Úrady: Preverujeme aj kauzy z médií
SME 07.03.2005, Krpelan Roman - Hoci médiá
prinášajú množstvo podozrení z korupcie verejných
činiteľov, len výnimočne sa úradom podarí kauzy dotiahnuť
do konca. A to napriek tomu, že úrady tvrdia, že informácie z
médií sú pre ne častým podnetom pre vyšetrovanie.
A že bývajú obvykle pravdivé.
Sociológ Pavel Haulík hovorí, že verejnosť má dojem, že
štátne orgány na podnety nereagujú. Na vine sú podľa
Haulíka politické strany, ktoré si neželajú vyvodenie
zodpovednosti za prešľapy a chýba aj "spoločenská
dohoda a tlak verejnosti, aby sa kauzy dotiahli do konca".
Ľudia podľa Haulíka vnímajú úradníkov tak, že "sú
pod dohľadom politikov a urobia iba to, čo môžu, alebo to
končí v rovine korupcie".
Dodržiavanie zákona má na starosti okrem polície a
prokuratúry aj Najvyšší kontrolný úrad, Úrad pre verejné
obstarávanie či Protimonopolný úrad.
Marta Bujňáková z Policajného prezídia povedala, že
"ak polícia objaví v médiách informácie, že došlo k
závažnému trestnému činu, začne to preverovať".
Miroslav Jurkovič z Protimonopolného úradu SR povedal, že
robia denný monitoring médií a "prípady sa vyberajú
podľa tohto, či patria do kompetencie úradu". Úrad ich
preveruje a podľa Jurkoviča majú s médiami väčšinou
pozitívnu skúsenosť, lebo ich "informácie sa
potvrdzujú".
Najvyšší kontrolný úrad podľa Milana Benkovského
"využíva podnety z médií" a vyberá si z nich
podľa spoločenskej závažnosti a aj kapacitných možností
úradu. Benkovský dodal, že ich kontrolné akcie "z
väčšej časti potvrdzujú opodstatnenosť podozrení",
ktoré priniesli mienkotvorné médiá.
Prokurátor musí stíhať každý trestný čin, o ktorom sa
dozvedel, povedala Svetlana Husárová z Generálnej
prokuratúry. "Ak si napríklad otvoril noviny a tam uvidel
informáciu, ktorá naznačuje podozrenie zo spáchania trestnej
činnosti, urobí záznam, založí spis a vec realizuje,"
vysvetlila. Monitoring médií vraj dostávajú všetci
prokurátori.
Aj Úrad pre verejné obstarávanie preveruje podozrenia, ktoré
prinesú médiá, povedal Igor Pätoprstý z úradu. Často ide o
to, že štátne orgány či samosprávy vyberajú firmy na
základe rokovacieho konania bez zverejnenia, teda priamym
zadaním.
Pätoprstý tvrdí, že úrad preveruje, či obstarávateľ mohol
túto metódu použiť a ak zistí porušenie, môže zrušiť
výsledok súťaže. Konkrétne prípady však neuviedol.
Prípady, keď začali úrady konať na
podnety z médií
Najvyšší kontrolný úrad - kontrola
hospodárenia s finančnými prostriedkami v Slovenskej správe
ciest pri stavbe tunela Branisko, štátna pokladnica, kauza
vláčiky a výstavba bytov pre železnicu, kontrola
hospodárenia žúp, zdravotníckych zariadení a jednotlivých
rezortov.
V médiách sa objavili informácie o koordinovanom zvýšení
poplatkov za nastupovanie v taxíkoch. Začalo sa správne
konanie.
Úrad pre verejné obstarávanie - kontrola pri stavbe mosta
Košická sa urobila pravdepodobne na základe informácií z
médií.
Polícia - príkladov je vraj toľko, že sa nedajú vymenovať a
nerobia si štatistiku, kedy začali konanie na základe
informácie z médií.
Prokuratúra - nevedú evidenciu prípadov, kde sa začalo konať
na základe informácií z médií.
Zdroj: hovorcovia jednotlivých úradov, ktorí boli požiadaní,
aby uviedli ilustračné príklady (krátené)
TORY Consulting poskytne podporu SAP R3 pre ŽSR a ZSSK
(SITA) BRATISLAVA 7. 03. 2005 - Železničná
spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK Slovensko), Železničná
spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) a Železnice
Slovenskej republiky (ŽSR) zaplatia za metodickú podporu
softvérového produktu SAP R3 v nasledujúcich troch rokoch
celkovo takmer 254,6 mil. Sk. Metodickú podporu a konzultačné
činnosti bude vykonávať košická firma TORY Consulting, a.s.,
pričom mesačné splátky budú vo výške približne 7 mil. Sk.
Agentúre SITA to potvrdil hovorca ZSSK Slovensko Miloš
Čikovský. Program SAP R3 pritom komplexne rieši všetky
oblasti spracovania informácií podnikateľskej činnosti,
podáva informácie o celkovej personálnej, ekonomickej a
finančnej situácii firmy.
Kým ŽSR začali s prevádzkou softvéru SAP R3 už v roku 1996,
Železničná spoločnosť od svojho vzniku 1. januára 2002
využívala služby ŽSR, za ktoré ročne zaplatila zhruba 22
mil. Sk. Okrem toho platila Železničná spoločnosť ročne
vyše 20 mil. Sk za konzultácie so špičkovými slovenskými a
zahraničnými odborníkmi. ŽSR ešte za prevádzku systému
platila ročne ďalších zhruba 20 mil. Sk. Tieto sumy však
podľa Čikovského predstavovali minimálne ročné sumy, v
niektorých rokoch však mohli byť výrazne vyššie.
