Železnica sa opäť rozdelí
Hospodárske noviny 27.12.2004, Nina Cingerová,
A. Ďuríček - Najväčšou schválenou transformáciou
uplynulého roka je rozdelenie Železničnej spoločnosti na dva
samostatné podniky. Nákladná železničná doprava prejde pod
novú firmu Železničná spoločnosť - Cargo a osobná doprava
zostane pod pôvodnou značkou Železničnej spoločnosti. Od
začiatku roka 2005 by tak mali začať žiť vlastným životom.
Výnos z následného predaja Železničnej spoločnosti - Cargo
v roku 2006, ktorý vláda odhadla na 15 miliárd korún, by sa
mal použiť na oddlženie Železničnej spoločnosti. Záujem o
kúpu Carga už prejavili České dráhy.
Vianoce priniesli aj požiare, nehody a bitky
Pravda 27.12.2004, BRATISLAVA (odu) -
Tohtoročné sviatky sprevádzali okrem vianočnej pohody aj
požiare, dopravné nehody a u viacerých ľudí aj zdravotné
problémy. Tie sa prejavili najmä u tých, ktorí si na sviatky
dožičili veľa dobrôt alebo im zabehla rybia kosť.
Zatiaľ čo bratislavskí hasiči mali sviatky celkom pokojné a
z požiaru, ktorý spôsobil horiaci stromček, museli
vyťahovať iba jedného psa, záchranári sa stretli aj s
tragickými prípadmi. V noci z piatka na sobotu sa strhla bitka
v Petržalke na Fedinovej ulici, kde útočníci ťažko zranili
22-ročného muža. Po prevezení do nemocnice zostáva jeho stav
stále vážny. Včera popoludní zase žena na Donnerovej ulici
v sebaobrane zabila nožom manžela, ktorý ju škrtil a
ohrozoval ich dvojmesačné dieťa.
* Horela električka, dom aj betlehem
"Nemali sme ani jeden požiar, ktorý by spôsobil
vianočný stromček. Ľudia si už zrejme dávajú väčší
pozor ako kedysi," skonštatoval Štefan Kovalčík z
dispečingu banskobystrických krajských hasičov. Ich ľudia
podľa neho pomáhali skôr pri dopravných nehodách, ale aj pri
otváraní bytov. Na Štedrý deň mali dvanásť výjazdov a
Prvý sviatok vianočný desať.
Na Štedrý deň však začala horieť električka, ktorá
premáva na úzkokoľajnej trati medzi železničnou stanicou v
Trenčianskej Teplej a Trenčianskymi Teplicami. Požiar vypukol
asi o pol tretej popoludní, krátko po odstavení súpravy v
Trenčianskych Tepliciach, v prednej časti elektrického
vagónu. Podľa hasičov bol príčinou požiaru elektrický
skrat. Pri požiari nebol nikto zranený, vznikla však škoda za
300-tisíc korún. V nedeľu nadránom museli hasiči zasahovať
aj pred kostolom v Smižanoch v okrese Spišská Nová Ves, kde
sa z neznámych príčin rozhorel drevený betlehem.
* Na horách a u lekárov bol pokoj
Vo Vysokých Tatrách boli sviatky pokojné. Horskí záchranári
zasahovali len raz, pri lyžiarskej zlomenine nohy počas
Štedrého dňa. Podobne to bolo aj vo Veľkej Fatre. Podľa
Milana Peška z Horskej záchrannej služby Veľká Fatra
-Donovaly sa pod to podpísala aj menšia návštevnosť,
pretože ľudí odradilo nevľúdne počasie. Za pokojnejšiu ako
vlani označili situáciu aj lekári. Banskobystrickú
pohotovosť pre dospelých na rozdiel od minulého roka, keď
ošetrili desiatky ľudí chorých na chrípku, teraz
prichádzalo menej pacientov, najčastejšie s bolesťami hrdla,
ale aj s tráviacimi ťažkosťami.
Niekoľko ľudí tiež skončilo na krčnej pohotovosti, kde im z
hrdla vyberali rybie kostičky. Síce trochu rušnejšiu, nie
však výnimočnú službu mali aj lekári v
traumatologicko-chirurgickej pohotovostnej službe v Lučenci. V
nedeľu slúžiaci lekár Karol Nagy uviedol, že mali síce viac
ľudí ako po iné víkendy, no nemali nijaký raritný alebo
výnimočný prípad. "Mali sme prípady úrazov po pádoch,
ale aj zažívacieho ústrojenstva, keď to ľudia trochu
prehnali s konzumáciou vianočných dobrôt," poznamenal
Nagy. Počas Štedrého dňa vyšetrili lekári na pohotovosti 40
ľudí, na druhý deň len o niečo menej.
Viaceré, najmä väčšie mestá nezabudli ani na osamelých
ľudí a bezdomovcov. Sviatky pokoja zavítali aj medzi
banskobystrických bezdomovcov a sociálne odkázaných ľudí,
ktorí v útulkoch dostávali aj štedrovečernú kapustnicu.
ŽSR dosiahli za desať mesiacov zisk vyše 1,714 mld. Sk
(SITA) BRATISLAVA 27. 12.2004 - Železnice
Slovenskej republiky (ŽSR) dosiahli za desať mesiacov tohto
roka zisk vyše 1,714 mld. Sk. Plánovaný výsledok
hospodárenia tak zlepšili o 4,213 mld. Sk, keďže podľa
plánu predpokladali ŽSR stratu na úrovni 2,499 mld. Sk.
Agentúru SITA o tom informovala hovorkyňa ŽSR Nela Blašková.
V sledovanom období zaznamenali ŽSR náklady vo výške 16,825
mld. Sk, čo je podľa Blaškovej v porovnaní s plánom menej o
52,6 mil. Sk. Výška výnosov dosiahla sumu 18,54 mld. Sk, čo
predstavuje prekročenie plánu o 4,16 mld. Sk. "Vyššie
výnosy dosiahli ŽSR predovšetkým neplánovaným zúčtovaním
výnosov, ktoré sa viazali na odpustenie penále od Sociálnej a
Zdravotnej poisťovne, ako aj zúčtovaním oprávnených
položiek do výnosov," skonštatovala Blašková. ŽSR
zároveň podľa nej zúčtovali oproti plánu vyššie
mimoriadne výnosy o 2,834 mld. Sk, ktoré súviseli s
odpustením úhrad úverov so štátnou zárukou, ktoré sa
realizovali prostredníctvom Fondu národného majetku SR v roku
2003 vo výške 2,818 mld. Sk.
Výška celkových záväzkov ŽSR ku koncu októbra dosiahla
hodnotu 33,06 mld. Sk, pričom takmer 76-percentný podiel
tvorili podľa Blaškovej bankové úvery a výpomoci vo výške
25,077 mld. Sk. Ku koncu sledovaného obdobia evidovali ŽSR
dlhodobé záväzky v objeme 2,459 mld. Sk a krátkodobé
záväzky na úrovni 3,921 mld. Sk. Z celkového objemu
pohľadávok vo výške 1,891 mld. Sk predstavovali krátkodobé
83 %, dlhodobé pohľadávky evidovali ŽSR podľa Blaškovej v
hodnote 316,3 mil. Sk.
