Logo ŽSR ŽSR - Železnice Slovenskej republiky

Rušne a motorové jednotky

Dĺžka siete, rozchod koľají a elektrifikácia (1998):

V r. 1997 ŽSR vykonali prepravu na 22 miliónov osobokilometroch. V r. 1999 prepravili 49,115 miliónov ton nákladu. V r. 1996 zamestnávali 53 000 ľudí, k 29. II. 2000 už len 47 473.


Usporiadanie Na začiatok stranypodľa číslovania z roku 1922
Usporiadanie podľa: prezývok , číselnej sústavy 1988
1xx - 5xx , CN 40 , E 4xx , E 6xx , EM 488.0 , EMU xx , ES xxx , M xxx , S 4xx , SM488 , SP 63 , T 2xx - T 6xx , TU xx , U 36 , ostatné

typ (A)

B C D E F G H I J K
140.0     1953       E 3000 V=    
Muzeálny elektrický rušeň 140.001 (Púchov)
 
200.002                    
 
310.0                    
Muzeálne parné rušne 310.097 , 310.0107    
 
310.4 Ct 1 1896 52   40 S Steam --- ---
Muzeálne parné rušne 310.433 (Vrútky) , 310.442 (Bratislava východ)
 
312.8                    
 
313.009                    
 
331.0 Ct 1 1908 375   60 S Steam --- ---
Muzeálne parné rušne 331.014 , 331.037/ex. 375.666 MÁV (Bratislava východ)
 
387.017 , 387.019                
 
422.0 Dm2t 1 1909 93   50 S Steam --- ---
Muzeálny parný rušeň 422.0108 , predtým rakúsky rad 178 (Zvolen)
 
433.0 1'D1'2t 1 1948 98   60 S Steam --- ---
Muzeálny pancierový parný rušeň 433.008 (nepojazdný)
Muzeálny parný rušeň 433.023
 
434.0     1920         Steam --- ---
Muzeálny parný rušeň 434.128 / 516.0684 (Bratislava východ, nepojazdný)
 
475.1 2'D1' 1 1950 110   100 S Steam --- ---
Muzeálny parný rušeň 475.196 / 932.359 (Vrútky)
 
477.0     1950         Steam --- ---
Muzeálny parný rušeň 477.013 (Poprad-Tatry)
 
486.0 2'D1' 1 1935       S Steam --- ---
Muzeálny parný rušeň 486.007 (Vrútky)
 
498.1 2'D1' 1 1954 141   120 S Steam --- ---
Muzeálny parný rušeň 498.104 / 935.2284 (Bratislava hl. st.)
 
555.3008 , 555.3254
                     
556.0     1952         Steam --- ---
Muzeálny parný rušeň 556.036 / 935.257 (nepojazdný) , 556.xxx
 
CN 40     1948           --- ---
Akumulačný parný rušeň CN 40-2483
 
E 449.047     1957       E 3000 V=    
Muzeálny elektrický rušeň E 449.047 (Žilina)
 
E458.0 ( 110 ) Bo'Bo' 22 1971 880   80 E 3000 V = --- ---
Posunové rušne s hlavnou kabínou, 52 zostrojených
 
E469.1 ( 121 ) Bo'Bo' 13 1960 2032   90 E 3000 V= --- ---
Nákladné rušne, 85 zostrojených (Škoda 43E)
 
E469.5 ( 125.8 ) Bo'Bo'x2 22 1976 4080   90 E 3000 V= --- ---
Dvojrušne rozchodu 1524 mm, 21 v prevádzke
 
E479.1 ( 131 ) Bo'Bo'x2 50 1981 3980   100 E 3000 V= --- ---
Dvojrušne štandardného rozchodu pre nákladné vlaky
 
E499.0 ( 140 ) Bo'Bo' 37 1953 2032   120 E 3000 V= --- ---
4 rušne, stále v dennej prevádzke, 100 zostrojených, typ Škoda 12E
 
E669.2 ( 182 ) Co'Co' 64 1963 2790   90 E 3000 V= --- ---
Rušne pre nákladné vlaky, 168 zostrojených (Škoda 59E)
 
