Železnica sa opäť rozdelí
Hospodárske noviny 27.12.2004, Nina Cingerová, A. Ďuríček - Najväčšou schválenou transformáciou uplynulého roka je rozdelenie Železničnej spoločnosti na dva samostatné podniky. Nákladná železničná doprava prejde pod novú firmu Železničná spoločnosť - Cargo a osobná doprava zostane pod pôvodnou značkou Železničnej spoločnosti. Od začiatku roka 2005 by tak mali začať žiť vlastným životom. Výnos z následného predaja Železničnej spoločnosti - Cargo v roku 2006, ktorý vláda odhadla na 15 miliárd korún, by sa mal použiť na oddlženie Železničnej spoločnosti. Záujem o kúpu Carga už prejavili České dráhy.

Vianoce priniesli aj požiare, nehody a bitky
Pravda 27.12.2004, BRATISLAVA (odu) - Tohtoročné sviatky sprevádzali okrem vianočnej pohody aj požiare, dopravné nehody a u viacerých ľudí aj zdravotné problémy. Tie sa prejavili najmä u tých, ktorí si na sviatky dožičili veľa dobrôt alebo im zabehla rybia kosť.
Zatiaľ čo bratislavskí hasiči mali sviatky celkom pokojné a z požiaru, ktorý spôsobil horiaci stromček, museli vyťahovať iba jedného psa, záchranári sa stretli aj s tragickými prípadmi. V noci z piatka na sobotu sa strhla bitka v Petržalke na Fedinovej ulici, kde útočníci ťažko zranili 22-ročného muža. Po prevezení do nemocnice zostáva jeho stav stále vážny. Včera popoludní zase žena na Donnerovej ulici v sebaobrane zabila nožom manžela, ktorý ju škrtil a ohrozoval ich dvojmesačné dieťa.
* Horela električka, dom aj betlehem
"Nemali sme ani jeden požiar, ktorý by spôsobil vianočný stromček. Ľudia si už zrejme dávajú väčší pozor ako kedysi," skonštatoval Štefan Kovalčík z dispečingu banskobystrických krajských hasičov. Ich ľudia podľa neho pomáhali skôr pri dopravných nehodách, ale aj pri otváraní bytov. Na Štedrý deň mali dvanásť výjazdov a Prvý sviatok vianočný desať.
Na Štedrý deň však začala horieť električka, ktorá premáva na úzkokoľajnej trati medzi železničnou stanicou v Trenčianskej Teplej a Trenčianskymi Teplicami. Požiar vypukol asi o pol tretej popoludní, krátko po odstavení súpravy v Trenčianskych Tepliciach, v prednej časti elektrického vagónu. Podľa hasičov bol príčinou požiaru elektrický skrat. Pri požiari nebol nikto zranený, vznikla však škoda za 300-tisíc korún. V nedeľu nadránom museli hasiči zasahovať aj pred kostolom v Smižanoch v okrese Spišská Nová Ves, kde sa z neznámych príčin rozhorel drevený betlehem.
* Na horách a u lekárov bol pokoj
Vo Vysokých Tatrách boli sviatky pokojné. Horskí záchranári zasahovali len raz, pri lyžiarskej zlomenine nohy počas Štedrého dňa. Podobne to bolo aj vo Veľkej Fatre. Podľa Milana Peška z Horskej záchrannej služby Veľká Fatra -Donovaly sa pod to podpísala aj menšia návštevnosť, pretože ľudí odradilo nevľúdne počasie. Za pokojnejšiu ako vlani označili situáciu aj lekári. Banskobystrickú pohotovosť pre dospelých na rozdiel od minulého roka, keď ošetrili desiatky ľudí chorých na chrípku, teraz prichádzalo menej pacientov, najčastejšie s bolesťami hrdla, ale aj s tráviacimi ťažkosťami.
Niekoľko ľudí tiež skončilo na krčnej pohotovosti, kde im z hrdla vyberali rybie kostičky. Síce trochu rušnejšiu, nie však výnimočnú službu mali aj lekári v traumatologicko-chirurgickej pohotovostnej službe v Lučenci. V nedeľu slúžiaci lekár Karol Nagy uviedol, že mali síce viac ľudí ako po iné víkendy, no nemali nijaký raritný alebo výnimočný prípad. "Mali sme prípady úrazov po pádoch, ale aj zažívacieho ústrojenstva, keď to ľudia trochu prehnali s konzumáciou vianočných dobrôt," poznamenal Nagy. Počas Štedrého dňa vyšetrili lekári na pohotovosti 40 ľudí, na druhý deň len o niečo menej.
Viaceré, najmä väčšie mestá nezabudli ani na osamelých ľudí a bezdomovcov. Sviatky pokoja zavítali aj medzi banskobystrických bezdomovcov a sociálne odkázaných ľudí, ktorí v útulkoch dostávali aj štedrovečernú kapustnicu.

ŽSR dosiahli za desať mesiacov zisk vyše 1,714 mld. Sk
(SITA) BRATISLAVA 27. 12.2004 - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) dosiahli za desať mesiacov tohto roka zisk vyše 1,714 mld. Sk. Plánovaný výsledok hospodárenia tak zlepšili o 4,213 mld. Sk, keďže podľa plánu predpokladali ŽSR stratu na úrovni 2,499 mld. Sk. Agentúru SITA o tom informovala hovorkyňa ŽSR Nela Blašková.
V sledovanom období zaznamenali ŽSR náklady vo výške 16,825 mld. Sk, čo je podľa Blaškovej v porovnaní s plánom menej o 52,6 mil. Sk. Výška výnosov dosiahla sumu 18,54 mld. Sk, čo predstavuje prekročenie plánu o 4,16 mld. Sk. "Vyššie výnosy dosiahli ŽSR predovšetkým neplánovaným zúčtovaním výnosov, ktoré sa viazali na odpustenie penále od Sociálnej a Zdravotnej poisťovne, ako aj zúčtovaním oprávnených položiek do výnosov," skonštatovala Blašková. ŽSR zároveň podľa nej zúčtovali oproti plánu vyššie mimoriadne výnosy o 2,834 mld. Sk, ktoré súviseli s odpustením úhrad úverov so štátnou zárukou, ktoré sa realizovali prostredníctvom Fondu národného majetku SR v roku 2003 vo výške 2,818 mld. Sk.
Výška celkových záväzkov ŽSR ku koncu októbra dosiahla hodnotu 33,06 mld. Sk, pričom takmer 76-percentný podiel tvorili podľa Blaškovej bankové úvery a výpomoci vo výške 25,077 mld. Sk. Ku koncu sledovaného obdobia evidovali ŽSR dlhodobé záväzky v objeme 2,459 mld. Sk a krátkodobé záväzky na úrovni 3,921 mld. Sk. Z celkového objemu pohľadávok vo výške 1,891 mld. Sk predstavovali krátkodobé 83 %, dlhodobé pohľadávky evidovali ŽSR podľa Blaškovej v hodnote 316,3 mil. Sk.

