecestím a vošiel na koľaj, kde ho
zachytil vlak. Z miesta nehody ušiel. Škoda na vlaku nevznikla,
na aute predstavuje 30 tisíc korún. Nehoda spôsobila
130-minútové meškanie osobného vlaku.
Prípadom sa zaoberá dopravná polícia PZ Bratislava II, ktorá
sa pokúsi zistiť, kto sedel za volantom auta evidovaného na
meno 34-ročného Bratislavčana, informoval TASR hovorca
Železničnej polície Jozef Búranský.
Vo Francúzsku začali budovať trať pre vlaky
TGV z Paríža do Štrasburgu
DPA Paríž 19. 10.2004 - Vo
Francúzsku sa dnes začala budovať trať pre vlaky TGV z Paríža do
Štrasburgu. Ráta sa s tým, že táto trať bude časom
predĺžená do nemeckých miest Frankfurt nad Mohanom a
Mníchov.
Cestovanie medzi Parížom a Štrasburgom sa má skrátiť z
terajších 4 hodín na 2 hodiny a 20 minút. Superexpresy budú
na tejto trati dosahovať špičkovú rýchlosť 320 kilometrov
za hodinu.
Francúzsky minister dopravy Gilles de Robien v prejave pri
slávnostnom začatí budovania trate pri historickom meste
Remeš povedal, že tento drahý infraštruktúrny projekt je
obdivuhodnou investíciou pre budúcnosť. Trať pre superrýchle
vlaky medzi oboma mestami bude stáť 3,5 miliardy EUR, čo je v
prepočte takmer 140 miliárd SKK.
Nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung napísal, že ak
sa nevyskytnú nijaké problémy pri budovaní tejto trate, prvý
rýchlovlak odíde z Paríža do Štrasburgu v júni 2007.
Obstarávanie padá na pasivite
19.10.2004,
Danielis Juraj - Na zneužívanie priameho výberu pri verejnom
obstarávaní mimovládne organizácie aj médiá upozorňujú
nepretržite, problém však nemizne.
Podľa posledného prieskumu agentúry Focus si 73% slovenských
podnikateľov myslí, že sa vo verejnom obstarávaní uplatňuje
korupcia.
Najmenej transparentným spôsobom obstarávania je rokovacie
konanie bez zverejnenia, naopak, za najotvorenejšiu formu sa
považuje verejná súťaž. V porovnaní s rokom 2002 vlani
počet verejných obstarávaní v rokovacom konaní bez
zverejnenia neklesol. Na celkovom počte kontraktov evidovaných
Úradom pre verejné obstarávanie sa stále podieľal 63%.
"Čiastočne to ovplyvňuje skutočnosť, že v roku 2003
bola každá piata verejná súťaž zrušená a vtedy môže v
zmysle zákona obstarávateľ použiť priame zadanie,"
konštatuje štúdia Transparency International Slovakia. Zhruba
tretina zrušených súťaží vlani pokračovala v rokovacom
konaní bez zverejnenia.
Hoci tento podiel zodpovedá len 3% vykázaného priameho
zadania, podľa Transparency International ide aj tak o jav
poukazujúci na nedostatočnú prípravu súťaží. "V roku
2003 približne dvojnásobne stúpol počet čiastkových zmlúv,
ktoré sa uzatvárajú na základe rámcových zmlúv,"
hovorí prezidentka Transparency International Emília
Sičáková-Beblavá. Čiastkové zmluvy sú často nesprávne
zaraďované medzi prípady priameho zadania. Bez zohľadnenia
týchto zmlúv je tak medziročne využívanie rokovacieho
konania bez zverejnenia na ústupe.
Na základe rámcových zmlúv sa však uzavreli napríklad
spochybňované kontrakty ministerstva vnútra na dodávateľov
systémov pre nové európske doklady a na ceste je aj
kontroverzný outsourcingový kontrakt ŽSR na odčlenenie informačného strediska.
"Hoci štatistiky ukazujú pozitívny vývoj, je pravdou,
že verejné obstarávanie sa zneužíva aj naďalej,"
hovorí Beblavá. Niektorí dodávatelia nemajú problém si
vybrať dodávateľa a neskôr naňho "ušiť" súťaž
alebo predmet obstarávania zastrešiť rámcovou zmluvou. Nie je
to problém zákona, ale kontroly.
Ako ďalej hovorí prezidentka TIS, nedostatky sú na strane
úradu. Podľa nej by mal viac školiť obstarávateľov alebo sa
venovať jednotlivým precedensom. Transparentnosti bráni aj to,
že na internetovej stránke úradu chýbajú zdôvodnenia,
prečo úrad námietky uznal alebo neuznal. "Bolo by
náročné rozpisovať na internet všetky zdôvodnenia,"
reaguje hovorkyňa úradu Helena Fialová. Pozitívnym trendom
však je, že namiesto súčasného stavu, keď o nich rozhodujú
vedúci pracovníci úradu, by túto kompetenciu mal v blízkej
budúcnosti prevziať viacčlenný senát.
Miliardový tender
20.10.2004,
Bratislava - Medzinárodný tender na dodávku elektrifikačných
prác na železničnej
trati Zvolen - Banská Bystrica vyhralo konzorcium firiem
vedené českou ZS Brno s ponukou 1,098 miliardy korún.
Informovala o tom hovorkyňa ŽSR Nela
Blašková. Druhý uchádzač, konzorcium vedené EŽ Praha, si
za elektrifikačné práce pýtal 1,105 miliardy korún. Ide o
prvý železničný projekt, ktorý bude financovaný zo
štrukturálnych fondov. Z EÚ bude krytých 75 percent nákladov,
zvyšok prefinancuje štátny rozpočet.
"Metro" by mohla vytvoriť aj električka so železnicou
20.10.2004, Soňa PACHEROVÁ,
BRATISLAVA - Schválený nosný systém hromadnej dopravy pre
slovenskú metropolu by ešte nemusel byť konečný. Na scéne
sa totiž objavil hráč, ktorý ponúka inú zaujímavú
alternatívu. Vyžiadala by si však zmenu vlaňajšieho
rozhodnutia mestského parlamentu, na základe ktorého sa má
začať budovať povrchová električková rýchlodráha, v prvej
etape z petržalského Janíkovho dvora cez Starý most do centra mesta.
