Speváčky Misha, Zuzana Smatanová a ďalší koncertovali vo vlaku
(TASR) Bratislava 3. 07. 2005 - Speváčky Misha a Zuzana Smatanová koncertovali cez víkend na netradičnom mieste - vo vlaku.
Spolu s ďalšími kolegami z brandže skupinou Vetroplach a spevákom Bystríkom spríjemňovali prvú cestu hudobného vlaku Coca-Cola Music Train, ktorý počas leta prebrázdi Slovensko a dopraví mladých ľudí na vybrané štyri slovenské festivaly.
Premiérova piatková jazda smerujúca na Topvar Rockfest bola plná. Pokiaľ smerom z Košíc do Nového Mesta nad Váhom spievali v disko vozni Zuzana Smatanová, skupina Vetroplach a Bystrík, z Bratislavy sa o zábavu postarali Bystrík a Misha. "Je tu výborná atmosféra. Najskôr som sa toho obával, ale bola to naozaj výborná myšlienka," povedal tohtoročný víťaz Coca-Cola PopStar Bystrík. Ten sa po víťazstve v súťaži teší záujmu fanúšikov a už onedlho by sa mal v éteri objaviť aj jeho prvý singel, ktorý predviedol s gitarou aj v disko vozni.
Misha spievala vo vlaku tiež po prvý raz a atmosféru a samotný zvuk v špeciálne upravenom vozni si pochvaľovala. "Nebol to presne nalinkovaný koncert a ľudia sa zabávali, čo bolo fantastické," povedala Misha, ktorá má s cestovaním vlakom už svoje skúsenosti. Na vysokej škole prejazdila na trase Bratislava - Michalovce okolo 80 tisíc kilometrov. "Asi tam niekde vznikol môj vzťah k hudbe, pretože som mala neustále slúchadlá na ušiach," podotkla s úsmevom.
Vozne i lokomotíva hudobného vlaku, ktorý je na železničných staniciach neprehliadnuteľný, sú atraktívne pomaľované a jeho trasa po skončení každého festivalu smeruje späť.

Poslanec Novotný: Zničil som manželke jej profesionálne sny
SME 04.07.2005 , sp; r - Manželka poslanca SDKÚ Viliama Novotného Marianna prestane podnikať v zdravotníctve. Novotný nechce, aby zostal čo len tieň podozrenia, že firma, v ktorej je aj jeho manželka, vyhrala konkurz na prenájom Železničnej nemocnice s poliklinikou v Košiciach.
Povedal to včera (3.7.) v STV.
Jeden politický komentátor vraj Novotnému povedal, že mu verí, ale tieň zostáva. Aj premiér Mikuláš Dzurinda v sobotu (2.7.) v Slovenskom rozhlase povedal, že nepovažuje za šťastné, že sa Novotného manželka ocitla vo firme, ktorá získala prenájom nemocnice.
"Tak, aby neboli tiene, v najbližších dňoch prevedie moja manželka svoj obchodný podiel na jedného z podielnikov vo firme, požiada o výmaz z obchodného registra a viac v zdravotníckych službách nebude podnikať ani sa pohybovať, kým ja budem v politike," povedal Novotný.
Novotného mrzí, že istý denník napísal, že vydať sa za poslanca je veľkým šťastím. Podotkol, že za krátky čas manželke "zlikvidoval jej profesionálne sny". Pred rokom a pol mu vraj povedala, že pozná určitú skupinu ľudí, najmä zamestnancov nemocnice a že je možnosť prenajať si určité zdravotnícke služby, prípadne všetky, ktoré nemocnica robí. "Nevenoval som tomu veľkú pozornosť. Neuvedomoval som si, že keď si náhodou túto osobu vezmem za manželku, tak to bude nejaký problém pre Smer a týmto argumentom budú chcieť odvolávať predsedu vlády."
Novotný sa obhajoval aj tvrdením, že nejde o privatizáciu, ale len o prenájom. Hovorí, že išlo o legitímne výberové konanie. Chce tiež požiadať Železnice SR, aby povedali, akú cenu dala firma, v ktorej bola aj jeho manželka, že ponúkla "najvyšší biznis plán", prevzala kolektívnu zmluvu a chce zachovať celú sieť regionálnych ambulancií.
Víťazom na prenájom Železničnej nemocnice sa stala spoločnosť Železničné zdravotníctvo Košice. Okrem manželky poslanca Novotného je ďalšou spoločníčkou vo firme manželka šéfa poslaneckého klubu SDKÚ v košickom mestskom zastupiteľstve Igora Laskovského Jana. V nemocnici pracovala ako lekárka, Marianna Novotná bola zdravotnou sestrou na neurochirurgii fakultnej nemocnice s poliklinikou, kde jej manžel pred vstupom do politiky pracoval ako neurochirurg.
Novotný jednoznačne podporuje zdravotnícku reformu ministra Rudolfa Zajaca.

investuje 5 miliárd eur do novej železničnej signalizácie
(TASR) Brusel 4. 07. 2005 - Európska komisia navrhuje investovať v nasledujúcom desaťročí asi päť miliárd eur do modernizácie signalizácie na európskych železniciach. Malo by to viesť k väčšej bezpečnosti, rýchlejšej doprave i nižším nákladom dopravcov.
Harmonizovaný signalizačný a kontrolný systém európskych železníc (ERTMS/ETCS) by mal nahradiť dnes existujúcich vyše 20 národných systémov, kvôli ktorým je často nevyhnutné meniť na hraniciach lokomotívu.
"Musíme vytvoriť skutočný európsky železničný priestor. ERTMS je obrovským projektom, ktorý vytvorí viac ako päť miliárd eur investícií do roku 2017," povedal eurokomisár pre dopravu Jacques Barrot.
Zatiaľ čo nákladné autá dnes voľne prechádzajú zo severu na juh a z východu na západ Európy, pre vlaky to nie je také jednoduché. Každá hranica znamená istú technickú bariéru, ktorej sa musí vlak a najmä lokomotíva prispôsobiť. To umožní až harmonizovaný signalizačný a kontrolný systém, vysvetlila komisia.
Prvé linky používajúce tento systém otvoria tento a budúci rok v Španielsku, Taliansku, Holandsku a Nemecku, v rokoch 2007 až 2008 sa pridajú ďalšie linky vo Francúzsku a Veľkej Británii. To však ešte bude len zárodok budúcej siete.
Na jej vybudovanie navrhuje komisia spolufinancovanie z európskych zdrojov do výšky 50 %. Aby sa projekt stal realitou, zdôraznila EK potrebu rýchlej dohody o financovaní únie v období 2007-13. V nových krajinách EÚ bude možné využiť aj peniaze z Kohézneho fondu.