Na železnici počas Vianoc vykoľajený rušeň a krádeže
(SITA) BRATISLAVA 27. 12.2004 - Vykoľajený rušeň, krádeže a výtržníctvo zaznamenala počas vianočných sviatkov Železničná polícia. Samostatný rušeň sa dvoma osami na prvom podvozku vykoľajil v nedeľu v Čiernej nad Tisou. Nikto sa pritom nezranil a nedošlo ani k obmedzeniu dopravy. Železniční policajti u zodpovedných osôb nezistili prítomnosť alkoholu, príčinu a mieru zavinenia vyšetrujú. Výška škody bude vyčíslená až po komisionálnej prehliadke rušňa v depe.
V Čiernej nad Tisou tiež v nedeľu zatiaľ neznámy páchateľ ukradol vykurovaciu spojku a 14 metrový kábel zo spešninového vozňa v hodnote 30 tisíc korún. Na ďalšom spešninovom vozni bola poškodená plomba, po obhliadke skladník prepravy zistil, že chýba 19 štvorcových metrov laminátovej podlahy za takmer 5 tisíc korún určenej pre prijímateľa v Rumunsku.
Počas sviatkov neznámy páchateľ rozbil sklenú výplň na okne železničnej zastávky v Ochodnici a dverách vestibulu stanice v Nitre a pracovníkovi železničnej stanice v Prešove, ktorý si odskočil na kávu zatiaľ niekto ukradol doklady a dvetisíc korún z otvorenej kancelárie.
Agentúru SITA informoval hovorca železničnej polície Jozef Búranský.

ŽP v nedeľu ráno zaznamenala vykoľajenie rušňa v Čiernej nad Tisou
(TASR) Bratislava 27. 12.2004 - Železničná polícia v nedeľu ráno zaznamenala vykoľajenie prednej nápravy samostatného rušňa v Čiernej nad Tisou. Pri nehode nikto nebol zranený a nebola prerušená premávka.
Železničná polícia (ŽP) podľa slov jej hovorcu Jozefa Búranského zisťuje príčinu a mieru zavinenia. U zúčastnených osôb nebolo zistené požitie alkoholu.
V Čiernej nad Tisou ŽP zaznamenala aj ďalšie dva prípady. V prvom z nich polícia riešila krádež vykurovacej spojky a 14 metrov dlhého kábla zo spešninového vozňa za 30 tisíc korún. V druhom prípade polícia zistila krádež 19 metrov štvorcových laminátovej podlahy za takmer päť tisíc korún určenej pre prijímateľa v Rumunsku.
Počas sviatkov zaznamenala ŽP napríklad aj rozbitie sklenej výplne na okne železničnej zastávky v Ochodnici a dverách vestibulu stanice v Nitre či menšie krádeže. Zmiznutie cestovného pasu vo vlaku pri ceste z Košíc do Bratislavy nahlásil 28-ročný Rumun, ktorý si nevšimol žiadne podozrivé osoby.

Tsunami strhli aj vlak, zmizlo údajne 1500 cestujúcich
(SITA/AFP) KOLOMBO 28. 12.2004 - Vlny tsunami strhli v nedeľu na juhu Srí Lanky aj vlak a odhaduje sa, že vyše 1500 cestujúcich je nezvestných. Záchranári našli viaceré časti vykoľajeného vlaku, ktorý smeroval z metropoly Kolombo do južného mesta Galle. Doteraz objavili najmenej sto cestujúcich, miestny predstaviteľ ale uviedol, že počet obetí odhadujú na vyše 1500.
Na Srí Lanke zahynulo viac ako 12 000 ľudí po tom, ako ničivé prílivové vlny tsunami cez víkend zaplavili tri štvrtiny pobrežia krajiny. Vojenskí predstavitelia uviedli, že 1500 odhadovaných obetí na železnici je do celkového počtu obetí zahrnutých.

Od nového roka o jednu železničnú spoločnosť viac
HOSPODÁRSKE NOVINY 28.12.2004, Danielis Juraj - Druhou najväčšou transformáciou na Slovensku po delení pôvodných Železníc SR začiatkom roku 2002 by mala byť transformácia Železničnej spoločnosti k začiatku budúceho roka.
Namiesto jedného železničného dopravcu budú už v liberalizovanom prostredí na trhu železničnej dopravy a prepravy pôsobiť dvaja. Za dotovanú a komerčnú osobnú dopravu bude zodpovedná firma s pôvodným názvom Železničná spoločnosť a nákladnú prevezme Železničná spoločnosť - Cargo.
Zo súčasného základného imania nákladného prepravcu prejde majetok zhruba 12,6 mld Sk, zvyšných bezmála 9 mld zostane v osobnej doprave. "Nákladnú dopravu znalci ocenili na menej, než sme očakávali," skonštatoval HN generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Pavol Kužma.
Akcie oboch novovzniknutých železničných firiem pritom bude podobne ako doteraz zatiaľ spravovať ministerstvo dopravy. Neskôr je však možné, že sa výkon akcionárskych práv presunie na iný rezort. Týka sa to aj iných spoločností pod gesciou ministerstiev dopravy, financií a hospodárstva.
Jednou z príčin, prečo sa železničná doprava delí, je európska legislatíva. Tá zakazuje krížové financovanie dotovaných a nedotovaných činností. Hoci majú osobná aj nákladná doprava v súčasnej Železničnej spoločnosti oddelené účtovníctvo, predstavitelia firmy aj ministerstva neoficiálne priznávajú, že sa to deje. Náklady v dotovanej osobnej doprave sú totiž kryté tržbami len na 27%, zvyšok vyrovnáva štátny príspevok a príjmy nákladnej dopravy.
"Nákladné vozne a niektoré rušne prejdú na Cargo, osobné ostanú u nás," dodáva ďalej Kužma. Cargo bude však osobnej doprave v počiatočnej fáze na základe zmluvy poskytovať údržbu. Ako však uzavrel Kužma, v budúcnosti bude spoločnosť prevádzkový servis vyberať v klasických tendroch, keďže existujú aj iné firmy, ktoré sú schopné zabezpečiť vozňový park. Do úvahy tak prichádzajú napríklad podniky ŽOS.
Rozdelené už je aj riadenie oboch firiem. Pavol Kužma bude riadiť osobnú dopravu, generálnym riaditeľom Carga bude doterajší predseda dozornej rady, Ondrej Matej.
Práve nákladná doprava, ktorá dnes v priemere tvorí viac ako 60% celkových výnosov Železničnej spoločnosti, sa počas prvého štvrťroka predá. Predpokladaný výnos z predaja 100% balíka - 15 až 20 mld Sk - predstavuje väčšinu súčasného, 21 mld základného imania Železničnej spoločnosti. Výnos sa použije najmä na čiastočné oddlženie Železníc SR. Ich aktuálny čistý dlh sa podľa hovorkyne Nely Blaškovej ku koncu októbra pohyboval okolo 33 mld Sk.
O kúpu nákladnej prepravy oficiálne prejavili záujem zatiaľ len České dráhy. Ako pre HN povedal hovorca ministerstva dopravy Tomáš Šarluška, v súčasnosti beží tender na výber privatizačného poradcu.

