Rekordné investície v mestskom rozpočte na rok 2005
(SITA) TRENČÍN 19. 12.2004 - Poslanci mestského zastupiteľstva schválili vyrovnaný rozpočet mesta na rok 2005, ktorý počíta s doteraz najvyššími investičnými prostriedkami v histórii. V príjmoch sa počíta so sumou 1 032 130 000 korún, z toho bežné príjmy budú takmer 647 miliónov korún a kapitálové vyše 385 miliónov korún. V kapitole bežné výdavky sa počíta so sumou 644,5 milióna korún, pri kapitálových výdavkoch s 534 miliónmi korún, výdavky spolu budú v sume 1 178 620 000 korún. Súčasťou rozpočtu obce sú aj finančné operácie, ktorými sa vykonávajú prevody z peňažných fondov obce a realizujú sa návratné zdroje financovania a ich splácanie. Rozpočtový schodok vyrovnajú príjmy z uvedených operácií vo výške 146,5 milióna korún, povedal dnes pre SITA tlačový tajomník mestského úradu Tibor Hlobeň.
Na rok 2005 sú plánované rekordné investície vo výške 534 miliónov korún. Mesto plánuje nákup pozemkov pre priemyselný park a počíta aj so začatím výstavby nového letného kúpaliska, za ktoré dostane finančnú náhradu od investora modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov, ktorým sú Železnice SR. V rozpočte sú vyčlenené aj peniaze na juhovýchodný obchvat mesta, ktorý odľahčí automobilovú dopravu cez stred mesta. Významným projektom je odkanalizovanie jednotlivých mestských častí a pripravuje sa aj rekonštrukcia mestských komunikácií, pretože niektoré sú už v kritickom stave. Investície budú plynúť aj do prvej etapy budovania športovo-rekreačnej zóny na Ostrove. Pribudnú alebo sa rozšíria športové areály pri základných školách na Hodžovej a Veľkomoravskej ulici.

PEM súhlasí s krytím straty 3,6 mld. Sk pri prevádzkovaní dráhy
(SITA) BRATISLAVA 20. 12.2004 - Na vykrytie straty z prevádzkovania dráhy v železničnej doprave by malo v budúcom roku smerovať zo štátneho rozpočtu 3,6 mld. Sk. Vyplýva to z návrhu zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme pri prevádzkovaní dráhy na budúci rok, ktorý Porada ekonomických ministrov (PEM) v pondelok odporučila vláde schváliť. "Predpokladáme, že celkové výkony Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) dosiahnu v budúcom roku 11,7 mld. Sk, vrátane 3,6 mld. Sk, ktoré ŽSR dostanú z titulu poskytovania nižších cien," uviedol po PEM minister financií Ivan Mikloš. PEM podľa Mikloša odporučila vláde vynechať ustanovenie o tom, že rezort dopravy do 90 dní od podpisu Protokolu o vyhodnotení zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme stanoví spôsob a formu zúčtovania straty prevyšujúcej prijaté preddavky. "Z tohto bodu by totiž mohlo vzísť riziko dodatočného vykrytia straty ŽSR," vysvetlil Mikloš.
Podľa návrhu zmluvy by mali ŽSR dosiahnuť najvyššie výnosy, vo výške 7,6 mld. Sk z poplatkov Železničnej spoločnosti za použitie železničných dopravných ciest. Od iných dopravcov by mali ŽSR inkasovať zhruba takmer 186 mil. Sk a výnosy z finančných operácií by podľa návrhu zmluvy mali predstavovať 58 mil. Sk. Výška výnosov sa odvádza od predpokladaných výkonov, ktoré by mali v budúcom roku predstavovať celkovo takmer 51 mil. vlakokilometrov. Na osobnú dopravu pripadá z toho 31,6 mil. vlakových kilometrov a na nákladnú dopravu 19,4 mil. vlakokilometrov. Železničná spoločnosť by mala zabezpečiť 50,3 mil. vlakokilometrov a takmer 700 tis. vlakových kilometrov sa rozdelí medzi ostatných dopravcov.
Náklady kalkulované na budúci rok by mali byť v porovnaní so zmluvou na tento rok o 91,5 mil. Sk nižšie pri predpokladanej výške 11,4 mld. Sk. Najväčšiu položku pritom tvoria režijné náklady na úrovni 3,8 mld. Sk. Na mzdové náklady by sa v budúcom roku podľa zmluvy malo vyčleniť viac ako 2,3 mld. Sk, výška odpisov by mala predstavovať 2,2 mld. Sk.
Podľa zmluvy budú musieť ŽSR zabezpečiť na celoštátnych a regionálnych dráhach výkony súvisiace s udržiavaním prevádzkyschopnosti dráh, zabezpečením styku s inými dráhami, prideľovaním voľných kapacít na dráhach, organizovaním dopravy na týchto dráhach a zabezpečovať a obsluhovať dráhy.

