Deutsche Bahn zaúčtovali vlani prevádzkový zisk vo výške 253 mil. EUR
(TASR) Berlín 22. 05. 2005 - Nemecké železnice Deutsche Bahn (DB) zaúčtovali v minulom roku prevádzkový zisk v hodnote 253 miliónov EUR, čo je v prepočte 9,8 miliardy SKK. Štátna dopravná spoločnosť tak po prvýkrát od reformy železníc v roku 1994 písala bez štátnych príspevkov čierne čísla. Podrobné bilančné výsledky predloží v stredu riaditeľ železníc Hartmut Mehdorn na tlačovej konferencii.
DB vykázali v minulom roku obrat vo výške takmer 24 miliárd EUR, čo zodpovedá nárastu 4,1 %. Predovšetkým regionálna a mestská doprava hlásia pozitívne hospodárske výsledky. Podobne aj obchody logistickej dcéry Schenker sa vyvíjali nad očakávania. Opačný efekt bol zaznamenaný v oblastiach diaľková doprava a preprava tovarov.
Informovala o tom nemecká agentúra DPA.

Zosuv pôdy pri Snine odrezal od sveta 24 dedín
Sme 23.05.2005, rok, STAKČÍN/SNINA - Tri dni trval zosuv pôdy medzi mestom Snina a obcou Stakčín. Po niekoľkodňových intenzívnych dažďoch sa tisíce kubíkov zeminy, kamenia a stromov dali do pohybu a zatarasili štátnu cestu prvej triedy. Obyvatelia dvadsiatich štyroch obcí v Uličskej a Ublianskej doline majú teraz problémy so zásobovaním a cestovaním za prácou.
Cestári odvážajú zeminu nepretržite od štvrtkovej noci, keď sa z 80-metrového kopca pod Maguričom zviezlo prvé bahno. Ešte v piatok večer sa cestou dalo prejsť v jednom pruhu. V sobotu nadránom však prišiel ďalší masívny zosuv, ktorý strhol zvodidlá a zatarasil a posunul železničnú trať pod cestou. Odvtedy je úsek neprejazdný.
"Ešte ráno z kopca stekala voda a bahno. Teraz zosuv ustal a ak nebude pršať, cestu by mohla sprejazdniť už nočná zmena," predpovedal včera podvečer pracovník Správy a údržby ciest Prešovského samosprávneho kraj. Množstvo odvezenej zeminy odhadol na 38-tisíc kubíkov. Pohybujúci sa svah ohrozoval aj robotníkov. "Museli sme sem navoziť kamene, aby sme ho spevnili," doplnil.
V sobotu sa do prác zapojili aj záchranári z humenskej brigády Hasičského a záchranného zboru so svojimi mechanizmami. Pomáhali aj železničiari a robotníci súkromných firiem. Starosta Stakčína Juraja Kresila povedal, že ak nedôjde v najbližších hodinách k sprejazdneniu cesty, bude žiadať aj nasadenie armády. Obnovenie železničného spojenia potrvá zrejme oveľa dlhšie ako obnovenie pozemnej dopravy. Včera ľudia, ktorí cestovali za prácou a do škôl, išli zo Stakčína do Sniny peši.
V Snine zasadal krízový štáb, ktorý rozhodol, že sa provizórn upraví lesná cesta cez Sninské rybníky popod svahy Vihorlat výjazdom v obci Kolonica s pokračovaním do Stakčína. "Bude len pre osobné autá. Ťažká nákladná a autobusová doprava bude presmerovaná do Michaloviec s pokračovaním do Sobraniec a Uble," informoval riaditeľ Slovenskej správy ciest Košice J. Fabián. Trasa zo Sniny do Stakčína cez Michalovce a Ubľu je dlhá asi 120 kilometrov.
Ochranári vidia príčiny zosuvu v nekontrolovanom výrube stromov. "Spôsobili to holoruby nad celým týmto svahom v kombinácii s výdatnými dažďami," myslí Miroslav Buraľ zo Správy Národného parku Poloniny. Podľa krízového štábu bude potrebné celý svah dôkladne odvodniť. Rozmočená pôda totiž zo sebou brala aj buky vysoké desiatky metrov.