"Nevymysleli sme nič nové. Chceme len zlepšiť a
rozvinúť to, čo vytvorili naši predkovia," tvrdí
Slavomír Podmanický, generálny riaditeľ akciovky Reming
Consult. Jeho spoločnosť navrhuje vyriešiť boľavý
bratislavský problém skĺbením výhod električkovej a
železničnej dopravy. "Podobne predsa postupovali aj v
Lipsku, Malmö, Viedni a ďalších európskych mestách,"
presviedča. Ba čo viac, vidí možnosť získať na tento
pomerne drahý projekt aj peniaze z európskych fondov.
O európske peniaze, často opakujú otcovia mesta, by sa
"bohatá" Bratislava
uchádzala márne. Práve na nedostatku financií stroskotal
dlhoročný sen o bratislavskom metre. Predstava Remingu však
tiež zahrnuje výstavbu dokopy takmer 10 kilometrov tunelových
trás. A odborníci núkajú jednoduchú rovnicu - čo kilometer
tunela, to miliarda korún.
"Eurofondy by pre nás nemali byť nedostupné,"
odporuje Podmanický. Podľa neho treba staviť na fakt, že
Bratislava leží na trase tzv. Piateho paneurópskeho
železničného koridoru . Ten vedie z talianskeho Terstu
naprieč Maďarskom, Rakúskom a Slovenskom - cez Bratislavu,
Žilinu a Košice do Čiernej nad Tisou.
"Na modernizáciu tratí tohto koridoru sa s európskymi
peniazmi počíta. A Bratislava je predsa priamo jeho
súčasťou," argumentuje jeden z autorov myšlienky.
Aký je princíp navrhovaného systému? Podľa Podmanického sa
skladá z dvoch od seba prakticky nezávislých vetiev.
Prvá, tzv. západovýchodná vetva A, by povahou bola
rýchlodráhová električka. Zabezpečovala by spojenie z Devínskej Novej Vsi až na
Letisko M. R. Štefánika. V podstatnej miere by využila už
jestvujúce električkové trate, ktoré by sa však významne
zmodernizovali. "Rozchod koľajníc by mohol byť buď
súčasný, to znamená 1 000 mm, alebo železničný, teda 1 435
mm. Asi 4,5 kilometra trasy v centre mesta by viedlo podzemným
tunelom," hovorí Podmanický. Zároveň podčiarkuje, že
vetvu A by muselo budovať mesto z vlastných zdrojov a z
úverov.
Eurofondy, podľa riaditeľa Remingu "možno až z 85
percent", by sa podieľali na výstavbe severojužnej vetvy
B. Tá by sa začínala v lokalite zrušenej
železničnej stanice Filiálka , podzemným, asi 5,2 km
dlhým tunelom by prešla centrom mesta, v hĺbke asi 20 m by
preklenula Dunaj, v Petržalke by opäť vyšla nad terén a
smerovala by k Janíkovmu dvoru. Na severnom začiatku by sa na
ňu mohli napojiť tri už jestvujúce trate - od Trnavy a Pezinka, od Senca a Galanty a od
Komárna. Na južnom konci by zase nadviazala na trate do Győru a Kittsee
.
Obe vetvy by mali jednu spoločnú križovatku - v podzemí na
Autobusovej stanici Mlynské nivy.
Podmanický sa domnieva, že taký nosný systém by spĺňal
všetky požadované parametre. "Obsiahol by celé územie
mesta, zabezpečil rýchly presun Petržalčanov do centra a
umožnil by aj prepojenie s prímestskými železničnými
traťami," zdôrazňuje. Vhodne naň nadviazať by sa dali
aj všetky ostatné linky mestskej hromadnej dopravy -
električkové, trolejbusové aj autobusové. "Keby sa
podarilo získať na tento projekt európske peniaze, otvorila by
sa možnosť prehodnotiť už schválené rozhodnutie
zastupiteľstva," hovorí Podmanický. Zároveň naznačuje,
že určité kroky sa už v tomto smere začínajú podnikať.
Schéma kombinovaného systému rýchloelektričky a
železnice
Vetva A - električková rýchlodráha
- Rozchod by mohla mať súčasný, teda 1 000 mm, s možnosťou
neskoršieho prebudovania na 1 435 mm.
- Rýchloelektrička by jazdila z Dúbravky (možné je však
predĺženie dúbravskej trate až po Agátovú ulicu) do
Karlovej Vsi a na nábrežie Dunaja.
- Zhruba na Nábreží arm. gen. Ludvíka Svobodu by vchádzala
do tunela (dlhého asi 4,5 km) a pri križovatke na Bajkalskej by
z neho znovu vyšla na povrch a napojila sa na ružinovskú
magistrálu. V podzemí by mala zastávky na Hviezdoslavovom
námestí, Kamennom námestí, Autobusovej stanici Mlynské nivy
a na Miletičovej ulici.
- Zo súčasnej konečnej električiek v Ružinove by sa trasa
mohla predĺžiť až na Letisko M. R. Štefánika.
Vetva B - železnica napojená na sieť ŽSR
- Rozchod by mala normálny - 1 435 mm.
- V meste by bola pokračovaním troch mimomestských
železničných tratí - od Trnavy a Pezinka, od Senca a Galanty a od
Komárna. Tie by nadviazali na v súčasnosti nevyužitú trať v
lokalite bývalej železničnej
stanice Filiálka .
- Niekde tam by trasa prešla pod terén (tunel by mal dĺžku
asi 5,2 km) a súbežne s Karadžičovu ulicu by sa dostala pod
Autobusovú stanicu Mlynské nivy. Zastávka na Mlynských
nivách by zároveň bola križovatka s vetvou A.
- V hĺbke asi 20 metrov by potom preklenula Dunaj. Na
petržalskej strane by opäť vyšla na povrch a pokračovala by
smerom k Janíkovmu dvoru, kde by sa mohla napojiť na
železničnú trať do Győru a Kittsee
.
Schválený nosný systém
* Podľa rozhodnutia mestského zastupiteľstva z 11.12.
2003 ho má tvoriť električková rýchlodráha.
* V prvej etape sa má prepojiť Petržalka od Janíkovho dvora s
centrom mesta povrchovo cez Starý
most .