Pendolino Českých drah ve čtvrtek poprvé sveze cestující
(ČTK) PRAHA 20. 12.2004 - Nový rychlovlak Českých drah Pendolino vyjede ve čtvrtek v rámci zkušebního provozu poprvé s běžnými cestujícími. Dráhy jej začnou nasazovat na některé rychlíkové spoje na trati Praha-Děčín, řekl ČTK mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Již ve středu vyjede rychlovlak po stejné trati s odbornou veřejností.
Zájemci o jízdu soupravou s naklápěcími skříněmi budou mít první možnost pravděpodobně na spoji číslo 772, který odjíždí z pražského Masarykova nádraží v 10:26 hodin. Vlak zastaví v Kralupech nad Vltavou, Roudnici nad Labem, Lovosicích a Ústí nad Labem. Do Děčína přijede v 12:04. Zpátky by se měla souprava vydat jako spoj číslo 777 s odjezdem z Děčína v 13:57 hodin. Do Prahy na Masarykovo nádraží přijede v 15:38 hodin. Ve vlaku budou platit běžné tarify. Zpáteční jízdenka z Prahy do Děčína vyjde na 180 korun.
Mluvčí upozornil, že vlak je nadále v testovacím provozu a nemusí být na uvedených spojích nasazen vždy. V některých termínech se tak cestující setkají s klasickou soupravou.
O jízdu Pendolinem bude podle Šťáhlavského zřejmě v prvních dnech velký zájem především mezi železničními příznivci a fandy, pro které bude svezení soupravou skutečným vánočním dárkem. Zájemci o svezení však nemusí spěchat, protože zkušební provoz s cestujícími bude trvat několik měsíců. Vlak musí s cestujícími najezdit 50 tisíc kilometrů.
Dráhy očekávají, že po vyřešení některých problémů s plněním norem pro elektromagnetické záření bude vlak na podzim příštího roku schválen do provozu a od prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, jej nasadí do mezinárodního provozu do SRN, Rakouska a na Slovensko.
Souprava stejného typu vytvořila minulý měsíc tuzemský rychlostní rekord 237 km/h. Vlak tvoří dva vozy 1. třídy, jídelní vůz s bistrem a čtyři vozy druhé třídy. V obou třídách jsou nalevo od uličky dvě řady sedadel a napravo jedna. Druhá třída se od první liší pouze ve velikosti místa na nohy. Jídelní vůz je tvořen barem a restaurací s obsluhou. Vlak nabízí 331 míst k sezení, dvě místa pro vozíčkáře a je klimatizovaný.
V Česku jsou zatím tři soupravy ze sedmi, které dráhy za 4,35 miliardy Kč od italského výrobce Alstom Ferroviaria objednaly. Vlak se měl v provozu objevit již před čtyřmi lety, ale dodávky zdržely problémy s výrobou v ČKD, které bylo tehdy členem výrobního konsorcia.

Británie bude testovat bezpečnostní pásy pro cestující vlaků
LONDÝN 20. 12.2004 (zpravodaj ČTK) - Britský úřad pro bezpečnost provozu na železnicích oznámil, že začne zkoušet bezpečnostní pásy pro cestující vlaků. Železnice se až dosud bránily zavádění pásů mimo jiné proto, že se bály, že by jim z toho vyplynula povinnost zajistit pro každého cestujícího sedadlo. Po sérii vlakových neštěstí ale tlak na dodatečná bezpečnostní opatření sílí.
Dosavadní britské analýzy vhodnosti pásů ve vlacích vycházely z počítačových modelů. Napřesrok se ale začne zkoušet ve skutečných vagonech a s figurínami. Podle prvních odborných komentářů se však nynější vagony ani sedadla vlaků pro pásy jako další bezpečnostní prvek nehodí.
Testy mají zahrnout několik nových bezpečnostních prvků. Jednak to jsou dvoubodové bezpečnostní pásy podobné leteckým. Dále to jsou pásy tříbodové, které jsou v automobilech. Pro strojvůdce se budou zkoušet airbagy. Bezpečnostní pásy ve vlacích zkoušelo už v roce 1999 Finsko. Tehdy si je připnulo jen procento cestujících.

České dráhy čekají příští rok ztrátu 690 milionů korun
(ČTK) PRAHA 21. 12.2004 - České dráhy příští rok skončí se ztrátou 690 milionů korun. Vyplývá to z podnikatelského plánu na rok 2005, který posvětila i dozorčí rada ČD, píšou dnešní Hospodářské noviny. Dráhy by také měly příští rok propustit asi šest tisíc zaměstnanců.
"Ztrátu způsobuje stát, protože plně nehradí osobní dopravu, kterou si u drah objednal. Asi z jedné čtvrtiny ji proto dráhy hradí ze zisku v nákladní dopravě," řekl listu mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Stát však vinu popírá. "Stát skutečně neplatí celou ztrátu ČD za osobní dopravu, nicméně ne všechnu dopravu si objednává," tvrdí Michal Němec z ministerstva dopravy.
Pro hospodaření drah je stěžejní zisková nákladní doprava. Jenže dráhy mají potíže už i s přepravou zboží, u které po loňských růstech začaly klesat objemy, píše deník. Představenstvo firmy by nyní mělo navrhnout opatření k zastavení poklesu příjmů z nákladní dopravy.
Dráhy nyní zaměstnávají zhruba 73.000 zaměstnanců. Letos ze státní firmy odešlo asi 5700 lidí, do roku 2008 má firmu opustit až 17.000 lidí. Příští rok je naplánován odchod šesti tisíc lidí. Ti, kteří odejdou na dohodu, se mohou stejně jako letos spolehnout na doprovodný sociální program drah, uvádí list. ČD jim v příštím roce vyplatí 620 milionů korun, které dostanou ze státního rozpočtu. List poznamenává, že dráhy na odchodu pracovníků nevydělají. Peníze, které ušetří na mzdách, přerozdělí mezi zbývající zaměstnance. "Peníze se využijí k navýšení mezd těm, co zůstávají," potvrdil HN Šťáhlavský.
Letošní hospodaření drah by mělo skončit ztrátou 799 milionů korun. Loni dráhy hospodařily prvním rokem jako akciová společnost s téměř miliardovou ztrátou. Předloni ještě před oddlužením, kdy firma fungovala jako státní podnik, vykázaly ztrátu 4,8 miliardy Kč.

Z Českých drah odejdou tisíce lidí
HOSPODÁŘSKÉ NOVINY/PT 21.12.2004, Činčura Jan - Do roku 2008 má z Českých dráh (ČD) odísť až 17.000 ľudí. To je toľko ľudí, koľko má obyvateľov mesto Jičín.