Na Slovensku budú tri železničné spoločnosti
Železničná spoločnosť, a.s., sa od prvého januára 2005 rozdelí.
Národná obroda 29.12.2004, Miro Devínsky - Od prvého januára budúceho roka sa Železničná spoločnosť, a.s. (ZSSK), rozdelí na dva samostatné podniky. Jeden bude zabezpečovať osobnú dopravu - Železničná spoločnosť Slovensko, a.s.
Druhý podnik bude zabezpečovať nákladnú dopravu - Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. O rozdelení spoločnosti rozhodla v júli tohto roku vláda SR. Proces delenia je o to náročnejší, že je navyše sprevádzaný zavádzaním systému procesného riadenia. Od prvého januára budúceho roka začnú obe nové spoločnosti fungovať s novými procesné orientovanými štruktúrami.
Pred rozhodnutím jediného akcionára (štátu) o rozdelení spoločnosti sa uskutočnila vnútorná delimitácia majetku a záväzkov medzi jednotlivými časťami podniku. Prihliadalo sa pritom na to, aby obe spoločnosti boli vybavené príslušným parkom koľajových vozidiel podľa ich určenia, vrátane hnacích vozidiel, aby obe spoločnosti boli vybavené primeranými administratívnymi priestormi. Do Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. (ZSSK), prejde približne 100 univerzálnych elektrických rušňov, ktoré sa v súčasnosti používajú na dopravu rýchlikov a prímestských vlakov, a takisto koľajové vozidlá určené výhradne na osobnú dopravu (osobné vozne, motorové a elektrické jednotky). K tomuto parku koľajových vozidiel prejde do spoločnosti pre osobnú dopravu aj rušňový personál. Park lokomotív pre osobnú dopravu postačuje na súčasné očakávané prevádzkové výkony do roku 2008. Do Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo), prejde okrem nákladných vozňov aj približne 800 lokomotív, čo bude s dostatočnou rezervou pokrývať potreby nákladnej dopravy, a je vstave zvládnuť nárast výkonov až o 50 percent v porovnaní so súčasnosťou. Do nákladnej dopravy prechádza aj majetok rušňových dep a celá údržbárska základňa.
V súlade s rozdelením majetku a záväzkov sa určí aj potrebný počet zamestnancov pre jednotlivé spoločnosti. Ostatné aktíva a pasíva budú rozdelené podľa vecného obsahu (úvery, pohľadávky i ostatné záväzky).
Špecifikácia rozdelenia obchodného majetku a záväzkov, a taktiež aj ocenenie nepeňažných vkladov sa uskutočnili na základe priebežnej účtovnej závierky k 30. 9. 2004. Hodnota nepeňažných vkladov určená znaleckým posudkom vypracovaným na tejto báze Ústavom súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity predstavuje: pre ZSSK : 6 973 792 000 Sk, pre ZSSK Cargo: 12 671 325 000 Sk.
Uvedené sumy budú predstavovať inicializačné vlastné imanie (základné imanie + zákonný rezervný fond plus ostatné fondy) oboch nástupníckych spoločností k 1. 1. 2005. Treba však zdôrazniť, že v priebehu nasledujúceho obdobia (do 31. 3. 2005) dôjde k aktualizácii výšky nepeňažných vkladov (a teda aj imania nástupníckych spoločností) formou doplnku k znaleckému posudku, na základe výsledkov riadnej individuálnej účtovnej závierky k 31. decembru 2004. Očakávané zmeny vo výške nepeňažných vkladov budú vyvolané najmä pohybom aktív a pasív zanikajúcej spoločnosti (i v rámci jednotlivých častí podniku) medzi 1.10. a 31.12.2004 a zmenou javovej formy niektorých aktív a pasív v tomto období.

ŽELEZNIČNÁ SPOLOČNOSŤ CARGO SLOVAKIA, A.S. (ZSSK CARGO) (vznikne 1.1.2005)
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia , a.s., bude založená na dobu neurčitú k 1. januáru 2005. Zakladateľom a stopercentným vlastníkom akcií Železničnej spoločnosti Cargo, a.s., je Slovenská republika. Práva štátu ako akcionára Železničnej spoločnosti Cargo, a.s., vykonáva Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT). Základným poslaním Železničnej spoločnosti Cargo, a.s., je vykonávanie dopravných a obchodných činností na dráhe. Železničná spoločnosť Cargo, a.s., sa bude orientovať predovšetkým na vykonávanie základných dopravno-prepravných služieb v nákladnej doprave. Okrem doplnkových služieb priamo súvisiacich s realizáciou nákladnej a kombinovanej dopravy bude ako druhý hlavný produkt poskytovať služby súvisiace s prenájmom koľajových vozidiel, ich údržbou a opravami.
Orgánmi spoločnosti je valné zhromaždenie, ktoré je najvyšším orgánom spoločnosti. Ďalej je to predstavenstvo, ktoré je štatutárnym orgánom spoločnosti, dozorná rada je najvyšším kontrolným orgánom spoločnosti a generálny riaditeľ, ktorý je výkonným orgánom spoločnosti. Generálny riaditeľ riadi spoločnosť v rozsahu vyplývajúcom mu z písomného poverenia predstavenstva a z organizačného poriadku spoločnosti.

HLAVNÉ STRATEGICKÉ CIELE SPOLOČNOSTI
Cieľom spoločnosti bude dokončenie konsolidácie spoločnosti a implementácia procesného riadenia v roku 2005, ako aj zachovať mieru zadĺženia vlastného imania na hodnote menej ako 0,75. Spoločnosť sa musí taktiež pripraviť na vstup strategického investora a musí dokázať zvýšiť do roku 2008 pridanú hodnotu na zamestnanca dva a polnásobne v porovnaní s rokom 2002. Ďalší rozvoj spoločnosti by mal umožniť dlhodobú finančnú stabilitu spoločnosti, zachovať súčasný podiel v doprave v ekonomickom prostredí trhovej ekonomiky Slovenska a Európskej únie. Taktiež musí byť schopná konkurencieschopnosti na vnútornom i medzinárodnom prepravnom trhu a musí zabezpečovať trvalé zvyšovanie spokojnosti zákazníkov a zlepšovať výkonnosť spoločnosti.
Na dosiahnutie výraznejších zmien v ďalšom vývoji Železničnej spoločnosti Cargo, a.s., je potrebné zrovnoprávniť podmienky podnikania v cestnej a železničnej doprave, predovšetkým formou zníženia poplatkov za používanie dopravnej cesty v nákladnej doprave na výšku, ktorá je obvyklá v Európskej únii, a prijatím legislatívnych noriem dotýkajúcich sa cestnej dopravy.
Na najbližšie obdobie piatich rokov budú hlavné aktivity a budúca orientácia podniku nasmerované aj naďalej na železničnú prepravu tovaru a na poskytovanie doplnkových služieb (prenájom koľajových vozidiel, ich opravy a údržba, obsluha železničných vlečiek, služby prekládky a prevažovania a pod.). Výraznejšie zmeny orientácie možno očakávať v prípade uzavretia silného strategického partnerstva, resp. kooperáciou so silnou špedično-dopravne orientovanou spoločnosťou. Ďalšou možnosťou na výraznú zmenu je majetkový vstup strategického investora do spoločnosti ZSSK Cargo.