Rozdelením Železničnej spoločnosti na dve organizácie od
začiatku tohto roka by sa uvedené náklady podľa Čikovského
určite ešte navýšili, dokonca by mohli dosiahnuť takmer
dvojnásobnú hodnotu. Železničná spoločnosť sa preto spolu
so ŽSR rozhodla vyriešiť tento problém vyhlásením súťaže
na získanie externej firmy. Výsledkom tohto rozhodnutia je
zníženie ročných nákladov na SAP R3 pre ZSSK Slovensko na
pevnú sumu 10,6 mil. Sk. ZSSK Cargo budú podľa novej zmluvy
platiť ročne niečo cez 39 mil. Sk a ŽSR necelých 35 mil. Sk.
ŽSR a Železničná spoločnosť, ako obstarávateľské
organizácie, uplatnili podľa Čikovského rokovacie konanie bez
zverejnenia s firmami, o ktorých vedeli, že majú certifikát
na konzultačnú a metodickú činnosť pre SAP R3. "Výzvu
na rokovanie zaslali 6. decembra minulého roka trom podnikom, a
to SAP Slovensko, IDS Scheer a TORY Consulting," zdôraznil
Čikovský. Otváranie obálok s ponukami sa uskutočnilo 13.
decembra 2004, pričom ponuky predložili dvaja uchádzači a
rozhodujúcim kritériom výberu bola ponúknutá cena. Firma
TORY Consulting sa pri podpise zmluvy koncom decembra minulého
roka tiež zaviazala, že bude uzatvárať čiastkové zmluvy aj
s nástupníckymi organizáciami Železničnej spoločnosti, teda
ZSSK Slovensko a ZSSK Cargo. Čiastková zmluva pre ZSSK
Slovensko nadobudne podľa Čikovského účinnosť od 1. apríla
2005.
(Management ZSSK pravdepodobne znova šliapol do toho istého
ho..na, keď zabudol, že spoločnosť TORY Leasing ju takmer
pripravila o niekoľko stoviek miliónov Sk predajom vozňov pre
IC-vlaky tesne pred ukončením splácania. TORY Leasing = podraz
/ TORY Consulting = ? - pozn. Addams)
Polícia zadržala muža, ktorý vylúpil na stanici v Seredi automat na
teplé nápoje
(TASR) Trnava 7. 03. 2005 - Trnavskí
železniční policajti zadržali muža, ktorý sa ešte v
polovici februára vlámal do automatu na nápoje na
železničnej stanici v Seredi.
Poškodil predný kryt automatu a vzal z neho štyri nádoby na
suroviny, instantný čaj, kávu, kakao a smotanu a kilogram
cukru. Majiteľka automatu vyčíslila škodu na 36 657 korún.
Policajtom sa 31-ročný muž z Galanty k činu priznal a ako
motív uviedol finančný zisk. Muž bol obvinený pre trestný
čin krádeže vlámaním, informoval TASR Jozef Búranský,
hovorca Železničnej polície.
Ťažké zranenie hlavy utrpel 28-ročný samovrah, ktorý sa
hodil pod vlak
(TASR) Partizánske 7. 03. 2005 – Otvorenú
zlomeninu lebky utrpel 28-ročný samovrah z Brodzian, ktorý sa
dnes popoludní v Partizánskom hodil pod prichádzajúci
nákladný vlak.
Podľa informácie vedúceho oddelenia Železničnej polície v
Prievidzi Luboša Kotlářa išlo o jasnú samovraždu, pretože
mladý muž najskôr postával v blízkosti železničného
priecestia. Keď prichádzal vlak, vyzliekol si vetrovku, odhodil
ju pod strom a rozbehol sa mu oproti. Rušňovodič ho
spozoroval, zapol rýchlobrzdu, ale zrážke už zabrániť
nemohol. Rušeň však muža neprešiel, nárazník ho vymrštil
mimo trate. Zraneného samovraha v kritickom stave previezli do
miestnej nemocnice. Jeho zranenie si však vyžaduje
komplikovanú operáciu, je teda možné, že ho letecky prevezú
na niektoré špecializované pracovisko.
Pokus o samovraždu spôsobil niekoľkohodinové meškanie
štyroch osobných vlakov na trati medzi Topoľčanmi a
Prievidzou. Dôvody, pre ktoré sa muž odhodlal k samovražde,
nie sú zatiaľ známe.
Operátori už podpisujú prepojovacie zmluvy
Hospodárske noviny 08.03.2005, Odkladal Martin -
Alternatívni prevádzkovatelia predpovedajú výrazné zlacnenie
telefonovania. Väčšina z nich sa chce prioritne orientovať na
firemnú klientelu.
Výlučné postavenie Slovak Telecomu na slovenskom trhu sa
končí. Slováci si od augusta budú môcť vyberať operátora
pevnej telefónnej linky. Telecom by mal v týchto dňoch
podpísať prepojovacie zmluvy s viacerými alternatívnymi
prevádzkovateľmi, ktoré boli poslednou prekážkou
liberalizácie trhu.