Železničná polícia bude cez sviatky intenzívne monitorovať stanice i vlaky
(TASR) Bratislava 21. 12.2004 - Železničná polícia bude počas nadchádzajúcich sviatočných dní vo zvýšenej miere monitorovať situáciu na všetkých železničných staniciach a vo vytypovaných vlakoch medzinárodnej a vnútroštátnej prepravy.
Cieľom prijatých opatrení je zabezpečiť v dosahu právomocí železníc verejný poriadok, ochranu života a zdravia cestujúcich, ich majetku ako aj majetku železničných spoločností. Hliadky železničnej polície si budú operatívne odovzdávať informácie o vývoji bezpečnostnej situácie vo vlakoch a na staniciach s dôrazom na predchádzanie okrádania cestujúcich. Už teraz sa zameriavajú na zvýšenú kontrolu podozrivých osôb vstupujúcich do priestorov staníc a vlakov a na batožiny odložené bez dozoru.
Na cestujúcich bude s dôrazom na vlastnú bezpečnosť vplývať aj zintenzívnené vysielanie staničných rozhlasov, informoval dnes hovorca ŽP Jozef Búranský.

Rychlovlak Pendolino dnes poprvé sveze cestující
(ČTK) PRAHA 22. 12.2004 - Z pražského Masarykova nádraží se dnes v 10:20 vydá na zkušební jízdu s odbornou veřejností nový rychlovlak Českých drah Pendolino. Do Ústí nad Labem, kde bude jeho prohlídka umožněna novinářům, má přijet v 11:32. Po testovací jízdě zahájí České dráhy 23. prosince zkušební provoz vlaku na pravidelných linkách Praha – Děčín.
Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský ale upozornil, že vlak zůstává v testovacím provozu a nemusí být na uvedených spojích nasazen vždy. V některých termínech se tak cestující setkají s klasickou soupravou.
Ve vlaku budou platit běžné tarify. Zpáteční jízdenka z Prahy do Děčína vyjde na 180 korun.
Zkušební provoz s cestujícími bude trvat několik měsíců. Vlak musí s cestujícími najezdit 50.000 kilometrů.
Dráhy očekávají, že po vyřešení některých problémů s plněním norem pro elektromagnetické záření bude vlak na podzim příštího roku schválen do provozu a od prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, jej nasadí do mezinárodního provozu do Německa, Rakouska a na Slovensko.
Souprava stejného typu vytvořila minulý měsíc tuzemský rychlostní rekord 237 kilometrů v hodině. Vlak tvoří dva vozy první třídy, jídelní vůz s bistrem a čtyři vozy druhé třídy.

Polští železničáři stávkovali; chtějí více peněz z rozpočtu
(ČTK) VARŠAVA 21. 12.2004 - Zaměstnanci státních železnic v Polsku dnes přerušili práci a formou výstražné stávky dali najevo, že nejsou spokojeni se státním financováním. Železničáři při protestu blokovali tratě, oznámila agentura AP. Přestože stávka trvala jen asi hodinu, způsobila četná zpoždění vlaků.
Železničáři si stěžují, že stát jim dává málo peněz, což je podle nich důvod, proč je železnice v zanedbaném stavu. Účastníci protestu na sobě měli bílé vesty s červeným znakem odborového svazu Solidarita a blokovali tratě hlavně v okolí měst na severu země.
Železničáři chtějí vládu přinutit k plnění slibů z minulosti, k nimž patří hlavně příslib většího objemu peněz na modernizaci. "Je to výstražná stávka. Bouříme se, protože vláda i správní rada drah neplní loňskou smlouvu," řekl polské agentuře PAP zástupce stávkujících ve městě Lublin.
Železničáři začátkem prosince ve Varšavě žádali další peníze, protože dolní komora parlamentu dráhám snížila příděl z rozpočtu. Mluvčí drah protest označil za neodpovědný, protože prý na podnik vrhá špatné světlo.

V Polsku mohou cestující za jízdenku zaplatit také esemeskou
VARŠAVA 21. 12.2004 (zpravodaj ČTK) - Zapomněli jste si před nástupem do tramvaje nebo autobusu koupit lístek a řidič právě poslední doprodal? V několika polských městech už to není žádný problém. Stačí totiž vyslat speciální SMS z mobilního telefonu, a tak si zaplatit lístek.
Nápad je jednoduchý. Místo běžné papírové jízdenky je možné ve stánku koupit speciální kartu. Na ní je pod stírací vrstvou ukryt kód a telefonní číslo. Zasláním kódu na telefonní číslo se karta aktivuje.
Pak už stačí pouze při každém nástupu do autobusu nebo tramvaje na číslo 7003, které je pro tyto služby rezervováno v celém Polsku, vyslat textovou zprávu. Za chvíli by se na displeji mobilního telefonu měla objevit odpověď společně s "elektronickou jízdenkou".
Karta stojí podle města od 16 do 24 zlotých (v přepočtu od 112 do 168 korun). Koupení jízdenky prostřednictvím telefonu vyjde o něco dráž, protože cestující musí připočíst ještě asi čtyři koruny za SMS. Je ale možné také jednou textovou zprávou koupit více jízdenek, či třeba časovou jízdenku hned na několik spojů.
Pražský dopravní podnik na dotaz ČTK uvedl, že o podobném systému plateb neuvažuje.
V Polsku služba funguje ve městech Jelenia Góra, Poznaň, Slupsk, Jaworzno, Zamoście a Kielce. O jejím zavedení uvažují i další města. Není vyloučeno, že se do sítě esemeskových jízdenek připojí také polské dráhy. Už nyní je totiž možné pomocí textových zpráv například rezervovat lístky na mezinárodní vlaky.
Díky SMS je pak možné bez příplatku koupit lístek přímo ve vlaku.