ZSSK CARGO A ROK 2005
Železničná spoločnosť Cargo, a.s., plánuje v roku 2005 prepravu tovaru v objeme 49,6 mil. ton, čo je približne na úrovni skutočnosti 2004. Objem prepravy v budúcom roku plánovala ZSSK Cargo Slovakia na základe informácií o trhu, situácii v hospodárstve podnikov na Slovensku i v okolitých krajinách a plánovanej výrobe zákazníkov. Keďže výroba i obchod v rozhodujúcich oblastiach v celom regióne sú dlhodobo stabilizované a majú tendenciu rastu, nebolo potrebné robiť v grafikone "vlakov nákladnej dopravy podstatné úpravy. Hlavným cieľom, tak ako to bolo doteraz, zostáva uspokojiť požiadavky zákazníkov na prepravu, ale zároveň dbať aj na hospodárnosť prevádzky. Železničná nákladná doprava je výrazne zaťažená vysokými poplatkami za používanie dopravnej cesty, preto sa hospodárenie s týmito nákladmi musí premietať v primeranom vyťažovaní vlakov a eliminovaní neproduktívnych jázd.
Aj keď v samotnej prevádzke nákladnej dopravy nedôjde k veľkým zmenám, treba spomenúť niektoré novinky grafikonu vlakovej dopravy 2004/2005. Sú to napríklad nové relačné vlaky medzi zriaďovacou stanicou Žilina a pohraničnými priechodovými stanicami Komárno a Štúrovo, ktoré nepôjdu cez Bratislavský uzol. Dosiahne sa tak odľahčenie stanice Bratislava-východ od záťaže v smere sever - juh - sever. Podobným spôsobom sa ušetrí prepracovanie záťaže v Košiciach, keď priame relačné vlaky do stanice Valašské Meziříčí na ČD sa budú zostavovať už v Čiernej nad Tisou.

KOMBINOVANÁ DOPRAVA
Spoločnosť Cargo uvažuje taktiež o posilnení aktivít v kombinovanej železničnej doprave. Jednou z nich je snaha zaviesť pravidelnú linku sprevádzanej kamiónovej dopravy (tzv. Ro-La) z Rumunska do Trstenej. Skúšobná jazda na tejto trase sa už uskutočnila v dňoch 23. - 25. novembra. Počas platnosti nového grafikonu vlakovej dopravy postupne dôjde k skracovaniu prepravných časov nákladných vlakov medzi Českými dráhami a ŽSR, pretože po novom sa nebude v priechodových staniciach vykonávať technická prehliadka. Všetky nákladné vlaky sa budú preberať takzvane "na dôveru".

NÁKLADNÁ DOPRAVA BUDE ZISKOVÁ
Podľa zostaveného rozpočtu vykalkulovaný hospodársky výsledok na rok 2005 je zisk vo výške 97,5 mil. Sk. Výšku hospodárskeho výsledku ovplyvnili predpokladané náklady v sume 17,86 miliardy Sk a výnosy v sume 17,96 mld. Sk. Východiskový evidenčný počet zamestnancov k 1. januáru 2005 bol definovaný v projekte Zmeny v počte 12 256. V priebehu 3. a 4. štvrťroka roku 2005 sa uvažuje o postupnej optimalizácii zamestnanosti v počte 250 zamestnancov. Evidenčný počet zamestnancov k 31.12.2005 bude 12 006.

KONKURENCIA CESTNEJ DOPRAVY
Železničná spoločnosť Cargo, a.s., sa stretáva s tvrdou konkurenciou na trhu poskytovania prepravných služieb. Ide predovšetkým o konkurenciu cestnej dopravy, a potom aj o konkurenciu iných dopravcov na železničnej dopravnej ceste. Kľúčom k dosiahnutiu konkurenčného úspechu ZSSK Cargo je eliminácia výhod cestnej prepravy poskytovaním nových služieb a odstraňovaním svojich najväčších nedostatkov. Celková prepravná náročnosť ekonomiky vykazuje určitý rastový potenciál pri relatívne stabilizovaných výkonoch železnice a súčasnom raste výkonov cestnej dopravy. Podiel ZSSK Cargo na prepravnom trhu SR dosahuje hodnoty okolo 20 %, čo je v porovnaní s inými krajinami EÚ veľmi priaznivá hodnota.

CENY SA ZVYŠOVAŤ NEBUDÚ
Keď hovoríme o železničnej nákladnej doprave, treba pripomenúť, že v budúcom roku ostávajú ceny vo vnútroštátnej a tranzitnej nákladnej preprave na pôvodnej úrovni. Mierny nárast tarifných cien o 3 % nastane len v medzinárodnej preprave v dovoze a vývoze. Pre zákazníkov je dôležitá i informácia, že zároveň sa zjednocuje sadzba v dovoze a vývoze medzi tarifou vozňových zásielok TR 1 so zväzovými tarifami, ktoré sa uzatvárajú na základe dvojstranných a viacstranných medzinárodných dohôd. Týmto vyrovnaním sa zvýši dovozné v zväzových tarifách o 4,5 %. V Tarife pre prepravu vozňových zásielok TR 1 dôjde od januára 2005 aj k ďalším úpravám. Viaceré sa týkajú vozňov súkromných prepravcov. V tarife pribudnú tabuľky dovozného za prepravu prázdnych súkromných vozňov, keď doteraz sa sadzba dovozného počítala za kilometer a vozeň. Výpočet dovozného podľa tabuliek používajú aj ostatné železnice, preto sa ZSSK prispôsobila. Ide v podstate o formálnu záležitosť, ktorá zjednoduší tieto výpočty. Od budúceho roka sa bude po novom požadovať kompenzácia nekrytého behu prázdnych súkromných a prenajatých vozňov. Teda v prípadoch, keď sa vozne vracajú po vykládke inou, dlhšou trasou, bude sa k dovoznému dodatočne doúčtovávať trasa nekrytá loženým behom. Ďalšou zmenou v TR 1 je zníženie dovozného po prekládke z vozňov voľného obehu do súkromných vozňov pri preprave tovaru cez stanice s rôznym rozchodom o 18 %.