* Starý most by mali
prestavať, jeho nefunkčnú železničnú časť rozšíriť,
cestná doprava sa má z neho vylúčiť, mostovku treba
zdvihnúť, aby vyhovovala požiadavkám na plavebnú výšku
* Trasa rýchloelektričky by sa končila na Šafárikovom
námestí.
* Mesto plánuje na túto svoju prioritu vyčleniť 150-miliónov
korún v roku 2005 a až 1,7 miliardy v roku 2006 zo zdrojov
vlastných, resp. z úveru, ktorý si chce vziať. (krátené)
ŽS Brno bude elektrifikovat trať Zvolen - Banská Bystrica
(zpravodaj ČTK) ZVOLEN 20. 10.2004 - Vítězem
mezinárodního tendru na elektrifikaci zhruba 20-kilometrové trati mezi
Zvolenem a Banskou Bystricí se stalo konsorcium firem
vedených českou společnosti ŽS Brno. ČTK to řekla mluvčí ŽSR Nela Blašková s tím, že brněnská
společnost zakázku provede za 1,098 miliardy slovenských
korun.
"Tato suma byla nižší, než nabídka dalšího zájemce v
pořadí, kterým bylo konsorcium firem v čele s EŽ
Praha," uvedla mluvčí.
Práce na elektrifikaci by měly začít ještě letos a s
ukončením se počítá v roce 2006. Podle Blaškové jde už o
druhou zakázku, kterou brněnské konsorcium v poslední době
získalo od ŽSR . "Tou první
byla zakázka za zhruba pět miliard korun na modernizaci
železniční tratě v úseku Piešťany -
Trnava , která
by měla být ukončena v roce 2007," dodala.
Elektrifikace tratě Zvolen
– Banská Bystrica je prvním projektem slovenských
železnic, který se financuje ze strukturálních fondů
Evropské unie. "Přibližně 75 procent zaplatí unie,
zbytek uhradí stát," řekla mluvčí.
ŽSR vyhlásí do konce letošního roku ještě
další tendr, a to na modernizaci tratě Nové
Mesto nad Váhom - Piešťany , která umožní vlakovým
soupravám dosahovat rychlosti 160 kilometrů za hodinu.
Odhadované náklady by se měly pohybovat od čtyř do pěti
miliard korun.
ŽS Brno je součástí holdingu ŽPSV Uherský Ostroh, který
loni ovládla španělská skupina OHL. V letošním roce
plánuje podnik až třináctiprocentní růst výkonů na 9,5
miliardy Kč. Pro usnadnění integrace se skupinou investuje OHL
do české společnosti asi dva miliony eur (necelých 65
milionů Kč) v inovačních projektech.
Aktivisté chtějí, aby nádraží v Brně bylo tématem krajských
voleb
BRNO 20. 10.2004
- Aktivisté chtějí boj o polohu brněnského hlavního
železničního nádraží po neúspěchu v místním referendu
přenést do krajských voleb. "Kraj je jedním z partnerů,
kteří se na přestavbě brněnského železničního uzlu budou
podílet. Volby mohou tedy ovlivnit budoucí polohu
nádraží," řekl dnes ČTK Martin Ander z koalice
Nádraží v centru, jež odsun železnice odmítá.
Aktivisté chtějí požádat politické strany, aby jasně a
veřejně řekly, nakolik hlasování v referendu ovlivní jejich
další postoj. Koalice chce uspořádat 2. listopadu v
kongresovém sále v sídle ombudsmana předvolební diskuzi
kandidátů na jihomoravského hejtmana na téma přestavby
železničního nádraží.
"Sezveme lídry všech stran. Bude nás zajímat nejen
jejich názor na nádraží, ale i názory na pořádání
regionálních referend a případnou novelizaci zákona o
místním referendu," uvedl Ander.
Koalice Nádraží v centru nechce podle něj veřejnosti říci,
jak má hlasovat. "Veřejnosti jen předložíme jejich
stanoviska tak, aby je mohla zvážit a na základě toho se
rozhodnout, komu dá ve volbách svůj hlas," zdůraznil
Ander.
O budoucnosti nádraží se vedou v Brně spory od konce druhé
světové války. Celý brněnský železniční uzel je
zastaralý a potřebuje mnohamiliardovou rekonstrukci. Zatímco
vedení města prosazuje odsun nádraží z centra města, a to o
800 metrů směrem na jih, proti jsou spolky sdružené v koalici
Nádraží v centru.
Spory vyvrcholily nedávným referendem. Většina účastníků
hlasování byla sice pro zachování nádraží v centru, k
urnám ale přišel malý počet voličů. Výsledek hlasování
proto pro vedení města nebyl závazný. Vedení města tvrdí,
že odsun je nutný. Nové nádraží budou moci využívat i
nejmodernější železniční soupravy. Odsun podle něj navíc
umožní rozvoj centra Brna. Aktivisté ale tvrdí, že
nádraží lze zmodernizovat v jeho současné poloze. Jeho
plánovaný odsun považují za plýtvání penězi.
Dvaja muži zomreli pod kolesami vlaku
BRATISLAVA/RUSKOV 20. 10.2004 - Pod
kolesami vlaku prišiel dnes krátko po polnoci o život ďalší
človek. V úseku trate
Bratislava-Vinohrady – Bratislava hlavná stanica usmrtil
rušeň asi 35-ročného muža nezistenej totožnosti.
Nešťastie sa stalo aj v utorok krátko po 16:00 na trati Ruskov
– Slanec . Osobný vlak tu zrazil 29-ročného obyvateľa z
obce Ruskov v okrese Košice, ktorý na mieste zomrel.
Rušňovodič spozoroval muža zo vzdialenosti asi 300 metrov.
Podľa neho kráčal muž po prvej traťovej koľaji oproti vlaku
a vôbec nereagoval na výstražné znamenie. Zrážke sa nedalo
zabrániť ani zatiahnutím rýchlobrzdy, informoval agentúru
SITA hovorca Železničnej polície (ŽP) Jozef Búranský.
Polícia nezistila u rušňovodiča požitie alkoholu. Pre
nešťastie museli zastaviť dopravu na koľaji na dve hodiny,
päť vlakov meškalo a jeden bol úplne odrieknutý.