Siemens bude vyrábať vlaky pre Rusko
(SITA, Reuters) SCHLESWIG 21. 12.2004 - Nemecký strojársky konglomerát Siemens bude vyrábať vysokorýchlostné vlaky ICE pre štátne ruské železnice. Podľa dohody, ktorú Siemens podpísal v utorok počas stretnutia vysokých predstaviteľov Ruska a Nemecka v severonemeckom Schleswigu, vyrobí Siemens v spolupráci s ruskou spoločnosťou NTT, ktorá sa špecializuje na výrobu lokomotív, spočiatku 60 vlakov. Prvé z nich by mali byť hotové v roku 2007. Tieto vlaky by mali premávať medzi Moskvou a Petrohradom, pričom by mali dosahovať rýchlosť 250 kilometrov za hodinu. Ako ďalej informoval generálny riaditeľ spoločnosti Siemens Heinrich von Pierer, zmluva zahŕňa aj opciu na výrobu ďalších 90 vlakov. Siemens by mal za výrobu vlakov získať približne 1,5 mld. eur.
Podľa analytikov je podpísaná zmluva dobrou správou pre divíziu Siemensu zaoberajúcu sa výrobou dopravných prostriedkov. Táto divízia dosiahla za fiškálny rok, ktorý sa skončil v septembri, prevádzkovú stratu vo výške 434 mil. eur.
Jeden z najväčších svetových koncernov, Siemens AG, rozvíja svoje aktivity aj na Slovensku v odvetví elektrotechniky, automobilového priemyslu, informačných technológií či strojárstva. Spoločnosť Siemens, s.r.o. Bratislava vznikla v roku 1993 a patrí k najväčším zahraničným investorom v SR.

Vodič parížskej rýchlodráhy zomrel počas jazdy
(SITA/AFP) PARÍŽ 21. 12.2004 - Súpravu parížskej rýchlodráhy v utorok zastavil bezpečnostný systém po tom, čo vodič zomrel na následky srdečného záchvatu, informovala dopravná spoločnosť RATP. Brzdy začali účinkovať, keď neovládaná súprava vchádzala do rušnej podzemnej stanice Chatelet-Les Halles v centre Paríža. Vodič nasledujúceho vlaku našiel telo svojho kolegu na zemi kabíny. Mŕtvy muž by na budúci týždeň oslávil 50. narodeniny.
Podľa prevádzkovateľa rýchlodráhy a metra RATP sú podobné incidenty "extrémne zriedkavé".

ŽSR hľadajú projektanta na modernizáciu trate Púchov – Žilina
(SITA) BRATISLAVA 22. 12.2004 - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vyhlásili verejnú súťaž na vypracovanie projektovej dokumentácie k modernizácii železničnej trate v úseku Púchov – Žilina pre dosiahnutie rýchlosti až 160 kilometrov za hodinu. Agentúre SITA to potvrdila hovorkyňa ŽSR Nela Blašková. Potenciálni záujemcovia môžu svoje ponuky predkladať do 19. januára budúceho roka, pričom otváranie obálok s ponukami sa uskutoční o deň neskôr. "Rozhodujúcim kritériom vyhodnocovania ponúk bude najnižšia ponúknutá cena," povedala Blašková. Dodala, že celý proces výberu by mali ŽSR ukončiť v prvom štvrťroku 2005.
Predmetom verejnej súťaže je dodanie projektovej dokumentácie pre územné rozhodnutie s vypracovaním stavebného zámeru, vrátane prieskumných prác a inžinierskej činnosti. Záujemca musí ďalej dodať projektovú dokumentáciu na stavebné povolenie, na realizáciu stavby, na súťažný návrh a zároveň musí zabezpečiť občasný autorský dozor.
ŽSR požadujú od uchádzačov zábezpeku vo výške 3 mil. Sk, ako aj preukázanie odbornej spôsobilosti. Uchádzač tiež musí preukázať plnenie zmlúv rovnakého alebo podobného predmetu obstarávania za roky 2001 až 2003, v rámci ktorých musí byť cena za vyprojektované dokumentácie v oblasti prestavby železničnej dopravnej cesty v minimálnom ročnom objeme 50 mil. Sk. Zároveň musí záujemca preukázať, že v spomínaných rokoch bol spracovateľom aspoň jednej dokumentácie pre územné rozhodnutie v hodnote minimálne 10 mil. Sk, aspoň dvoch dokumentácií na stavebné povolenie v minimálnej cene 30 mil. Sk pre každú z nich a aspoň jednej dvojjazyčnej dokumentácie na súťažný návrh spracovanej pre stavbu financovanú z fondov Európskej únie. Finančný obrat v rokoch 2001 až 2003 pritom musí mať uchádzač vo výške minimálne 60 mil. Sk ročne.
Samotná modernizácia, ktorá by sa podľa Blaškovej mala týkať koľají, elektrického vedenia, zabezpečovacej techniky, oznamovacích zariadení, ako aj niektorých železničných staníc, by sa mala začať v roku 2008. ŽSR plánujú podľa nej prijať na spomínaný projekt určité financie aj z Kohézneho fondu, pričom maximálna suma príspevku je na úrovni 85 %.

Košická železničná stanica dostala kamerový monitorovací systém
(TASR) Košice 22. 12.2004 - Vnútorný monitorovací kamerový systém dali dnes do prevádzky na železničnej stanici v Košiciach.
Ide o jeden z modulov projektu Košice - bezpečné európske mesto, informovala hovorkyňa Magistrátu mesta Košice Zuzana Bobriková. Monitorovací systém prostredníctvom bezpečnostných kamier vybudovali z účelovo viazaných prostriedkov rady vlády SR pre prevenciu kriminality.
Na základe prijatej stratégie prevencie kriminality mesta Košice prostriedky pridelené v roku 2004 sústredila samospráva na vybudovanie monitorovacieho systému v jednej z najdôležitejších vstupných brán do mesta. Železničnou stanicou totiž denne prechádza až stotisíc ľudí. Sústredenie pozornosti na tento strategický bod má pre mesto prioritu, uviedla Bobriková.
Systém má 16 stacionárnych i pohyblivých kamier, ktoré 24 hodín pokrývajú celú plochu stanice i priestor pred ňou. Situáciu vyhodnocuje na operačnom pracovisku príslušník železničnej polície. Kamery sledujú obidve úrovne stanice – prízemie i poschodie. Ich umiestnenie vychádzalo z požiadaviek polície i skúseností, ktoré miesta sú na železničnej stanici najkritickejšie z hľadiska páchania trestnej činnosti - neustále je sledovaný napríklad priestor pokladní.
Mesto Košice má už v centre inštalované štyri bezpečnostné kamery - tri na Hlavnej ulici a jednu na Dominikánskom námestí. Zriadením monitorovacieho systému na železničnej stanici zmenilo filozofiu, pretože sa rozhodlo zabezpečiť vstupné brány do mesta. Letisko je vybavené vlastnými prostriedkami, cieľom bola preto druhá vstupná brána – železničná stanica. Ďalším krokom by v rámci koncepcie mala byť ochrana cestných vjazdov do mesta, v prvom rade na hlavných cestných ťahoch na východ a západ, dodala Bobriková.