Na železničnom úseku Starý Smokovec-Vyšné Hágy sa robia napäťové skúšky
(TASR) Vysoké Tatry 23. 05. 2005 - Na trase Tatranskej elektrickej železnice (TEŽ) sa začali napäťové skúšky obnoveného trakčného vedenia, ktoré v novembri roku 2004 zničila víchrica.
Pod elektrickým napätím bude od 17. hodiny dnes do konca mája celý úsek Tatranskej elektrickej železnice Starý Smokovec - Vyšné Hágy.
Železnice Slovenskej republiky upozorňujú verejnosť, aby sa bezdôvodne nezdržiavala v blízkosti trakčného vedenia, nechytala visiace, resp. spadnuté drôty a laná na zemi a aby neliezla na stožiare trakčného vedenia.
Zvýšenú opatrnosť treba uplatniť tiež na železničných priecestiach. Pri manipulácii mechanizmov v blízkosti trakčného vedenia nesmie dôjsť ku kontaktu s trakčným a napájacím vedením.
Informácie poskytla médiám hovorkyňa ŽSR Nela Blašková.

Polícia objavila v nákladnom vlaku sedem Azerbajdžancov
(TASR) Bratislava 23. 05. 2005 - Siedmich Azerbajdžancov objavila polícia v sobotu ráno v nákladnom vlaku na petržalskej vlakovej stanici. Muži sa ukrývali v zaplombovanom vozni s oceľovými rúrami a chceli sa nelegálne prepraviť do Rakúska.
Hliadky železničných a pohraničných policajtov odhalili cudzincov pri spoločnej kontrole súpravy vlaku. Azerbajdžanci po predvedení na zistenie totožnosti skončili v záchytnom tábore.
TASR informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.

ŽOS Nymburk patří pod ŽOS Vrútky
Nymburský deník z 23.5. 2005 - Vítězem výběrového řízení na koupi podniku na opravu kolejových vozidel ŽOS Nymburk je společnost ŽOS Vrútky - CZ, která za movitý, nemovitý majetek a zaměstnance nabídla v soutěži, která skončila v pátek, 70 milionů korun. Druhým zájemcem o podnik s 300 zaměstnanci je plzeňská firma Rail Trade. Za ŽOS nabídla 61 milionů. Nikdo jiný nabídku na odkoupení nepředložil. Podle pomocníka správkyně konkurzní podstaty oba zájemci o podnik v konkurzu splnili vyhlášené podmínky, mezi nimiž kromě podobného předmětu podnikání figurovaly i požadavky na udržení výroby a také zaměstnanosti. Vítěz nyní musí podle France doplatit nabídnutou kupní cenu a bude s ním zahájeno jednání o ceně za zásoby a obchodní kontrakty.
"V případě, že dojde k dohodě, bude uzavřena příslušná kupní smlouva a předpokládáme, že se k 1. červenci ujme svých vlastnických práv," uvedl Franc. Pokud k dohodě nedojde, vyzve konkurzní vedení ŽOS k jednání druhého zájemce. K prodeji podniku mělo podle původních předpokladů dojít už na podzim loňského roku, záměr však ztroskotal na nedořešeném financování nutného odstranění staré ekologické zátěže z areálu ŽOS. Nový vlastník by ale podle nedávného slibu vlády měl mít šanci získat na akci státní peníze. Slovenské město Vrútky, kde sídlí mateřská společnost firmy ŽOS Vrútky - CZ, je shodou okolností partnerským městem Nymburka.

SBB: Bern - Neuenburg soll nicht ausgebaut werden
Eurailpress 23.05.2005 - Das Programm für Anschluss der Schweiz an das europäische HGV-Netz ist nach Ansicht von SBB-Chef Benedikt Weibel zu umfangreich. Sowohl Nationalrat als auch Ständerat haben dafür 1,3 Mrd. CHF bewilligt, der Ständerat allerdings mit kleinen Abstrichen. So ist nach Ansicht von Weibel der 100 Mio. CHF teure Ausbau der Linie Bern – Neuenburg auf Doppelspur nicht nötig.
Diese Strecke werde nie zu einer TGV-Hochgeschwindigkeitsstrecke, so der SBB-Chef in einem Interview mit „Le Temps“. Er kenne die Pläne der französischen Bahngesellschaft SNCF. Auf französischer Seite sei nicht vorgesehen, die heute vom TGV Paris-Neuenburg-Bern-Zürich befahrene Strecke bis zur Schweizer Grenze zu einer Hochgeschwindigkeitsstrecke auszubauen. Der Ausbau der Strecke Bern – Neuenburg ist Bestandteil des geplanten HGV-Anschlusses.
Drei TGV-Verbindungen zwischen der Schweiz und Paris genügten, sagte Weibel weiter. Neben den Linien Genf – Paris und Lausanne – Paris soll die Schweiz künftig von Zürich via Basel mit der französischen Haupstadt verbunden werden. Die Schweiz beteilige sich zudem mit 100 Mio. CHF beim Ausbau der Linie Belfort – Dijon des TGV Rhin-Rhône.
Nach Ansicht von Weibel sollen nicht mehr als 665 Mio. CHF für den Anschluss investiert werden, die übrigen 500 Mio. CHF würden sonst beim Ausbau des nationalen Schienennetzes fehlen. Bedarf sieht der SBB-Chef vor allem im Bahnhof Bern, zwischen Coppet und Lausanne, zwischen Olten und Basel sowie Zürich und zwischen Winterthur und Zürich. Auch die letzten einspurigen Hauptstrecken, wie jener auf der Nordseite des Bielersees, müssten laut Weibel ausgebaut werden.