E669.3 ( 183 ) Co'Co' 43 1971 2790   90 E 3000 V= --- ---
Rušne pre ťažké nákladné vlaky (Škoda type 61E)
 
EM488.0 ( 460 ) EMU-1 32 1972 1680   110 E 3000 V=    
EMU pre miestne a regionálne vlaky, 87 zostrojených
 
EMU 22 EMU-1 1 1913     30 E 1500 V= 0 50
Muzeálny motorový vozeň Tatranských elektrických železníc (TEŽ) TEVD 22, zostrojený v Maďarsku s prípojným letným vozňom Clm/u 307 neskôr Blm/u 785 (Poprad-Tatry)
 
EMU29.0 ( 405.9 ) EMU-1 3 1969 40   40 E 1500 V=    
EMU pre ozubnicovú železnicu rozchodu 1 000 mm Štrba-Štrbské Pleso
 
EMU46.0 ( 411.9 ) EMU-1 3 1951 90   40 E 950 V=    
EMU pre železnicu rozchodu 760 mm Trenčianska Teplá -Trenčianske Teplice
 
EMU 49.0     1930       E 1500 V=    
Muzeálny nepojazdný elektrický rušeň Tatranských elektrických železníc (TEŽ) EMU 49.001 vyrobený v Ringhoffer a.s. Praha
 
EMU49.0 (495.9) EMU-1 1 1937 200   40 E 3000 V=    
Staré EMU pre Tatranské elektrické železnice (TEŽ) rozchodu 1 000 mm nepoužívané v bežnej prevádzke
 
EMU89.0 ( 420.9 ) EMU-2 18 1965 400   50 E 1500 V=    
EMU pre Tatranské elektrické železnice (TEŽ) rozchodu 1 000 mm
 
ES499.0 ( 350 ) Bo'Bo' 20 1974 4000   160 E 3kV= + 25kV 50 Hz --- ---
Dvojnapäťové rušne pre expresné vlaky
 
ES499.1 ( 362 , 363 ) Bo'Bo' 51 1981 3260 260 120 E 3kV= + 25kV 50 Hz --- ---
Dvojnapäťové univerzálne rušne, 181 zostrojených (Škoda 69E)
 
M 131 (801) DMU-1 1 1948     60 DM Diesel 0 48
Muzeálny dieselový motorový vozeň M 131.1053 (Brezno), M 131.1125 s prípojným vozňom Blm 5-2145 (Haniska pri Košiciach)
 
M 140.1   1 1928     40   Diesel --- ---
Muzeálny vežový rušeň M 140.101
 
M152.0 ( 810 ) DMU-1 108 1973 155   80 DE Diesel 0 50
Najbežnejší rad dieselového motorového vozňa, 673 zostrojených
 
M152.5 ( 810.8 ) DMU-1 2 1973 155   80 DE Diesel 0 50
Dieselové motorové vozne pre rozchod 1520 mm
 
M153.0 ( 892, MVTV ) DMU-1 33 1973 155   80 DM Diesel 0 0
Vozidlá pre údržbu infraštruktúry, podobné radu 810, 111 zostrojených
 
M? (892.8) DMU-1 3 1973 155   80 DM Diesel 0 0
Vozidlá pre údržbu infraštruktúry, verzia radu 892 pre široký rozchod (1520 mm)
 
M240.0 ( 820 ) DMU-1 38 1963 210   70 DH Diesel    
Dieselové motorové vozne, 118 zostrojených
 
M250.0 (893) DMU-1 7   206   80 DH Diesel 0 0
Vozidlá pre údržbu infraštruktúry, približne 30 zostrojených
 
M262.0 ( 830 ) DMU-1 37 1949 301   90 DE Diesel    
Staré dieselové motorové vozne používané na stredovýchode, 234 zostrojených
 
M 274.0 DMU-1 1 1934       DM Diesel    
Historický expresný dieselový motorový vozeň M 274.004 s vloženým vozňom Calm 5-0038
 