Vyše 40 dní sa bude liečiť 21-ročný mladík, ktorého zachytil osobný vlak
(TASR) Bratislava 4. 07. 2005 - Vyše 40 dní sa bude z ťažkých zranení liečiť 21-ročný mladík z obce Podhorany v okrese Kežmarok, ktorého v piatok podvečer v úseku trate medzi železničnými zastávkami Podhorany a Toporec zachytil a zrazil motorový osobný vlak.
Rušňovodič uviedol, že po vyjdení vlaku z oblúka zbadal v hustom daždi vo vzdialenosti asi 20 metrov na koľaji osobu, ktorá niesla na chrbte drevo. Použil preto výstražné zvukové znamenie a rýchlobrzdu, zrážke však nezabránil.
Mladík utrpel silný šok, stratil veľa krvi a má mnohopočetné poranenia tela. U rušňovodiča nezistili požitie alkoholu, informoval dnes TASR hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.
Motorový osobný vlak mal vyše hodinové meškanie. Prípad vyšetruje Oddelenie trestno-správneho konania odboru Železničnej polície Poprad.

Priamo na dopravnej koľaji si ustlal podgurážený muž z Tlmáč
(TASR) Bratislava 4. 07. 2005 - Štyridsaťšesťročného muža z Tlmáč v okrese Levice natoľko zmohol alkohol, že si v sobotu popoludní "ustlal priamo na dopravnej koľaji" železničnej stanice v Tekovskej Breznici.
Keďže bol ohrozený jeho život, museli kvôli bezpečnosti v neďalekej Novej Bani zastaviť nákladný vlak, uviedol hovorca Železničnej polície Jozef Búranský. Vlak vypravili až potom, keď bezvládneho muža odniesli z koľaje.
Muž bol taký opitý, že nebol schopný absolvovať ani dychovú skúšku na alkohol a už vôbec objasniť svoje správanie, preto si ho železniční policajti z Levíc pozvú na vypočutie dodatočne.

EU-Kommission: Koordination der ERTMS-Einführung
Eurailpress 05.07.2005 - Die Europäische Kommission hat gestern eine Mitteilung verabschiedet, in der sie ihre Strategie zur Einführung des Europäischen Zugsicherungs- und Zugsteuerungssystems ERTMS/ETCS auf den Hauptstrecken den transeuropäischen Eisenbahnnetzes vorstellt. Das ERTMS war bereits Gegenstand einer Vereinbarung, die die Kommission am 17. März 2005 mit der Signalindustrie, den Eisenbahnunternehmen und den Infrastrukturbetreibern geschlossen hat. Das Investitionsvolumen bis 2017 beläuft sich auf über 5 Mrd. EUR. Für die Umsetzung der Strategie ist ein koordinierter europaweiter Einführungsplan notwendig. Der demnächst von der Kommission zu benennende Europäische Koordinator wird hierzu in Zusammenarbeit mit dem Eisenbahnsektor Vorschläge erarbeiten.
In diesem und im kommenden Jahr werden in Spanien, Italien, den Niederlanden und Deutschland mit ERTMS ausgerüstete Strecken in Betrieb genommen. Weitere Strecken sollen 2007 und 2008 folgen, u. a. in Frankreich, Großbritannien und Griechenland ( Karten und Fragen zu ERTMS uns ETCS ). Dadurch entsteht aber noch kein wirkliches ERTMS-Netz. Die Kommission schlägt deshalb eine intensive Unterstützung jener Unternehmen vor, die ERTMS als erste einführen, da sie am stärksten mit den zusätzlichen Kosten belastet werden, die die Instandhaltung der alten Systeme während der Übergangsphase verursacht.
Die intensive ERTMS-Einführung soll Anfang 2007 beginnen und sich über einen Zeitraum von zehn Jahren erstrecken. Vorgesehen ist die Ausrüstung von ca. 20 000 Streckenkilometern mit jährlichen Investitionen von rund 500 Mio. EUR. In ihrem Vorschlag zur Finanzierung der transeuropäischen Netze hat die Kommission für die Finanzielle Vorausschau 2007 bis 2013 angeregt, bis zu 50 % dieser Investitionen, einschließlich derer zur Umrüstung der Fahrzeuge, zu finanzieren. Nun muss der Rat über die Bereitstellung ausreichender Finanzmittel zur Verwirklichung der transeuropäischen Netze sowie über die Anhebung des Gemeinschaftsanteils an der Projektfinanzierung entscheiden. Der Kohäsionsfond könnte gleichzeitig auch Investitionen ko-finanzieren.

České dráhy si zaobstarajú lôžkové vozne od firmy Siemens
(TASR) Praha 5. 07. 2005 - České dráhy (ČD) si zaobstarajú 12 nových lôžkových vozňov od firmy Siemens. Predajná cena vozňov je 26,5 milióna EUR, čo je v prepočte asi 1,016 miliardy SKK.
Financujúcim partnerom celej transakcie bude leasingová spoločnosť ING Lease. Všetkých 12 vozňov ČD prevezmú v novembri 2006, oznámili železnice. Ide o klimatizované vozne, ktoré môžu jazdiť rýchlosťou až 200 kilometrov za hodinu. Kapacita jedného je 36 lôžok, určené budú na prevádzku na medzinárodných vlakoch, predovšetkým do západnej Európy.
Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.

Japonsko prodá podíl v železnicích JR Tokai za 4,6 miliardy USD
(ČTK) TOKIO 5. 07. 2005 - Japonská vláda chce v tomto měsíci zahájit prodej akcií železniční společnosti Central Japan Railway Co. (JR Tokai) za 4,6 miliardy dolarů. Jde o 27 procent firmy, která provozuje rychlovlaky mezi Tokiem a Ósakou. Vládu k privatizaci přiměla potřeba snížit objemný veřejný dluh, uvedly dnes informované zdroje.
Japonský vládní úřad pro železniční výstavbu, přepravu a technologie prodá do konce měsíce 600.000 akcií JR Tokai. Úřad nyní vlastní celkem 886.000 akcií železniční společnosti, což představuje podíl 39,6 procenta.
Tiskový mluvčí úřadu ale uvedl, že se nic konkrétního zatím nerozhodlo. Mluvčí JR Tokai dodal, že úřad firmě žádné informace o chystané privatizaci neposkytl. Podnik je podle něj ale připraven s vládou v případě prodeje spolupracovat.
Nabídka akcií JR Tokai má být oznámena ještě v tomto týdnu. Konečnou cenu hodlá úřad určit do konce měsíce, řekly agentuře Reuters zdroje, které si nepřály být jmenovány.
JR Tokai vznikla v dubnu 1987 za privatizace silně zadluženého státního monopolu Japanese National Railways (JNR). Ten tehdy vláda rozdělila na sedm železničních skupin Japan Railways (JR).
Nabídku zorganizují největší japonská makléřská firma Nomura Holdings Inc. a švýcarská banka UBS. Úřad si je kvůli tomu vybral 12. dubna. Vláda již dříve oznámila, že chce podíl v JR Tokai prodat do března 2008, aby snížila rozsáhlý dluh veřejného sektoru. Ten na konci loňského roku dosáhl rekordních 751 bilionů jenů, tedy 6,7 bilionu dolarů. Jde zhruba o 150 procent japonského HDP, napsala agentura.