DB / SNCF: Neue Gesellschaft für HGV-Verkehr
Eurailpress 23.05.2005 - Der geplante gemeinsame Hochgeschwindigkeitsverkehr von DB AG und SNCF wird konkreter. Heute haben in Straßburg die Chefs der beiden Bahnen, Hartmut Mehdorn und Louis Gallois in Anwesenheit von Bundesverkehrsminister Manfred Stolpe und dem französischen Verkehrsminister Gilles de Robien einen Letter of Intent für die gemeinsame Betriebsgesellschaft unterschrieben. Danach wollen beide Bahnen zum 1. Januar 2006 ein Joint Venture mit einer Beteiligung von jeweils 50 Prozent und Sitz in Saarbrücken gründen. Basis ist eine Vereinbarung für einen gemeinsamen grenzüberschreitenden kommerziellen Betrieb.
Ab Mitte 2007 werden im Korridor Paris – Ostfrankreich – Südwestdeutschland (POS) TGV- und ICE 3-Züge fahren. Die Nordroute führt von Frankfurt am Main nach Paris mit Halten in Mannheim, Kaiserslautern, Saarbrücken, Forbach und Lorraine. Auf der Südroute fahren die Züge von Stuttgart nach Paris und halten in Karlsruhe und Straßburg. Die Reisezeit zwischen Paris und Frankfurt am Main beziehungsweise Paris und Stuttgart soll sich dadurch von heute über sechs Stunden auf weniger als vier Stunden verkürzen. Durch dieses attraktive Angebot erwarten Deutsche Bahn und SNCF einen Zuwachs um 500.000 Fahrgäste. Dies entspricht mittelfristig einer Zunahme von mehr als 50 Prozent. Die Neubaustrecke in Frankreich ist in weiten Teilen kurz vor der Fertigstellung.
Auch im Güterverkehr intensivieren beiden Bahnen ihr Geschäft (s. Eurailpress-News vom 10.2.2005). So wurde heute auch eine Absichtserklärung zur Weiterentwicklung der gemeinsamen Tochtergesellschaft RailEuroConcept (REC) unterzeichnet. Die Gesellschaft soll ab Januar 2006 auch die Produktionsplanung und -steuerung sowie die Qualitätssicherung für die grenzüberschreitenden Güterzüge übernehmen und somit den Kernpfeiler der interoperablen Produktion bilden. In einer anschließenden, zweiten Phase soll REC dann die Produktion ausgewählter Verkehre eigenverantwortlich übernehmen. Die beiden Partner werden in den kommenden Monaten weitere Details für die Realisierung erarbeiten.
Zum kleinen Fahrplanwechsel im Juni soll zusätzlich zum Grenzbahnhof Forbach/Saarbrücken auch alle übrigen Eisenbahn-Grenzübergänge zwischen Deutschland und Frankreich im Güterverkehr durchgängig befahren werden. Eingesetzt werden Mehrsystemloks beider Bahnen, die für die Strom- und Signalsysteme beider Länder geeignet sind. Bei Railion und SNCF Fret werden dafür insgesamt 40 Lokomotiven und Lokführer eingesetzt.