Už minulý týždeň Slovak Telecom podpísal prepojovaciu
zmluvu s eTelom Slovensko. Predchádzali tomu dlhotrvajúce
komplikované rokovania, keďže Telecom nechcel ustúpiť zo
svojich pozícií. Ako zdôraznil generálny riaditeľ eTelu
Juraj Taptič, hlavným impulzom, že nakoniec podpísali zmluvu,
bola dohoda o individuálnej voľbe operátora.
V praxi to bude znamenať, že pokiaľ sa zákazník rozhodne
telefonovať prostredníctvom iného operátora ako Slovak
Telecom, vytočí predvoľbu lOxy. Taptič pripustil, že podpis
je výsledkom určitého kompromisu, keďže všetky požiadavky
nepresadili. K fyzickému prepojeniu sietí by malo prísť v
priebehu dvoch až troch mesiacov. V súvislosti s konkurenciou
na trhu Taptič očakáva, že zlacnejú telekomunikačné
služby.
Operátori odmietajú zverejniť podmienky prepojovacích zmlúv.
"Podpisom sa obidve strany zaviazali dodržiavať obchodné
tajomstvo, pod hrozbou pokuty až do výšky jedného milióna
korún," vysvetlil Nagy. Väčšina alternatívnych
operátorov sa chce prioritne orientovať na firemnú klientelu.
Predseda Asociácie telekomunikačných operátorov Vladimír
Ondrovič hodnotí situáciu jedným slovom:
"Konečne." "Od začiatku roku 2003, kedy sa
začali rokovania, sa tak postupne spúšťa liberalizácia
telekomunikačného trhu," dodal.
Slovak Telecom rokuje ešte so šiestimi operátormi.
Ako prvá spoločnosť podpísala prepojovaciu zmluvu so Slovak
Telecomom firma ConnspecTelecom ešte 25. novembra 2003, doteraz
však hovory z pevnej linky nezačala poskytovať. Slovak Telecom
momentálne rokuje o prepojení ešte so šiestimi operátormi,
so Slovanetom, GTS Slovakia, Globanetom, ŽSR-OZ Železničnými
telekomunikáciami, Nextrou a BT Slovakia. Ako pre HN uviedol
generálny riaditeľ spoločnosti Slovanet Peter Koždoň, tento
týždeň budú mať záverečné rokovanie. Očakáva, že k
podpisu by malo prísť niekedy na budúci týždeň. Podobne aj
Nextra sa dostala do konečnej fázy rozhovorov so Slovak
Telecomom.
Podľa Telecomu prepojením sietí vzrastie konkurencia na trhu,
preto je spoločnosť pripravená ponúkať výhodnejšie
služby. Firma vidí budúci potenciál pevných liniek
predovšetkým v širokopásmovom prístupe na internet.
"Hlasové služby sa postupne stanú sekundárnou
službou," upozornila Lenka Hunadyová z odboru externej
komunikácie.
Chytili železničných zlodejov
Sme 08.03.2005, mk - V sobotu nadránom sa
policajtom na stanici v Devínskej Novej Vsi podarilo chytiť
skupinu zlodejov, ktorí robili problémy už niekoľko mesiacov.
Od januára vnikali do nových áut naložených na vlakových
súpravách a vymontovávali z nich rôzne komponenty. Počas
poslednej výpravy si zobrali na mušku Volkswagen Touareg, Polo
a Seat Ibiza.
Ako policajti zistili, išlo o zamestnancov farbiky Volkswagen.
Dovnútra sa dostali za pomoci pravých kľúčov a povyberali
airbagy, navigačné prístroje, autorádiá, stredové panely,
stropné lampy a iné príslušenstvo. Keby sa im podarilo ujsť,
ukradli by veci za približne pol milióna korún. V sobotu však
policajti na nich boli už pripravení, na stanici ich čakali aj
s vyšetrovateľom.
Dvoch zlodejov, 33-ročného Petra a o dva roky mladšieho Mareka
zadržali v priestoroch železničnej stanice. Tretiemu sa
podarilo z miesta činu uniknúť. V priebehu víkendu však
policajti chytili aj jeho, išlo o 25-ročného Gabriela.
Všetkých troch obvinili z trestného činu krádeže, hrozí im
osemročné väzenie. "Počas prehliadok sa u zadržaných
našlo 22 autorádií, 25 airbagov a množstvo iných zariadení,
v hodnote asi 2,5 milióna korún. Počet krádeží sa
ustáľuje," povedala krajská policajná hovorkyňa Silvia
Miháliková. Peter a Marek si na skončenie vyšetrovania
počkajú pravdepodobne vo vyšetrovacej väzbe, Gabriela
stíhajú na slobode.
Hľadajú sa peniaze na most cez Dunaj
tv, sita, Sme 09.03.2005 - Investor chce od
štátu ďalšie dotácie, minister financií a bratislavský
primátor budú o financovaní stavby rokovať
BRATISLAVA - Hrozí, že piaty bratislavský most cez Dunaj
investor nedokončí. Zadávateľ stavby, firma Metro Bratislava
žiada od vlády dodatočných 680 miliónov, ekonomickí
ministri však tento návrh z tohtotýždňového zasadnutia
vypustili. Generálny riaditeľ firmy Metro Bratislava Ladislav
Csáder tvrdí, že na stavebné práce zostalo z pôvodného
rozpočtu ešte 700 miliónov, ktoré vydržia aspoň do konca
apríla. "Ak však dovtedy peniaze nedostaneme, hrozí
zastavenie prác," varuje Csáder.