V sobotu výlet parným vláčikom po Bratislave
(SITA) BRATISLAVA 5. 07. 2005 - Pre milovníkov starých čias, keď boli železničné rušne ešte poháňané parou, pripravili Múzejno-dokumentačné centrum ŽSR a Klub priateľov histórie železničnej dopravy na sobotu jazdu parným vláčikom Bratislavou. Záujemcovia o jazdu môžu prísť v sobotu o 10:00 do Múzea dopravy na Šancovej ulici pri Hlavnej stanici v Bratislave. Program podujatia sa začne prehliadkou múzea, jazda parným vláčikom začne približne o 11:20. Vláčik sa vydá z Múzea dopravy cez tunel do Lamača, odtiaľ do Rusoviec a konečnú bude mať v rušňovom depe Bratislava - východ. Tu bude program pokračovať jazdou na parnom rušni, motorovej drezine a prehliadkou exponátov parného rušňa, malého železničného múzea, či parnej vodárne. V priaznivom počasí sa výlet skončí opekaním pri ohníku a občerstvením v nostalgickom jedálenskom vozni.
Informácie zverejnil bratislavský magistrát na svoje internetovej stránke www.bratislava.sk .

Štát má prostredníctvom MDPT SR 100 % akcií v 10 spoločnostiach
(TASR) Bratislava 6. 07. 2005 - Vláda prerokovala a vzala na vedomie Správu o výkone práv akcionára v akciových spoločnostiach so 100-% majetkovou účasťou štátu v pôsobnosti ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR.
V sledovanom období štát vykonával práva a povinnosti jediného akcionára v oblasti železničnej dopravy v troch akciových spoločnostiach so 100-% majetkovou účasťou štátu. Ide o nasledovné spoločnosti: Železničná spoločnosť, a. s., Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., a Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. V zmysle uznesenia vlády bol schválený Projekt rozdelenia akciovej spoločnosti Železničná spoločnosť, a. s. Spoločnosť bola následne zrušená bez likvidácie rozdelením na dve novozaložené nástupnícke spoločnosti - Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., a Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s.
Uznesením vlády bol v roku 2003 schválený Projekt transformácie príspevkovej organizácie Slovenská správa letísk v prvej alternatíve. Súčasťou realizácie uvedeného projektu bolo založenie akciových spoločností z majetku štátu v správe Slovenskej správy letísk so sídlom v Bratislave. V súlade so zákonom o letiskových spoločnostiach a o civilnom letectve bolo založených 6 letiskových spoločností, a to Letisko M.R. Štefánika - Airport Bratislava, a. s., BTS, Letisko Košice - Airport Košice, a. s., Letisko Piešťany, a. s., Letisko Poprad - Tatry, a. s., Letisková spoločnosť Žilina, a. s., a Letisko Sliač, a. s.
Medzi ostatné spoločnosti patrí Slovenská pošta, a. s., a Národná diaľničná spoločnosť, a. s. V porovnaní s predchádzajúcim rokom sa v roku 2005 rozšírila pôsobnosť ministerstva o osem z uvedených akciových spoločností. Všetky akciové spoločnosti vznikli transformáciou majetku štátu podľa osobitných predpisov.
V súčasnosti je v pôsobnosti Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR desať akciových spoločností so 100-% majetkovou účasťou štátu. Akcionár, ktorým je štát, vykonáva svoje práva a povinnosti v uvedených akciových spoločnostiach prostredníctvom valného zhromaždenia a dozornej rady. Spôsob vykonávania práv a povinností jediného akcionára je hodnotený za obdobie od júna 2004 do konca mája 2005.

Mladík si položil pred vlakom hlavu na koľajnicu a zomrel
(TASR) Bratislava 6. 07. 2005 - Život 20-ročného mladíka z Gbelov v okrese Skalica vyhasol po tom, keď ho na trati v úseku Gbely - Kopčany v pondelok popoludní zachytil osobný vlak.
Podľa rušňovodiča mladík vo vzdialenosti približne sto metrov pred vlakom vybehol z priekopy na trať, ľahol si na chrbát a hlavu si položil na koľajnicu. Napriek pohotovej reakcii rušňovodiča nedokázal vlak zastaviť ani s použitím rýchlobrzdy. Mladíka na mieste zomrel.
TASR o tom dnes informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.

Polícia zadržala zlodejov z Hlavnej stanice a Predstaničného námestia
(TASR) Bratislava 6. 07. 2005 - Niekoľkých zlodejov z Hlavnej stanice a Predstaničného námestia zadržala polícia v Bratislave.
Páchateľkou prvej krádeže je 25-ročná Bratislavčanka. Spiacemu 60-ročnému mužovi z Bratislavy rozrezala vrecko na košeli a nohaviciach. Okrem preukazov totožnosti a poistenca mu odcudzila aj 150 korún. Zaujímavá je skutočnosť, že poškodeného okradla podobným spôsobom, tiež na stanici aj pred dvoma dňami. Vtedy mu rozrezala vrecko na kabáte a ukradla mu hodinky za dvetisíc korún a 3200 korún v hotovosti. Žena bola obvinená z trestných činov krádeže.
Taktiež v spánku okradla 30-ročného muža z Českej republiky dvojica dlhoprstých na Predstaničnom námestí. Návštevníkovi z Frýdku -Místku zmizla cestovná taška s dokladmi a peňaženkou. Našťastie si zapamätal podozrivú dvojicu, ktorá sa okolo neho pohybovala, a opísal ju polícii. Privolaná hliadka podozrivých zadržala. Všetky odcudzené veci našla u 26-ročného Bratislavčana. On ani jeho 33-ročná spoločníčka z okresu Dunajská streda sa však k činu nepriznali. Prípad vyšetruje Odbor Železničnej polície v Bratislave.
Vďaka svojej ľahkovážnosti prišla o tašku s pasom, mobilným telefónom a tisíc korunami v hotovosti 22-ročná cestujúca z obce Štiavnik v okrese Bytča. Po príchode do Bratislavy si na lavičku odložila plátennú tašku a odišla do novinového stánku kúpiť si lístok. Keď sa vrátila, taška už na svojom mieste nebola. Mladá žena si vyčíslila škodu na 5000 korún.
TASR informoval hovorca Železničnej polície Jozef Búranský.

Napriek mnohým problémom sa model decentralizácie ujal
Hospodárske noviny 06.07.2005, Růžičková Marta - Mestá a vyššie územné celky po decentralizácii verejných financií - to bola hlavná téma diskusného fóra HNClubu, ktoré sa uskutočnilo v utorok 28. júna na Sliači-Sielnici neďaleko Banskej Bystrice. Hosťami boli splnomocnenec vlády pre decentralizáciu verejnej správy Viktor Nižňanský, predseda Združenia miest a obcí Slovenska Michal Sýkora a predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja Milan Belica. Dnes uverejňujeme diskusiu k danej téme.