DB erstmals mit operativen Gewinn
Eurailpress 23.05.2005 - Der DB-Konzern konnte im vergangene Jahr einen operativen Gewinn von 253 Mio. EUR erwirtschaften, den ersten seit bestehen der Bahn AG. 2003 wurden noch ein Fehlbetrag von 172 Mio. EUR ausgewiesen. Der Konzernumsatz habe sich um 4,1 Prozent auf knapp 24 Mrd. EUR erhöht, hieß es weiter in einem Vorabbericht des „Spiegel“. Offiziell werden die Zahlen am Mittwoch auf der Bilanz-Pressekonferenz in Berlin vorgelegt.
Vor allem die Bereiche Regional- und Stadtverkehr können steigende Ergebnisbeiträge melden. Auch die Logistiktochter Schenker wächst weiter über Plan. Demgegenüber schnitten die Bereiche Güter- und Fernverkehr schlechter ab. Der Verlust im Fernverkehr habe sich zwar deutlich auf 260 Mio. EUR reduziert, hieß es in dem Bericht, allerdings wollte die DB den Fehlbetrag auf 137 Mio. EUR senken. Zudem bereite die Güterverkehrstochter Railion dem Konzern mit einem Minus von 15 Mio. EUR trotz positiver Verkehrsentwicklung nach wie vor Probleme. Im kommenden Jahr soll sich der Verlust sogar auf 200 Mio. EUR erhöhen.

Posilnia vlaky na koncert Eltona Johna v Bratislave
(SITA) BRATISLAVA 24. 05. 2005 - Na zabezpečenie odvozu cestujúcich z koncertu Eltona Johna v Bratislave Železničná spoločnosť Slovensko a.s. posilní a upraví dopravu v stredu 1. júna z Bratislavy nasledovne:
Rýchlik 374 Pannonia do Prahy s odchodom 23:40 h z Bratislavy zastaví mimoriadne v stanici Malacky.
Rýchlik 613 Zemplín do Žiliny, Košíc a Humenného s pravidelným odchodom z Bratislavy o 23:10 h odíde s 30 minútovým meškaním (teda o 23:40 h). Počas jazdy rýchlik meškanie skráti a od Žiliny by mal byť vedený načas.
Rýchlik 801 Poľana do Zvolena a Košíc s pravidelným odchodom z Bratislavy o 23:46 mimoriadne zastaví v stanici Senec.
Železničná spoločnosť Slovensko a.s. zároveň posilní súpravy nasledovných vlakov:
R 604 s odchodom z Košíc do Bratislavy o 8:20
R 606 s odchodom z Košíc do Bratislavy o 10:20
R 613 s odchodom z Bratislavy do Košíc o 23:40
R 804 s odchodom z Košíc do Bratislavy o 5:55
R 802 s odchodom z Košíc do Bratislavy o 9:35
R 801 s odchodom z Bratislavy do Košíc o 23:46
Cestujúci môžu pre cestu na koncert využiť niektorú zo zliav ponúkaných Železničnou spoločnosťou Slovensko a.s. Informácie o cestovnom poriadku, cenách a dostupných zľavách je možné získať na telefónnom čísle 18 188 (Kontaktné centrum, číslo sa vytáča bez predvoľby zo všetkých sietí), v pokladniach železničných staníc a na internetovej stránke www.slovakrail.sk .
Informoval hovorca ZSSK Miloš Čikovský.

ŽOS Zvolen minulý rok s výrobou v objeme 1,085 mld. Sk
(SITA) BRATISLAVA 24. 05. 2005 - Akciová spoločnosť Železničné opravovne a strojárne Zvolen (ŽOS) evidovala v minulom roku výrobu v objeme 1,085 mld. Sk, čo v porovnaní s minulým rokom predstavuje pokles o 5,1 %. Výrobná spotreba podniku vlani poklesla o 5,8 % na 793,9 mil. Sk. Firma vyprodukovala v sledovanom období pridanú hodnotu na úrovni 290,8 mil. Sk, ktorá medziročne klesla o 3,3 %. Vyplýva to z informácií zverejnených spoločnosťou.
Firma ŽOS hospodárila v roku 2004 so ziskom vo výške 7,3 mil. Sk, čo v porovnaní s predchádzajúcim rokom predstavuje pokles o 11,9 mil. Sk. Pokles zisku o 17,5 mil. Sk zaznamenal podnik aj pri minuloročnom hospodárení z hospodárskej činnosti, kde vykázal zisk 16,7 mil. Sk. Vo finančnej oblasti sa medziročne strata znížila o 1,3 mil. Sk na 8,8 mil. Sk.
K 31. decembru minulého roka evidovala spoločnosť celkový majetok v objeme 698,8 mil. Sk. Podstatnú časť z neho predstavoval neobežný majetok v hodnote 371,3 mil. Sk. Vlastné imanie krylo majetok podniku do výšky 431,5 mil. Sk. Celkové záväzky spoločnosti predstavovali ku koncu decembra 267,3 mil. Sk, z toho krátkodobé záväzky tvorili 182,9 mil. Sk. Firma čerpala ku koncu minulého roka bankové úvery a výpomoci v hodnote 51,8 mil. Sk.
Hlavným odberateľom ŽOS Zvolen je Železničná spoločnosť a.s., ktorá sa minulý rok podieľala na celkových tržbách zvolenskej spoločnosti 75,5 percentami . Ďalších 18,2 % z tržieb umiestnila spoločnosť na domácom trhu a 6,3 % tvoril export. Predmetom činnosti ŽOS Zvolen sú najmä komplexné opravy všetkých sérií dieselových rušňov, modernizácia motorových hnacích vozidiel a rušňov, komplexné opravy hnacích agregátov, spaľovacích motorov a prevodoviek pre dieselové rušne.