Na železnici počas Vianoc vykoľajený rušeň a krádeže
(SITA) BRATISLAVA 27. 12.2004 - Vykoľajený
rušeň, krádeže a výtržníctvo zaznamenala počas
vianočných sviatkov Železničná polícia. Samostatný rušeň
sa dvoma osami na prvom podvozku vykoľajil v nedeľu v Čiernej
nad Tisou. Nikto sa pritom nezranil a nedošlo ani k obmedzeniu
dopravy. Železniční policajti u zodpovedných osôb nezistili
prítomnosť alkoholu, príčinu a mieru zavinenia vyšetrujú.
Výška škody bude vyčíslená až po komisionálnej prehliadke
rušňa v depe.
V Čiernej nad Tisou tiež v nedeľu zatiaľ neznámy páchateľ
ukradol vykurovaciu spojku a 14 metrový kábel zo spešninového
vozňa v hodnote 30 tisíc korún. Na ďalšom spešninovom vozni
bola poškodená plomba, po obhliadke skladník prepravy zistil,
že chýba 19 štvorcových metrov laminátovej podlahy za takmer
5 tisíc korún určenej pre prijímateľa v Rumunsku.
Počas sviatkov neznámy páchateľ rozbil sklenú výplň na
okne železničnej zastávky v Ochodnici a dverách vestibulu
stanice v Nitre a pracovníkovi železničnej stanice v Prešove,
ktorý si odskočil na kávu zatiaľ niekto ukradol doklady a
dvetisíc korún z otvorenej kancelárie.
Agentúru SITA informoval hovorca železničnej polície Jozef
Búranský.
ŽP v nedeľu ráno zaznamenala vykoľajenie rušňa v Čiernej nad
Tisou
(TASR) Bratislava 27. 12.2004 - Železničná
polícia v nedeľu ráno zaznamenala vykoľajenie prednej
nápravy samostatného rušňa v Čiernej nad Tisou. Pri nehode
nikto nebol zranený a nebola prerušená premávka.
Železničná polícia (ŽP) podľa slov jej hovorcu Jozefa
Búranského zisťuje príčinu a mieru zavinenia. U
zúčastnených osôb nebolo zistené požitie alkoholu.
V Čiernej nad Tisou ŽP zaznamenala aj ďalšie dva prípady. V
prvom z nich polícia riešila krádež vykurovacej spojky a 14
metrov dlhého kábla zo spešninového vozňa za 30 tisíc
korún. V druhom prípade polícia zistila krádež 19 metrov
štvorcových laminátovej podlahy za takmer päť tisíc korún
určenej pre prijímateľa v Rumunsku.
Počas sviatkov zaznamenala ŽP napríklad aj rozbitie sklenej
výplne na okne železničnej zastávky v Ochodnici a dverách
vestibulu stanice v Nitre či menšie krádeže. Zmiznutie
cestovného pasu vo vlaku pri ceste z Košíc do Bratislavy
nahlásil 28-ročný Rumun, ktorý si nevšimol žiadne
podozrivé osoby.
Tsunami strhli aj vlak, zmizlo údajne 1500 cestujúcich
(SITA/AFP) KOLOMBO 28. 12.2004 - Vlny tsunami
strhli v nedeľu na juhu Srí Lanky aj vlak a odhaduje sa, že
vyše 1500 cestujúcich je nezvestných. Záchranári našli
viaceré časti vykoľajeného vlaku, ktorý smeroval z metropoly
Kolombo do južného mesta Galle. Doteraz objavili najmenej sto
cestujúcich, miestny predstaviteľ ale uviedol, že počet
obetí odhadujú na vyše 1500.
Na Srí Lanke zahynulo viac ako 12 000 ľudí po tom, ako
ničivé prílivové vlny tsunami cez víkend zaplavili tri
štvrtiny pobrežia krajiny. Vojenskí predstavitelia uviedli,
že 1500 odhadovaných obetí na železnici je do celkového
počtu obetí zahrnutých.
Od nového roka o jednu železničnú spoločnosť viac
HOSPODÁRSKE NOVINY 28.12.2004, Danielis Juraj -
Druhou najväčšou transformáciou na Slovensku po delení
pôvodných Železníc SR začiatkom roku 2002 by mala byť
transformácia Železničnej spoločnosti k začiatku budúceho
roka.
Namiesto jedného železničného dopravcu budú už v
liberalizovanom prostredí na trhu železničnej dopravy a
prepravy pôsobiť dvaja. Za dotovanú a komerčnú osobnú
dopravu bude zodpovedná firma s pôvodným názvom Železničná
spoločnosť a nákladnú prevezme Železničná spoločnosť -
Cargo.
Zo súčasného základného imania nákladného prepravcu prejde
majetok zhruba 12,6 mld Sk, zvyšných bezmála 9 mld zostane v
osobnej doprave. "Nákladnú dopravu znalci ocenili na
menej, než sme očakávali," skonštatoval HN generálny
riaditeľ Železničnej spoločnosti Pavol Kužma.
Akcie oboch novovzniknutých železničných firiem pritom bude
podobne ako doteraz zatiaľ spravovať ministerstvo dopravy.
Neskôr je však možné, že sa výkon akcionárskych práv
presunie na iný rezort. Týka sa to aj iných spoločností pod
gesciou ministerstiev dopravy, financií a hospodárstva.
Jednou z príčin, prečo sa železničná doprava delí, je
európska legislatíva. Tá zakazuje krížové financovanie
dotovaných a nedotovaných činností. Hoci majú osobná aj
nákladná doprava v súčasnej Železničnej spoločnosti
oddelené účtovníctvo, predstavitelia firmy aj ministerstva
neoficiálne priznávajú, že sa to deje. Náklady v dotovanej
osobnej doprave sú totiž kryté tržbami len na 27%, zvyšok
vyrovnáva štátny príspevok a príjmy nákladnej dopravy.
"Nákladné vozne a niektoré rušne prejdú na Cargo,
osobné ostanú u nás," dodáva ďalej Kužma. Cargo bude
však osobnej doprave v počiatočnej fáze na základe zmluvy
poskytovať údržbu. Ako však uzavrel Kužma, v budúcnosti
bude spoločnosť prevádzkový servis vyberať v klasických
tendroch, keďže existujú aj iné firmy, ktoré sú schopné
zabezpečiť vozňový park. Do úvahy tak prichádzajú
napríklad podniky ŽOS.
Rozdelené už je aj riadenie oboch firiem. Pavol Kužma bude
riadiť osobnú dopravu, generálnym riaditeľom Carga bude
doterajší predseda dozornej rady, Ondrej Matej.
Práve nákladná doprava, ktorá dnes v priemere tvorí viac ako
60% celkových výnosov Železničnej spoločnosti, sa počas
prvého štvrťroka predá. Predpokladaný výnos z predaja 100%
balíka - 15 až 20 mld Sk - predstavuje väčšinu súčasného,
21 mld základného imania Železničnej spoločnosti. Výnos sa
použije najmä na čiastočné oddlženie Železníc SR. Ich
aktuálny čistý dlh sa podľa hovorkyne Nely Blaškovej ku
koncu októbra pohyboval okolo 33 mld Sk.