Ondrej Matej, Slovenská železničná spoločnosť
Naša spoločnosť prevádzkuje osobnú prepravu na Železniciach Slovenskej republiky. Sme určite najväčším prepravcom na Slovensku. Nespochybňujeme krok decentralizácie. Je úplne prirodzené, že územné celky a ľudia v nich žijúci chcú hovoriť a chcú rozhodnúť o tom, ako bude vyzerať dopravná obslužnosť vyššieho územného celku. Máme však určité obavy, či spôsob fiškálnej decentralizácie a prenesená originálna kompetencia, ako aj oblasť tarifnej politiky, sú najlepšie pripravované.
Výkon vo verejnom záujme znamená, že prepravcom sú kompenzované tržby, ktoré títo prepravcovia neutŕžia práve kvôli tomu, že prepravujú tzv. poberateľov sociálnych dávok, ako sú deti, študenti, dôchodcovia, telesne postihnutí. Nepochybujeme o tom, že chceme, aby prepravcovia vo verejnom záujme tieto skupiny naďalej prepravovali. Otázka znie, ako v prípade regionalizácie dopravy budú vyššie územné celky rozhodovať - jednotne-nejednotne, v každom kraji odlišne, keď sa verejná doprava, jej regionálna časť, stane originálnou kompetenciou.
Pre vlakovú dopravu je to osobitne problém, lebo my ten vlak pri prechode z jedného do druhého regiónu nedokážeme zastaviť a povedať, po hranicu pôjde regionálny vlak v rámci jedného vyššieho územného celku za daný výkon a v druhom postavíme iný vlak. Technicky to nejde.
Predstavte si situáciu, že na ceste z jedného kraja do druhého budú v jednom vlaku sedieť dvaja študenti a každý bude mať v podstate inú tarifu a inú cenu stanovenú tým-ktorým vyšším územným celkom. Treba nájsť východisko z tej situácie.
Bolo by lepšie, keby táto kompetencia ostala prenesenou. Druhá moja otázka je, či by nebolo dobré uvažovať o jednotnej tarifnej politike a jednotných sociálnych zľavách z úrovne štátu tak, aby boli jednotné pre všetky vyššie územné celky, čím by sa zabránilo práve možným nedohodám medzi týmito vyššími územnými celkami.

Milan Belica, predseda VÚC Nitra
Bolo chybou, že sa vôbec dopustila takáto norma. Toto vyššie územné celky jednoducho nemôžu dohodnúť. Treba si uvedomiť, že v krajoch je zastupiteľská demokracia. Zbytočne sa ja dohodnem s ďalšími siedmimi šéfmi VÚC, keď zastupiteľstvo to zmení. Tento problém treba čím skôr zákonnou normou odstrániť, pretože takéto anomálie budú vznikať, aj keď len do vzdialenosti sto kilometrov.
Čo sa týka úhrady vo verejnom záujme, som presvedčený, že sa tam porušuje zákon. Musí to byť definované ako prenesená kompetencia, lebo inak ani ústavne nebude zabezpečená rovnosť občanov, ktorí sa budú, najmä v chudobných regiónoch, pohybovať drahšie. Je to proti zdravej logike.

Viktor Nižňanský, splnomocnenec vlády pre decentralizáciu verejnej správy
Podielové dane sú gro systému. Pri ekonomickej sile jednotlivých regiónov Slovenska nevieme urobiť iný ako je rozdeľovači systém. Preto treba pokračovať v decentralizácii financií ďalej. Čo sa týka hromadnej dopravy, už som sa stretol aj s predstaviteľmi SAD (Slovenskej autobusovej dopravy) a rokoval som aj s niektorými predstaviteľmi samosprávy. Bude to potrebné znovu zvážiť a posúdiť.
Netvrdím a nikdy nebudem tvrdiť, že všetko, čo sa pri decentralizácii udialo, bolo spravené ideálne. Tak ako existujú presuny kompetencií smerom dole a do Bruselu, tak sa môže stať, že sa presunú aj niektoré kompetencie kvôli tomu, že sa samosprávy nebudú môcť dohodnúť. Sú politickým orgánom a môžu tam zohrávať úlohu iné záujmy a iný pohľad na vec v jednotlivom regióne. Potom jednoducho, keď nižšia jednotka nebude schopná zabezpečiť dostatočné kompetencie, tak ich bude musieť zabezpečiť jednotka vyššia, a to buď samosprávna alebo v tomto prípade štát. Slovensko je unitárna republika.
Nechceme, aby sme mali regionalizovaný štát, aby si každý robil vo všetkom svoju politiku. Bolo by treba zvážiť jednotné pravidlá a výkony a definovanie pravidiel vo verejnom záujme a zladiť to potom aj s úlohami, ktoré prejdú na vyššie územné celky pri transformácii regionálnych železníc.

Ľudovít Černák, predseda Predstavenstva Sitno Holding
Naša spoločnosť pôsobí v Košickom, Banskobystrickom, Žilinskom a Trenčianskom kraji. Keďže sme na území Banskobystrického kraja, dovoľte mi ako príklad uviesť Podpolianske strojárne Detva - našu spoločnosť.
V roku, keď sme ju odkúpili z konkurzu, sme mali obrat 250 miliónov korún, a to sme ju kupovali v júni. Následne v roku 2004 sme mali obrat 700 miliónov a tento rok prekročíme miliardu. Na budúci rok máme toľko objednávok, že atakujeme dve miliardy. Zamestnávame tisíc ľudí, ale nič sme nedostali za vytvorenie pracovných príležitostí.
Plne chápem, že veľké pilotné investície a pre štát významné a dôležité sa rozhodnú centrálne a že dostanú veľkú podporu. Na druhej strane, keď vidím tie miliardy, ktoré dostanú, myslím si, že aj vyššie územné celky by mali čosi dostať, aby vedeli ešte znásobiť tie efekty a a vytvoriť aj pracovné príležitosti ďalšími investíciami. Ak pri veľkých investíciách ide o miliardy, tak konkrétne v Detve ide o desiatky miliónov, ktoré by nám pomohli vytvoriť ďalšie pracovné príležitosti. Pracovná príležitosť vytvorená zahraničným investorom alebo domácim investorom je rovnako cenná.
Takisto sa prihováram za to, aby vplyv vyššieho územného celku pri schvaľovaní europrojektu bol podstatnejší. Keby mali na projekty väčší vplyv regióny, konkrétne VÚC a samosprávy, tak by peniaze boli pravdepodobne cielenejšie využité a priniesli by väčší efekt.