Do rozbehnutého vlaku v Pezinku sa pokúšal naskočiť 50-ročný muž
(TASR) Bratislava 24. 05. 2005 - Do rozbehnutého vlaku sa v pondelok popoludní pokúšal naskočiť 50-ročný muž z obce Vyštuk v okrese Pezinok. Mal veľké šťastie, pretože hoci spadol, nič sa mu nestalo.
Za svoje nerozvážne konanie, ktorým ohrozil nielen seba, ale aj bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy, však ponesie zodpovednosť.
Muž sa chcel dostať do súpravy o 14.58 hod. po vypravení osobného vlaku na železničnej stanici v Pezinku. Po naskočení na schodíky tretieho vozňa od konca súpravy sa ale pošmykol a spadol na nástupište. Riskantné počínanie päťdesiatnika zaregistroval vlakvedúci, ktorý zatiahnutím ručnej brzdy súpravu v okamihu zastavil. Muž nastúpil do vlaku, a keďže spôsobil jeho meškanie, vlakvedúci od neho žiadal doklad totožnosti, čo dotyčný odmietol. Urobil tak až po privolaní hliadky mestskej polície. Ako dôvod naskakovania na vlak uviedol, že ho nechcel zmeškať a ponáhľal sa domov. Nakoniec sa však jeho návrat k rodine predĺžil o vyše tri hodiny, pretože svoje konanie musel vysvetľovať na oddelení Železničnej polície Bratislava – Východ, ktoré jeho počínanie vyšetruje ako priestupok na úseku dopravy. Keďže spôsobil až 26-minútové meškanie vlaku, Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. má právo vymáhať od neho aj finančnú náhradu spôsobenej škody, informoval TASR hovorca ŽP Jozef Búranský.

Koncepcia privatizácie ZSSK Cargo vo štvrtok na schôdzi NR SR
(TASR) Bratislava 25. 05. 2005 – Koncepciou privatizácie Železničnej spoločnosti ZSSK Cargo Slovakia sa budú poslanci Národnej rady (NR) SR ďalej zaoberať vo štvrtok, hoci pôvodne odsúhlasili jej presun až na júnovú schôdzu.
Koncepcia počíta s predajom 100-% majetkovej účasti štátu priamemu investorovi, v rámci dnešnej rozpravy však minister hospodárstva SR Pavol Rusko pripustil, že sprivatizovaných nemusí byť 100 %. "Nie je ešte nikde politicky rozhodnuté, že to musí byť 100 % a myslím si, že názory na to sa možno nebudú zhodovať," skonštatoval. Poslanci za stranu Smer - sociálna demokracia navrhovali koncepciu vrátiť na prepracovanie.
Investor Carga, ktorého základné imanie bolo stanovené na 11,5 miliardy Sk, by mal byť vybraný v medzinárodnom výberovom konaní v dvoch kolách. Prostriedky získané z privatizácie, ktoré minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Pavol Prokopovič odhadol na zhruba 15 až 20 miliárd Sk, by sa mali použiť predovšetkým na sanáciu dlhovej služby, v menšej miere na pokrytie nákladov rozdelenia Železničnej spoločnosti, ku ktorému došlo 1. januára tohto roka.