ZMENY V TARIFÁCH V ROKU 2005
Dôležitou úpravou tarify na rok 2005 je zavedenie nového zvláštneho sadzobníka na prepravu zásielok dreva vo vnútroštátnej preprave. Týmto obchodným nástrojom chce Železničná spoločnosť Cargo Slovakia podporiť vnútroštátnu prepravu dreva, ktorá v posledných rokoch stagnuje. Ďalším cieľom je snaha prispôsobiť cenník pomerom na trhu, pretože v tomto segmente v súčasnosti dominujú cestní dopravcovia. Železničná spoločnosť s prechodom na nový grafikon vlakovej dopravy deklarovala, že je pripravená grafikovo pokryť prepravu kalamitného dreva z polomov vo Vysokých a Nízkych Tatrách. Ak by sme chceli zhrnúť výsledok zmien v tarifách na rok 2005, ide väčšinou o menšie úpravy formálneho charakteru, často kvôli jednotnému zneniu s tarifami zahraničných dopravcov. Budúci rok však v tomto smere prinesie oveľa významnejšie zmeny. Predpokladá sa, že od prvého júla 2005 začne platiť nový Dohovor o medzinárodnej železničnej preprave COTIF. Ten vychádza z rozdelenia prevádzky infraštruktúry a dopravy a okrem harmonizácie prepravných práv s cestnou dopravou a technických opatrení na vstup na dopravnú cestu prinesie aj nové vozňové právo. Množstvo bodov, ktoré súčasný COTIF upravuje, ponechá na zmluvnej voľnosti partnerov. Podľa nového vozňového statusu už nebude existovať prepravná ani tarifná povinnosť, preto podmienky prepravy s jednotlivými železnicami bude potrebné ošetriť vo vzájomných zmluvách. Nový dohovor COTIF už ratifikovala väčšina zo 42 zúčastnených štátov. Do konca marca sa očakáva schválenie aj v posledných krajinách a 3 mesiace nato by dohovor mal vstúpiť do platnosti. Napriek tomu sa predpokladá, že nový vozňový status (RIV 2000) bude v plnej miere účinný až od roku 2006, pretože pôjde o zásadnú zmenu, a väčšina železníc priznáva, že na takýto zásah sa musí pripravovať dlhší čas.

DÔLEŽITÝ INVESTIČNÝ PLÁN
Návrh investičného plánu na rok 2005 a strednodobý investičný plán na roky 2004 - 2008 pre Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a.s., vychádza z prijatých zásad súvisiacich s finančnou konsolidáciou spoločnosti, v ktorej sa predpokladá v nasledujúcich dvoch rokoch investičná činnosť len do výšky odpisov. Po vstupe strategického investora, resp. privatizácii Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s., môže dôjsť v prípade zmeny štruktúry produktového portfólia aj k následným zmenám v plánovaných investíciách. Ďalším impulzom na zámery v oblasti realizácie investícií môže byť aj získanie nových lukratívnych prepráv pre výrobcov automobilov na Slovensku (KIA, PSA Citroen). Plán investícií na rok 2005 ráta so sumou z vlastných zdrojov v objeme 641,3 mil. Sk, z cudzích zdrojov v objeme 298,2 mil. Sk.

Ing. Pavol Kužma, generálny riaditeľ spoločnosti Cargo Slovakia, a.s.
Narodil sa 28. júna 1955 v Prešove. Je absolventom Strojníckej fakulty Vysokej školy technickej v Košiciach. V roku 1993 sa zamestnal vo firme Metalim, s.r.o., Prešov a od roku 1995 pôsobil vo firme Hutné stavby, a.s., vo funkcii obchodného námestníka a neskôr obchodného riaditeľa. Od januára 1999 pôsobil vo funkcii námestníka generálneho riaditeľa ŽSR pre obchod a marketing. Po rozdelení unitárnych železníc od 1. januára 2002 zotrval vo funkcii námestníka generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti, a.s., pre ekonomiku a obchod. S účinnosťou od 2. januára 2003 ho minister dopravy, pôšt a telekomunikácií vymenoval za nového predsedu Predstavenstva a generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti, a.s. V decembri 2004 ho minister dopravy, pôšt a telekomunikácií vymenoval do funkcie generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. Je ženatý, má tri deti.

Oprava
HOSPODÁRSKE NOVINY 29.12.2004, r - Vo vydaní z 28.12. sme v článku na tejto strane pod názvom Od nového roka o jednu železničnú spoločnosť viac uviedli nesprávnu informáciu o obsadení postov vo vedení nových železničných firiem.
Železničnú spoločnosť, ktorá bude zabezpečovať osobnú dopravu, bude riadiť doterajší predseda dozornej rady, Ondrej Matej a Železničnú spoločnosť - Cargo, povedie súčasný generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Pavol Kužma. Za chybu sa ospravedlňujeme.

Alstom platí milióny kvůli pendolinu
HOSPODÁŘSKÉ NOVINY 29.12.2004, Činčura Jan - Francúzsky koncern Alstom musí Českým dráham preplácať v plnej výške prenájom vlakov, ktoré od 12.12. jazdia ako náhrada za rýchlovaky Pendolino. Ročne pôjde o niekoľko desiatok miliónov korún.

Francúzsky Alstom platí Českým dráham kvôli Pendolinu milióny
Hospodářské noviny (TASR) Praha 29. 12.2004 - Francúzsky koncern Alstom musí Českým dráham (ČD) preplácať v plnej výške nájomné za vlaky, ktoré jazdia v Česku od 12. decembra ako náhrada za rýchlovlaky Pendolino. Ročne pôjde o niekoľko desiatok miliónov korún.
Presnú čiastku odmietli České dráhy aj Alstom uviesť. "Je to obchodné tajomstvo," povedal hovorca českej pobočky Alstomu Igor Snopek.
Podľa pôvodných predpokladov mali pendoliná, ktoré Alstom vyrába, jazdiť od decembra po celom Česku, v skutočnosti sa tak deje v skúšobnej prevádzke iba na trase Praha – Děčín.
"Denne si prenajímame namiesto pendolina niekoľko desiatok vozňov," povedal hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský. Najviac sú využívané súpravy prenajaté od Deutsche Bahn, z ktorých sú zostavené vlaky EC Vindobona smerom na Viedeň alebo Hamburg, či J. G. Mendel, ktorý jazdí na trase Praha – Viedeň. ČD ale tiež využívajú vozne slovenských a rakúskych železníc.
Navyše Alstom platí denne desiatky tisíc korún penále za narastajúce oneskorenie v nasadení pendolín.