M286.0 ( 850 ) DMU-1 33 1962 520   110 DE Diesel    
Dieselové motorové vozne pre miestne vlaky, 50 zostrojených
 
M286.1 ( 851 ) DMU-1 22 1963 590   110 DE Diesel    
Dieselové motorové vozne pre miestne vlaky, 38 zostrojených
 
M 290.0                    
Dieselové motorové vozne
 
? ( 853 )                    
Dieselové motorové vozne
 
S458.0 ( 210 ) Bo'Bo' 36 1973 880   80 E 25 kV 50 Hz --- ---
AC verzia radu 110, 74 zostrojených
 
S499.0 ( 240 ) Bo'Bo' 99 1968 3080   120 E 25 kV 50 Hz --- ---
Rušne, najviac používané pre nákladné vlaky, 145 zostrojených (Škoda 47E4-6)
 
S499.2 ( 263 ) Bo'Bo' 10 1984 3060   120 E 25 kV 50 Hz --- ---
Rušne pre regionálne vlaky v okolí Bratislavy, 12 zostrojených
 
SM488.0 ( 560 ) EMU-1 16 1966 1680   110 E 25 kV 50 Hz    
EMU pre miestne vlaky na južnom Slovensku, 34 zostrojených
 
SP 63     1966         Diesel --- ---
Historická strojná podbíjačka SP 63 (Vrútky)
 
T211.1 ( 701 ) B 13 1962 150   40 DM Diesel --- ---
Malé posunové rušne v staniciach, najmenej 39 zostrojených
 
T212.0 ( 702 ) B 2 1962 200   40 DM Diesel --- ---
Malé posunové rušne podobné radu 701, najmenej 48 zostrojených
 
T212.1 ( 703 )                    
Malé posunové rušne
 
T 221.0     1961         Diesel --- ---
Muzeálny motorový rušeň T 221.0823 - B (Bratislava východ)
 
T314.1621 ( 711 ) C 1 1998 300   30 DH Diesel --- ---
Rušeň prebudovaný z radu 710 s novým motorom a novým vzhľadom
 
T334.0 ( 710 ) C 27 1961 410   30/60 DH Diesel --- ---
Posunové rušne v staniciach, 14 v prevádzke, 91 zostrojených
 
T435.0 ( 720 ) Bo'Bo' 15 1958 750   60 DE Diesel --- ---
Posunové rušne veľmi zriedkavo ešte používané, 498 zostrojených
 
T 444.0 Bo'Bo'             Diesel --- ---
Muzeálny motorový rušeň T 444.055 (Prešov)
 
T444.1 ( 726 ) B'B' 4 1963 515   35/70 DH Diesel --- ---
Posunové rušne v Žiline (3x) a Prešove (1), ešte používané...
 
T457.1 ( 731 ) Bo'Bo' 11 1988 600   80 DE Diesel --- ---
Rušne pre posun a ľahké nákladné vlaky, 62 zostrojených
 
T458.1 ( 721 ) Bo'Bo' 125 1963 750   80 DE Diesel --- ---
Posunové rušne a nákladné rušne, 221 zostrojených
 
T458.5 (721.8) Bo'Bo' 3 1967 750   80 DE Diesel --- ---
Posunové rušne pre rozchod 1520 mm (v Haniske/Maťovciach)
 
T466.0 ( 735 ) Bo'Bo' 51 1980 880   90 DE Diesel --- ---
Rušne pre posun a nákladné vlaky, 296 zostrojených
 
T466.2 ( 742 ) Bo'Bo' 83 1978 883   90 DE Diesel --- ---
Rušne pre posun a nákladné vlaky, 453 zostrojených
 
T478.1 ( 751 ) Bo'Bo' 81 1965 1102   100 DE Diesel --- ---
Rušne pre nákladné vlaky, 239 zostrojených
 
T478.2 ( 752 ) Bo'Bo' 27 1969 1102   100 DE Diesel --- ---
Rušne pre prímestské a rýchle nákladné vlaky
 