Poslanci odobrili predaj nákladných železníc
SITA, TASR SME 27.05.2005, dc - Poslanci Národnej rady včera schválili privatizáciu Železničnej spoločnosti Cargo. Pôvodne chceli rokovanie o koncepcii predaja železničného nákladného dopravcu, ktorého by mal kúpiť víťaz medzinárodného tendra odsunúť až na júnovú schôdzu parlamentu. Odloženie materiálu na neskôr žiadali poslanecké kluby SDKÚ, SMK a ANO.
Víťaz výberového konania o spoločnosť Cargo by mal byť podľa hovorcu ministra dopravy Tomáša Šarlušku známy do konca roka. "To je jediný termín, ktorý v súvislosti s predajom Carga komunikujeme," odpovedal Šarluška na otázku, kedy chce ministerstvo vyhlásiť tender. Poradcom pri súťaži sa stalo konzorcium CA IB, HVB, Halcrow a Squires Sanders.
Neoficiálne už eviduje rezort dopravy záujemcov z Rakúska, Nemecka, Česka, Poľska a Ukrajiny. Okrem Railion, dcérskej spoločnosti Deutsche Bahn, majú záujem o Cargo aj Rakúske spolkové dráhy a maďarské štátne železnice MÁV, ako aj americká investičná skupina Rail World.
Privatizácia nákladného železničného dopravcu, ktorý sa kvôli predaju na začiatku roka odčlenil od Železničnej spoločnosti, by mala podľa ministra vyniesť 15 až 20 miliárd korún. Získané financie by sa mali použiť najmä na splatenie úrokov z dlhov železníc vo výške niekoľko desiatok miliárd.
Minister hospodárstva Pavol Rusko pripustil, že sprivatizované nemusí byť celé Cargo, ktoré vlani miesto straty 137 miliónov zarobilo 423 miliónov korún.

Žilina chce trať z Kraľovian do Trstenej
Pravda 27.05.2005, Dagmar Úradníková - Žilinský samosprávny kraj nesúhlasí s vládnym návrhom, aby naň prešli len regionálne trate s dĺžkou do 50 kilometrov. Znamenalo by to, že osobná preprava na trati Kraľovany - Trstená by aj naďalej zostala pod správou železníc. Bez tohto 56-kilometrového úseku nemôže spustiť systém integrovanej dopravy, naplánovaný na začiatok budúceho roka. Vláda uvažuje o prechode regionálnych tratí na kraje postupne v troch etapách. V prvej by malo ísť len o trate v dĺžke do 50 kilometrov, v druhej do 100 a nakoniec o všetky ostatné. Na Žilinský samosprávny kraj by tak na začiatku mali prejsť len trate Žilina - Rajec a Čadca - Makov. "Ak máme na seba prevziať kompetencie v oblasti osobnej železničnej prepravy, tak všetky a naraz. Nebojíme sa toho, že by sme ich nezvládli. Postupný prechod bude zdĺhavý a zbytočne nám skomplikuje zavedenie nového systému integrovanej dopravy," konštatoval Daniel Skerda z úradu samosprávneho kraja.
Kým pri autobusovej doprave má samosprávny kraj už všetky kompetencie vrátane schvaľovania cestovných poriadkov, pri železničnej doprave sa k poriadkom môže len vyjadrovať. Ak zostane trať Kraľovany - Trstená pod železnicami, nebude môcť ovplyvňovať grafikon, a tým zladiť autobusovú dopravu s vlakovou. Získanie tohto úseku trate má pre žilinský región veľký význam. Presunom dopravy na železnicu chce odbremeniť preťažené cesty. Autobusy by mali zvážať ľudí najmä k vlakom, ktoré by premávali podstatne častejšie, a nielen z Trstenej po Kraľovany, ale až po Žilinu. Škerda v tejto súvislosti konštatoval: "Už dnes prechádza v úseku medzi Martinom a Žilinou vyše 26-tisíc vozidiel denne. Stačí jedna dopravná nehoda a autá tam stoja aj niekoľko hodín."
V rámci zavádzania systému integrovanej dopravy chce Žilinský kraj postupne presunúť z ciest na koľajnice aj nákladnú dopravu alebo aspoň jej časť. Úsek Kraľovany - Trstená je totiž aj medzinárodným slovensko-poľským koridorom a denne ním prechádza viac ako 800 kamiónov. "Otvorením hraníc sa ich intenzita ešte zvýšila. Kým boli na priechode v Trstenej colníci, kamionisti ho pre veľké čakanie obchádzali cez Javorinu. Dnes už na to nemajú dôvod," dodal Škerda. Na takúto záťaž nie sú cesty pripravené a trpí ňou obyvateľstvo. Z plánovaných obchvatov sa pritom začal stavať len prvý v Oravskom Podzámku.