Železničné trate
Predražuje sa aj modernizácia železnice, ktorá má
byť súčasťou celoeurópskeho dopravného koridoru. Kilometer
modernej trate medzi Piešťanmi a Bratislavou mal pôvodne
stáť milión eur, v skutočnosti však vinou tzv. vyvolaných
investícií za ňu Slovensko a Brusel zaplatia štvornásobne
viac. Trate stavajú firmy Železničné stavby Brno, Doprastav a
Skanska. (krátené)
Na železničnom priecestí v Klčovanoch sa
zrazil osobný vlak s traktorom
(TASR) Klčovany 8. 03. 2005 - Osobný vlak sa
zrazil s traktorom v pondelok popoludní na železničnom
priecestí v Klčovanoch v okrese Trnava. Cestujúcim vo vlaku
ani 42-ročnému vodičovi traktora sa nič nestalo.
Traktorista prichádzal so svojím strojom značky Zetor k
priecestiu a začal brzdiť, ale na ujazdenom snehu dostal šmyk
a zastavil sa až na koľajniciach. Pokúsil sa zaradiť
spiatočku a z priecestia vycúvať. Nepodarilo sa mu to však a
o chvíľu doňho vrazil vlak.
Na kolíziu doplatil rušeň vlaku poškodením snímača
vlakového zabezpečovača, ručnej brzdy a ohnutím pluhu so
škodou 30-tisíc korún. Na traktore vznikla predbežná škoda
vo výške 30-tisíc korún. Rušňovodič ani traktorista neboli
pod vplyvom alkoholu.
Dopravu na tomto úseku železnice zastavili od 13.11 do 14.40 h.
Štyri osobné vlaky meškali v rozpätí od 10 do 103 minút a
jeden osobný vlak odriekli.
TASR o tom dnes informoval hovorca Železničnej polície Jozef
Búranský.
Za jazdu električkou a zubačkou bez lístka
pokuta 1000 korún
(SITA) POPRAD/VYSOKÉ TATRY 9. 03. 2005 – Za
jazdu „načierno“ v Tatranských elektrických železniciach
(TEŽ) a Ozubnicovej železnici (OŽ) je od pondelka pokuta 1000
korún. „Cestujúci mali viac ako rok na to, aby si zvykli na
nový systém, doteraz sme ich vychovávali, ale museli sme
pristúpiť k tomuto kroku,“ uviedol pre SITA vedúci Oddelenie
regionálnej prepravy Železničnej spoločnosti Košice Ladislav
Olexa. Železničiari zaznamenali v poslednom období pokles
predaja lístkov, čo najskôr pripisovali kalamite. Skutočnosť
je však taká, že ľudia jazdili vo vlakoch bez označených
lístkov, prípadne úplne bez lístkov.
Nový samoobslužný výpravný systém začali železnice
zavádzať v januári minulého roku. Od mája 2004 sa z
električiek vytratili sprievodcovia, ktorých nahradili
revízori. Systém dopravy na TEŽ-ke a OŽ vo Vysokých Tatrách
je podobný ako v mestskej hromadnej doprave. Cestujúci si musí
ešte pred nástupom do vlaku kúpiť lístok a po nastúpení si
ho musí označiť v označovači. Práve to začali niektorí
cestujúci využívať a lístky si neoznačovali. Blokové
cestovné lístky si môžu cestujúci kúpiť nielen na
železničných staniciach, ale aj na ďalších 23 miestach v
celých Vysokých Tatrách. Lístky sa dajú kúpiť napríklad v
liečebných ústavoch, predajniach potravín, či novinových
stánkoch. Sieť predajcov lístkov železnice postupne
rozširujú.
Podľa nových pravidiel, ak cestujúci nastúpi do vlaku bez
cestovného lístka na zastávke, kde je pokladnica otvorená
alebo si cestujúci lístok neoznačí v označovači, je
povinný zaplatiť cestovné z nástupnej do cieľovej stanice a
pokutu vo výške 1000,- Sk. Ak cestujúci nastúpi do vlaku bez
cestovného lístka na zastávke, kde pokladnica nie je alebo je
zatvorená, je cestujúci povinný zaplatiť jednorazový
cestovný lístok za obyčajné cestovné posledného tarifného
pásma vo výške dvojnásobku cestovného. Na TEŽ-ke je to 80,-
Sk a na OŽ 60,- Sk.
České dráhy investujú 34 miliónov Kč do nového
komunikačného systému
(TASR) Praha 9. 03. 2005 - České dráhy tento
rok investujú 34 miliónov Kč (43 miliónov Sk) do vybavenia
rýchlikových lokomotív a prímestských jednotiek
komunikačným systémom GSM-R. Ten by mal podľa hovorcu firmy
Petra Šťáhlavského začať fungovať v polovici roku na trati
medzi Nemeckom, Děčínom, Prahou a Kolínom a postupne ho
železnice budú rozširovať. Do konca roku by tak malo byť
systémom pre komunikáciu lokomotív a pozemného personálu
železníc vybavených celkom 57 lokomotív. Systém má tiež
už od výrobcu všetkých siedmich rýchlovlakov Pendolino,
ktoré železnice teraz zavádzajú do prevádzky. Informoval o
tom český denník Hospodářské noviny.