Dva vozne sa vykoľajili, pretože vypadlo kúrenie
BANSKÁ BYSTRICA 21. 10.2004 - Keď v
železničnej doprave na Slovensku vypadne kúrenie, môže to
znamenať aj vykoľajenie vlaku. Presvedčili sa o tom dnes ráno
cestujúci v päťvozňovom „motoráčiku“ v Poltári. Práve
po vypadnutí kúrenia sa druhý a tretí vozeň vykoľajili pri
mestskej časti Zelené
. Nebol to však výpadok dodávky tepla vo vozni na železnici,
ale doslovné vypadnutie vykurovacieho zariadenia z prvého
vozňa na železnicu pod kolesá nasledujúcich vozňov. Podľa
informácií zástupcu banskobystrickej policajnej hovorkyne
Ľuboša Podlesného sa našťastie pri nehode nikto nezranil a
menší požiar, ktorý vznikol v prvom vozni, sa podarilo
rýchlo zlikvidovať.
Stávka na dráze nebude, dokud o dělení ČD nerozhodne
vláda
PRAHA 21.
10.2004 - Stávka na dráze nebude, dokud o oddělení hlavních
činností do dceřiných společností nerozhodne vláda. Po
dnešním jednání tripartity to řekl předseda Odborového
sdružení železničářů Jaromír Dušek. Podle něho by
vláda měla o transformaci ČD jednat
co nejdříve, aby situaci na dráze uklidnila.
Dušek hrozí stávkou kvůli tomu, že vedení podniku chce z ČD vytvořit společnost holdingového typu.
Postupně by se od ČD měly oddělit
servisní činnosti, jako jsou cestovní kancelář, výzkumný
ústav a další, s čímž odbory problém nemají. V konečné
fázi transformace, tedy zhruba v roce 2006, však vedení
podniku počítá s tím, že by se od mateřské firmy oddělily
i hlavní činnosti, tedy provozování nákladní a osobní
dopravy. Proti tomu ale odboráři protestují a vyhrožují
stávkou. Původně Dušek tvrdil, že říjen je nejzazší
termín pro stávku. Nyní ale vyčkává na rozhodnutí vlády.
O to, aby o oddělení hlavních činností nakonec rozhodla
vláda, požádal kabinet také management firmy, řekl Pavel
Tesař z tiskového oddělení ČD .
Tripartita se dnes také shodla na tom, že je třeba
aktualizovat dopravní politiku státu. Ta současná je totiž z
roku 1996. Odpovědný za předložení bude místopředseda
vlády Martin Jahn, již nyní ji připravuje ministerstvo
dopravy. Podle Jahna by nová politika státu v dopravě mohla
být k dispozici začátkem příštího roku. Určit má nejen
dopravní priority, ale především harmonizovat podmínky pro
jednotlivé druhy dopravy.
Jahn připomněl, že materiál musí vycházet z nové dopravní
situace, kdy po vstupu do EU v Česku výrazně narostla
silniční doprava. Dopravní koncepce by tak měla určit
základní předpoklady například pro posílení kombinované
dopravy a přesunu části nákladní přepravy ze silnic na
dráhu. Musí však být také komplexní a řešit nejen otázky
dopravy samotné, ale například i podporu domácích výrobců
kolejových vozidel nebo vyhlídky elektrifikace dalších
úseků železnice v zemi, řekl Jahn.
Po přijetí nové dopravní politiky si přitom Dušek
"dovede představit diskusi o čemkoli", tedy i o
vyčleňování hlavních činností z mateřské společnosti,
proti kterému nyní hrozí stávkou. Materiál totiž nastaví
zcela jiné mantinely pro budoucí rozhodování vlády o
dalším postupu transformace ČD ,
řekl.
Hrozby stávkou odboráři podle vedení ČD podnik poškozují. V současné situaci, kdy je
na dopravním trhu převis nabídky nad poptávkou, se může
lehce stát, že železnice kvůli stále se opakujícím
hrozbám stávkou přijde o zákazníky, kteří se obrátí na
jistější silniční dopravu, řekl již dříve mluvčí Petr
Šťáhlavský. Dušek stávkou letos vyhrožoval již
několikrát, například na jaře kvůli propouštění a v
létě kvůli zahájení transformace.
Železniční policajti odhalili Martinčana, ktorý ukradol 5 ton kovového
materiálu
Martin 21. 10.2004 - Z trestného
činu krádeže obvinili v vrútockí železniční policajti
35-ročnéha Martinčana, ktorý od 1. do 26. júla tohto roka
ukradol z nepoužívanej vlečkovej koľaje v Kraľovanoch
bezmála 5 ton kovových skrutiek, podložiek, úchytiek a
podkladníc. Martinčan sa ku krádeži priznal a uviedol, že
tým sledoval vlastný majetkový prospech. Za zvrškový kovový
materiál dostal v zberni 16 447 korún. TASR o prípade
informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.
Pracovník SBS skončil pod železnou bránou
BRATISLAVA 21. 10.2004 - So zlomeným
nosom a tvárovými kosťami skončil 61-ročný pracovník
súkromnej bezpečnostnej služby z Banskej Bystrice, ktorého na
vlečkovej koľaji vedúcej zo železničnej
stanice do súkromnej firmy v Slovenskej Ľupči zachytila
vchodová kovová brána. Podľa zistení polície vo chvíli,
keď išiel príslušník SBS dvojkrídlovú bránu otvoriť,
narazila do nej súprava troch vozňov tlačených rušňom.
Súprava, ktorú sa rušňovodičovi nepodarilo včas ubrzdiť,
tlačila bránu asi 50 metrov. Škoda na bráne je päťtisíc
korún. Prípad vyšetruje Železničná polícia z Banskej
Bystrice.
Agentúru SITA informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.
V novembri prvý proces s účastníkom útokov 11. marca
MADRID
21. 10.2004 - V polovici novembra sa začne prvý proces
súvisiaci s bombovými útokmi 11. marca v Madride. Podľa
španielskych súdnych zdrojov sa 15. novembra začne proces s
Gabrielom Montoyom. Obvinený je z toho, že pomohol previezť
výbušniny použité pri útokoch na vlaky, pri ktorých
zahynulo 191 osôb a zranilo sa ďalších 1900. Bol to
najväčší teroristický útok v Španielsku. Proces sa
uskutoční na madridskom súde pre mladistvých. Montoya je
jedným z 19 podozrivých atentátnikov, z ktorých väčšina je
Maročanov. Zatykače sú vydané na šesť osôb, zatiaľ čo
sedem sa odpálilo pri policajnom záťahu v byte na južnom
madridskom predmestí 3. apríla.