K MDD nedeľná jazda historickým vláčikom
(SITA) BRATISLAVA 27. 05. 2005 - Jazdu historickým parným vláčikom po Bratislave k Medzinárodnému dňu detí pripravili Železnice SR na nedeľu 29. mája. Záujemcovia sa stretnú v nedeľu o 10:00 v Múzeu dopravy pri bratislavskej hlavnej stanici. Po hodinovej prehliadke múzea sa parným vláčikom odvezú cez tunel do Lamača, odtiaľ do Rusoviec, kde sa rušeň doplní vodou. Nasledovať bude jazda vláčikom do areálu rušňového depa Bratislava-východ, známeho ako Rendez. Od 14:00 si deti v Rendeze zasúťažia v zručnosti a vo vedomostiach. Je pripravená aj jazda na stanovišti rušňovodiča parného rušňa a na motorovej drezíne. Deti si v areáli pozrú aj vystavené parné rušne, malé železničné múzeum a parnú vodáreň. Ak bude pekné počasie, nebude chýbať opekačka. O 16:00 a 17:00 odvezie milovníkov vlakov a starých vozidiel historický autobus RTO k zastávke električky v Rači. Za akciu zaplatia dospelí 300 a deti od šesť do 15 rokov 150 korún. Mladšie deti majú vstup zadarmo.
Agentúru SITA informoval vedúci Múzejno-dokumentačného centra pri Výskumnom a vývojovom ústave železníc ŽSR Jiří Kubáček.

Kúpalisko v Trenčíne otvoria už cez víkend
(TASR) Trenčín 27. 05. 2005 - Horúce víkendové dni môžu Trenčania stráviť na letnom kúpalisku. Otvoria ho v sobotu dopoludnia a k dispozícii budú rekreačný a detský bazén.
Podľa predpovede počasia teploty v Trenčíne vystúpia na 30 stupňov Celzia. Vodu v rekreačnom bazéne vyhrejú na 26 stupňov, informoval vedúci kúpaliska Jozef Berec.
Mestské kúpalisko ponúka vodné atrakcie aj možnosť športovania na ihriskách. Novinkou bude nafukovacie futbalové ihrisko vo vode, k dispozícii budú aj stacionárne bicykle. Návštevníci budú môcť využiť úschovne bicyklov, cenností a šatstva. Vstupné na trenčianske kúpalisko zostáva rovnaké ako vlani - 60 korún dospelí a 30 deti. Počas prvých dní však dospelí zaplatia 40 a deti 20 korún. Prevádzka kúpaliska počas júna bude závisieť od počasia.
Letnú plaváreň v Trenčíne čaká zbúranie, pretože Železnice SR chcú cez bazény vybudovať modernizovanú trať. Hovorca mesta Tibor Hlobeň nevedel povedať, či je tohtoročná sezóna na kúpalisku posledná. Mesto si dalo podmienku, že plaváreň môže byť zbúraná až vtedy, keď bude vybudovaná nová na neďalekom Ostrove.

ŽSR , Železnice SR , ZSSK , Železničná spoločnosť Slovensko , ŽS , ZSSK Cargo , BRKS , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , , DB , SNCF , RENFE , , SBB-CFF-FFS , FS , FS Trenitalia , SNCB , UIC , ŽOS Vrútky ,  ŽOS Zvolen , ŽOS Trnava , ALSTOM , MDPT , IC a EC , , VÚD , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU , vysokorýchlostné vlaky