O kúpu nákladnej prepravy oficiálne prejavili záujem zatiaľ
len České dráhy. Ako pre HN povedal hovorca ministerstva
dopravy Tomáš Šarluška, v súčasnosti beží tender na
výber privatizačného poradcu.
Na Slovensku budú tri železničné spoločnosti
Železničná spoločnosť, a.s., sa od
prvého januára 2005 rozdelí.
Národná obroda 29.12.2004, Miro Devínsky - Od prvého
januára budúceho roka sa Železničná spoločnosť, a.s.
(ZSSK), rozdelí na dva samostatné podniky. Jeden bude
zabezpečovať osobnú dopravu - Železničná spoločnosť
Slovensko, a.s.
Druhý podnik bude zabezpečovať nákladnú dopravu -
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. O rozdelení
spoločnosti rozhodla v júli tohto roku vláda SR. Proces
delenia je o to náročnejší, že je navyše sprevádzaný
zavádzaním systému procesného riadenia. Od prvého januára
budúceho roka začnú obe nové spoločnosti fungovať s novými
procesné orientovanými štruktúrami.
Pred rozhodnutím jediného akcionára (štátu) o rozdelení
spoločnosti sa uskutočnila vnútorná delimitácia majetku a
záväzkov medzi jednotlivými časťami podniku. Prihliadalo sa
pritom na to, aby obe spoločnosti boli vybavené príslušným
parkom koľajových vozidiel podľa ich určenia, vrátane
hnacích vozidiel, aby obe spoločnosti boli vybavené
primeranými administratívnymi priestormi. Do Železničnej
spoločnosti Slovensko, a.s. (ZSSK), prejde približne 100
univerzálnych elektrických rušňov, ktoré sa v súčasnosti
používajú na dopravu rýchlikov a prímestských vlakov, a
takisto koľajové vozidlá určené výhradne na osobnú dopravu
(osobné vozne, motorové a elektrické jednotky). K tomuto parku
koľajových vozidiel prejde do spoločnosti pre osobnú dopravu
aj rušňový personál. Park lokomotív pre osobnú dopravu
postačuje na súčasné očakávané prevádzkové výkony do
roku 2008. Do Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s.
(ZSSK Cargo), prejde okrem nákladných vozňov aj približne 800
lokomotív, čo bude s dostatočnou rezervou pokrývať potreby
nákladnej dopravy, a je vstave zvládnuť nárast výkonov až o
50 percent v porovnaní so súčasnosťou. Do nákladnej dopravy
prechádza aj majetok rušňových dep a celá údržbárska
základňa.
V súlade s rozdelením majetku a záväzkov sa určí aj
potrebný počet zamestnancov pre jednotlivé spoločnosti.
Ostatné aktíva a pasíva budú rozdelené podľa vecného
obsahu (úvery, pohľadávky i ostatné záväzky).
Špecifikácia rozdelenia obchodného majetku a záväzkov, a
taktiež aj ocenenie nepeňažných vkladov sa uskutočnili na
základe priebežnej účtovnej závierky k 30. 9. 2004. Hodnota
nepeňažných vkladov určená znaleckým posudkom vypracovaným
na tejto báze Ústavom súdneho inžinierstva Žilinskej
univerzity predstavuje: pre ZSSK : 6 973 792 000 Sk, pre ZSSK
Cargo: 12 671 325 000 Sk.
Uvedené sumy budú predstavovať inicializačné vlastné imanie
(základné imanie + zákonný rezervný fond plus ostatné
fondy) oboch nástupníckych spoločností k 1. 1. 2005. Treba
však zdôrazniť, že v priebehu nasledujúceho obdobia (do 31.
3. 2005) dôjde k aktualizácii výšky nepeňažných vkladov (a
teda aj imania nástupníckych spoločností) formou doplnku k
znaleckému posudku, na základe výsledkov riadnej
individuálnej účtovnej závierky k 31. decembru 2004.
Očakávané zmeny vo výške nepeňažných vkladov budú
vyvolané najmä pohybom aktív a pasív zanikajúcej
spoločnosti (i v rámci jednotlivých častí podniku) medzi
1.10. a 31.12.2004 a zmenou javovej formy niektorých aktív a
pasív v tomto období.
ŽELEZNIČNÁ SPOLOČNOSŤ CARGO SLOVAKIA, A.S. (ZSSK
CARGO) (vznikne 1.1.2005)
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia , a.s., bude založená
na dobu neurčitú k 1. januáru 2005. Zakladateľom a
stopercentným vlastníkom akcií Železničnej spoločnosti
Cargo, a.s., je Slovenská republika. Práva štátu ako
akcionára Železničnej spoločnosti Cargo, a.s., vykonáva
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT).
Základným poslaním Železničnej spoločnosti Cargo, a.s., je
vykonávanie dopravných a obchodných činností na dráhe.
Železničná spoločnosť Cargo, a.s., sa bude orientovať
predovšetkým na vykonávanie základných dopravno-prepravných
služieb v nákladnej doprave. Okrem doplnkových služieb priamo
súvisiacich s realizáciou nákladnej a kombinovanej dopravy
bude ako druhý hlavný produkt poskytovať služby súvisiace s
prenájmom koľajových vozidiel, ich údržbou a opravami.
Orgánmi spoločnosti je valné zhromaždenie, ktoré je
najvyšším orgánom spoločnosti. Ďalej je to predstavenstvo,
ktoré je štatutárnym orgánom spoločnosti, dozorná rada je
najvyšším kontrolným orgánom spoločnosti a generálny
riaditeľ, ktorý je výkonným orgánom spoločnosti. Generálny
riaditeľ riadi spoločnosť v rozsahu vyplývajúcom mu z
písomného poverenia predstavenstva a z organizačného poriadku
spoločnosti.
HLAVNÉ STRATEGICKÉ CIELE SPOLOČNOSTI
Cieľom spoločnosti bude dokončenie konsolidácie
spoločnosti a implementácia procesného riadenia v roku 2005,
ako aj zachovať mieru zadĺženia vlastného imania na hodnote
menej ako 0,75. Spoločnosť sa musí taktiež pripraviť na
vstup strategického investora a musí dokázať zvýšiť do
roku 2008 pridanú hodnotu na zamestnanca dva a polnásobne v
porovnaní s rokom 2002. Ďalší rozvoj spoločnosti by mal
umožniť dlhodobú finančnú stabilitu spoločnosti, zachovať
súčasný podiel v doprave v ekonomickom prostredí trhovej
ekonomiky Slovenska a Európskej únie. Taktiež musí byť
schopná konkurencieschopnosti na vnútornom i medzinárodnom
prepravnom trhu a musí zabezpečovať trvalé zvyšovanie
spokojnosti zákazníkov a zlepšovať výkonnosť spoločnosti.
Na dosiahnutie výraznejších zmien v ďalšom vývoji
Železničnej spoločnosti Cargo, a.s., je potrebné
zrovnoprávniť podmienky podnikania v cestnej a železničnej
doprave, predovšetkým formou zníženia poplatkov za
používanie dopravnej cesty v nákladnej doprave na výšku,
ktorá je obvyklá v Európskej únii, a prijatím
legislatívnych noriem dotýkajúcich sa cestnej dopravy.