Viktor Nižňanský
Pravdou je, že vyššie územné celky vznikli preto, aby sme vôbec mohli začať decentralizovať. Dnes disponujeme väčšími možnosťami pre podporu a rozvoj podnikania ako vyššie územné celky. Súhlasím s tým, aby intervencia štátu pri rozdelení eurofondov bola podstatne nižšia. V niektorých krajinách existuje zmluva medzi vyššími územnými celkami a štátom, na základe ktorej sú dohodnuté pravidlá hry tak, aby bolo čo najefektívnejšie prerozdeľovanie v prospech regiónu. To je princíp procesu decentralizácie. V tom prvom plánovacom období sa to dalo veľmi obťažne spraviť. Teraz už ideme do ďalšieho plánovacieho obdobia rokov 2007 - 2013. Cieľom decentralizácie je posilniť lokálnych a regionálnych politikov. Apelujem na nich, aby viac využívali svoj politický vplyv aj v prospech takýchto vecí.

Michal Sýkora, predseda Združenia miest a obcí Slovenska
Stotožňujem sa s tým, že vyššie územné celky by mali ovplyvňovať regionálny rozvoj. Nie je pravdou, že by sme mali veľké množstvá finančných prostriedkov. Práve preto zvyšovali mestá a obce dane z nehnuteľností, lebo si potrebovali pokryť svoje potreby.
Na začiatku boli ťažké, zložité, ale korektné rokovania s ministerstvom financií. Napriek tomu nikdy nemalo ZMOS také dobré vzťahy s ministerstvom financií, ako v súčasnosti. Mali sme 16 stretnutí. Diskutovali sme o zákonoch, o slovíčkach a rozdeľovaní ďalších prostriedkov. Museli sme o tom veľa rozprávať, lebo podľa pôvodného návrhu najmenšia obec mala dostať 25 percent minuloročných peňazí, trocha väčšie obce do 50 percent, obec okolo 5 000 obyvateľov mala dostať 52 percent z minulého roka, ale kompetencie im zostali tie isté.
Napriek všetkým problémom, ktoré vyskočili na povrch, tento súčasný model decentralizácie podporujeme.
Hoci sa vždy všetko rieši diskusiou, my napriek tomu nebudeme môcť súhlasiť s takými krokmi vlády, ktorá príde a povie, že ide podporovať niektoré aktivity, ktorými bude riešiť štátnu politiku, alebo podnikateľov. Pre nás by to znamenalo, že nám uberie výnosnosť z našej dane. Napríklad bonus na dieťa, započítanie zahraničných diét pre podnikateľa - to je dobré gesto zo strany štátu, my ho podporíme, ale nie na náš úkor, na úkor výnosnosti dane. Viktor Nižňanský Som presvedčený, že samosprávam je lepšie ako predtým. Pamätám si rok 1993, keď samosprávy mali 70 percent tejto dane a hovorili o zlatých časoch samosprávy. Vtedy nemali ani polovicu týchto kompetencií, čo dnes. Pri zmene systému sa vždy dostanú na povrch určité nezrovnalosti, ktoré treba riešiť. Súhlasím, že si máte daň strážiť ako oko v hlave. O tom to je. Neznamená to, že keby sa znížila sadzba dane o jedno - dve percentá, že by sa tým pádom znížila výnosnosť tejto dane na Slovensku a že by to malo mať okamžite priamy dosah.

Milan Belica
Ja by som mal otázku, čo sa týka podpory posilnenia regionálnej pozície. V tom novom plánovacom období 2007 - 2013 sa začínajú na úrovni regiónov formovať monitorovacie a hodnotiace výbory. My sme premeškali jednu veľmi vzácnu dobu, keď banky koncentrovali svoje centrály a posilňovali hlavne rozhodovanie o úveroch. V teréne nám zostalo veľa šikovných, schopných bankárov, ktorí sa zaoberali prípravou projektov, hodnotení, správ a podobne. Celú logistiku mali naštudovanú. Mnohí nám však poutekali. Keby sme ich podchytili, dnes sme už mohli mať pripravené hodnotiace komisie a všetko to, čo s tým súvisí. Zaspali sme a premárnili sme tri roky. Pred tromi rokmi som začal intenzívne pripomínať, že to neskôr bude oveľa ťažšie naštartovať. Teraz sme postavení pred problém a diskusiu, či to zvládneme. A pritom v príprave sme mohli byť už oveľa, oveľa ďalej.
Maria Machová, riaditeľka Daňového riaditeľstva SR Mňa by zaujímalo, koľko ľudí sa v samospráve zaoberá správou miestnych daní. Otázku dávam predovšetkým preto, lebo mám pocit, že tak, ako z daňovej správy, prechádza správa daní aj na iné inštitúcie. V štátnej správe, daňovej správe a v colnej správe sa neznižuje počet ľudí, ktorí sa touto správou zaoberajú. Naopak. Znižuje sa počet daní v daňovom systéme, ale počet ľudí, ktorí spravujú dane, rastie. Mali sme záujem tento problém riešiť. Do parlamentu cestou ministerstva financií sme posunuli zákon, na základe ktorého by sa vytvorili podmienky na postupné znižovanie počtu ľudí. Avšak keď dnes spočítame ľudí, ktorí sa zaoberajú správou centrálnych a miestnych daní, tak približne až o 1,3 až 1,4 koeficienta prekročili počet ľudí oproti počtu na začiatku fiškálnej decentralizácie.
Zaujímal by ma tiež názor vyšších územných celkov na spravovanie dane, ktorá stopercentne padla do rozpočtu VÚC, t. j. dane z motorových vozidiel. Sme presvedčení, že práve kompetencia vyššieho územného celku vytvára ideálny priestor na to, aby túto daň VÚC spravoval.

Milan Belica
Podľa mňa dane robia tí istí ľudia a ten istý počet, ako ich robili v minulosti v mestách a obciach. Nepredpokladám, že by u nás došlo k nárastu počtu pracovníkov, ktorí sa venujú tejto problematike. Môžeme to preveriť a ministerstvo financií bude mať určite tieto informácie v databáze. Hovorím za nás, že si nemôžeme dovoliť zobrať ďalších ľudí.
Určite bude ešte veľa diskusie o tom, ako sa vyberajú dane na Slovensku, aké sú odlišnosti. To bude pre vás tiež určitá suma poznatkov, ktorú potom zúročíme aj pri podobných rokovaniach.
Výber dane z motorových vozidiel je trochu komplikovaný tým, že sa nesystémovo budú evidovať vozidlá podľa miesta používania. Skomplikuje to kontrolu. Som zástancom maximálne jednoduchých a kontrolovateľných princípov.