Madrid bude spomínať na obete
krvavých útokov
(SITA) BRATISLAVA 9. 03. 2005 - Rozozvučaním
kostolných zvonov a piatimi minútami ticha si v piatok 11.
marca pripomenú obyvatelia Madridu 1. výročie teroristických
útokov na vlaky, pri ktorých zahynulo 191 ľudí a vyše 1900
bolo zranených. Na žiadosť príbuzných obetí bude pietna
spomienka v madridskom parku Retiro, kde na pamäť obetí
zasadili 192 stromov (za 191 obetí a policajta prenasledujúceho
podozrivých teroristov), diskrétna a skromná. Zvony sa
rozozvučia vo viac ako 650 kostoloch v Madride a jeho okolí o
8:37, teda presne v čase, kedy vybuchla prvá bomba v jednom zo
štyroch vlakov. V madridskej katedrále Almudena sa uskutoční
omša za obete útoku a Madridčania si na poludnie 5 minútami
ticha uctia obete tragédie.
K teroristickému útoku, ktorý 11. marca minulého roka
zasiahol v hlavnom meste Španielska vlaky preplnené ľuďmi,
ktorí denne dochádzajú do Madridu, sa prihlásila islamská
extrémistická skupina s kontaktmi na organizáciu al-Kájda.
Teroristi s batohmi plnými výbušnín nastúpili ráno do
štyroch preplnených vlakov, ktoré vyšli z predmestskej
stanice Alcala de Henares na ich osudnej ceste do Madridu.
Španielske vyšetrovacie orgány podozrievajú z účasti na
madridských útokoch celkovo 74 osôb väčšinou marockého
pôvodu. 22 z nich je vo väzbe, sedem sa odpálilo pri
policajnej razii na južnom predmestí Madridu začiatkom apríla
a ostatní sú na úteku. Najmladšiemu obvinenému, 16-ročnému
tínedžerovi, dal Najvyšší súd 6-ročný trest.
Bývalý premiér José María Aznar útoky tvrdohlavo
prisudzoval baskickej separatistickej skupine ETA, čím prispel
k vlastnej porážke socialistami vo voľbách, ktoré sa konali
len niekoľko dní po útokoch. Aznar bol silným stúpencom
politiky amerického prezidenta Georgea W. Busha v Iraku, čo
väčšina Španielov stále pokladá za jeden z hlavných
dôvodov útokov na madridské vlaky. Aznarova strana utrpela 14.
marca 2004 volebnú porážku. Socialisti, ktorí sa pod vedením
Josého Luisa Rodrígueza Zapatera dostali k moci, španielskych
vojakov stiahli z Iraku, čím splnili svoj sľub z predvolebnej
kampane.
Španielska vláda zriadila na vyšetrovanie okolností útokov
parlamentnú komisiu. Zapatero pred ňou v decembri vypovedal ako
prvý premiér v histórii Španielska. Vyjadril presvedčenie,
že za marcové útoky v Madride možno viniť jedine
"medzinárodný terorizmus islamského radikálneho
typu". Zapatero tvrdí, že za plánovaním a realizáciou
činov z 11. marca stoja tí istí ľudia, ktorí vykonali útoky
11. septembra 2001 v USA, výbuchy v nočnom podniku na Bali v
októbri 2002, v marockej Casablanke v októbri minulého roku a
o mesiac neskôr v tureckom Istanbule. Zo spomenutých útokov
sú obvinené skupiny s prepojením na sieť teroristickej
organizácie al-Kájda Usámu bin Ládina
Železničná polícia z Čiernej nad
Tisou odhalila zlodejov podlahových plechov
(TASR) Bratislava 9. 03. 2005 - Krádež
podlahových plechov za vyše 32-tisíc korún zo železničného
mosta v úseku trate Drahňov - Budkovce sa podarilo v utorok
objasniť príslušníkom Železničnej polície z Čiernej nad
Tisou.
Dvaja muži vo veku 21 a 39 rokov z obce Drahňov v okrese
Michalovce a ich 22-ročný komplic z obce Zemplín v okrese
Trebišov sa priznali, že 11. a 12. februára vo večerných
hodinách po vzájomnej dohode odmontovali z mosta 28
podlahových plechov v dvoch veľkostiach. Následne ich za
sedemtisíc korún predali v zberni druhotných surovín.
Všetci traja sú obvinení pre trestný čin krádeže formou
spolupáchateľstva.
TASR o tom dnes informoval hovorca Železničnej polície v
Bratislave Jozef Búranský.
ČD loni klesla ztráta na 674 mil. Kč, snížila se přeprava
nákladu
(ČTK) PRAHA 9. 03. 2005 - České dráhy loni
podle předběžných výsledků vykázaly ztrátu 674 milionů
korun, tedy o 250 milionů nižší než v předchozím roce.
Podobný výsledek očekávají i letos. Na dnešní tiskové
konferenci to řekl generální ředitel Petr Kousal. Po vstupu
do EU a otevření hranic klesla společnosti přeprava nákladu
o 5,5 procenta. Cestujících naopak dráhy přepravily o čtyři
procenta více než před rokem.
Předloni, kdy ČD hospodařily prvním rokem jako akciová
společnost, vykázaly ztrátu 926 milionů korun. V roce 2002
ještě před oddlužením jako státní podnik měly téměř
pětimiliardový prodělek.
Výnosy ČD loni činily 46,2 miliardy korun a náklady 46,9
miliardy korun. Druhým rokem po sobě mají ČD vyrovnané
finanční toky, a jejich hospodaření tak skončilo bez dluhů
vůči obchodním partnerům a zaměstnancům.