Na najbližšie obdobie piatich rokov budú hlavné aktivity a
budúca orientácia podniku nasmerované aj naďalej na
železničnú prepravu tovaru a na poskytovanie doplnkových
služieb (prenájom koľajových vozidiel, ich opravy a údržba,
obsluha železničných vlečiek, služby prekládky a
prevažovania a pod.). Výraznejšie zmeny orientácie možno
očakávať v prípade uzavretia silného strategického
partnerstva, resp. kooperáciou so silnou špedično-dopravne
orientovanou spoločnosťou. Ďalšou možnosťou na výraznú
zmenu je majetkový vstup strategického investora do
spoločnosti ZSSK Cargo.
ZSSK CARGO A ROK 2005
Železničná spoločnosť Cargo, a.s., plánuje v roku
2005 prepravu tovaru v objeme 49,6 mil. ton, čo je približne na
úrovni skutočnosti 2004. Objem prepravy v budúcom roku
plánovala ZSSK Cargo Slovakia na základe informácií o trhu,
situácii v hospodárstve podnikov na Slovensku i v okolitých
krajinách a plánovanej výrobe zákazníkov. Keďže výroba i
obchod v rozhodujúcich oblastiach v celom regióne sú dlhodobo
stabilizované a majú tendenciu rastu, nebolo potrebné robiť v
grafikone "vlakov nákladnej dopravy podstatné úpravy.
Hlavným cieľom, tak ako to bolo doteraz, zostáva uspokojiť
požiadavky zákazníkov na prepravu, ale zároveň dbať aj na
hospodárnosť prevádzky. Železničná nákladná doprava je
výrazne zaťažená vysokými poplatkami za používanie
dopravnej cesty, preto sa hospodárenie s týmito nákladmi musí
premietať v primeranom vyťažovaní vlakov a eliminovaní
neproduktívnych jázd.
Aj keď v samotnej prevádzke nákladnej dopravy nedôjde k
veľkým zmenám, treba spomenúť niektoré novinky grafikonu
vlakovej dopravy 2004/2005. Sú to napríklad nové relačné
vlaky medzi zriaďovacou stanicou Žilina a pohraničnými
priechodovými stanicami Komárno a Štúrovo, ktoré nepôjdu
cez Bratislavský uzol. Dosiahne sa tak odľahčenie stanice
Bratislava-východ od záťaže v smere sever - juh - sever.
Podobným spôsobom sa ušetrí prepracovanie záťaže v
Košiciach, keď priame relačné vlaky do stanice Valašské
Meziříčí na ČD sa budú zostavovať už v Čiernej nad
Tisou.
KOMBINOVANÁ DOPRAVA
Spoločnosť Cargo uvažuje taktiež o posilnení
aktivít v kombinovanej železničnej doprave. Jednou z nich je
snaha zaviesť pravidelnú linku sprevádzanej kamiónovej
dopravy (tzv. Ro-La) z Rumunska do Trstenej. Skúšobná jazda na
tejto trase sa už uskutočnila v dňoch 23. - 25. novembra.
Počas platnosti nového grafikonu vlakovej dopravy postupne
dôjde k skracovaniu prepravných časov nákladných vlakov
medzi Českými dráhami a ŽSR, pretože po novom sa nebude v
priechodových staniciach vykonávať technická prehliadka.
Všetky nákladné vlaky sa budú preberať takzvane "na
dôveru".
NÁKLADNÁ DOPRAVA BUDE ZISKOVÁ
Podľa zostaveného rozpočtu vykalkulovaný
hospodársky výsledok na rok 2005 je zisk vo výške 97,5 mil.
Sk. Výšku hospodárskeho výsledku ovplyvnili predpokladané
náklady v sume 17,86 miliardy Sk a výnosy v sume 17,96 mld. Sk.
Východiskový evidenčný počet zamestnancov k 1. januáru 2005
bol definovaný v projekte Zmeny v počte 12 256. V priebehu 3. a
4. štvrťroka roku 2005 sa uvažuje o postupnej optimalizácii
zamestnanosti v počte 250 zamestnancov. Evidenčný počet
zamestnancov k 31.12.2005 bude 12 006.
KONKURENCIA CESTNEJ DOPRAVY
Železničná spoločnosť Cargo, a.s., sa stretáva s
tvrdou konkurenciou na trhu poskytovania prepravných služieb.
Ide predovšetkým o konkurenciu cestnej dopravy, a potom aj o
konkurenciu iných dopravcov na železničnej dopravnej ceste.
Kľúčom k dosiahnutiu konkurenčného úspechu ZSSK Cargo je
eliminácia výhod cestnej prepravy poskytovaním nových
služieb a odstraňovaním svojich najväčších nedostatkov.
Celková prepravná náročnosť ekonomiky vykazuje určitý
rastový potenciál pri relatívne stabilizovaných výkonoch
železnice a súčasnom raste výkonov cestnej dopravy. Podiel
ZSSK Cargo na prepravnom trhu SR dosahuje hodnoty okolo 20 %, čo
je v porovnaní s inými krajinami EÚ veľmi priaznivá hodnota.
CENY SA ZVYŠOVAŤ NEBUDÚ
Keď hovoríme o železničnej nákladnej doprave, treba
pripomenúť, že v budúcom roku ostávajú ceny vo
vnútroštátnej a tranzitnej nákladnej preprave na pôvodnej
úrovni. Mierny nárast tarifných cien o 3 % nastane len v
medzinárodnej preprave v dovoze a vývoze. Pre zákazníkov je
dôležitá i informácia, že zároveň sa zjednocuje sadzba v
dovoze a vývoze medzi tarifou vozňových zásielok TR 1 so
zväzovými tarifami, ktoré sa uzatvárajú na základe
dvojstranných a viacstranných medzinárodných dohôd. Týmto
vyrovnaním sa zvýši dovozné v zväzových tarifách o 4,5 %.
V Tarife pre prepravu vozňových zásielok TR 1 dôjde od
januára 2005 aj k ďalším úpravám. Viaceré sa týkajú
vozňov súkromných prepravcov. V tarife pribudnú tabuľky
dovozného za prepravu prázdnych súkromných vozňov, keď
doteraz sa sadzba dovozného počítala za kilometer a vozeň.
Výpočet dovozného podľa tabuliek používajú aj ostatné
železnice, preto sa ZSSK prispôsobila. Ide v podstate o
formálnu záležitosť, ktorá zjednoduší tieto výpočty. Od
budúceho roka sa bude po novom požadovať kompenzácia
nekrytého behu prázdnych súkromných a prenajatých vozňov.
Teda v prípadoch, keď sa vozne vracajú po vykládke inou,
dlhšou trasou, bude sa k dovoznému dodatočne doúčtovávať
trasa nekrytá loženým behom. Ďalšou zmenou v TR 1 je
zníženie dovozného po prekládke z vozňov voľného obehu do
súkromných vozňov pri preprave tovaru cez stanice s rôznym
rozchodom o 18 %.