Tržby ZSSK z prepravy tovaru za desať mesiacov 12 mld. Sk
(SITA) BRATISLAVA 22. 12.2004 - Železničná spoločnosť, a.s. (ZSSK) dosiahla za desať mesiacov tohto roka tržby z prepravy tovaru vo výške 12 mld. Sk. V porovnaní s plánom je to menej o 7 %, v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka to predstavuje pokles o 5 %. Agentúru SITA o tom informoval riaditeľ odboru komunikácie ZSSK Miloš Čikovský.
V sledovanom období prepravila ZSSK 41,2 mil. ton tovaru, čo je na rovnakej úrovni ako za desať mesiacov predchádzajúceho roka. V porovnaní s plánom je to však o 2 % menej. "Stratu v objeme prepravy sme zaznamenali vo vnútroštátnej preprave. Dôvodom je nízka konkurencia železnice voči cestnej doprave," zdôraznil Čikovský. Pokles podľa neho evidovala ZSSK predovšetkým v preprave dreva a potravín. V rámci tranzitnej prepravy však ZSSK podľa Čikovského prekročila plán o 3 %, v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka zaznamenala ZSSK nárast o 4 %.
K najdôležitejším faktorom, ktoré ovplyvňujú konkurencieschopnosť železničnej dopravy, patrí poplatok za použitie železničnej dopravnej cesty. Podiel nákladov na použitie železničnej dopravnej cesty v nákladnej doprave predstavuje v tomto roku podľa Čikovského až 35 % z celkových tržieb získaných za nákladnú dopravu. "ZSSK preto hľadala možnosť spolupráce so Železnicami Slovenskej republiky o poskytnutí takých sadzieb, ktoré by zefektívnili obchodnú činnosť ZSSK," uviedol Čikovský. Dodal, že týmto opatrením sa ZSSK podarilo v tomto roku dosiahnuť úsporu približne 182 mil. Sk. V tomto trende bude ZSSK podľa neho pokračovať aj v budúcom roku.
Plánované hodnoty nedokázala Železničná spoločnosť splniť ani v osobnej doprave. "Podľa plánu sme mali v sledovanom období prepraviť 44,5 mil. cestujúcich, zaostávame však o 2,2 %," skonštatoval Čikovský. Dodal, že plán tržieb v osobnej doprave splnila ZSSK na 97 %.

Obyčajné cestovné v železničnej doprave sa meniť nebude
NÁRODNÁ OBRODA 23.12.2004, ss - Ceny obyčajného cestovného vo vnútroštátnej železničnej doprave sa od 1.1.2005 nemenia.
K určitým zmenám dochádza len pri EC a IC vlakoch, traťových predplatných cestovných lístkoch, doplatkoch pri zakupovaní cestovného vo vlaku a v niektorých ďalších prepravných podmienkach.

Vybrané zmeny
Cena IC príplatku je 20 Sk. Cena EC príplatku sa rovná dvojnásobku R alebo IC príplatku. - V povinne miestenkových IC vlakoch je cestujúci okrem IC príplatku povinný vždy zakúpiť miestenku, ktorej cena je v slabých dňoch 20 Sk, a v silných dňoch 80 Sk. - cestujúci s cestovným lístkom zakúpeným na IC alebo EC vlak budú môcť cestovať aj v nižšom druhu vlaku. - Držitelia Junior Rail Plus (25%), Senior preukazu a Kilometrickej banky na R a IC vlak si nemusia zakúpiť príplatok na rýchlik a IC vlak. - Cestovné doklady vydané v roku 2004, ktorých platnosť sa končí až v roku 2005, s cenami platnými na rok 2004 sú platné.

Železnica zatiaľ neplní plán
SITA SME 23.12.2004 - Železničná spoločnosť dosiahla za 10 mesiacov tohto roka tržby z prepravy tovaru vo výške 12 mld sk. V porovnaní s plánom je to menej o 7%, a oproti vlaňajšku ide o 5% pokles, informoval riaditeľ odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský. Plánované ciele nedokázala Železničná spoločnosť splniť ani v osobnej doprave. "Podľa plánu sme mali v sledovanom období prepraviť 44,5 mil. cestujúcich, zaostávame však o 2,2%," skonštatoval Čikovský. Dodal, že plán tržieb v osobnej doprave splnila Železničná spoločnosť na 97%.