Přeprava nákladu klesla o 5,5 procenta na 79,9 milionu tun.
Podle Kousala je to dáno přesunem části nákladu na silnici
po vstupu ČR do EU a po otevření hranic, ale také silnější
konkurencí železničních dopravců. Na trh vstoupili dopravci,
jako je například Unipetrol, kteří provozovali dříve jen
vlastní podnikovou dopravu a k externí přepravě dříve
využívali ČD.
Obecně se také snížila přeprava hnědého uhlí, jež
patří k hlavním komoditám na dráze. Snížil se dovoz rudy a
nakládka dřeva.
Zrušení železniční přepravy kamionů se odrazilo poklesem
tržeb o půl miliardy. Ztrátu kolem 160 milionů korun
způsobila silná koruna. Nákladní doprava by podle letošního
plánu měla vzrůst na 82,6 milionu tun.
Cestujících v osobní dopravě ČD loni přepravily 179
milionů, což je o čtyři procenta víc než před rokem. Letos
plánují přepravit 181 milionů lidí.
Výši ztráty by mohl ovlivnit přístup některých krajů k
úhradě prokazatelné ztráty z osobní dopravy. Jen za první
dva měsíce totiž kraje dluží drahám skoro 800 milionů
korun. Celkem přitom mají ČD za rok získat 6,7 miliardy, z
toho dvě třetiny od krajů a zbytek od ministerstva dopravy.
Smlouvy s kraji o úhradě a rozsahu provozované dopravy by
měly být uzavřeny do 1. dubna. Pokud kraje nebudou objednaný
objem dopravy hradit, dráhy prodělečné spoje zruší.
ČD tento týden obnovily kolektivní vyjednávání s odbory.
Zatím se na mzdovém nárůstu nedohodly. Podnik navrhl růst
nominálních platů o pět procent s tím, že tarifní část
mzdy by se mohla zvýšit až o sedm procent. Odmítají však
zvýhodnit jednu profesi na úkor ostatních. Strojvůdci však
stále trvají na rychlejším růstu platů pro svou profesi.
EÚ má ručiť za dopravné projekty
ČTK HOSPODÁRSKE NOVINY 10.03.2005 - Európska
komisia chce, aby Európska únia ručila za časť dlhov
spojených s financovaním projektov na rozšírenie
medzištátnej dopravnej siete. Cieľom je priviesť do týchto
projektov súkromné investície, uviedla komisia vo včerajšom
vyhlásení. EK navrhuje vyčleniť v budúcom rozpočtovom
období rokov 2007 až 2013 na tieto záruky miliardu eur.
Garancie by sa mali týkať 30 vybraných projektov zaradených
do programu rozvoja transeurópskych dopravných sietí v
celkovej hodnote 140 miliárd eur.
Európska únia by však ručila len za časť tejto sumy,
približne 20 miliárd eur. Návrh pritom musí ešte schváliť
rada ministrov financií. Medzi tromi desiatkami medzištátnych
dopravných projektov, ktorých výstavba by sa mala začať pred
rokom 2010, je aj projekt železnice na trase Atény – Sofia
– Budapešť – Viedeň – Praha – Norimberg/Drážďany,
ďalej spojenie Praha – Linz či súbežná železnica .
„Záruky za pôžičky môžu mobilizovať národné vlády, a
čo je ešte dôležitejšie, aj súkromných investorov, aby
poskytovali peniaze na infraštruktúru, ktorá má strategický
význam pre celú európsku ekonomiku,“ uviedol na margo
navrhovaných garancií komisár EÚ Joaquin Almunia, ktorý má
na starosti hospodárske a menové záležitosti Európskej
únie. Systém ručenia za pôžičky pritom EÚ nevystavuje
žiadnym prehnaným úverovým nebezpečenstvám, keďže ide o
rôzne projekty v mnohých krajinách únie, dodal. (krátené)
Lístok na tatranskú električku či zubačku si
cestujúci musia kúpiť vopred
(TASR) Vysoké Tatry 10. 03. 2005 - Cestujúci na
tratiach Tatranskej elektrickej železnice (TEŽ) a Ozubnicovej
železnice (OŽ) sa už nemôžu spoliehať na to, že si lístok
kúpia vo vlaku za obyčajné cestovné. Platí to aj v
prípadoch, že nástupným miestom je zastávka TEŽ, kde
pokladnica nie je.
Podľa nariadenia Železničnej spoločnosti (ZSSK), ktoré
platí od pondelka 7. marca, kontrolóri už nebudú akceptovať
žiadne výnimky. Lístky na TEŽ a OŽ si musia cestujúci
kúpiť vopred na staniciach alebo predajných miestach podobne,
ako je to pri cestovaní električkou alebo trolejbusom v
Bratislave, Košiciach či ďalších mestách.
Združenie cestovného ruchu (ZCR) Vysoké Tatry sa obáva, že
najmä zahraniční návštevníci môžu mať problémy. Jana
Blahová zo ZCR informovala, že združenie sa obrátilo na
Železničnú spoločnosť v Košiciach a avizovalo obavy z
možných dopadov nariadenia. Poukázala na to, že medzi Starým
Smokovcom a Štrbským Plesom, kde minuloročná novembrová
víchrica najviac poškodila trať TEŽ, je zabezpečená
náhradná doprava autobusmi. Cestujúci si môžu zakúpiť
lístky vo východiskovej a konečnej stanici. "Na
samotných zastávkach medzi Štrbským Plesom a Starým
Smokovcom takéto miesto priamo na trase neexistuje,"
konštatovala.