Vláček v Čierném Balogu přiveze na Nový rok lyžaře až k vlekům
(zpravodaj ČTK) ČIERNY BALOG (Slovensko) 29. 12.2004 – Parní lokomotiva se dvěma vytápěnými vagóny bude ozdobou novoročního lyžování ve slovenském Čierném Balogu v okrese Brezno. Vyznavače zimních sportů totiž vůbec poprvé dopraví až k lyžařským vlekům skutečná rarita - místní úzkokolejka.
Železnice, která dosud převážela turisty pouze v létě, nyní začíná jezdit i v zimě, a to na trase Čierný Balog – Chvatimech a zpět. Zastávku má tento vlak v osadě Krám, kde se nachází vyhledávaný lyžařský vlek. "O první svezení už projevili zájem domácí i zahraniční lyžaři," řekl ČTK ředitel Čiernohronské železnice (ČHŽ) Aleš Bílek. Dobové vagóny tak k výchozímu stanovišti vleku napoprvé odvezou zhruba 70 lidí.
Vláček bude podle Bílka jezdit v lednu a v únoru pravidelně každou sobotu, na požádání ale také v jiných dnech. "Jsme schopni zapojit další dva vozy a zvýšit přepravní kapacitu až na 160 míst," ujistil Bílek.
Zimní turistický provoz je pro provozovatele úzkokolejky vítaným příspěvkem do jinak nízkého rozpočtu železnice. Loni byl totiž ukončen provoz na místní pile, odkud parní i motorové vlaky převážely dřevo určené ke komerčnímu využití.
Ojedinělá slovenská železnice uprostřed malebné přírody Nízkých Tater přepravila v letní sezóně 90.000 turistů, nejvíc v novodobé historii. Činnost obnovila tato železnice před 13 lety a za tu dobu přepravila zhruba 600.000 cestujících. Nejpočetnější skupinu zájemců tvoří Slováci a návštěvníci z České republiky.
Tato jediná úzkokolejka na Slovensku existuje i přes stanovisko někdejší vlády, která v roce 1985 rozhodla o její likvidaci. O obnovení provozu v roce 1992 se zasloužila parta nadšenců, příznivců krásné přírody a parních vlaků. V současnosti spravuje tuto dráhu soukromé sdružení Mikroregion Čierny Hron, který její služby nabízí domácím i zahraničním turistům.
Podle Bílka se loni s pomocí finanční injekce od švýcarské vlády podařilo obnovit zhruba dvoukilometrový úsek z Hronce do Chvatimechu a železnice tak opět začala jezdit v původním, šestnáctikilometrovém rozsahu jako před 20 lety.
Roční rozpočet železnice činí přibližně šest milionů korun. Zhruba dvě třetiny tvoří tržby od návštěvníků, zbytek dodají sponzoři. V plánu je také pravidelná přeprava lidí, kteří z obce dojíždějí za prací do železáren v Podbrezové, nebo dále do Banské Bystrice. "Počítáme rovněž s nákupem nových nákladních i osobních vagónů z Maďarska a z Portugalska," připomněl Bílek.
Historie ČHŽ se začala odvíjet v roce 1908 vybudováním prvního úseku tratě z Hronce do Čierného Balogu s úzkým rozchodem 760 milimetrů. Pravidelný provoz začal v délce 10,4 kilometru o rok později. Další větve železnice směrující do údolí v povodí Čierného Hronu v délce více než 130 kilometrů byly vybudovány za první světové války i s pomocí válečných zajatců. V období tzv. první Československé republiky zabezpečovalo provoz železnice 115 zaměstnanců. Kromě svozu dřeva železnice denně přepravila kolem 250 lidí.
Na Slovensku existuje vedle této úzkokolejky v Čierném Balogu také další podobná atrakce. Tou je lesní železnice ve Vychylovce v okrese Čadca. O obnovení podobných tratí se dnes snaží také party nadšenců v Tisovci a na Oravě.

Kazachstán začne příští rok stavět železnici do Evropy
(ČTK) ALMATY 29. 12.2004 - Kazachstán začne již příští rok stavět plánovanou transkontinentální železniční trať, která spojí Čínu s Evropou. Projekt železnice dlouhé asi 3000 kilometrů bude stát 3,5 až čtyři miliardy dolarů (až 90 miliard korun) a celá výstavba je plánována na 15 let, oznámil dnes podle agentury AP kazašský ministr dopravy Kažmurat Nagmanov.
Transkazašská magistrála bude konkurovat známé ruské Transsibiřské magistrále, která je nyní jedinou železniční tratí zajišťující přepravu zboží z Dálného východu a Číny do Evropy. Proti ruskému spojení však bude mít trať přes Kazachstán výhodu ruského rozchodu. Odpadnou tak zdlouhavé výměny podvozků.
Kazašský projekt má spojit Evropu s Čínou přes Turecko, Írán, Turkmenistán a Kazachstán. Stavba nové železnice měla původně začít až v roce 2010, málokdo ale věřil, že Kazachstán takovou investici dokáže uskutečnit. Podle informací ruského tisku se na stavbě železnice budou finančně podílet kromě přímo zainteresovaných zemí i Japonsko a Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD).
Počátkem nové trati se nyní stává stavba železničního tunelu pod úžinou Bospor v Turecku. Po nové železnici by se mělo přepravovat již od roku 2010 až 40 milionů tun nákladu ročně. Později po dostavbě druhé koleje by se kapacita měla více než zdvojnásobit. Náklady z jihovýchodní Asie by se měly dostat do Evropy za deset dní.
Po známé Transsibiřské magistrále putuje ročně 100.000 kontejnerů, což je jen zlomek objemu přepravovaného po moři. Lodě mezi Evropou a Asií přepraví za stejné období sedm a osm miliard kontejnerů. Doprava po železnici je však levnější asi o tisíc dolarů na kontejner a o dva týdny rychlejší.

Rusko v příštím roce zvýší vývoz ropy do Číny po železnici
(ČTK) MOSKVA 29. 12.2004 - Rusko v příštím roce zvýší vývoz ropy do Číny po železnici na deset milionů tun. Uvedl to dnes generální ředitel ruských železnic Gennadij Fadějev. Loni dovoz ropy z Ruska do Číny vzrostl o 73 procent na 5,25 milionu tun. Letošní údaj zpráva neuvádí.
Největší ruská ropná společnost Lukoil podepsala na příští rok se železnicemi dohodu o dodávce tří milionů tun ropy do Číny. Podle manažerů Lukoilu je podnik schopen tyto dodávky ropy zajistit.
Fadějev dodal, že přepravní tarify Lukoilu díky vyšším objemům klesnou na 30 dolarů za vyvezenou tunu ropy z dosavadných 72 dolarů. Do přístavů v Pobaltí vyvezou ruské železnice v příštím roce od Lukoilu sedm milionů tun ropy, která se odsud dopravuje tankery do Evropy.
Fadějev odhaduje, že Jukos vyveze do Číny na tři miliony tun. Státní koncern Rosněfť, který v tomto měsíci koupil v aukci hlavní těžební divizi Jukosu, hodlá příští rok do Číny vyvézt čtyři miliony tun komodity, napsala agentura AP.
Podle plánů na letošní rok měl Jukos dovézt do Číny 5,5 milionu tun. Koncern měl ale problémy s placením poplatků za tranzit, protože mu úřady zmrazily účty kvůli objemným daňovým nedoplatkům.