DB AG: Fernzüge in Berlin bleiben auf der Stadtbahn - kein Halt im Bf Zoo
Eurailpress 07.07.2005 - So soll ab Mai 2006 der Fernverkehr in Berlin geführt werden ( http://www.eurailpress.com/news/bild.php?id=1344 )
Gestern gab die Deutsche Bahn ihr Bahnkon- zept für die Zeit nach der Neuer- öffnung des Nord- Süd-Tunnels (Tiergar- tentunnel) bekannt. Ab 28. Mai 2006 erhöht sich die Anzahl der Halte im Fernverkehr um 13 Prozent auf insgesamt 439, so Dr. Karl-Friedrich Rausch, Vorstand Personenverkehr. Allerdings wird es keinen IC- oder ICE-Halt mehr im Bahnhof Zoo geben. Der Ostbahnhof wird Fernverkehrsbahnhof bleiben, allerdings mit weniger Halten Aufgewertet wird der Bahnhof Spandau, wo ab Mai 2006 deutlich mehr Fernzüge halten werden. Neben dem neuen Hauptbahnhof kommen als neue Fernverkehrshalte noch die Bahnhöfe Gesundbrunnen und Südkreuz dazu.
Auf einigen Relationen wird es durch den neuen Bahntunnel zu deutlichen Fahrzeitverkürzungen kommen, beispielsweise verringere sich die Fahrzeit im ICE zwischen Berlin und Leipzig um rund 40 Minuten auf dann nur noch gut 70 Minuten. Auch die Züge aus Stralsund werden 40 Minuten schneller, die aus Dresden immerhin noch 10 Minuten.
Durch den neuen Tunnel werden ab Mai 2006 die folgende Verbindungen des Fernverkehrs geführt:

  • ICE Hamburg-Berlin-Leipzig-München,
  • IC Hamburg-Berlin-Dresden
  • IC Stralsund-Berlin-Erfurt .
  • Auf der Stadtbahn verkehren weiterhin die Linien:

  • ICE Köln-Hannover-Berlin
  • ICE Basel/Stuttgart-Frankfurt-Berlin
  • IC Berlin-Osnabrück-Amsterdam/Münster.
  • Ab Dezember soll dies aber wieder teilweise geändert werden. So soll die ICE-Linie von Frankfurt ab dann von Norden in den neuen Tunnel eingeführt werden und am Bahnhof Südkreuz enden, wo in der Regel dann auch die Reinigung erfolgen soll.. Bislang endet die ICE-Linie im Ostbahnhof, um von aus die Züge direkt in das Bahnbetriebswerk Rummelburg fahren. Neu ab Dezember 2006 ist auch die Wiedereinführung von IC-Zügen von und nach Rostock, bis dahin soll die Strecke auch für 160 km/h ertüchtig sein.
    Detaillierte Informationen zu dem neuen Konzept sind im Internet bei der Deutschen Bahn einzusehen .

    JR Central For Sale
    EriksRailNews_com (July 7th, 2005) - The Japanese government is preparing to sell most of its shareholding in Central Japan Railway, which operates the most profitable high-speed trains in Japan, sources say. The government is selling 600 000 shares, or 27%, for about Y515bn ($4,6bn). The government owns 886 000 shares, or about 40 percent, of JR Central.

    Japanische Regierung privatisiert Schienenverkehr weiter
    Eurailpress 07.07.2005 - Wie auf der Bahnmesse „Modern Railway“ in Beijing zu erfahren war, will sich die japanische Regierung von weiteren 27 Prozent ihrer derzeitig noch 40 Prozent Anteile an der Bahngesellschaft „Central Japan Railway“ (JR Central) in Kürze trennen. JR Central, mit Hauptsitz in Nagoya, betreibt den mit Abstand profitabelsten Schienenverkehr in Japan. Das Unternehmen fährt jährlich eine Rendite von 6,8 Prozent ein. Im Vergleich dazu bringt es „East Japan Railway“ lediglich auf 4,4 Prozent, der weitere Betreiber „West Japan Railway“ auf 4,8 Prozent. JR Central entstand im Jahre 1987, als die Japanische Regierung die Nationale Eisenbahngesellschaft in sieben Betreibergesellschaften, eingeschlossen JR East und JR West, aufteilte. JR Central bedient u.a. die Hochgeschwindigkeitsstrecke zwischen Japans größter Stadt Tokio und der drittgrößten Stadt des Landes, Osaka.

    Stanica konskej železnice je opäť na predaj
    SME 08.07.2005, saš - Bývalá stanica konskej železnice v Bratislave-Novom Meste je znovu na predaj. Jedným z kandidátov na kúpu kultúrnej pamiatky, ktorú predáva firma Hydrostav, je mestská časť Nové Mesto. Samospráva sa obáva, či môže konkurovať súkromníkom.
    "Ponúkame 12 mil. Budovu však ohodnotili na približne 22 mil.," hovorí Jana Ondrová z miestneho úradu.
    Nové Mesto chcelo odkúpiť stanicu už pred dvoma rokmi za 12 mil. Sk. Hydrostav však cenu zdvihol na 24 mil. Záujem neprejavilo o zákonom chránenú kultúrnu pamiatku ani ministerstvo kultúry. Hoci sa už vtedy hovorilo o podnikateľských kruhoch, ktoré tu chceli urobiť klub a erotický salón. Majiteľ sa však nenašiel a chátranie koňky pokračovalo aj v roku 2004, keď zlyhal štvrtý pokus súdu o zvolanie schôdze konkurzných veriteľov.
    Výsledky tohtoročného konkurzu oznámia koncom júla. "Budú vylučovať technicky nedokonalé žiadosti. Máme veľkú šancu koňku získať," povedala Ondrová.
    Mestská časť chce získať budovu a má v pláne urobiť z nej sobášnu sieň. "Je poslednou zachovalou stavbou tohto druhu v strednej Európe a máme ju v erbe," vysvetlila Ondrová. "Nie je dôležité, čo tu bude. Chceme ale zachovať kultúrnu hodnotu budovy," hovorí Ondrová.
    O predaj koňky, ako ju prezývajú, sa zaujímali aj obyvatelia Nového Mesta. Báli sa, či budova zostane kultúrnou pamiatkou. "Ubezpečili sme ich, že aj keď ju nekúpime, budeme majiteľa kontrolovať cez pamiatkový zákon," povedala Ondrová.
    Z histórie koňky
    Budova prvej konskej železnice na križovatke Legionárskej a Krížnej ulice je unikátnou historickou pamiatkou z roku 1846. Pôsobili v nej detský folklórny súbor Prvosienka a klub akrobatického rock and rollu Hydrorock. Na pohybové a jazykové kurzy sem chodili deti i dospelí, organizovali sa tu kultúrne podujatia a koncerty. V budove bola aj cestovná kancelária Hydrotour.
    Začiatkom 90. rokov koňku zrekonštruovala a.s. Hydrostav, ktorá je dodnes jej majiteľom. Podnik sa pred dvoma rokmi dostal do konkurzu a jeho nehnuteľnosti prešli pod správcu konkurznej podstaty. Koňku ako súčasť majetku doteraz nepredali, je opustená a chátra.