Železničiari prijali Chartu práv cestujúcich. Zatiaľ iba v medzinárodnej preprave
Národná obroda 23.12.2004, Miro Devínsky - Železničná spoločnosť (ZSSK), a.s., ako člen Európskej únie a člen Spoločenstva európskych železníc, prijala za svoju Chartu práv cestujúcich v medzinárodnej preprave. Táto prelomová novinka pre cestujúcich, ktorí si teraz môžu nárokovať komerčné odškodnenie, ak ich vlak mešká, vstúpila u nás do platnosti s novým cestovným poriadkom 12. decembra 2004.
Prijatie charty bolo pre Železničnú spoločnosť, a.s., dobrovoľným rozhodnutím, avšak podpísaním dokumentu už pravidlá charty nadobúdajú záväzný charakter. Súčasné vedenie ZSSK, a.s., sa neustále snaží, aby aj v železničnej doprave nastal u nás výrazný posun, orientácia smerom k cestujúcemu - zákazníkovi. S týmto cieľom sa na medzinárodnej úrovni odvíjala vzájomná konštruktívna, dlhodobá spolupráca európskych železníc, ktorej výsledkom je práve aj schválenie Charty práv cestujúcich.
Ustanovenie charty zaručuje pri nedodržaní cestovného poriadku komerčné odškodnenie cestujúcich v medzinárodnej preprave, ktoré sa však nevzťahuje na zahraničné cestovné produkty, ako je napríklad Eurodomino, InterRail, Eurail a ani na medzinárodné autovlaky. Ak napríklad cestujúci príde medzinárodným denným vlakom do cieľovej stanice so 60-minútovým meškaním a nočným vlakom so 120-minúto-vým meškaním, má nárok na vrátenie 20 percent z ceny cestovného lístka. Tieto peniaze nedostane v hotovosti, ale formou dobropisu. A ten vydáva železnica v tom štáte, v ktorom došlo k meškaniu vlaku. Na základe dobropisu si cestujúci môže uplatniť 20% zľavu, pri kúpe ďalšieho cestovného lístka.
Medzinárodný cestovný lístok by mal mať nástupnú alebo cieľovú stanicu v štátoch EÚ, vo Švajčiarsku a v Nórsku s minimálnou cenou 50 eur, čo je približne 2000 Sk. V cene je zahrnutá aj rezervácia, prirážky alebo iné príplatky. Žiadosť o kompenzáciu spolu s dokladmi a znehodnoteným cestovným lístkom by mal cestujúci predložiť do dvoch mesiacov tej železničnej spoločnosti, v ktorej si cestovný lístok zakúpil. Potrebné doklady, ako je žiadanka o kompenzáciu, obálka s adresou dopravcu a potvrdenie o meškaní, si môžu cestujúci vyzdvihnúť u vlakového personálu alebo v pokladnici cieľovej, resp. prestupnej stanice, ďalej v Zákazníckom centre či v Rezervačnom pracovisku. Kompenzácia vo forme cestovného poukazu, čiže medzinárodného cestovného lístka, sa nevydáva na meno a platí jeden rok. Cestujúcim nevzniká nárok na odškodnenie, ak budú vlaky meškať pre také okolnosti v železničnej prevádzke, ktorým dopravca nemohol predísť, a teda ani predísť ich dôsledkom. Sem patria napríklad prírodné katastrofy, štrajk, prevádzková porucha z dôvodu samovraždy, nehody na železničnom priecestí či policajné opatrenia. Odškodnenie sa nevzťahuje ani na meškanie, o ktorom bol cestujúci vopred upozornený pracovníkom v pokladnici železničnej stanice alebo staničným rozhlasom.

ATRAKTÍVNE PONUKY ŽELEZNIČNEJ SPOLOČNOSTI, A.S., NA LYŽOVAČKY
Od polnoci 12. decembra 2004 začal u nás na železnici platiť nový cestovný poriadok, ktorý priniesol viaceré zmeny vo vnútroštátnej a medzištátnej doprave. Plánovaný rozsah dopravných výkonov v osobnej doprave na rok 2005 na základe objednávky štátu je 31,6 milióna vlakových kilometrov. V porovnaní s plánovaným rozsahom výkonov v roku 2004 je to o 100-tisíc vlakokilometrov viac Podľa nového cestovného poriadku vypraví železnica vo vnútroštátnej doprave priemerne 1408 vlakov denne a v medzinárodnej železničnej doprave bude denne jazdiť priemerne 267 vlakov. Železničná spoločnosť pripravila viaceré veľmi zaujímavé novinky nielen vo vnútroštátnej doprave, ale aj v zľavách, v službách a taktiež aj v zahraničnej doprave.
ZSSK, a.s., spolu s Rakúskymi železnicami pripravila pre cestujúcich atraktívnu ponuku na lyžovačku v Semmeringu a Unterbergu vždy v sobotu a v nedeľu od 12. decembra do 28. marca 2005. Cestovné lístky si môžu cestujúci kúpiť v osobných pokladniciach ZSSK. Ponuka zahŕňa okrem ceny za dopravu do vybraného strediska a späť aj celodenný lyžiarsky lístok.

LYŽIARSKE STREDISKO SEMMERING
Ak sa cestujúci rozhodnú pre lyžovanie v Semmeringu, cena Ski-passu (lyžiarskeho lístka) je 29,90 eura, čo je približne 1200 Sk a pre dieťa od 6 do 15 rokov 14,50 eura, čo je asi 580 Sk. V cene je zahrnutá železničná doprava ZSSK regionálnymi alebo osobnými vlakmi z Bratislavy hlavnej stanice alebo z Bratislavy-Petržalky do Viedne-Sudbahnhof, preprava cestujúcich-lyžiarov z Viedne-Sudbahnhof do železničnej stanice Spital am Semmering, autobusový transfer k lyžiarskym vlekom, Skipass a, samozrejme, aj cesta späť. ZSSK odporúča konkrétne vlak EuroRegio, ktorý odchádza z Bratislavy hlavnej stanice o 6.57 h a do Viedne-Sudbahnhof prichádza o 8.07 h, alebo osobný vlak, ktorý odchádza z Bratislavy-Petržalky o 6.54 h a do Viedne prichádza o 7.55 h. Odtiaľ môžu cestujúci prestúpiť vždy len na osobný vlak 1951 Erlebniszug Zauberberge, s odchodom z Viedne-Sudbahnhof o 8.17 has príchodom do Spital am Semmering o 10.16 h, odkiaľ ide autobusový transfer k vlekom. Cesta trvá asi 2 minúty. Vo vlaku Erlebniszug Zauberberge dostane cestujúci pri kontrole cestovných lístkov celodenný Skipass (lyžiarsky lístok). Zo železničnej stanice Semmering ZSSK odporúča cestovať osobným vlakom 1950 o 16.02 h, ktorý príde do Viedne-Sudbahnhof o 18.33 h, o 18.50 h odtiaľ odchádza vlak EuroRegio a prichádza do Bratislavy hlavnej stanice o 20.03 h.