ZMENY V TARIFÁCH V ROKU 2005
Dôležitou úpravou tarify na rok 2005 je zavedenie
nového zvláštneho sadzobníka na prepravu zásielok dreva vo
vnútroštátnej preprave. Týmto obchodným nástrojom chce
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia podporiť
vnútroštátnu prepravu dreva, ktorá v posledných rokoch
stagnuje. Ďalším cieľom je snaha prispôsobiť cenník
pomerom na trhu, pretože v tomto segmente v súčasnosti
dominujú cestní dopravcovia. Železničná spoločnosť s
prechodom na nový grafikon vlakovej dopravy deklarovala, že je
pripravená grafikovo pokryť prepravu kalamitného dreva z
polomov vo Vysokých a Nízkych Tatrách. Ak by sme chceli
zhrnúť výsledok zmien v tarifách na rok 2005, ide väčšinou
o menšie úpravy formálneho charakteru, často kvôli
jednotnému zneniu s tarifami zahraničných dopravcov. Budúci
rok však v tomto smere prinesie oveľa významnejšie zmeny.
Predpokladá sa, že od prvého júla 2005 začne platiť nový
Dohovor o medzinárodnej železničnej preprave COTIF. Ten
vychádza z rozdelenia prevádzky infraštruktúry a dopravy a
okrem harmonizácie prepravných práv s cestnou dopravou a
technických opatrení na vstup na dopravnú cestu prinesie aj
nové vozňové právo. Množstvo bodov, ktoré súčasný COTIF
upravuje, ponechá na zmluvnej voľnosti partnerov. Podľa
nového vozňového statusu už nebude existovať prepravná ani
tarifná povinnosť, preto podmienky prepravy s jednotlivými
železnicami bude potrebné ošetriť vo vzájomných zmluvách.
Nový dohovor COTIF už ratifikovala väčšina zo 42
zúčastnených štátov. Do konca marca sa očakáva schválenie
aj v posledných krajinách a 3 mesiace nato by dohovor mal
vstúpiť do platnosti. Napriek tomu sa predpokladá, že nový
vozňový status (RIV 2000) bude v plnej miere účinný až od
roku 2006, pretože pôjde o zásadnú zmenu, a väčšina
železníc priznáva, že na takýto zásah sa musí pripravovať
dlhší čas.
DÔLEŽITÝ INVESTIČNÝ PLÁN
Návrh investičného plánu na rok 2005 a strednodobý
investičný plán na roky 2004 - 2008 pre Železničnú
spoločnosť Cargo Slovakia, a.s., vychádza z prijatých zásad
súvisiacich s finančnou konsolidáciou spoločnosti, v ktorej
sa predpokladá v nasledujúcich dvoch rokoch investičná
činnosť len do výšky odpisov. Po vstupe strategického
investora, resp. privatizácii Železničnej spoločnosti Cargo
Slovakia, a.s., môže dôjsť v prípade zmeny štruktúry
produktového portfólia aj k následným zmenám v plánovaných
investíciách. Ďalším impulzom na zámery v oblasti
realizácie investícií môže byť aj získanie nových
lukratívnych prepráv pre výrobcov automobilov na Slovensku
(KIA, PSA Citroen). Plán investícií na rok 2005 ráta so sumou
z vlastných zdrojov v objeme 641,3 mil. Sk, z cudzích zdrojov v
objeme 298,2 mil. Sk.
Ing. Pavol Kužma, generálny riaditeľ spoločnosti Cargo
Slovakia, a.s.
Narodil sa 28. júna 1955 v Prešove. Je absolventom
Strojníckej fakulty Vysokej školy technickej v Košiciach. V
roku 1993 sa zamestnal vo firme Metalim, s.r.o., Prešov a od
roku 1995 pôsobil vo firme Hutné stavby, a.s., vo funkcii
obchodného námestníka a neskôr obchodného riaditeľa. Od
januára 1999 pôsobil vo funkcii námestníka generálneho
riaditeľa ŽSR pre obchod a marketing. Po rozdelení unitárnych
železníc od 1. januára 2002 zotrval vo funkcii námestníka
generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti, a.s., pre
ekonomiku a obchod. S účinnosťou od 2. januára 2003 ho
minister dopravy, pôšt a telekomunikácií vymenoval za nového
predsedu Predstavenstva a generálneho riaditeľa Železničnej
spoločnosti, a.s. V decembri 2004 ho minister dopravy, pôšt a
telekomunikácií vymenoval do funkcie generálneho riaditeľa
Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. Je ženatý, má
tri deti.
Oprava
HOSPODÁRSKE NOVINY 29.12.2004, r - Vo vydaní z
28.12. sme v článku na tejto strane pod názvom Od nového roka
o jednu železničnú spoločnosť viac uviedli nesprávnu
informáciu o obsadení postov vo vedení nových železničných
firiem.
Železničnú spoločnosť, ktorá bude zabezpečovať osobnú
dopravu, bude riadiť doterajší predseda dozornej rady, Ondrej
Matej a Železničnú spoločnosť - Cargo, povedie súčasný
generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Pavol Kužma. Za
chybu sa ospravedlňujeme.
Alstom platí milióny kvůli pendolinu
HOSPODÁŘSKÉ NOVINY 29.12.2004, Činčura Jan -
Francúzsky koncern Alstom musí Českým dráham preplácať v
plnej výške prenájom vlakov, ktoré od 12.12. jazdia ako
náhrada za rýchlovaky Pendolino. Ročne pôjde o niekoľko
desiatok miliónov korún.
Francúzsky Alstom platí Českým dráham kvôli Pendolinu milióny
Hospodářské noviny (TASR) Praha 29. 12.2004 -
Francúzsky koncern Alstom musí Českým dráham (ČD)
preplácať v plnej výške nájomné za vlaky, ktoré jazdia v
Česku od 12. decembra ako náhrada za rýchlovlaky Pendolino.
Ročne pôjde o niekoľko desiatok miliónov korún.
Presnú čiastku odmietli České dráhy aj Alstom uviesť.
"Je to obchodné tajomstvo," povedal hovorca českej
pobočky Alstomu Igor Snopek.
Podľa pôvodných predpokladov mali pendoliná, ktoré Alstom
vyrába, jazdiť od decembra po celom Česku, v skutočnosti sa
tak deje v skúšobnej prevádzke iba na trase Praha –
Děčín.
"Denne si prenajímame namiesto pendolina niekoľko desiatok
vozňov," povedal hovorca Českých dráh Petr
Šťáhlavský. Najviac sú využívané súpravy prenajaté od
Deutsche Bahn, z ktorých sú zostavené vlaky EC Vindobona
smerom na Viedeň alebo Hamburg, či J. G. Mendel, ktorý jazdí
na trase Praha – Viedeň. ČD ale tiež využívajú vozne
slovenských a rakúskych železníc.
Navyše Alstom platí denne desiatky tisíc korún penále za
narastajúce oneskorenie v nasadení pendolín.
Vláček v Čierném Balogu přiveze na Nový rok lyžaře až k vlekům
(zpravodaj ČTK) ČIERNY BALOG (Slovensko) 29.