Vláčik v Balogu pôjde až k vlekom
ČTK SME 30.12.2004 - Parná lokomotíva s dvoma vykurovanými vagónmi bude ozdobou novoročného lyžovania v Čiernom Balogu v okrese Brezno. Miestna úzkokoľajka po prvý raz dopraví vyznávačov zimných športov až k lyžiarskym vlekom.
Železnica dosiaľ prevážala turistov iba v lete. Teraz začína jazdiť i v zime, a to na trase Čierny Balog - Chvatimech a späť. Zastávku má v osade Krám, kde sa nachádza vyhľadávaný lyžiarsky vlek. "O zvezenie už prejavili záujem domáci i zahraniční lyžiari," povedal riaditeľ Čiernohorskej železnice Aleš Bílek. Dobové vagóny k východziemu stanovišťu vleku na prvý raz odvezú zhruba 70 ľudí. Vláčik bude podľa Bílka jazdiť v januári a vo februári pravidelne každú sobotu, na požiadanie však aj v iných dňoch. "Sme schopní zapojiť dva vozne a zvýšiť prepravnú kapacitu až na 160 miest," povedal Bílek.
Zimná turistická prevádzka je vítaným príspevkom do inak nízkeho rozpočtu železnice. Ojedinelá slovenská železnica uprostred malebnej prírody Nízkych Tatier prepravila v letnej sezóne 90.000 turistov. Činnosť obnovila táto železnica pred 13 rokmi a za ten čas prepravila zhruba 600.000 cestujúcich. Táto jediná úzkokoľajka na Slovensku existuje aj napriek stanovisku bývalej vlády, ktorá v roku 1985 rozhodla o jej likvidácii.
O obnovenie prevádzky v roku 1992 sa zaslúžila partia nadšencov, priaznivcov krásnej prírody a parných vlakov. V súčasnosti spravuje túto dráhu súkromné združenie Mikroregión Čierny Hron. Podľa Bílka sa vlani s pomocou finančnej injekcie od švajčiarskej vlády podarilo obnoviť zhruba dvojkilometrový úsek z Hronca do Chvatimechu, a tak železnica opäť začala jazdiť v pôvodnom, šestnásťkilometrovom úseku ako pred 20 rokmi.

História železničky
História ČHŽ sa začala odvíjať v roku 1908 vybudovaním prvého úseku trate z Hronca do Čierneho Balogu s úzkym rozchodom 760 mm. Pravidelná prevádzka začala v dĺžke 10,4 kilometra o rok neskôr. Ďalšie vetve železnice smerujúce do údolia v povodí Čierneho Hrona v dĺžke viac než 130 kilometrov boli vybudované za prvej svetovej vojny i s pomocou vojnových zajatcov. V období tzv. prvej Československej republiky zabezpečovalo prevádzku železnice 115 zamestnancov. Okrem zvozu dreva železnica denne prepravila zhruba 250 ľudí. Na Slovensku existuje vedľa tejto úzkokoľajky v Čiernom Balogu aj ďalšia podobná atrakcia. Tou je lesná železnica vo Vychylovke v okrese Čadca. O obnovenie podobných tratí sa dnes snaží tiež partia nadšencov v Tisovci a na Orave.

Dráhy letos čekají ztrátu až 700 mil. Kč, loni prodělaly miliardu
(ČTK) PRAHA 30. 12.2004 - České dráhy letos očekávají ztrátu 500 až 700 milionů korun, což by mělo být až o půl miliardy korun méně, než podnik plánoval. Loni, kdy ČD prvním rokem fungovaly jako akciová společnost, činila ztráta 998 milionů korun. Za 11 měsíců roku prodělal podnik téměř 200 milionů korun, řekl dnes na setkání s novináři generální ředitel ČD Petr Kousal.
Tržby obnášely do konce listopadu 41,3 miliardy a náklady včetně odpisů 41,49 miliardy korun. Příští rok podnik plánuje, že prodělá 690 milionů korun. Ztráta letos i příští rok bude pouze účetní, řekl Kousal. Stát totiž prý plně nehradí osobní dopravu, kterou si u drah objednal. Asi ze čtvrtiny ji proto dráhy platí ze zisku v nákladní dopravě.
Ztrátu v příštím roce ovlivní také odpisy rychlovlaků Pendolino. Letos ČD odepisují tři soupravy, které zatím převzaly. V příštím roce se počítá s tím, že budou dráhy vlastnit všech sedm vlaků.
V roce 2002 vykázaly České dráhy ještě před oddlužením jako státní podnik téměř pětimiliardovou ztrátu.
Podnik zaměstnává asi 70.000 lidí. Na letošek plánované snížení počtu pracovníků o 6800 osob se podle Kousala podaří naplnit. I příští rok by mělo dráhy opustit asi 6000 lidí.
Dráhy, které jsou největším zaměstnavatelem v zemi, letos neuzavřou kolektivní smlouvu na příští rok. Nedohodly se totiž s jednou ze šesti odborových centrál. Zatímco pět odborových organizací uvedlo, že poslední návrh managementu na růst platů o pět procent se přiblížil jejich požadavkům, Federace strojvůdců trvala na deseti procentech, což je pro podnik nepřijatelné, řekl Kousal. Strojvůdci chtěli navíc zkrátit pracovní dobu na 33 hodin týdně, proplácet náhradu stravného a získat kompenzační příplatek přes 20 procent tarifní mzdy.
Od ledna tak sociální vztahy v ČD budou fungovat podle zákoníku práce. O možnosti udržení některých výhod, jež zaměstnancům upravuje kolektivní smlouva, bude management s odbory jednat v pondělí. Průměrná mzda na drahách je nyní kolem 18.300 korun měsíčně. Výhody, které navíc zaručuje zaměstnancům kolektivní smlouva, vyčíslilo vedení ČD na 3700 korun.
Přesto, že kolektivní smlouva nebude uzavřena, zvýší ČD průměrné platy za první čtvrtletí v průměru o pět procent. Nominální mzda se nesníží v žádné z profesí.