    Útoky na Londýn vrátili terorizmus do Európy
    HOSPODÁRSKE NOVINY 08.07.2005, Boldocká Slávka - Londýnčania od 7.7. rána poznajú, čo je to strach a neistota. Presne deň po tom, ako sa Briti tešili z možnosti usporiadať Letné OH v roku 2012, zaútočila skupina hlásiaca sa k odnoži Al-Kajdá v Európe na dopravný systém priamo v centre metropoly.
    Na rôznych miestach došlo v čase raňajšej špičky (počas dvoch hodín) k explóziám v troch rôznych vozňoch metra a v jednom poschodovom autobuse. Po prvej explózii polícia uvažovala, že na vine je technický problém - výpadok elektrického prúdu pri stanici metra Liverpool Street. Do večera však bolo jasné, že ide o teroristické útoky, bilancia mŕtvych bola v desiatkach a nemocnice v centre mesta hlásili tisícky zranených ľudí. Z toho mnohých v kritickom stave. Do uzávierky HN potvrdila britská polícia 33 mŕtvych.
    "Kričali sme. Nevedeli sme, čo sa stalo. Ešte teraz sa nemôžem z toho spamätať," povedala pre BBC 23-ročná Jane, ktorá bola v čase výbuchu na zastávke metra Edgewater. Práve BBC okamžite po útokoch oznámila, že na internete sa objavilo krátke vyhlásenie, podľa ktorého sa k útoku prihlásila "tajná organizácia džihádu a Al-Kajdy v Európe". Útočníci uviedli vo svojom vyhlásení, "že nadišiel čas odplaty proti sionistickej križiackej vláde Británie za masakry, ktoré spáchala Británia v Iraku a Afganistane". Kópiu s hrozbou adresovanou vládam Dánska a Nórska zverejnilo včera (7.7.) internetové vydanie nemeckého časopisu Der Spiegel.
    Britského premiéra zastihla správa o útoku v škótskom Gleneagles, kde sa práve v tom čase začalo stretnutie G8 - siedmich priemyselne najvyspelejších krajín a Ruska. Tonny Blair útoky označil za barbarský čin. "Nedovolíme, aby násilie zmenilo naše spoločnosti alebo naše hodnoty, rovnako ako nedovolíme, aby zastavilo prácu tohto summitu," povedal Blair, ktorý však opustil summit a vrátil sa do Londýna. Prezident USA George W. Bush zároveň upozornil, že boj proti terorizmu bude pokračovať, teroristov "chytíme a odovzdáme spravodlivosti". Predstavitelia G8 zároveň zdôraznili, že svet musí byť viac ako kedykoľvek predtým zhovievavý k boju proti terorizmu.
    Väčšina krajín prijala bezpečnostné opatrenia podobné tým, ktoré zaviedli po marcových teroristických útokoch v Madride. Analytici sa domnievajú, že ide o rovnaký rukopis. "Ak hovoríme o viacerých útokoch v jednom dni, potom je vysoká pravdepodobnosť, že tu hovoríme o známej skupinke... Podobnosť s Madridom je tu jasná," poznamenal pre Sky News bezpečnostný analytik Sebestyen Gorka. Podobne sa vyjadril aj ďalší britský expert na terorizmus Chris Bellamy: "Má to koordináciu a simultánnosť jednej konkrétnej skupiny."
    Ruský prezident Vladimir Putin včera na stretnutí G8 nezabudol pripomenúť, že terorizmus sa týka každej krajiny a jediným východiskom v boji proti tomu je spojiť sa. Väčšina internetových vydaní ruských médií zároveň hľadala paralely medzi útokmi, ktoré v čase dopravnej špičky zažila uplynulý rok Moskva, ale aj Madrid. Pri nich si teroristi vždy vybrali viditeľné a najzraniteľnejšie terče - obyvateľov za bieleho dňa a na dostupných miestach.
    "Toto nebol teroristický útok proti mocným alebo bohatým, nebol zameraný proti prezidentom alebo premiérom. Bol zameraný proti obyčajným pracujúcim Londýnčanom," zdôraznil londýnsky starosta Ken Livingstone.

    Prepad na burzách
    Včerajšie teroristické útoky v Londýne poslali svetové akciové burzy nadol Hlavný britský index FTSE 10 ukončil rastúci trend a od rána klesa. Za deň sa oslabil o viac ako 2%. Podobný pohyb zaznamenali ostatné trhy. Najhoršie dopadli akcie poisťovní či cestovných kancelárií. Obchodníci v priebehu dňa vyberali svoje investície a ukladali ich do bezpečnejších prostriedkov. Z tohto dôvodu sa posilnil švajčiarsky frank a euro, a to na úkor britskej libry a amerického dolára. Švajčiarsky frank týmto potvrdil svoj význam ako rezervnej meny v neistých časoch. Takisto sa zvýšil dopyt aj po zlate. Mimo turbulencií neostala ani ropa. Počas raňajšieho ázijského obchodovania sa jej cena dostala na svoje maximum. Neudržala sa tam však dlho, po výbuchoch sa znížila. V Londýne sa obchodovalo bez prerušenia. A to napriek tomu, že niektoré z explózií boli v City - finančnom centre mesta. Opatrenia musel robiť London Clearing House, ktorý zúčtováva platby na trhoch. Jeho sídlo je totiž v tesnej blízkosti.

    Považská lesná železnica ožila v pribylinskom skanzene
    (TASR) Pribylina 10. 07. 2005 - Pri príležitosti 20. výročia započatia záchrany vybavenia bývalej hornoliptovskej úzkorozchodnej Považskej lesnej železnice stretli sa dnes milovníci technických pamiatok v Múzeu liptovskej dediny v Pribyline pri Liptovskom Hrádku. Zachované technické vybavenie železničky sa nachádza sa v tamojšom novovybudovanom depe, ktoré je sprístupnené od vlaňajška. Je tam okolo 60 rôznych koľajových vozidiel od začiatku do polovice 20. storočia, ako napríklad parný a motorový rušeň, nákladné a osobné vagóny, či dreziny.
    Považská lesná železnica začala písať svoju históriu v roku 1912 a stavali ju v troch etapách až do roku 1940. Zrušili ju 31. decembra 1971. Spolu aj so staničnými koľajami merala 107 kilometrov. Bola druhou najdlhšou na Slovensku po Čiernohronskej lesnej železnici, ktorá bola dlhá 130 km. Prepravovali ňou drevo a cestujúcich. Prevážali ňou aj zamestnancov, ktorí stavali hydroelektráreň Čierny Váh. Až do roku 1965 bola železnička jediným spojivom medzi mestom Liptovský Hrádok a obcou Liptovská Teplička.
    O záchranu Považskej lesnej železnice sa snaží rovnomenné občianske združenie v spolupráci s Liptovským múzeom v Ružomberku. Podľa jeho riaditeľky Ivety Zuskinovej v pribylinskom skanzene spolu s dobrovoľníkmi renovujú vozne a rušne, ktoré zachránili z bývalej železničky. Tieto budú premávať po trati, ktorú plánujú postaviť v skanzene. Zatiaľ zhotovili len malú časť koľajiska, na ktorom vystavili parný rušeň a vozne. Vybudovanie vyhliadkovej trate bude závisieť od financií.