12.2004 – Parní lokomotiva se dvěma vytápěnými vagóny
bude ozdobou novoročního lyžování ve slovenském Čierném
Balogu v okrese Brezno. Vyznavače zimních sportů totiž vůbec
poprvé dopraví až k lyžařským vlekům skutečná rarita -
místní úzkokolejka.
Železnice, která dosud převážela turisty pouze v létě,
nyní začíná jezdit i v zimě, a to na trase Čierný Balog
– Chvatimech a zpět. Zastávku má tento vlak v osadě Krám,
kde se nachází vyhledávaný lyžařský vlek. "O první
svezení už projevili zájem domácí i zahraniční
lyžaři," řekl ČTK ředitel Čiernohronské železnice
(ČHŽ) Aleš Bílek. Dobové vagóny tak k výchozímu
stanovišti vleku napoprvé odvezou zhruba 70 lidí.
Vláček bude podle Bílka jezdit v lednu a v únoru pravidelně
každou sobotu, na požádání ale také v jiných dnech.
"Jsme schopni zapojit další dva vozy a zvýšit
přepravní kapacitu až na 160 míst," ujistil Bílek.
Zimní turistický provoz je pro provozovatele úzkokolejky
vítaným příspěvkem do jinak nízkého rozpočtu železnice.
Loni byl totiž ukončen provoz na místní pile, odkud parní i
motorové vlaky převážely dřevo určené ke komerčnímu
využití.
Ojedinělá slovenská železnice uprostřed malebné přírody
Nízkých Tater přepravila v letní sezóně 90.000 turistů,
nejvíc v novodobé historii. Činnost obnovila tato železnice
před 13 lety a za tu dobu přepravila zhruba 600.000
cestujících. Nejpočetnější skupinu zájemců tvoří
Slováci a návštěvníci z České republiky.
Tato jediná úzkokolejka na Slovensku existuje i přes
stanovisko někdejší vlády, která v roce 1985 rozhodla o
její likvidaci. O obnovení provozu v roce 1992 se zasloužila
parta nadšenců, příznivců krásné přírody a parních
vlaků. V současnosti spravuje tuto dráhu soukromé sdružení
Mikroregion Čierny Hron, který její služby nabízí domácím
i zahraničním turistům.
Podle Bílka se loni s pomocí finanční injekce od švýcarské
vlády podařilo obnovit zhruba dvoukilometrový úsek z Hronce
do Chvatimechu a železnice tak opět začala jezdit v
původním, šestnáctikilometrovém rozsahu jako před 20 lety.
Roční rozpočet železnice činí přibližně šest milionů
korun. Zhruba dvě třetiny tvoří tržby od návštěvníků,
zbytek dodají sponzoři. V plánu je také pravidelná přeprava
lidí, kteří z obce dojíždějí za prací do železáren v
Podbrezové, nebo dále do Banské Bystrice. "Počítáme
rovněž s nákupem nových nákladních i osobních vagónů z
Maďarska a z Portugalska," připomněl Bílek.
Historie ČHŽ se začala odvíjet v roce 1908 vybudováním
prvního úseku tratě z Hronce do Čierného Balogu s úzkým
rozchodem 760 milimetrů. Pravidelný provoz začal v délce 10,4
kilometru o rok později. Další větve železnice směrující
do údolí v povodí Čierného Hronu v délce více než 130
kilometrů byly vybudovány za první světové války i s
pomocí válečných zajatců. V období tzv. první
Československé republiky zabezpečovalo provoz železnice 115
zaměstnanců. Kromě svozu dřeva železnice denně přepravila
kolem 250 lidí.
Na Slovensku existuje vedle této úzkokolejky v Čierném Balogu
také další podobná atrakce. Tou je lesní železnice ve
Vychylovce v okrese Čadca. O obnovení podobných tratí se dnes
snaží také party nadšenců v Tisovci a na Oravě.
Kazachstán začne příští rok stavět železnici do Evropy
(ČTK) ALMATY 29. 12.2004 - Kazachstán začne
již příští rok stavět plánovanou transkontinentální
železniční trať, která spojí Čínu s Evropou. Projekt
železnice dlouhé asi 3000 kilometrů bude stát 3,5 až čtyři
miliardy dolarů (až 90 miliard korun) a celá výstavba je
plánována na 15 let, oznámil dnes podle agentury AP kazašský
ministr dopravy Kažmurat Nagmanov.
Transkazašská magistrála bude konkurovat známé ruské
Transsibiřské magistrále, která je nyní jedinou
železniční tratí zajišťující přepravu zboží z
Dálného východu a Číny do Evropy. Proti ruskému spojení
však bude mít trať přes Kazachstán výhodu ruského
rozchodu. Odpadnou tak zdlouhavé výměny podvozků.
Kazašský projekt má spojit Evropu s Čínou přes Turecko,
Írán, Turkmenistán a Kazachstán. Stavba nové železnice
měla původně začít až v roce 2010, málokdo ale věřil,
že Kazachstán takovou investici dokáže uskutečnit. Podle
informací ruského tisku se na stavbě železnice budou
finančně podílet kromě přímo zainteresovaných zemí i
Japonsko a Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD).
Počátkem nové trati se nyní stává stavba železničního
tunelu pod úžinou Bospor v Turecku. Po nové železnici by se
mělo přepravovat již od roku 2010 až 40 milionů tun nákladu
ročně. Později po dostavbě druhé koleje by se kapacita měla
více než zdvojnásobit. Náklady z jihovýchodní Asie by se
měly dostat do Evropy za deset dní.
Po známé Transsibiřské magistrále putuje ročně 100.000
kontejnerů, což je jen zlomek objemu přepravovaného po moři.
Lodě mezi Evropou a Asií přepraví za stejné období sedm a
osm miliard kontejnerů. Doprava po železnici je však
levnější asi o tisíc dolarů na kontejner a o dva týdny
rychlejší.
Rusko v příštím roce zvýší vývoz ropy do Číny po železnici
(ČTK) MOSKVA 29. 12.2004 - Rusko v příštím
roce zvýší vývoz ropy do Číny po železnici na deset
milionů tun. Uvedl to dnes generální ředitel ruských
železnic Gennadij Fadějev. Loni dovoz ropy z Ruska do Číny
vzrostl o 73 procent na 5,25 milionu tun. Letošní údaj zpráva
neuvádí.
Největší ruská ropná společnost Lukoil podepsala na
příští rok se železnicemi dohodu o dodávce tří milionů
tun ropy do Číny. Podle manažerů Lukoilu je podnik schopen
tyto dodávky ropy zajistit.
Fadějev dodal, že přepravní tarify Lukoilu díky vyšším
objemům klesnou na 30 dolarů za vyvezenou tunu ropy z
dosavadných 72 dolarů. Do přístavů v Pobaltí vyvezou ruské
železnice v příštím roce od Lukoilu sedm milionů tun ropy,
která se odsud dopravuje tankery do Evropy.
Fadějev odhaduje, že Jukos vyveze do Číny na tři miliony
tun. Státní koncern Rosněfť, který v tomto měsíci koupil v
aukci hlavní těžební divizi Jukosu, hodlá příští rok do
Číny vyvézt čtyři miliony tun komodity, napsala agentura AP.