Železničná spoločnosť na zmenu upozorňovala s ročným
predstihom. Kvôli zahraničným návštevníkom zvolila spôsob
informovania aj prostredníctvom piktogramov. Postupne rozširuje
sieť zmluvných predajcov cestovných lístkov, do ktorej
zapojila aj ubytovacie zariadenia. V súčasnosti si môžu
cestujúci zakúpiť lístky u viac ako 20 zmluvných predajcov.
Na zmenu si teda budú musieť Tatranci i turisti zvyknúť, aby
sa vyhli sankciám. Ak totiž nastúpia do električky či
zubačky bez lístka v stanici alebo na zastávkach, kde je
pokladnica otvorená, prípadne si lístok neoznačia, zaplatia
okrem cestovného aj pokutu 1 000 Sk.
Ak nastúpia bez lístka tam, kde nie je pokladnica, alebo je
zatvorená, musia sa pripraviť na dvojnásobok cestovného, teda
80 Sk na TEŽ a 60 Sk na OŽ. Žiadne zľavy sa vo vlaku
nepriznávajú.
Brazília vynaloží na skvalitnenie hlavných železničných ťahov
408 mil. USD
(TASR) Brazília 10. 03. 2005 - Federálna
brazílska vláda vynaloží na skvalitnenie a predĺženie
hlavných železničných ťahov 408 miliónov USD, v prepočte
11,461 miliardy SKK. Podľa anglického denníka Financial Times
je to potrebné, ak sa doprava nemá stať limitujúcim faktorom
pre rýchlo rastúci vývoz tejto latinskoamerickej krajiny. Na
niektorých dôležitých úsekoch sú trate v takom zlom
technickom stave, že vlaky po nich môžu premávať maximálnou
rýchlosťou 20 kilometrov za hodinu.
Brazília však potrebuje investovať obrovské prostriedky aj do
modernizácie rušňového a vozňového parku.
Vzhľadom na rozlohu krajiny je orientácia na rozvoj
železničnej dopravy v Brazílii nevyhnutnosťou. Preprava z
hlbokého vnútrozemia je dokonca lacnejšia ako po riekach cez
Paraguaj a Argentínu.
Brazílska produkcia sójových bôbov a ťažba železnej rudy
rýchlo rastie. Po oboch komoditách je veľký záujem na
svetovom trhu.
Vláda okrem toho predpokladá, že súčasných 30 000
kilometrov tratí v krajine, sa bude dať predĺžiť o 5 000
kilometrov za spoluúčasti súkromných investorov, ktorých
vklady bude garantovať štát. Súkromný sektor by mohol do
brazílskej železničnej siete inými formami investovať
ďalších 2,7 miliardy USD.
Vlak usmrtil 21-ročného muža
(SITA) ŽILINA 10. 03. 2005 – Na trati medzi
Žilinou a Kysuckým Novým Mestom dnes napoludnie usmrtil vlak
21- ročného muža z Kysuckého Nového Mesta. Ako agentúru
SITA informoval hovorca oblastnej správy Železničnej polície
v Žiline Jozef Sečník, rušňovodič zbadal muža pri
koľajach približne vo vzdialenosti 20 metrov pred rušňom.
Použil zvukové výstražné znamenie, ale mladík aj napriek
tomu vkročil do koľajiska. Vlak už nedokázal zastaviť a
zachytil ho. Prípad vyšetruje oddelenie Železničnej polície
v Čadci.
Krajina sa napoludnie ponorila do piatich minút ticha
MADRID 11. 03. 2005 (SITA/AFP) - Španielsko sa v
piatok napoludnie ponorilo do piatich minút ticha, aby si tak
uctilo 191 obetí teroristických útokov na madridské vlaky,
ktoré sa stali presne pred rokom. Vo všetkých mestách po
celej krajine sa prerušila doprava, ľudia zostali stáť na
chodníkoch, vystúpili z áut, vyšli zo škôl a úradov.
Spomienkové obrady sú plánované na celý deň. Presne o 7:37,
kedy vybuchla prvá z desiatich bômb, ktoré rozmetali štyri prímestské
vlaky, sa rozozvučali zvony 650 madridských kostolov. Generálny
tajomník OSN Kofi Annan, španielsky kráľ Juan Carlos I. a
premiér José Luis Rodriguéz Zapatero položili v centre
metropoly vence v parku, v ktorom je 192 stromčekov vysadených
na pamiatku obetí útokov a policajta, ktorý zahynul neskôr
pri záťahu na podozrivých teroristov.
K minuloročnému teroristickému útoku sa prihlásila islamská
extrémistická skupina s kontaktmi na organizáciu al-Kájda.
Teroristi s batohmi plnými výbušnín nastúpili ráno do štyroch
preplnených vlakov, ktoré vyšli z predmestskej stanice Alcala
de Henares na osudnú cestu do Madridu. Španielske vyšetrovacie
orgány podozrievajú z účasti na madridských útokoch celkovo
74 osôb väčšinou marockého pôvodu. Dvadsaťdva z nich je vo
väzbe, sedem sa odpálilo pri policajnej razii na južnom
predmestí Madridu začiatkom apríla a ostatní sú na úteku.