ČKD Vagónka vyvine s holdingem Škoda vlak pro regionální tratě
OSTRAVA 21.
10.2004 - Ostravská společnost ČKD Vagónka vyvine do dvou let
ve spolupráci se Škodou Holding nový vlak pro regionální
příměstskou dopravu. Vyplývá to ze smlouvy, kterou dnes obě
firmy podepsaly. "Půjde o moderní jednotku složenou ze
dvou průchozích vagónů, která bude splňovat všechny
současné požadavky, včetně klimatizace, nízké podlahy pro
snadné nastupování a vystupování i vybavení pro postižené
cestující," řekl ČTK generální ředitel Vagónky
Miroslav Kupec.
Firmy počítají s tím, že by nová vlaková jednotka mohla v
budoucnu nahradit na regionálních tratích dnešní motorové
vlaky. Stroj bude moci jezdit na elektrifikované trati i
používat vlastní pohon. "Předpokládáme, že v
příštích dvou letech investujeme do vývoje kolem 200
milionů korun. V roce 2007 bychom chtěli představit
prototyp," řekl novinářům šéf Škody Holding Jiří
Zapletal. Obě firmy se pak budou nový produkt snažit prodat i
na svých tradičních trzích, kde dříve uspěly s jinými
výrobky.
Součástí dohody je i společný postup při ovlivňování
dopravní politiky státu, protože obě firmy počítají s
dodávkami nové vlakové jednotky pro ČD . "Vsadili jsme na to, že po vybudování
koridorů bude stát více podporovat železniční dopravu. Dnes
je podpora autobusové dopravy na úkor železniční
nevyvážená," dodal Zapletal.
Dohoda zahrnuje i spolupráci při koordinaci obchodních
aktivit, nákupu materiálu a využití výrobních i
vývojových kapacit. "Díky tomu chceme dosáhnout
zintenzivnění dodávek příměstských vlakových jednotek pro
ČD ," řekl Kupec. Dosud dodává ČKD
Vagónka dvě až tři jednotky ročně, v budoucnu chce jejich
počet zdvojnásobit.
ČKD Vagónka je přímým pokračovatelem výroby osobních
kolejových vozidel ve Studénce na Novojičínsku. V
současnosti se zaměřuje na výrobu jednotky 471 pro ČD a dokončování motorového vozu pro finské
dráhy. Společnost zaměstnává 320 lidí, loni měla tržby
přes 1,5 miliardy a zisk 21,5 milionu korun.
Skupina Škoda Holding rozvíjí dopravní strojírenství a
zařízení pro klasickou energetiku. Je téměř výhradním
výrobcem nízkopodlažních tramvají v ČR a dodavatelem
elektrických lokomotiv. V kolejových vozidlech, kde
zaměstnává více než 1200 lidí, měl loni holding tržby
téměř dvě miliardy korun.
Eurotunnel má opäť problémy
22.10.2004,
Soňa Zverková - Finančné problémy spoločnosti Eurotunnel ,
ktorá prevádzkuje tunel pod kanálom La Manche, sa zhoršila
vzhľadom na konkurenciu lacných prevádzkovateľov trajektov a
nízkonákladových leteckých spoločností. Pokles objemu
premávky a trhového podielu v kľúčovej oblasti činnosti
spôsobil medziročné zníženie prevádzkového zisku linkovej
dopravy za tri mesiace do 30. septembra z 84,8 na 77,7 milióna
libier.
Ako informuje internetové vydanie denníka Independent, vlaková
preprava kamiónov v danom období medziročné klesla o štyri
percentá na 302-tisíc kamiónov, hoci trh pre kamiónovú
prepravu na krátkych námorných trasách medzi Veľkou
Britániou a Francúzskom vzrástol o osem percent. Pokles o
päť percent na 606-tisíc zaznamenala aj preprava osobných
vozidiel, pričom trh sa znížil o jedno percento. Vlaková
preprava autobusov sa znížila o 13 percent a tento trhový
segment o štyri percentá. Jediným svetlým bodom bolo
zvýšenie počtu cestujúcich o 13 percent z 1,77 milióna na
dva milióny, hoci tento počet predstavuje iba dvojpercentné
zvýšenie príjmov, upravených o infláciu, na 58,8 milióna
libier. Objem nákladnej prepravy mierne vzrástol z 442 222 na
472 163 ton.
Podľa denníka Financial Times príjem od francúzskych a
britských železníc, ktoré využívajú tunel na prepravu osobných vlakov Eurostar a nákladov,
však zostal stabilný. Dôvodom je dohoda, ktorá až do roku
2006 garantuje tunelu minimálne príjmy zo železničnej
dopravy. Tie sa v sledovanom období medziročné zvýšili z
58,8 na 58,1 milióna libier a celkový prevádzkový zisk zo 140
na 147 miliónov libier.
Tieto údaje potvrdzujú pretrvávajúci klesajúci trend, ktorý
sa začal v lete tohto roka a znamená stratu trhového podielu
vo všetkých kľúčových oblastiach činnosti Eurotunnelu .
Zároveň však poukazujú na zhoršujúce sa problémy
spoločnosti, ktorá vlani nebola schopná zo svojho
prevádzkového zisku uhradiť platby úrokov z dlhov v objeme
8,4 miliardy libier. Eurotunnelu
navyše od roku 2006 hrozí vážny nedostatok hotovosti, keď sa
obnoví povinná dlhová služba. Stane sa tak v čase
očakávaného poklesu príjmu, keď sa skončí platnosť dohody
o minimálnych príjmoch. Eurotunnel bude
musieť tento schodok nahradiť približne prepravou zhruba 10
miliónov cestujúcich a päť miliónov ton nákladu. Výkonný
riaditeľ Jean-Louis Raymond uviedol, že do konca októbra
predložia hlavným veriteľským bankám trojročný plán na
riešenie problémov.