Podle plánů na letošní rok měl Jukos dovézt do Číny 5,5
milionu tun. Koncern měl ale problémy s placením poplatků za
tranzit, protože mu úřady zmrazily účty kvůli objemným
daňovým nedoplatkům.
Vláčik v Balogu pôjde až k vlekom
ČTK SME 30.12.2004 - Parná lokomotíva s dvoma
vykurovanými vagónmi bude ozdobou novoročného lyžovania v
Čiernom Balogu v okrese Brezno. Miestna úzkokoľajka po prvý
raz dopraví vyznávačov zimných športov až k lyžiarskym
vlekom.
Železnica dosiaľ prevážala turistov iba v lete. Teraz
začína jazdiť i v zime, a to na trase Čierny Balog -
Chvatimech a späť. Zastávku má v osade Krám, kde sa
nachádza vyhľadávaný lyžiarsky vlek. "O zvezenie už
prejavili záujem domáci i zahraniční lyžiari," povedal
riaditeľ Čiernohorskej železnice Aleš Bílek. Dobové vagóny
k východziemu stanovišťu vleku na prvý raz odvezú zhruba 70
ľudí. Vláčik bude podľa Bílka jazdiť v januári a vo
februári pravidelne každú sobotu, na požiadanie však aj v
iných dňoch. "Sme schopní zapojiť dva vozne a zvýšiť
prepravnú kapacitu až na 160 miest," povedal Bílek.
Zimná turistická prevádzka je vítaným príspevkom do inak
nízkeho rozpočtu železnice. Ojedinelá slovenská železnica
uprostred malebnej prírody Nízkych Tatier prepravila v letnej
sezóne 90.000 turistov. Činnosť obnovila táto železnica pred
13 rokmi a za ten čas prepravila zhruba 600.000 cestujúcich.
Táto jediná úzkokoľajka na Slovensku existuje aj napriek
stanovisku bývalej vlády, ktorá v roku 1985 rozhodla o jej
likvidácii.
O obnovenie prevádzky v roku 1992 sa zaslúžila partia
nadšencov, priaznivcov krásnej prírody a parných vlakov. V
súčasnosti spravuje túto dráhu súkromné združenie
Mikroregión Čierny Hron. Podľa Bílka sa vlani s pomocou
finančnej injekcie od švajčiarskej vlády podarilo obnoviť
zhruba dvojkilometrový úsek z Hronca do Chvatimechu, a tak
železnica opäť začala jazdiť v pôvodnom,
šestnásťkilometrovom úseku ako pred 20 rokmi.
História železničky
História ČHŽ sa začala odvíjať v roku 1908
vybudovaním prvého úseku trate z Hronca do Čierneho Balogu s
úzkym rozchodom 760 mm. Pravidelná prevádzka začala v dĺžke
10,4 kilometra o rok neskôr. Ďalšie vetve železnice
smerujúce do údolia v povodí Čierneho Hrona v dĺžke viac
než 130 kilometrov boli vybudované za prvej svetovej vojny i s
pomocou vojnových zajatcov. V období tzv. prvej
Československej republiky zabezpečovalo prevádzku železnice
115 zamestnancov. Okrem zvozu dreva železnica denne prepravila
zhruba 250 ľudí. Na Slovensku existuje vedľa tejto
úzkokoľajky v Čiernom Balogu aj ďalšia podobná atrakcia.
Tou je lesná železnica vo Vychylovke v okrese Čadca. O
obnovenie podobných tratí sa dnes snaží tiež partia
nadšencov v Tisovci a na Orave.
Dráhy letos čekají ztrátu až 700 mil. Kč, loni prodělaly
miliardu
(ČTK) PRAHA 30. 12.2004 - České dráhy letos
očekávají ztrátu 500 až 700 milionů korun, což by mělo
být až o půl miliardy korun méně, než podnik plánoval.
Loni, kdy ČD prvním rokem fungovaly jako akciová společnost,
činila ztráta 998 milionů korun. Za 11 měsíců roku
prodělal podnik téměř 200 milionů korun, řekl dnes na
setkání s novináři generální ředitel ČD Petr Kousal.
Tržby obnášely do konce listopadu 41,3 miliardy a náklady
včetně odpisů 41,49 miliardy korun. Příští rok podnik
plánuje, že prodělá 690 milionů korun. Ztráta letos i
příští rok bude pouze účetní, řekl Kousal. Stát totiž
prý plně nehradí osobní dopravu, kterou si u drah objednal.
Asi ze čtvrtiny ji proto dráhy platí ze zisku v nákladní
dopravě.
Ztrátu v příštím roce ovlivní také odpisy rychlovlaků
Pendolino. Letos ČD odepisují tři soupravy, které zatím
převzaly. V příštím roce se počítá s tím, že budou
dráhy vlastnit všech sedm vlaků.
V roce 2002 vykázaly České dráhy ještě před oddlužením
jako státní podnik téměř pětimiliardovou ztrátu.
Podnik zaměstnává asi 70.000 lidí. Na letošek plánované
snížení počtu pracovníků o 6800 osob se podle Kousala
podaří naplnit. I příští rok by mělo dráhy opustit asi
6000 lidí.
Dráhy, které jsou největším zaměstnavatelem v zemi, letos
neuzavřou kolektivní smlouvu na příští rok. Nedohodly se
totiž s jednou ze šesti odborových centrál. Zatímco pět
odborových organizací uvedlo, že poslední návrh managementu
na růst platů o pět procent se přiblížil jejich
požadavkům, Federace strojvůdců trvala na deseti procentech,
což je pro podnik nepřijatelné, řekl Kousal. Strojvůdci
chtěli navíc zkrátit pracovní dobu na 33 hodin týdně,
proplácet náhradu stravného a získat kompenzační
příplatek přes 20 procent tarifní mzdy.
Od ledna tak sociální vztahy v ČD budou fungovat podle
zákoníku práce. O možnosti udržení některých výhod, jež
zaměstnancům upravuje kolektivní smlouva, bude management s
odbory jednat v pondělí. Průměrná mzda na drahách je nyní
kolem 18.300 korun měsíčně. Výhody, které navíc zaručuje
zaměstnancům kolektivní smlouva, vyčíslilo vedení ČD na
3700 korun.
Přesto, že kolektivní smlouva nebude uzavřena, zvýší ČD
průměrné platy za první čtvrtletí v průměru o pět
procent. Nominální mzda se nesníží v žádné z profesí.
Titův luxusní vlak vyrazil na silvestrovsko-novoroční jízdu
(ČTK) BĚLEHRAD 31. 12. 2004 - Modrý vlak maršála
Tita, restaurovaný do své původní krásy i s původní
lokomotivou, vyrazil dnes s více než stovkou turistů na svou
první jízdu po 24 letech. Třídenní cesta po Srbsku začala
na bělehradském hlavním nádraží. Tam do něj nastoupil i sám
Tito, kterého ztělesnil herec oblečený do slavnostní
uniformy někdejšího jugoslávského vůdce.
Všechno bylo jako tehdy: děti oblečené v tradičních kostýmech
tančily folklórní tance a potom "soudruhu Titovi" předaly
kytici rudých růží a karafiátů, jeho oblíbených květin.