    ŽSR , Železnice SR , ZSSK , Železničná spoločnosť Slovensko , ŽS , ZSSK Cargo , BRKS , ČD , ÖBB , MÁV , PKP , , DB , SNCF , RENFE , , SBB-CFF-FFS , FS , FS Trenitalia , SNCB , UIC , ŽOS Vrútky ,  ŽOS Zvolen , ŽOS Trnava , ALSTOM , MDPT , IC a EC , , VÚD , Wagon Slovakia a.s. Bratislava , ŽU , vysokorýchlostné vlaky

    Bratislava: Bratislava , Bratislava hl. st. , Bratislava-Petržalka , Bratislava-Nové Mesto , Rusovce , Bratislava predmestie , Bratislava-Rača , Bratislava filiálka , Bratislava-Vajnory , Bratislava-Vinohrady , Bratislava-Železná studienka , Bratislava-Lamač , Bratislava východ , Devínska Nová Ves , Devínske Jazero , Starý most
    110-6: Malacky , Kúty , Senica , Jablonica
    120-9: Pezinok , Trnava , Leopoldov , Piešťany , N. Mesto n/V. , Trenčín , Tr. Teplá , Púchov , Pov. Bystrica , Žilina , Nemšová , Čadca , Skalité
    130-50: Senec , Galanta , Šaľa , Palárikovo , N. Zámky , Štúrovo , Šurany , Dunajská Streda , Komárno , Sereď , Nitra , Topoľčany , Chynorany , Prievidza , Zbehy , Zlaté Moravce , Kozárovce , Handlová , Horná Štubňa , Levice , Hronská Dúbrava , Zvolen , Čata , Šahy , Krupina
    160-75: Lučenec , Fiľakovo , Jesenské , Lenartovce , Plešivec , Rožňava , Turňa nad Bodvou , Moldava nad Bodvou , Haniska pri Košiciach , Veľký Krtíš , Breznička , Poltár , Banská Bystrica , Harmanec , Diviaky , Martin , Kremnica , Podbrezová , Chvatimech , Brezno , Červená Skala , Telgárt , Dobšinská Ľadová Jaskyňa , Dedinky , Mlynky , Mníšek nad Hnilcom , Gelnica , Pohronská Polhora , Tisovec , Rimavská Sobota
    180-8: Žilina-Teplička , Vrútky , Kraľovany , Ružomberok , L. Mikuláš , L. Hrádok , Štrba , Poprad , Sp. N. Ves , Spišské Vlachy , Margecany , Kysak , Košice , Dolný Kubín , Štrbské Pleso , Starý Smokovec , Tatranská Lomnica , Kežmarok , Podolínec , Stará Ľubovňa , Plaveč , Prešov , Sabinov
    190-6: Michaľany , Slovenské Nové Mesto , Dobrá , Čierna n/T. , Čop , Trebišov , Bánovce n/O. , Michalovce , Strážske , Humenné , Medzilaborce , Vranov nad Topľou , Bardejov , V. Kapušany , Maťovce
    ÖBB : Wolfsthal , Kittsee , Marchegg , Wien Südbahnhof , Wien Westbahnhof
    MÁV : Rajka , Hegyeshalom , Győr , Komárom , Szob , Budapest-Keleti pu. , Budapest-Nyugati pu. , Ipolytarnóc , Somoskőújfalu , Bánréve , Miskolc-Tiszai pu.
    PKP : Zwardoń , Muszyna , Łupków
    ČD : Břeclav , Lanžhot
    : Užhorod

    ĽMJ , 840 , ETR 310 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480 - Alfa Pendular , 490 , 500 , 650 , , 680 Pendolino , ICE / ICT , ICE 1 , ICE 2 , ICE 3 , ICE 4 , ICT , ICT-VT , Sm3-S220 , TGV , -AVE 100 , -Acela , -AGV , -Atlantique , -Duplex , -Euromed , -Eurostar , -KTX , -La Poste , -P 01 (Pendulaire) , -PSE , -Réseau , -THALYS PBA, PBKA , Eurotunnel , Transrapid , Metrorapid , X 2/2000 , Šinkansen

    Salgótarján - Fiľakovo - Lučenec , Lučenec - Zvolen nákl. st. , Zvolen - Banská Bystrica , Nové Mesto nad Váhom - Piešťany , Piešťany - Trnava , Trnava - Bratislava-Rača , Bratislava - Wolfsthal , koridory

    Plavecký Mikuláš - Rohožník - Zohor
    Zohor - Záhorská Ves
    Brezová pod Bradlom - Jablonica
    Nemšová - Lednické Rovne
    Žilina - Rajec
    Neded - Šaľa
    Komárno - Kolárovo
    Kozárovce - Zlaté Moravce , Zlaté Moravce - Lužianky
    Zbehy - Radošina
    Nitrianske Pravno - Prievidza
    Zlaté Moravce - Úľany nad Žitavou
    Banská Štiavnica - Hronská Dúbrava
    Lučenec - Kalonda
    Breznička - Katarínska Huta
    Muráň - Plešivec
    Slavošovce - Plešivec
    Dobšiná - Rožňava
    Medzev - Moldava nad Bodvou
    Poltár – Rimavská Sobota
    Levoča - Spišská Nová Ves
    Vranov nad Topľou - Trebišov
    Veľké Kapušany - Vojany , Vojany - Bánovce nad Ondavou

    Trenčín - Chynorany
    Levice - Čata , Čata - Štúrovo
    Zvolen - Krupina , Krupina - Šahy , Šahy - Čata
    pozemná lanová dráha Starý Smokovec – Hrebienok
    kabínková lanová dráha Tatranská Lomnica – Skalnaté Pleso
    visutá lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnický Štít
    sedačková lanová dráha Skalnaté Pleso – Lomnické sedlo
    Štrbské Pleso - Štrba
    Poprad-Tatry - Starý Smokovec , Starý Smokovec - Štrbské Pleso
    Tatranská Lomnica - Starý Smokovec , TEŽ , TREŽ ,

    TASRČeská tisková kancelářHospodárske novinyPravdaSme

     

    Národná obrodaSITAHospodársky denník

    Železnice Slovenskej republikyŽelezničná spoločnosť, a. s.EurailpressInternational Railway JournalNový ČasRailway Gazette International

     

     

    Košický večerReutersLidové NovinyDopravní novinyAFP

     

     

    VečerníkPrifini (internetový denník o slovenskej a svetovej ekonomike)SiemensInzineMarkízaFINI

     


    Strana vytvorená: 12-VII-2005  
    Späť na " Železničné správy z tlače " (pr0528.htm)