ČKD Vagonka a Škoda Holding chcú konkurencii čeliť spoločne
Právo Praha 22. 10.2004 - Nový vlak
pre regionálne trate vyvinú do dvoch rokov spoločne ostravská
ČKD Vagónka a Škoda Holding. Spoločný vývoj je jednou z
oblastí spolupráce zakotvenej v dokumente, ktorý firmy
podpísali vo štvrtok v Ostrave.
Zmluva o strategickej spolupráci v oblasti koľajových vozidiel
sa týka aj oblasti dodávok komponentov pre konečnú montáž
či obchodných aktivít.
Ako povedal generálny riaditeľ Škody Holding Jiří Zapletal,
dopravné strojárstvo sa globalizovalo a je nutné nájsť
spôsob, ako sa postaviť veľkým hráčom a uspieť v
konkurencii. "Český koľajový priemysel má nielen
ambície, ale aj predpoklady v tom uspieť," povedal.
Generálny riaditeľ ČKD Vagónka Miroslav Kupec uviedol, že
obe firmy už teraz spolupracujú pri dodávkach
dvojposchodových prímestských vlakových jednotiek radu 471
pre ČD . Zatiaľ bolo dodaných 15 súprav v hodnote
viac ako 3 miliardy Kč, čo je v prepočte asi 3,801 miliardy
Sk. Ďalších 15 majú ČD prevziať
do konca roka 2008. Škoda Holding dodáva pre tieto vozidlá
kompletnú elektrickú výzbroj, čo predstavuje asi tretinu
celkovej ceny.
Kupec oznámil, že firmy už rozbehli spoločný vývoj nového
jednoposchodového vozidla pre prímestskú dopravu, ktoré by
malo nahradiť terajšie klasické motorové vlaky. "Budeme
sa snažiť, aby sme toto vozidlo vyvinuli presne podľa
predstáv ČD ," povedal s
tým, že vývoj by mal trvať zhruba dva roky a celkové
náklady dosiahnu asi 200 miliónov Kč. Prototyp by mal byť
predstavený v roku 2007. Pôjde o modernú jednotku zloženú z
dvoch priechodných vagónov, s klimatizáciou a vybavením pre
postihnutých cestujúcich.
Ďalšími oblasťami, v ktorých chcú ČKD Vagonka a Škoda
Holding spolupracovať, sú koordinácia obchodných aktivít v
Česku a v zahraničí a nákup materiálu.
Muž z domova dôchodcov sa hodil pod vlak pred očami dvoch
dievčat
Bratislava 22. 10.2004 - Otrasný
zážitok majú za sebou dve 18 ročné dievčatá, ktoré vo
štvrtok predpoludním v Ružomberku
videli, ako sa starý muž hodil pod vlak.
Muža najprv videli, ako ide po ceste súbežne s traťou,
pričom rozhadzoval rukami, potom prešiel k prvej koľaji,
kľakol si a vrhol sa pod zadné vozne prechádzajúceho
nákladného vlaku. Privolaný lekár mohol konštatovať už len
smrť 73-ročného muža z Domova dôchodcov Likavka v okrese
Ružomberok. Mŕtveho identifikovala pracovníčka domova. TASR o
tom informoval Jozef Búranský, hovorca Železničnej polície.
V Košiciach dali do prevádzky zrekonštruovanú elekričkovú
rýchlodráhu
Košice 22. 10.2004 - Vo vstupnom
areáli U.S. Steel Košice (USSK) dali dnes do prevádzky
zrekonštruovanú električkovú trať. Dopravný podnik mesta
Košice (DPMK) na jej opravách od roku 2002 preinvestoval 20,860
milióna Sk a USSK formou daru prispela sumou 8 miliónov Sk.
Električková rýchlodráha Košice – Vstupný areál USSK s
celkovou dĺžkou 31 kilometrov má za sebou 40 rokov prevádzky.
Od roku 2002 prebieha jej komplexná rekonštrukcia rozdelená do
piatich etáp. Dnešným ukončením prác na koľajniciach v
celkovej dĺžke 522,2 m a šiestich výhybkách skončila
predposledná etapa rekonštrukcie. Ukončenie celého projektu
rekonštrukcie rýchlodráhy na zvyšných 394,8 metra koľajovej
trate a troch električkových nástupištiach je plánované v
roku 2005.
Výrobcom a dodávateľom výhybiek je poľská spoločnosť
Koltram, ktorej výhradným zástupcom pre Slovensko sú
Koľajové a dopravné stavby, s. r. o., Košice.
Na otvorení rekonštruovanej rýchlodráhy sa zúčastnili aj
primátor Košíc Zdenko Trebuľa a prezident USSK Christopher
Navetta.
Mestská hromadná doprava v Košiciach je z ekologického
hľadiska orientovaná na prednostný rozvoj elektrickej trakcie.
Jej posledné rozšírenie bolo v roku 1989 a dosahuje na 15
linkách 85,5 km. V roku 2003 urobil DPMK na všetkých linkách
viac ako 16 miliónov vozokilometrov. Na električkových
linkách vyše 5 miliónov, na trolejbusových vyše milión a na
autobusových okolo 10 miliónov vozokilometrov, informovala TASR
hovorkyňa Magistrátu mesta Košice Zuzana Bobriková.
Guinnessov rekord v hraní mariáša chcú vytvoriť 11 kartári v
rýchliku
Bratislava 22. 10.2004 - Guinnessov
rekord v hraní mariáša chcú vytvoriť 11 kartári, ktorí sa
podujali nonstop hrať počas 11-dňovej 12 000 kilometrovej
cesty v rýchliku Bratislava – Novosibirsk a späť.
Medzinárodný rýchlik, ku ktorému pripoja nadštandardný
salónny vozeň pre kartárov, vyráža z Bratislavy cez Žilinu,
Varšavu a Brest dnes večer. Účastníci vytrvalostného
maratónu majú pripravených 250 balíčkov kariet. Hrať sa
bude podľa pravidiel, ktoré odobril slovenský zväz
mariášových klubov. Presný rozpis určí poradie, v akom
budú hrať. Podmienkou je, aby za jedným stolom vždy sedela
jedna trojica, ktorá bude hrať túto kartovú hru.