T478.3 ( 750 ) Bo'Bo' 37 1992 1800   100 DE Diesel --- ---
Rušne pre miestne vlaky a rýchliky, prebudovaný rad 753
 
T478.3 ( 753 ) Bo'Bo' 34 1969 1320   100 DE Diesel --- ---
Rušne pre nákladné vlaky, boli prebudované na rad 750
 
T478.4 ( 754 ) Bo'Bo' 26 1975 1460   100 DE Diesel --- ---
Rušne pre miestne vlaky a rýchliky, elektrické vykurovanie, 202 zostrojených
 
T669.0 ( 770 ) Co'Co' 32 1963 990   90 DE Diesel --- ---
Rušne pre nákladné vlaky (sovietsky rad ChME), 111 zostrojených
 
T669.0 ( 770 ) Co'Co' 3 1963 990   90 DE Diesel --- ---
Súkromné rušne (VSŽ Oceľ Košice) pre vlaky s vápencom na tratiach ŽSR, č. 770 501/511/535
 
T669.1 ( 771 ) Co'Co' 62 1965 990   90 DE Diesel --- ---
Rušne pre nákladné vlaky (sovietsky rad ChME), 194 zostrojených
 
T669.1 (771.8) Co'Co' 10 1965 990   90 DE Diesel --- ---
Verzia rušňa radu 771 pre rozchod 1520 mm, pre posun na hraniciach s Ukrajinou
 
T669.5 (770.8) Co'Co' 10 1965 990   90 DE Diesel --- ---
Verzia rušňa radu 770 pre rozchod 1520 mm, pre posun v Čiernej nad Tisou
 
T 678.0 ( 775 ) Co'Co' 2 1961 1215   100 DE Diesel --- ---
Historické rušne s (novými) číslami 775.016 (Bratislava východ) a 012 (Zvolen)
 
T 679.0 ( 776 ) Co'Co' 1 1961 1215   100 DE Diesel --- ---
Historické rušne podobné radu T678.0/775, č. 776.019
 
T 679.1 Co'Co' 1 1968 1420   100 DE Diesel --- ---
Muzeálny rušeň zostrojený v ZSSR radu M62 "Sergej" T 679.1168
 
T679.1 ( 781 ) Co'Co' 116 1966 1420   100 DE Diesel --- ---
Sovietsky rušeň zostrojený rad M62 "Sergej", len 7 používaných
 
T679.5 (781.8) Co'Co' 4 1966 1420   100 DE Diesel --- ---
Verzia rušňa radu 781 pre rozchod 1524 mm, pre pracovné vlaky
 
TU29.0 ( 701.9 ) B 3 1969 150   40 DM Diesel --- ---
Malé posunové rušne pre rozchod 1 000 mm
 
TU29.1 ( 702.9 ) B 1 1969 200   40 DM Diesel --- ---
Rušne podobné radu 701.9, používané v Poprade
 
TU46.0 ( 706.9 ) Bo'Bo' 2 1985 260   40 DM Diesel --- ---
Rušne pre pracovné vlaky na TEŽ
 
U 36.0     1884         Steam    
Muzeálny úzkorozchodný (760 mm) parný rušeň U 36.003 premávajúci na Mládežníckej železnici v Košiciach - Čermeli
 
Rušne zahraničných železničných správ v prevádzke na Slovensku:
                     

Drezína Warszawa (Vrútky)

Drezína Tatra (Múzeum dopravy Bratislava)

Parný nehodový žeriav (Múzeum dopravy Bratislava)Na začiatok strany

Snehový pluh (Múzeum dopravy Bratislava)

Pancierové vlaky (Zvolen)

Ďaľšie informácie o rušňoch na Slovensku na stranách Klubu přátel železnic , Emila Schenka , Jaroslava Pietrika a Ľubora Bánika

Galéria historických hnacích vozidiel ŽSR Petra Mártona

Galéria hnacích vozidiel Jozefa Gašparíka


Posledná aktualizácia: 27-XII-2004  
Späť na index krajín. ( sklocos2.htm )