AKO NA SVAHY STREDISKA UNTERBERG
Ak sa lyžiari rozhodnú pre celodenný lyžiarsky lístok, ktorý využijú na svahoch Unterbergu, zaplatia zaň 25 eur, čo je asi 1000 Sk a deti 12,50 eura, čo je asi 500 Sk. V cene je železničná doprava z Bratislavy hlavnej stanice a z Bratislavy-Petržalky do Viedne a späť, železničná doprava z Viedne-Sudbahnhof do železničnej stanice Pernitz-Muggendorf, autobusový transfer k lyžiarskym vlekom a celodenný Skipass. ZSSK odporúča cestujúcim využiť vlak EuroRegio, ktorý odchádza z Bratislavy hlavnej stanice o 6.57 h a do Viedne-Sudbahnhof prichádza o 8.07 h, alebo osobný vlak z Bratislavy-Petržalky, ktorý odchádza o 6. 54 h a do Viedne prichádza o 7.55 h. Z Viedne-Sudbahnhof ide do železničnej stanice výhradne len osobný vlak 1951 Erlebniszug Zauberberge, ktorý odchádza z Viedne o 8.17 h a prichádza do Pernitz-Muggendorf o 10.30 h. Odtiaľ ide autobusový transfer k vlekom. Cesta trvá asi 20 minút. Vo vlaku Erlebniszug Zauberberge dostane cestujúci pri kontrole cestovných lístkov aj celodenný Skipass. Z Pernitz-Muggendorfu ide naspäť vlak 1950 Erlebniszug Zauberberge o 16.31 h a do Viedne-Sudbahnhof príde o 18.33 h. Z Viedne-Sudbahnhof odchádza vlak EuroRegio o 18.50 h a do Bratislavy hlavnej stanice prichádza o 20.03 h.

LYŽOVAČKA V NÍZKYCH TATRÁCH
ZSSK, a.s., pripravila pre cestujúcich zaujímavé ponuky na lyžovanie aj v stredisku Jasná v Nízkych Tatrách. Cestujúci ZSSK si môžu celodenný lyžiarsky lístok kúpiť v Zákazníckom centre v Liptovskom Mikuláši za akciovú cenu 555 Sk, ak majú na cestovnom lístku cieľovú stanicu Liptovský Mikuláš. Tento Skipass si môže zakúpiť cestujúci nielen s obyčajným cestovným lístkom, ale aj ten, ktorý cestuje na Kilometrickú banku, Rodinnú zľavu a zľavu pre skupiny osôb nad 26 rokov, Zľavu pre skupiny osôb od 15 do 26 rokov, zľavu Junior Rail-Plus a Senior-Skipass, za 629 Sk si môžu v Zákazníckom centre zakúpiť všetci ostatní bez akýchkoľvek ďalších podmienok, keďže nejde o akciovú cenu, ktorá by bola viazaná na predloženie cestovného lístka.

Železničná polícia počas sviatkov prijme zvýšené bezpečnostné opatrenia
(TASR) Bratislava 23. 12.2004 - Železničná polícia (ŽP) prijala opatrenia na zabezpečenie verejného poriadku, ochrany života a zdravia cestujúcich z dôvodu zvýšenej prepravy cestujúcich počas vianočných prázdnin.
Opatrenia podľa hovorcu ŽP Jozefa Búranského spočívajú v premyslenom organizovaní výkonu operatívnej a poriadkovej služby na staniciach a v plánovanom velení hliadok ŽP do vytypovaných vlakov vnútroštátnej a medzinárodnej prepravy. Cieľom opatrení je podľa neho predísť okrádaniu cestujúcich a inej trestnej činnosti.
Keďže toto obdobie je poznamenané zvýšenou aktivitou páchateľov krádeží, Železničná polícia sa už zameriava na zvýšenú kontrolu podozrivých osôb vstupujúcich do priestorov staníc a vlakov a na batožiny odložené bez dozoru, konštatoval Búranský.
ŽP žiada cestujúcich, aby svojím konaním nevytvárali podmienky pre páchanie trestnej činnosti, aby si počas cestovania svoj majetok pozornejšie strážili. Zintenzívnené bude aj vysielanie staničných rozhlasov, prostredníctvom ktorých budú cestujúci vyzývaní, aby boli opatrnejší.

Rýchlovlak Pendolino po prvýkrát viezol cestujúcich
(TASR) Praha 23. 12.2004 - Rýchlovlak Pendolino v stredu po prvýkrát viezol cestujúcich, ktorými boli zatiaľ iba pozvaní odborníci a hostia. Od dnešného dňa však bude v skúšobnej prevádzke z Prahy do Děčína a späť voziť aj bežných cestujúcich. Na niektorých úsekoch pôjde vlak rýchlosťou až 160 kilometrov za hodinu. Skúšobná prevádzka s cestujúcimi bude trvať niekoľko mesiacov. Zatiaľ však stále ešte nie je doriešený hlavný technický problém vlaku, ktorý znemožňuje jeho plné uvedenie do prevádzky. Na južnej časti českej železničnej siete, ktorá je napájaná striedavým prúdom, totiž existuje teoretická možnosť, že by elektromagnetické pole motorov súpravy mohlo ovplyvniť zabezpečovacie zariadenie na trati.
Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.

České dráhy dnes prepravili 175-miliónteho cestujúceho
(TASR) Praha 23. 12.2004 - České dráhy (ČD) dnes v priebehu dopoludnia prepravili 175-miliónteho cestujúceho, a tým v predstihu splnili plán prepravených cestujúcich na tento rok. Informovali o tom ČD na svojej internetovej stránke.
Rýchlovlak Pendolino, taktiež dnes, po prvýkrát viezol cestujúcich, ktorými boli zatiaľ iba pozvaní odborníci a hostia. Od dnešného dňa však bude v skúšobnej prevádzke z Prahy do Děčína a späť voziť aj bežných cestujúcich. Na niektorých úsekoch pôjde vlak rýchlosťou až 160 kilometrov za hodinu.