Myšlienka vznikla v Mariášovom klube Vysoké Tatry. Doteraz
najlepší kartový maratón má hodnotu 28 hodín, v
monotematickej hre - 32 hodín. V prípade Tatrancov by to malo
byť od dnešného večera do 3. novembra presne - ak nedôjde k
meškaniam - 11 dní a štyri hodiny a 16 minút. Do Novosibirska
dorazí rýchlik 27. októbra, hrať sa v ňom však bude
neustále aj počas odstávky vagóna. Priebežné informácie
budú na www.rekordy.sk .
TASR informoval Igor Svitok, Slovenské rekordy.
Elektrifikace trati mezi K. Vary a
Chomutovem způsobí
výluku
KARLOVY VARY 22.
10.2004 - Elektrifikace železniční trati mezi Karlovými Vary
a Chomutovem a související stavební práce způsobí
třítýdenní výluku v tomto značně zatíženém
železničním koridoru. Zatím nejdelší výluka začala tento
týden a potrvá až do 13. listopadu. Náhradní dopravu
cestujících zajistí autobusy, píše dnešní Mladá fronta
Dnes (MfD) v regionální příloze.
Výluka neovlivní platné jízdní řády, pouze vybrané
rychlíkové spoje nahradí autobusová přeprava. "Trať
nemůžeme zcela uzavřít vzhledem k počtu vlaků, které po
ní jezdí. Některé práce při elektrifikaci ale neumožňují
ani omezený provoz, a tak ho musíme přerušovat. Veškeré
informace o náhradní dopravě se lidé dozví přímo ve vlaku
nebo v jednotlivých stanicích," řekl MfD Jiří Mader z
karlovarské stanice ČD .
Elektrifikace 47 kilometrů dlouhého úseku železnice mezi
Karlovými Vary a Chomutovem, která začala letos, potrvá do
konce roku 2006. Vyžádá si celkové náklady kolem tří
miliard korun. Dosud musí v tomto úseku náklad či vagóny s
cestujícími táhnout dieselové lokomotivy. "Jakmile tato
akce skončí, bude trať mezi Ústím nad Labem a Chebem plně
elektrifikovaná," uvedl Pavel Tesař z tiskového
oddělení ČD .
Stavba přinese řadu změn nejen na trati, ale také kolem ní.
Vznikne například nové nástupiště ve stanici Stráž nad
Ohří. Postupně stavební společnosti zrekonstruují sedm
železničních mostů, dva silniční nadjezdy, šest
úrovňových přejezdů a jeden propustek. Kvůli úpravám
trolejového vedení se budou přestavovat dva silniční
nadjezdy, jeden most bude zrušen. Součástí rozsáhlé akce je
také instalace zabezpečovacího zařízení ve všech
stanicích na trase.
Tokio postihlo silné zemetrasenie
TOKIO 23. 10.2004 - Silné
zemetrasenie o sile 6,8 stupňa Richterovej stupnice zasiahlo v
sobotu japonské hlavné mesto Tokio a jeho okolie. Budovy v
Tokiu sa triasli niekoľko minút a po pol hodine nasledovali
ďalšie slabšie otrasy. Ako informoval Meteorologický úrad,
epicentrum zemetrasenia sa nachádzalo pri meste Niigata asi 200
km severne od hlavného mesta. Stred zemetrasenia bol 20 km pod
zemským povrchom. Z mesta Niigata hlásili niekoľko zranených
a železničná doprava do mesta bola prerušená. Podľa
najnovších informácií spôsobilo zemetrasenie vykoľajenie
rýchlovlaku.
Technológia magnetických vlakov na predaj
25.10.2004,
Eberhard Krummheuer - Ak z finančných dôvodov zlyhá projekt
spojenia Transrapidom na
mníchovské letisko, chcú partneri v konzorciu Transrapid - ThyssenKrupp a
Siemens - odstúpiť od technológie prepravy na magnetickom
vankúši.
Nemecko uvažuje o predaji technológie magnetických vlakov do
Číny. Ak z finančných dôvodov zlyhá projekt spojenia Transrapidom na mníchovské
letisko, chcú partneri v konzorciu Transrapid - ThyssenKrupp a
Siemens - odstúpiť od technológie prepravy na magnetickom
vankúši.
Podľa informácií konzorcia Čína prejavila záujem o túto
technológiu po úspešnom spustení pravidelnej premávky
magnetických vlakov v Šanghaji, ktoré už šesť mesiacov po
odovzdaní čínskemu prevádzkovateľovi dosiahli takmer 100%
spoľahlivosť.
Informáciu o možnom predaji potvrdila aj spoločnosť
Transrapid International (TRI), v ktorej má priemyselné
konzorcium veľký podiel. Pri výstavbe prvej trasy stál jeden
kilometer 30 mil. EUR, Transrapid si za cieľ stanovil zníženie
tejto ceny na polovicu. TRI poukazuje na to, že 80% nákladov
pohltí výstavba trate, ktorú postavila Čína.
Podľa TRI hovorcu z nákladového hľadiska je možné ďalší
rozvoj tejto technológie zabezpečiť iba prostredníctvom
overenia jej spoľahlivosti v bežnej premávke. Prevádzkové
údaje o systéme, ktorý šanghajské letisko spája s 38
kilometrov vzdialeným okresom Pchutong za sedem minút, však
čínsky prevádzkovateľ odmieta poskytovať nemeckým
konštruktérom Transrapidu
. Rokovania medzi konzorciom a Čínou o dodatočné objednávky
sa navyše menia na poker o ceny a predaj know-how.
Bývalý šéf šanghajského partnera Transrapidu Wu Siang-ming
ešte nedávno uviedol, že šancu na ďalšie projekty získa
nemecká strana iba v prípade ústretového postoja. Siang-ming,
ktorý v súčasnosti šéfuje výskumnému inštitútu
magnetickej technológie, podporuje spoločný nemecko-čínsky
výskum pre Transrapid .
Táto téma je aj na programe novembrovej návštevy kancelára
Gerharda Schrödera v Číne.
Konzorcium však túto predstavu posudzuje skepticky, pretože by
to znamenalo vzdať sa technologického náskoku najmä v
súvislosti s elektronickým riadením systému, ktoré sa pri
type vlaku TR 08 nepoužíva. Nemecký priemysel preto vyvíja
nátlak, aby sa zrealizoval vlastný projekt Transrapidu v Mníchove na
37-kilometrovej trase medzi hlavnou železničnou stanicou a
letiskom.