Bratislava: Bratislava , Bratislava hl. st. , Bratislava-Petržalka , Bratislava-Nové Mesto , Rusovce , Bratislava predmestie , Bratislava-Rača , Bratislava filiálka , Bratislava-Vajnory , Bratislava-Vinohrady , Bratislava-Železná studienka , Bratislava-Lamač , Bratislava východ , Devínska Nová Ves , Devínske Jazero , Starý most
110-6: Malacky , Kúty , Senica , Jablonica
120-9: Pezinok , Trnava , Leopoldov , Piešťany , N. Mesto n/V. , Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , Nemšová , Čadca , Skalité
130-50: Senec , Galanta , Šaľa , Palárikovo , N. Zámky , Štúrovo , Šurany , Dunajská Streda , Komárno , Sereď , Nitra , Topoľčany , Chynorany , Prievidza , Zbehy , Zlaté Moravce , Kozárovce , Handlová , Horná Štubňa , Levice , Hronská Dúbrava , Zvolen , Čata , Šahy , Krupina
160-75: Lučenec , Fiľakovo , Jesenské , Lenartovce , Plešivec , Rožňava , Turňa nad Bodvou , Moldava nad Bodvou , Haniska pri Košiciach , Veľký Krtíš , Breznička , Poltár , Banská Bystrica , Harmanec , Diviaky , Martin , Kremnica , Podbrezová , Chvatimech , Brezno , Červená Skala , Telgárt , Dobšinská Ľadová Jaskyňa , Dedinky , Mlynky , Mníšek nad Hnilcom , Gelnica , Pohronská Polhora , Tisovec , Rimavská Sobota
180-8: Žilina-Teplička , Vrútky , Kraľovany , Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Spišské Vlachy , Margecany , Kysak , Košice , Dolný Kubín , Štrbské Pleso , Starý Smokovec , Tatranská Lomnica , Kežmarok , Podolínec , Stará Ľubovňa , Plaveč , Prešov , Sabinov
190-6: Michaľany , Slovenské Nové Mesto , Dobrá , Čierna n/T. , Čop , Trebišov , Bánovce n/O. , Michalovce , Strážske , Humenné , Medzilaborce , Vranov nad Topľou , Bardejov , V. Kapušany , Maťovce
ÖBB : Wolfsthal , Kittsee , Marchegg , Wien Südbahnhof , Wien Westbahnhof
MÁV : Rajka , Hegyeshalom , Győr , Komárom , Szob , Budapest-Keleti pu. , Budapest-Nyugati pu. , Ipolytarnóc , Somoskőújfalu , Bánréve , Miskolc-Tiszai pu.
PKP : Zwardoń , Muszyna , Łupków
ČD : Břeclav , Lanžhot
: Užhorod

ĽMJ , 840 , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , , 680 Pendolino , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000 , Šinkansen

Salgótarján - Fiľakovo - Lučenec , Lučenec - Zvolen nákl. st. , Zvolen - Banská Bystrica , Nové Mesto nad Váhom - Piešťany , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Bratislava - Wolfsthal , koridory

Plavecký Mikuláš - Rohožník - Zohor
Zohor - Záhorská Ves
Brezová pod Bradlom - Jablonica
Nemšová - Lednické Rovne
Žilina - Rajec
Neded - Šaľa
Komárno - Kolárovo
Kozárovce - Zlaté Moravce , Zlaté Moravce - Lužianky
Zbehy - Radošina
Nitrianske Pravno - Prievidza
Zlaté Moravce - Úľany nad Žitavou
Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava
Lučenec - Kalonda
Breznička - Katarínska Huta
Muráň - Plešivec
Slavošovce - Plešivec
Dobšiná - Rožňava
Medzev - Moldava nad Bodvou
Poltár – Rimavská Sobota
Levoča - Spišská Nová Ves
Vranov nad Topľou - Trebišov
Veľké Kapušany - Vojany , Vojany - Bánovce nad Ondavou

Trenčín - Chynorany
Levice - Čata , Čata - Štúrovo
Zvolen - Krupina , Krupina - Šahy , Šahy - Čata
pozemná lanová dráha Starý Smokovec – Hrebienok
kabínková lanová dráha Tatranská Lomnica – Skalnaté Pleso
visutá lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnický Štít
sedačková lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnické sedlo
Štrbské Pleso - Štrba
Poprad-Tatry - Starý Smokovec , Starý Smokovec - Štrbské Pleso
Tatranská Lomnica - Starý Smokovec , TEŽ , TREŽ ,

TASRČeská tisková kancelářHospodárske novinyPravdaSme

 

Národná obrodaSITAHospodársky denník

Železnice Slovenskej republikyŽelezničná spoločnosť, a. s.EurailpressInternational Railway JournalNový ČasRailway Gazette International

 

 

Košický večerReutersLidové NovinyDopravní novinyAFP

 

 

VečerníkPrifini (internetový denník o slovenskej a svetovej ekonomike)SiemensInzineMarkízaFINI

 


Strana vytvorená: 31-V-2005  
Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0522.htm)