Najmladšiemu obvinenému, 16-ročnému tínedžerovi, udelil
Najvyšší súd 6-ročný trest.
Bývalý premiér José María Aznar útoky tvrdohlavo
prisudzoval baskickej separatistickej skupine ETA, čím prispel
k vlastnej porážke od socialistov vo voľbách, ktoré sa
konali len niekoľko dní po útokoch. Aznar bol silným stúpencom
politiky amerického prezidenta Georgea W. Busha v Iraku, čo väčšina
Španielov stále pokladá za jeden z hlavných dôvodov útokov.
Socialisti, ktorí sa po Aznarovej porážke pod vedením Josého
Luisa Rodrígueza Zapatera dostali k moci, naopak stiahli španielskych
vojakov z Iraku.
ŽSR , Železnice SR , ZSSK , Železničná spoločnosť , ŽS , BRKS , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , UŽ , DB , SNCF , RENFE , SŽ , SBB-CFF-FFS , FS , FS Trenitalia , SNCB , UIC , ŽOS Vrútky , ŽOS Zvolen , ŽOS Trnava , ALSTOM , MDPT , IC a EC , EÚ , VÚD , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU , vysokorýchlostné vlaky
Bratislava: Bratislava
, Bratislava hl.
st. , Bratislava-Petržalka
, Bratislava-Nové
Mesto , Rusovce , Bratislava predmestie , Bratislava-Rača , Bratislava filiálka , Bratislava-Vajnory , Bratislava-Vinohrady , Bratislava-Železná studienka , Bratislava-Lamač , Bratislava
východ , Devínska Nová Ves
, Devínske Jazero , Starý most
110-6: Malacky , Kúty , Senica , Jablonica
120-9: Pezinok , Trnava , Leopoldov ,
Piešťany , N. Mesto n/V.
, Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , Nemšová , Čadca , Skalité
130-50: Senec , Galanta , Šaľa , Palárikovo , N. Zámky , Štúrovo , Šurany , Dunajská Streda , Komárno , Sereď , Nitra , Topoľčany , Chynorany , Prievidza , Zbehy
, Zlaté Moravce , Kozárovce
, Handlová , Horná Štubňa , Levice , Hronská Dúbrava , Zvolen , Čata , Šahy
, Krupina
160-75: Lučenec , Fiľakovo , Jesenské , Lenartovce , Plešivec , Rožňava , Turňa
nad Bodvou , Moldava nad Bodvou , Haniska pri Košiciach , Veľký
Krtíš , Breznička , Poltár , Banská
Bystrica , Harmanec
, Diviaky , Martin
, Kremnica ,
Podbrezová , Chvatimech , Brezno , Červená Skala , Telgárt
, Dobšinská
Ľadová Jaskyňa , Dedinky , Mlynky , Mníšek nad Hnilcom , Gelnica , Pohronská
Polhora , Tisovec
, Rimavská Sobota
180-8: Žilina-Teplička
, Vrútky , Kraľovany
, Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Spišské Vlachy , Margecany , Kysak , Košice , Dolný
Kubín , Štrbské Pleso
, Starý Smokovec
, Tatranská
Lomnica , Kežmarok , Podolínec , Stará Ľubovňa , Plaveč , Prešov , Sabinov
190-6: Michaľany
, Slovenské
Nové Mesto , Dobrá , Čierna n/T.
, Čop , Trebišov , Bánovce n/O. , Michalovce , Strážske , Humenné , Medzilaborce , Vranov nad Topľou , Bardejov , V. Kapušany , Maťovce
ÖBB : Wolfsthal , Kittsee , Marchegg , Wien Südbahnhof
, Wien Westbahnhof
MÁV : Rajka , Hegyeshalom , Győr , Komárom , Szob , Budapest-Keleti
pu. , Budapest-Nyugati
pu. , Ipolytarnóc , Somoskőújfalu , Bánréve , Miskolc-Tiszai pu.
PKP : Zwardoń , Muszyna , Łupków
ČD : Břeclav , Lanžhot
UŽ : Užhorod
ĽMJ , 840 , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , , 680 Pendolino , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000 , Šinkansen
Salgótarján - Fiľakovo - Lučenec , Lučenec - Zvolen nákl. st. , Zvolen - Banská Bystrica , Nové Mesto nad Váhom - Piešťany , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Bratislava - Wolfsthal , koridory
Plavecký
Mikuláš - Rohožník - Zohor
Zohor -
Záhorská Ves
Brezová
pod Bradlom - Jablonica
Nemšová -
Lednické Rovne
Žilina
- Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce
, Zlaté
Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad
Žitavou
Banská
Štiavnica - Hronská Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča -
Spišská Nová Ves
Vranov nad
Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany
, Vojany - Bánovce nad
Ondavou
Trenčín -
Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen -
Krupina , Krupina -
Šahy , Šahy - Čata
pozemná
lanová dráha Starý Smokovec – Hrebienok
kabínková
lanová dráha Tatranská Lomnica –
Skalnaté Pleso
visutá lanová
dráha Skalnaté Pleso – Lomnický Štít
sedačková
lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnické sedlo
Štrbské
Pleso - Štrba OŽ
Poprad-Tatry - Starý Smokovec , Starý Smokovec - Štrbské Pleso
Tatranská
Lomnica - Starý Smokovec , TEŽ , TREŽ , OŽ