"Tento vlak vždy budil nadšení, a proto jsme se rozhodli
ho využít pro komerční účely," řekl Vlado Bulatović
ze srbských železnic.
Novoroční zastávku udělá vlak v lázeňském středisku
Vrnjacka Banja, asi 140 kilometrů jižně od srbského hlavního
města. Zpáteční lístek si mohli turisté toužící zažít
projížďku ve stylu nádhery a luxusu zašlých časů pořídit
za 1650 dinárů, tedy zhruba 30 dolarů. Ubytování v hotelu a
pohoštění ve vlaku však už v ceně není.
Za 40 let své vlády Tito s Modrým vlakem, pojmenovaným podle
barvy vagónů, najel na 600.000 kilometrů a povozil v něm více
než 60 předních světových činitelů. Mezi hosty někdejšího
jugoslávského vůdce byly různé světové osobnosti, například
palestinský vůdce Jásir Arafat, nejvyšší sovětský představitel
Leonid Brežněv či první indický premiér Džaváharlál Néhrú.
Tito v něm také podnikl nejednu cestu napříč Jugoslávií, během
níž propagoval svou vizi tržního socialismu.
Vlaková souprava o 10 vagónech byla postavena v roce 1947
Jugoslávci ji považovali za jednu z nejluxusnějších na světě.
Její vagóny, spací vozy i salónky se zachovaly naprosto nedotčené
- zdobí je podobizny vůdce, lampičky ve stylu art deco a vzácné
koberce.
"Je to šance pro všechny, kdo si uchovali nostalgické
vzpomínky. Tento vlak je symbolem naší minulosti a připomíná,
jak e v té době žilo," řekl jeden z cestujících Janja
Barić.
V květnu 1980, kdy Tito zemřel, vezl vlak jeho rakev přes
Jugoslávii do Bělehradu. Míjel davy truchlících, kteří
lemovali oleje a čekali na železničních stanicích s Titovými
portréty v rukou. Od té doby stál až podnes Modrý vlak nečinně
v lokomotivním depu na bělehradském předměstí Rakovica.
Tito, zvolený doživotním prezidentem, stál v čele
komunistické Jugoslávie od jejího vzniku koncem druhé světové
války až do své smrti v roce 1980.
Totalitní vládce se zálibou v luxusu dokázal udržet pohromadě
jednom státě různé národnosti v bývalé jugoslávské
federaci a udržoval dobré vztahy s Východem i Západem. Po
jeho smrti se Jugoslávie začala v 90. letech rozpadat v krvavých
válkách.
ŽSR , Železnice SR , ZSSK , Železničná spoločnosť , ŽS , BRKS , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , UŽ , DB , SNCF , RENFE , SŽ , SBB-CFF-FFS , FS , FS Trenitalia , SNCB , UIC , ŽOS Vrútky , ŽOS Zvolen , ŽOS Trnava , ALSTOM , MDPT , IC a EC , EÚ , VÚD , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU , vysokorýchlostné vlaky
Bratislava: Bratislava
, Bratislava hl.
st. , Bratislava-Petržalka
, Bratislava-Nové
Mesto , Rusovce , Bratislava predmestie , Bratislava-Rača , Bratislava filiálka , Bratislava-Vajnory , Bratislava-Vinohrady , Bratislava-Železná studienka , Bratislava-Lamač , Bratislava
východ , Devínska Nová Ves
, Devínske Jazero , Starý most
110-6: Malacky , Kúty , Senica , Jablonica
120-9: Pezinok , Trnava , Leopoldov ,
Piešťany , N. Mesto n/V.
, Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , Nemšová , Čadca , Skalité
130-50: Senec , Galanta , Šaľa , Palárikovo , N. Zámky , Štúrovo , Šurany , Dunajská Streda , Komárno , Sereď , Nitra , Topoľčany , Chynorany , Prievidza , Zbehy
, Zlaté Moravce , Kozárovce
, Handlová , Horná Štubňa , Levice , Hronská Dúbrava , Zvolen , Čata , Šahy
, Krupina
160-75: Lučenec , Fiľakovo , Jesenské , Lenartovce , Plešivec , Rožňava , Turňa
nad Bodvou , Moldava nad Bodvou , Haniska pri Košiciach , Veľký
Krtíš , Breznička , Poltár , Banská
Bystrica , Harmanec
, Diviaky , Martin
, Kremnica ,
Podbrezová , Chvatimech , Brezno , Červená Skala , Telgárt
, Dobšinská
Ľadová Jaskyňa , Dedinky , Mlynky , Mníšek nad Hnilcom , Gelnica , Pohronská
Polhora , Tisovec
, Rimavská Sobota
180-8: Žilina-Teplička
, Vrútky , Kraľovany
, Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Spišské Vlachy , Margecany , Kysak , Košice , Dolný
Kubín , Štrbské Pleso
, Starý Smokovec
, Tatranská
Lomnica , Kežmarok , Podolínec , Stará Ľubovňa , Plaveč , Prešov , Sabinov
190-6: Michaľany
, Slovenské
Nové Mesto , Dobrá , Čierna n/T.
, Čop , Trebišov , Bánovce n/O. , Michalovce , Strážske , Humenné , Medzilaborce , Vranov nad Topľou , Bardejov , V. Kapušany , Maťovce
ÖBB : Wolfsthal , Kittsee , Marchegg , Wien Südbahnhof
, Wien Westbahnhof
MÁV : Rajka , Hegyeshalom , Győr , Komárom , Szob , Budapest-Keleti
pu. , Budapest-Nyugati
pu. , Ipolytarnóc , Somoskőújfalu , Bánréve , Miskolc-Tiszai pu.
PKP : Zwardoń , Muszyna , Łupków
ČD : Břeclav , Lanžhot
UŽ : Užhorod
ĽMJ , 840 , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , , 680 Pendolino , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000 , Šinkansen
Salgótarján - Fiľakovo - Lučenec , Lučenec - Zvolen nákl. st. , Zvolen - Banská Bystrica , Nové Mesto nad Váhom - Piešťany , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Bratislava - Wolfsthal , koridory
Plavecký
Mikuláš - Rohožník - Zohor
Zohor -
Záhorská Ves
Brezová
pod Bradlom - Jablonica
Nemšová -
Lednické Rovne
Žilina
- Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce
, Zlaté
Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad
Žitavou
Banská
Štiavnica - Hronská Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča -
Spišská Nová Ves
Vranov nad
Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany
, Vojany - Bánovce nad
Ondavou
Trenčín -
Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen -
Krupina , Krupina -
Šahy , Šahy - Čata
pozemná
lanová dráha Starý Smokovec – Hrebienok
kabínková
lanová dráha Tatranská Lomnica –
Skalnaté Pleso
visutá lanová
dráha Skalnaté Pleso – Lomnický Štít
sedačková
lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnické sedlo
Štrbské
Pleso - Štrba OŽ
Poprad-Tatry - Starý Smokovec , Starý Smokovec - Štrbské Pleso
Tatranská
Lomnica - Starý Smokovec , TEŽ , TREŽ , OŽ