Titův luxusní vlak vyrazil na silvestrovsko-novoroční jízdu
(ČTK) BĚLEHRAD 31. 12. 2004 - Modrý vlak maršála Tita, restaurovaný do své původní krásy i s původní lokomotivou, vyrazil dnes s více než stovkou turistů na svou první jízdu po 24 letech. Třídenní cesta po Srbsku začala na bělehradském hlavním nádraží. Tam do něj nastoupil i sám Tito, kterého ztělesnil herec oblečený do slavnostní uniformy někdejšího jugoslávského vůdce.
Všechno bylo jako tehdy: děti oblečené v tradičních kostýmech tančily folklórní tance a potom "soudruhu Titovi" předaly kytici rudých růží a karafiátů, jeho oblíbených květin.
"Tento vlak vždy budil nadšení, a proto jsme se rozhodli ho využít pro komerční účely," řekl Vlado Bulatović ze srbských železnic.
Novoroční zastávku udělá vlak v lázeňském středisku Vrnjacka Banja, asi 140 kilometrů jižně od srbského hlavního města. Zpáteční lístek si mohli turisté toužící zažít projížďku ve stylu nádhery a luxusu zašlých časů pořídit za 1650 dinárů, tedy zhruba 30 dolarů. Ubytování v hotelu a pohoštění ve vlaku však už v ceně není.
Za 40 let své vlády Tito s Modrým vlakem, pojmenovaným podle barvy vagónů, najel na 600.000 kilometrů a povozil v něm více než 60 předních světových činitelů. Mezi hosty někdejšího jugoslávského vůdce byly různé světové osobnosti, například palestinský vůdce Jásir Arafat, nejvyšší sovětský představitel Leonid Brežněv či první indický premiér Džaváharlál Néhrú. Tito v něm také podnikl nejednu cestu napříč Jugoslávií, během níž propagoval svou vizi tržního socialismu.
Vlaková souprava o 10 vagónech byla postavena v roce 1947 Jugoslávci ji považovali za jednu z nejluxusnějších na světě. Její vagóny, spací vozy i salónky se zachovaly naprosto nedotčené - zdobí je podobizny vůdce, lampičky ve stylu art deco a vzácné koberce.
"Je to šance pro všechny, kdo si uchovali nostalgické vzpomínky. Tento vlak je symbolem naší minulosti a připomíná, jak e v té době žilo," řekl jeden z cestujících Janja Barić.
V květnu 1980, kdy Tito zemřel, vezl vlak jeho rakev přes Jugoslávii do Bělehradu. Míjel davy truchlících, kteří lemovali oleje a čekali na železničních stanicích s Titovými portréty v rukou. Od té doby stál až podnes Modrý vlak nečinně v lokomotivním depu na bělehradském předměstí Rakovica.
Tito, zvolený doživotním prezidentem, stál v čele komunistické Jugoslávie od jejího vzniku koncem druhé světové války až do své smrti v roce 1980.
Totalitní vládce se zálibou v luxusu dokázal udržet pohromadě jednom státě různé národnosti v bývalé jugoslávské federaci a udržoval dobré vztahy s Východem i Západem. Po jeho smrti se Jugoslávie začala v 90. letech rozpadat v krvavých válkách.

ŽSR , Železnice SR , ZSSK , Železničná spoločnosť , ŽS , BRKS , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , , DB , SNCF , RENFE , , SBB-CFF-FFS , FS , FS Trenitalia , SNCB , UIC , ŽOS Vrútky ,  ŽOS Zvolen , ŽOS Trnava , ALSTOM , MDPT , IC a EC , , VÚD , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU , vysokorýchlostné vlaky

Bratislava: Bratislava , Bratislava hl. st. , Bratislava-Petržalka , Bratislava-Nové Mesto , Rusovce , Bratislava predmestie , Bratislava-Rača , Bratislava filiálka , Bratislava-Vajnory , Bratislava-Vinohrady , Bratislava-Železná studienka , Bratislava-Lamač , Bratislava východ , Devínska Nová Ves , Devínske Jazero , Starý most
110-6: Malacky , Kúty , Senica , Jablonica
120-9: Pezinok , Trnava , Leopoldov , Piešťany , N. Mesto n/V. , Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , Nemšová , Čadca , Skalité
130-50: Senec , Galanta , Šaľa , Palárikovo , N. Zámky , Štúrovo , Šurany , Dunajská Streda , Komárno , Sereď , Nitra , Topoľčany , Chynorany , Prievidza , Zbehy , Zlaté Moravce , Kozárovce , Handlová , Horná Štubňa , Levice , Hronská Dúbrava , Zvolen , Čata , Šahy , Krupina
160-75: Lučenec , Fiľakovo , Jesenské , Lenartovce , Plešivec , Rožňava , Turňa nad Bodvou , Moldava nad Bodvou , Haniska pri Košiciach , Veľký Krtíš , Breznička , Poltár , Banská Bystrica , Harmanec , Diviaky , Martin , Kremnica , Podbrezová , Chvatimech , Brezno , Červená Skala , Telgárt , Dobšinská Ľadová Jaskyňa , Dedinky , Mlynky , Mníšek nad Hnilcom , Gelnica , Pohronská Polhora , Tisovec , Rimavská Sobota
180-8: Žilina-Teplička , Vrútky , Kraľovany , Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Spišské Vlachy , Margecany , Kysak , Košice , Dolný Kubín , Štrbské Pleso , Starý Smokovec , Tatranská Lomnica , Kežmarok , Podolínec , Stará Ľubovňa , Plaveč , Prešov , Sabinov
190-6: Michaľany , Slovenské Nové Mesto , Dobrá , Čierna n/T. , Čop , Trebišov , Bánovce n/O. , Michalovce , Strážske , Humenné , Medzilaborce , Vranov nad Topľou , Bardejov , V. Kapušany , Maťovce
ÖBB : Wolfsthal , Kittsee , Marchegg , Wien Südbahnhof , Wien Westbahnhof
MÁV : Rajka , Hegyeshalom , Győr , Komárom , Szob , Budapest-Keleti pu. , Budapest-Nyugati pu. , Ipolytarnóc , Somoskőújfalu , Bánréve , Miskolc-Tiszai pu.
PKP : Zwardoń , Muszyna , Łupków
ČD : Břeclav , Lanžhot
: Užhorod

ĽMJ , 840 , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , , 680 Pendolino , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000 , Šinkansen

Salgótarján - Fiľakovo - Lučenec , Lučenec - Zvolen nákl. st. , Zvolen - Banská Bystrica , Nové Mesto nad Váhom - Piešťany , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Bratislava - Wolfsthal , koridory

Plavecký Mikuláš - Rohožník - Zohor
Zohor - Záhorská Ves
Brezová pod Bradlom - Jablonica
Nemšová - Lednické Rovne
Žilina - Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce , Zlaté Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad Žitavou
Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča - Spišská Nová Ves
Vranov nad Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany , Vojany - Bánovce nad Ondavou

Trenčín - Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen - Krupina , Krupina - Šahy , Šahy - Čata
pozemná lanová dráha Starý Smokovec – Hrebienok
kabínková lanová dráha Tatranská Lomnica – Skalnaté Pleso
visutá lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnický Štít
sedačková lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnické sedlo
Štrbské Pleso - Štrba
Poprad-Tatry - Starý Smokovec , Starý Smokovec - Štrbské Pleso
Tatranská Lomnica - Starý Smokovec , TEŽ , TREŽ ,

TASRČeská tisková kancelářHospodárske novinyPravdaSme

 

Národná obrodaSITAHospodársky denník

Železnice Slovenskej republikyŽelezničná spoločnosť, a. s.EurailpressInternational Railway JournalNový Čas

 

 

Košický večerReutersLidové NovinyDopravní novinyAFP

 

 

VečerníkPrifini (internetový denník o slovenskej a svetovej ekonomike)SiemensInzineMarkízaFINI

 


Strana vytvorená: 04-I-2005  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0501.htm)