Motorový vlak Desiro od Siemensu už může jezdit v ČR
(ČTK) PRAHA 26. 12.2004 - Drážní úřad tento měsíc schválil do provozu motorovou jednotku Desiro od společnosti Siemens. Dosud tyto jednotky do ČR jen zajížděly ze sousedního Německa do příhraničních měst ve spojích německých firem Vogtlandbahn a Deutsche Bahn nebo tuzemského Connexu, oznámil Siemens.
Rozhodnutí o schválení podle mluvčího firmy Petra Sedláčka vytváří základní legislativní prostředí pro nasazování a využívání tohoto vozidla jak Českými drahami, tak i dalšími železničními společnostmi v České republice.
České dráhy v současné době nemají na dodávku vlaků Desiro uzavřen žádný kontrakt. "Soupravy Desiro jsou zajímavé a v provozu ČD by našly uplatnění, v současné době však investujeme do modernizace jiných vlaků," uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. V budoucnu však chce firma nakupovat i nové moderní motorové vlaky pro regionální a rychlíkové neelektrizované tratě. Na dodávky však bude vypisovat výběrová řízení.
Poprvé se Desiro v ČR objevilo v roce 2000, kdy s ním do Chebu začala zajíždět německá společnost Vogtlandbahn. Tato vozidla přinesla značné zvýšení pohodlí a kvality v regionální železniční dopravě, a cestující si je proto velmi oblíbili. Dnes soupravy jezdí do Mariánských Lázní, Karlových Varů, Děčína a Liberce. V zahraničí je možno Desira spatřit v Německu, Rakousku, Maďarsku, ale třeba i v Rumunsku.

ŽSR , Železnice SR , ZSSK , Železničná spoločnosť , ŽS , BRKS , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , , DB , SNCF , RENFE , , SBB-CFF-FFS , FS , FS Trenitalia , SNCB , UIC , ŽOS Vrútky ,  ŽOS Zvolen , ŽOS Trnava , ALSTOM , MDPT , IC a EC , , VÚD , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU , vysokorýchlostné vlaky

Bratislava: Bratislava , Bratislava hl. st. , Bratislava-Petržalka , Bratislava-Nové Mesto , Rusovce , Bratislava predmestie , Bratislava-Rača , Bratislava filiálka , Bratislava-Vajnory , Bratislava-Vinohrady , Bratislava-Železná studienka , Bratislava-Lamač , Bratislava východ , Devínska Nová Ves , Devínske Jazero , Starý most
110-6: Malacky , Kúty , Senica , Jablonica
120-9: Pezinok , Trnava , Leopoldov , Piešťany , N. Mesto n/V. , Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , Nemšová , Čadca , Skalité
130-50: Senec , Galanta , Šaľa , Palárikovo , N. Zámky , Štúrovo , Šurany , Dunajská Streda , Komárno , Sereď , Nitra , Topoľčany , Chynorany , Prievidza , Zbehy , Zlaté Moravce , Kozárovce , Handlová , Horná Štubňa , Levice , Hronská Dúbrava , Zvolen , Čata , Šahy , Krupina
160-75: Lučenec , Fiľakovo , Jesenské , Lenartovce , Plešivec , Rožňava , Turňa nad Bodvou , Moldava nad Bodvou , Haniska pri Košiciach , Veľký Krtíš , Breznička , Poltár , Banská Bystrica , Harmanec , Diviaky , Martin , Kremnica , Podbrezová , Chvatimech , Brezno , Červená Skala , Telgárt , Dobšinská Ľadová Jaskyňa , Dedinky , Mlynky , Mníšek nad Hnilcom , Gelnica , Pohronská Polhora , Tisovec , Rimavská Sobota
180-8: Žilina-Teplička , Vrútky , Kraľovany , Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Spišské Vlachy , Margecany , Kysak , Košice , Dolný Kubín , Štrbské Pleso , Starý Smokovec , Tatranská Lomnica , Kežmarok , Podolínec , Stará Ľubovňa , Plaveč , Prešov , Sabinov
190-6: Michaľany , Slovenské Nové Mesto , Dobrá , Čierna n/T. , Čop , Trebišov , Bánovce n/O. , Michalovce , Strážske , Humenné , Medzilaborce , Vranov nad Topľou , Bardejov , V. Kapušany , Maťovce
ÖBB : Wolfsthal , Kittsee , Marchegg , Wien Südbahnhof , Wien Westbahnhof
MÁV : Rajka , Hegyeshalom , Győr , Komárom , Szob , Budapest-Keleti pu. , Budapest-Nyugati pu. , Ipolytarnóc , Somoskőújfalu , Bánréve , Miskolc-Tiszai pu.
PKP : Zwardoń , Muszyna , Łupków
ČD : Břeclav , Lanžhot
: Užhorod

ĽMJ , 840 , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , , 680 Pendolino , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000 , Šinkansen

Salgótarján - Fiľakovo - Lučenec , Lučenec - Zvolen nákl. st. , Zvolen - Banská Bystrica , Nové Mesto nad Váhom - Piešťany , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Bratislava - Wolfsthal , koridory

Plavecký Mikuláš - Rohožník - Zohor
Zohor - Záhorská Ves
Brezová pod Bradlom - Jablonica
Nemšová - Lednické Rovne
Žilina - Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce , Zlaté Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad Žitavou
Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča - Spišská Nová Ves
Vranov nad Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany , Vojany - Bánovce nad Ondavou

Trenčín - Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen - Krupina , Krupina - Šahy , Šahy - Čata
pozemná lanová dráha Starý Smokovec – Hrebienok
kabínková lanová dráha Tatranská Lomnica – Skalnaté Pleso
visutá lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnický Štít
sedačková lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnické sedlo
Štrbské Pleso - Štrba
Poprad-Tatry - Starý Smokovec , Starý Smokovec - Štrbské Pleso
Tatranská Lomnica - Starý Smokovec , TEŽ , TREŽ ,

TASRČeská tisková kancelářHospodárske novinyPravdaSme

 

Národná obrodaSITAHospodársky denník

Železnice Slovenskej republikyŽelezničná spoločnosť, a. s.EurailpressInternational Railway JournalNový Čas

 

 

Košický večerReutersLidové NovinyDopravní novinyAFP

 

 

VečerníkPrifini (internetový denník o slovenskej a svetovej ekonomike)SiemensInzineMarkízaFINI

 


Strana vytvorená: 28-XII-2004  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0452.htm)