Podľa údajov Bavorskej spoločnosti pre prípravu magnetickej
železnice (BMG) sa ešte v tomto roku môže začať plánovanie
projektu, ktorý síce mesto Mníchov zamietlo, ale vláda
spolkovej krajiny podporuje. Tento proces bude trvať približne
18 mesiacov a až po jeho skončení bude možné záväzne
odhadnúť finančné náklady. V súčasnosti sa investičné
náklady oficiálne odhadujú na 1,6 mld EUR, z čoho však
doteraz chýba 150 až 250 mil. EUR.
Čína sa nespolieha iba na nemeckú technológiu. Súťaž o
projekt v hodnote približne 10 mld EUR na obnovu 2000 kilometrov
dlhej trasy čínskych železníc, ktorú v auguste vypísali
čínske železnice, vyhrali tri konzorciá. Prvé konzorcium
tvoria japonské spoločnosti Kawasaki Heavy Industries, Hitachi,
Mitsubishi Electric Corp., Itochu Corp., Mitsubishi Corp. a
Marubeni Corp. a jeho podiel na projekte dosahuje 3,17 mld EUR.
Druhé konzorcium s podielom 4,07 mld EUR tvorí francúzsky ALSTOM a
čínsky výrobca osobných vlakov. Poslednú skupinu predstavuje
spoločný podnik kanadského Bombardieru a čínskej
spoločnosti Nanche Sifang. Jeho podiel dosahuje 2,8 mld EUR.
V rámci projektu chce Čína na piatich trasách zdvojnásobiť
rýchlosť vlakov na 200 km/h a premávať na týchto tratiach
má upravená verzia japonského rýchlovlaku Šinkansen
.
Záujem o železničné projekty v Číne má aj Siemens, no na
uvedenej súťaži sa nezúčastnil, pretože má skôr záujem o
trasu Peking - Šanghaj, hoci súťaž na tento projekt nebola
vypísaná. Táto trasa je dlhá 1300 kilometrov a projekt má
hodnotu zhruba 10 mld EUR. Podľa názoru odborníkov Čína
zrejme rozdelí kontrakt medzi niekoľko konzorcií, aby tak
získali čo najviac západnej technológie.
Občania sa vyjadria k dlhodobému plánu rozvoja mesta
BRATISLAVA 25. 10.2004 - Trenčianski
poslanci by mali v decembri schvaľovať dlhodobý plán
hospodárskeho a sociálneho rozvoja mesta. "Pevne verím,
že pokiaľ bude plán v mestskom zastupiteľstve prijatý,
pomôže nielen Trenčínu ,
ale aj životnej úrovni jeho obyvateľov," povedal dnes na
tlačovej besede Ivan Švejna, zástupca Nadácie F. A. Hayeka,
ktorá materiál pripravila. Vízia, ktorá podľa jeho slov
vychádza z princípov ekonomickej slobody, by mala z Trenčína
spraviť lídra medzi slovenskými mestami v rozvoji i životnej
úrovni jeho občanov.
Mesto by podľa analytika nadácie malo v budúcnosti vytvárať
vhodné, čo najviac liberalizované podnikateľské prostredie.
Mesto by malo reštrukturalizovať svoj majetok, malo by
rozhodnúť, aký majetok je preň strategický a všetok
ostatný by malo previesť do súkromných rúk, prípadne
spolupracovať pri jeho spravovaní so súkromným sektorom.
Rovnako by aj rôzne služby, ktoré doposiaľ poskytuje mesto,
mali postupne poskytovať súkromné spoločnosti. Plán, ktorý
rieši všetky oblasti života mesta, je od polovice októbra v
pripomienkovom konaní a môžu sa k nemu vyjadriť všetci
občania mesta.
Medzi najvážnejšie problémy mesta v súčasnosti patrí
podľa Trenčanov doprava. V prvom rade pôjde o prekládku
železničnej trate v centre mesta cez súčasnú letnú
plaváreň. "Toto riešenie považujem za veľký impulz pre
rozvoj mesta, pretože sa tým riešia všetky konfliktné miesta
križovania ciest a železnice," povedal primátor
Trenčína Branislav Celler. V centre mesta sa uvoľní okolo
osem hektárov pôdy, ktorá dnes leží ladom a bude na nej
možne dobudovať a rozšíriť centrum, dobudovať komunikácie.
Zároveň sa pripravuje projekt juhovýchodného obchvatu mesta.
Kľúčové bude tiež vybudovanie nového mosta cez Váh.
Pri železničnej trati našli mŕtveho
16-ročného chlapca z Ivanoviec
Trenčín 25. 10.2004 - Mŕtveho
16-ročného chlapca z Ivanoviec v okrese Trenčín našli v
nedeľu ráno pri železničnej trati. V blízkosti svojej
záhrady ho objavil 37-ročný muž z Ivanoviec, ktorý prípad
oznámil na polícii.
Telo bolo asi štyri metre od koľaje. Privolaný lekár zistil,
že mladík zomrel na následky ťažkého poranenia hlavy a
chrbtice. Podľa hovorcu Železničnej polície Jozefa
Búranského chlapca v nedeľu krátko po šiestej hodine ráno v
Trenčíne-Zlatovciach
vyprevádzal z diskotéky na vlak jeho o rok starší kamarát z
Ivanoviec.
Prípadom sa zaoberá Železničná polícia v Žiline, ktorá
už začala stíhanie pre trestný čin ublíženia na zdraví.
Zachytil ho vlak, skončil s odreninami a modrinou
BRATISLAVA/KOŠICE 25. 10.2004 - O
veľkom šťastí môže hovoriť 58-ročný Košičan, ktorého
v noci z piatka na sobotu zachytil prechádzajúci osobný vlak.
Ako agentúru SITA informoval hovorca Železničnej polície
Jozef Búranský, muž smeroval na košickú
železničnú stanicu , no zmohol ho alkohol a tak si sadol
na koľajnicu. Prichádzajúci vlak nezbadal, zo 60 metrovej
vzdialenosti si ho našťastie všimol rušňovodič. Košičan
zareagoval na zvukové znamenie, z koľajnice vstal, no nestačil
odísť do bezpečnej vzdialenosti a zachytil ho brzdiaci vlak.
Muž skončil iba s odreninami na tvári a s modrinou na pravom
oku.